Gå til innhold

Smartklokke til daglig bruk og trening


Anbefalte innlegg

Hei,

Er ute etter en smartklokke som skal brukes som vanlig klokke, musikkspiller (Spotify) og logging av trening (Strava).

Så først på Huawei GT2 og med tanke på pris, utseende og batteritid, så fristet den egentlig veldig, men fant fort ut at du ikke kan bruke Spotify på den uten telefon og det ble en dealbreaker for min del.

Hvordan det er med Strava gadd jeg ikke sjekke ut, men litt av poenget for min del er å slippe og ha telefonen når jeg skal trene. 

Hittil er det Garmin Vivoactive 4 og Venu som har stukket seg ut som to klokker som ser ut til å dekke mine behov.

Noen som har erfaringer med disse to? Finnes det andre klokker i samme prisklasse som disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
zanta skrev (5 timer siden):

Må det være Spotify, eller holder det med andre løsninger for offline musikkavspilling?

Er det behov/ønske om andre funksjoner? Jeg bruker min klokke til berøringsfri betaling, fungerer uten telefonen i nærheten.

Må være Spotify, ja.

Berøringsfri betaling hadde vært kjekt det, men ikke noe must. Klarer meg fint uten.

Stilig design og bra batteri er stort sett de kravene jeg har i tillegg til offline Spotify og mulighet for å koble til bluetooth headset.

Lenke til kommentar

Har Garmin Forerunner 245 Music. Den har ikke berøringsfri betaling (så vidt jeg vet), men den funker ypperlig i hverdagen og til trening. Spotify uten telefon funker fjell. Hvilke andre smartklokke-funksjoner trenger du, siden du etterspør smartklokke spesifikt? 

Edit: synes 245 er ganske fin (som i at den ser mer ut som en normal klokke, enn en klumpete og kantete sak på armen), men Garmin sine Fenix-klokker er vel også blitt en del rimeligere i det siste? 

Endret av afterall
Lenke til kommentar
afterall skrev (17 timer siden):

Har Garmin Forerunner 245 Music. Den har ikke berøringsfri betaling (så vidt jeg vet), men den funker ypperlig i hverdagen og til trening. Spotify uten telefon funker fjell. Hvilke andre smartklokke-funksjoner trenger du, siden du etterspør smartklokke spesifikt? 

Edit: synes 245 er ganske fin (som i at den ser mer ut som en normal klokke, enn en klumpete og kantete sak på armen), men Garmin sine Fenix-klokker er vel også blitt en del rimeligere i det siste? 

Det er egentlig bare småting som å sjekke notifications, se hvem som ringer, lese meldinger ol. Skritteller og søvnmålet tar jeg for gitt at alle har.

Ser man får Fenix 5 til under 4k nå, men tror kanskje det blir litt i overkant treningsklokke. Trenger bare en smartklokke med enkle treningsfunksjoner.

Har ikke Garmin-klokkene berøringsskjerm? 

Lenke til kommentar
Kentinho skrev (1 time siden):

Det er egentlig bare småting som å sjekke notifications, se hvem som ringer, lese meldinger ol. Skritteller og søvnmålet tar jeg for gitt at alle har.

Ser man får Fenix 5 til under 4k nå, men tror kanskje det blir litt i overkant treningsklokke. Trenger bare en smartklokke med enkle treningsfunksjoner.

Har ikke Garmin-klokkene berøringsskjerm? 

Ser ut som modeller 'helt ned' i 245 Music kan vise sms og notifikasjoner, men det er ikke funksjoner jeg bruker. Min har ikke berøringsskjerm, men mulig andre Garmin-klokker har det. Med så små skjermer ser jeg personlig ikke helt nytten. 

Jeg har prøvd klokker med 'enkle treningsfunksjoner', og de kan være ganske kjipe altså. Da ville jeg heller betalt litt ekstra for Garmin sine litt mer premium treningsfunksjoner. Det påvirker alt fra informasjon på displayet til om en i det hele tatt kan sette opp intervaller, for eksempel. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Kentinho said:

Har ikke Garmin-klokkene berøringsskjerm? 

Ut fra det jeg husker, er det kun Venu, Vivosmart-serien, Vivoactive-serien og ForeRunner 6x0 fra Garmin som har berøringsskjerm, alle andre ForeRunner og Fenix har betjening kun med knapper. Eldre modeller har 4, de nyere/større har 5, og er relativt brukervennlig selv som smartklokke. For en treningsklokke er ikke touchskjerm optimalt, da den ofte ikke reagerer på bruk med svette fingre, i regn etc. Dedikerte treningsklokker har derfor betjening med knapper.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/8/2020 at 7:45 AM, Kentinho said:

Hittil er det Garmin Vivoactive 4 og Venu som har stukket seg ut som to klokker som ser ut til å dekke mine behov.

Ut fra de behov/ønsker du har beskrevet er begge disse gode alternativer for deg. Skjermen er den store forskjellen, da VivoActive 4 har en LCD-skjerm med baklys, mens Venue har AMOLED-skjerm. LCD-skjermen er svært godt lesbar i godt lys, men krever aktivering av baklyset for å være lesbar når det er dårlig lys eller mørkt. Venu oppleves som mer moderne, som en smartklokke fra Apple, Samsung eller Fitbit.

Den optimale treningsklokken er imo Fenix 5 Plus- eller 6-serien.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
afterall skrev (22 timer siden):

Jeg har prøvd klokker med 'enkle treningsfunksjoner', og de kan være ganske kjipe altså. Da ville jeg heller betalt litt ekstra for Garmin sine litt mer premium treningsfunksjoner. Det påvirker alt fra informasjon på displayet til om en i det hele tatt kan sette opp intervaller, for eksempel. 

