Gå til innhold

Har mistet 150.000 aktive brukere på én uke


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Det kan kanskje også ha en sammenheng med at telefoner ikke er pålitelige datamaskiner. Telefonen stenger ned apper når den føler for det. Har folk installert appen, startet den også gjør man ikke mer går det ikke lange tiden før appen blir stengt ned.

Dette er et generelt problem på alt av apper og gjør telefonen lite pålitelig når det gjelder "bakgrunnsarbeid"

Lenke til kommentar

Tilsynelatende har appen fungert utmerket på min Samun Galaxy. Ikke noe plagsomt strømforbruk eller noe. Men, jeg har i to omganger oppdaget at appen var avsluttet. Tror dette kan ha skjedd med mange og derved faller tallet på aktive brukere. Jeg har meldt dette inn.

Jeg håper flest mulig vil bruke appen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (1 time siden):

...For meg er valget enkelt. Jeg har appen installert og påslått så lenge jeg blir oppfordret til det...

Kjør debatt :D

Selv om noen skulle oppfordre meg i å hoppe i elva, så gjør jeg ikke det. Det går ann å bruke hodet litt også. Hvorfor skal jeg ukritisk installere en app som har blitt laget i hui og hast som samler inn data som uansett er ubrukelige for mitt vedkommende? (Jeg oppholder meg aldri under 2 meter fra andre i mer enn 15 minutter andre steder enn når jeg er hjemme i egen stue. 

Dessuten har jeg nok av bakgrunnsapper som suger resurser. Sikkert alt for mange allerede. 

Så nei... jeg kommer ikke til å installere denne appen. Skal dem overvåke meg får dem ringe Telenor eller evt. Facebook. Dem sitter nok med langt mer informasjon om oss vedrørende lokasjoner vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (1 time siden):

...For meg er valget enkelt. Jeg har appen installert og påslått så lenge jeg blir oppfordret til det...

Kjør debatt :D

Selv om noen skulle oppfordre meg i å hoppe i elva, så gjør jeg ikke det. Det går ann å bruke hodet litt også. Hvorfor skal jeg ukritisk installere en app som har blitt laget i hui og hast som samler inn data som uansett er ubrukelige for mitt vedkommende? (Jeg oppholder meg aldri under 2 meter fra andre i mer enn 15 minutter andre steder enn når jeg er hjemme i egen stue. 

Dessuten har jeg nok av bakgrunnsapper som suger resurser. Sikkert alt for mange allerede. 

Så nei... jeg kommer ikke til å installere denne appen. Skal dem overvåke meg får dem ringe Telenor eller evt. Facebook. Dem sitter nok med langt mer informasjon om oss vedrørende lokasjoner vil jeg tro. 

 

Dessuten må man ikke glemme at Norge er (eller vertfall var) i "unntakstilstand". uten at jeg vet det sikkert, men jeg vil tro personvernlovgivning og reglene rundt bruken av dataene som blir samlet inn kan unngås i slike tillfeller? Selvsagt uten å opplyse oss om det...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (1 time siden):

Her var det mange seriøse synspunkter...eller...nei!

Det jeg ikke forstår er den uviljen folk viser mot en MIDLERTIDIG løsning for å komme seg igjennom en global pandemi.

Rent personlig synes jeg det hele har for lengst beveget seg over til hysteri. Er omtrent ikke mulig å bevege seg noe sted, hverken på lokalbutikken eller internett uten å se varsler om "smitte", "Covid-19", "Corona"...jeg er møkk lei det hele.

Et fåtall av disse "ekstraordinære" tiltakene, f.eks. anti-bac i butikkene, er noe som ikke burde gjøres til vanlig for å hindre smitte av vanlige bakterier mellom folk. Men det er jo opplagt at noe slikt vil bli betraktet som en "urimelig kostnad" og dermed ikke vil bli gjort.

Jeg skulle gjerne sagt mer om meningen min, men den er såpass kynisk at jeg bør holde den for meg selv.

Lenke til kommentar

Ca en prosent av Norges befolkning er smittet, det vil si at en halv prosent akkurat nå er smittebærere. Det er fem av tusen mennesker og for at appen skal virke må man være i nærheten av en av disse fem og de må ha installert appen, fått den til å virke og ha den aktivert.

Det å få hele dette kompliserte systemet til å virke slik at en frisk person med aktiv app kommer i nærhet av en person som har gitt beskjed om at han fremdeles er syk er minimal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal jeg ukritisk installere en app som har blitt laget i hui og hast som samler inn data som uansett er ubrukelige for mitt vedkommende?

Hmm...dette er jo greit nok dersom vi hadde hatt et samfunn basert på "MEG" og ikke "OSS", og kanskje er vi på vei dit? Det er i så tilfelle en trist utvikling.

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (1 time siden):

Her var det mange seriøse synspunkter...eller...nei!

Det jeg ikke forstår er den uviljen folk viser mot en MIDLERTIDIG løsning for å komme seg igjennom en global pandemi. Jeg er ikke av de som mener at personvern ikke er viktig, jeg har f.eks. slått av lokasjonssporing i SoMe, Google Chrome og bruker duckduckgo som søkemotor nettopp på grunn av dette. Jeg våger å påstå (vel, det er vel mer gjetning) at de aller fleste av skeptikerne til smittesporingsappen ikke har fnugg av peiling på hvordan de selv ligger an på disse tingene som altså sporer deg tilnærmet kontinuerlig.

For meg er valget enkelt. Jeg har appen installert og påslått så lenge jeg blir oppfordret til det, eller eventuelt til jeg selv anser at spredningsfaren er over. Etter dette sletter jeg appen og er ferdig med den. Det er ikke noen måneders bruk av en slik app som er det skumle, det er den ukritiske aksepten av alskens private organisasjoners permanente tilgang til dine posisjons- og browserdata som er verd å bruke kalorier på. Akkurat som det er maten mellom nyttår og jul du blir feit av, ikke maten mellom jul og nyttår.

Kjør debatt :D

Skjønner ikke denne merkelige logikken til folk.. i