Selv om jeg ikke er så kravstor på den fronten, så får jeg ikke inntrykk av at treningsfunksjonene på Venu og Vivoactive er enkle og kjipe? Selv om de ikke er helt der oppe med Fenix-serien.

Lenke til kommentar
zanta skrev (20 timer siden):

Ut fra de behov/ønsker du har beskrevet er begge disse gode alternativer for deg. Skjermen er den store forskjellen, da VivoActive 4 har en LCD-skjerm med baklys, mens Venue har AMOLED-skjerm. LCD-skjermen er svært godt lesbar i godt lys, men krever aktivering av baklyset for å være lesbar når det er dårlig lys eller mørkt. Venu oppleves som mer moderne, som en smartklokke fra Apple, Samsung eller Fitbit.

Den optimale treningsklokken er imo Fenix 5 Plus- eller 6-serien.

Heller nok mest mot en Venu akkurat nå, men må si at når jeg ser det dere skriver her så frister det litt med en Fenix 5 til under 4k nå.

5 Plus og 5X ligger begge ute til 3990,-. Hva er forskjellen på disse? Har skjønt såpass at 5X er størst fysisk, men hva med "Plus"?

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Kentinho said:

5 Plus og 5X ligger begge ute til 3990,-. Hva er forskjellen på disse? Har skjønt såpass at 5X er størst fysisk, men hva med "Plus"?

Plus har Pay og Spotify. 5S er minst, 5 er større, og 5X har flere funksjoner. Finnes med vanlig glass og safirglass. Se her: https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/p/603267/pn/010-01988-07

Årsaken til redusert pris er at Fenix 6 forlengst er i salg. 

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Da ble det en Fenix 5 Plus og så langt virker den veldig bra, men sliter med én vesentlig ting; får ikke koblet den til nettverk for nedlasting av sanger til Spotify.

Lest litt rundt på nettet og virker som jeg ikke er den eneste. Noen som har vært borte i det? Får feilkode 0700 eller beskjed om at den ikke kan koble seg til nettverk.

Lenke til kommentar

Gratulerer! Kom gjerne tilbake med dine erfaringer når du har brukt den en stund. 

Ang WiFi-problemer: Jeg ville startet med en oppdatering av klokken  til nyeste FW gjennom Garmin Express, og resatt klokken til fabrikkinnstillinger. Fenix 5 støtter kun 2,4 GHz Wifi, så verifiser at dette er aktivert og fungerer på din router. Hvis din SSID eller WPA-2 inneholder spesialtegn eller nasjonale tegn, prøv å bytte disse, eller sett opp et gjestenett, hvor du kun bruker A-Z og 0-9.

Lenke til kommentar
zanta skrev (58 minutter siden):

Gratulerer! Kom gjerne tilbake med dine erfaringer når du har brukt den en stund. 

Ang WiFi-problemer: Jeg ville startet med en oppdatering av klokken  til nyeste FW gjennom Garmin Express, og resatt klokken til fabrikkinnstillinger. Fenix 5 støtter kun 2,4 GHz Wifi, så verifiser at dette er aktivert og fungerer på din router. Hvis din SSID eller WPA-2 inneholder spesialtegn eller nasjonale tegn, prøv å bytte disse, eller sett opp et gjestenett, hvor du kun bruker A-Z og 0-9.

Tror jeg har forsøkt det meste.

2,4 GHz, mobil som hotspot, med og uten passord, forsøkt via klokka, mobil og PC, ny firmware, gjenopprettet fabrikkinnstillinger osv osv..

Sendt mail til Garmin nå, men det kan jo se ut som det er et problem flere opplever. Utrolig irriterende! 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hatt klokka i to uker nå og er veldig fornøyd.

Klokka virker robust. Litt tung, men det gir ihvertfall meg et inntrykk av at den er solid og kvalitet. Liker utseende, sporty og tøff. Utenom til fest, så er det nok denne jeg blir å gå med.

Batteritiden er bra. Har vel ladet den to ganger. Merket fort hvor mye mer batteri som går når man bruker GPS og Spotify under trening. Nå har den brukt ca. 7% iløpet av 24 timer med bare "klokkebruk".

Smartvarsler er veldig kjekt. Facebook, SMS og fotballresultater er vel det jeg har huket av for. Snap og Messenger ble litt for mye da aktiviteten der er en del høyere.

Treningsfunksjonene er fine. Har fått testet ut løping, sykling og langrenn (Ja, bor nordpå). Begynner sånn smått med fotballtrening også må, men kan ikke finne noen funksjon for det. Kanskje like greit, da slipper jeg løpe rundt med klokka på banen.

Pulsmålingen er vel kanskje det jeg er minst fornøyd med. Ikke at jeg bruker det aktivt, men har reagert på hvor langt den henger etter. Kan har utøvd en aktivitet og har fått puls, men klokka viser bare 70-80. Først et par minutter etterpå kan den stige til 120-130, men da har min egentlige puls sunket til vanlig nivå.

Vet at et pulsbelte er mer nøyaktig, men synes det var svakt at den skulle være så unøyaktig.

En ting som overrasket meg positivt var kartene som ligger inne. Vært en uke på Finnmarksvidda nå og ute på skitur var det veldig kjekt å se hvor man var og navn på f.eks vann når man skulle fiske. Veldig detaljert og enkel å navigere i.

Veldig glad jeg gikk for denne modellen. Virker å passe mitt bruk veldig godt, men vil nok også oppfylle kravene til mer seriøse "utøvere" utmerket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...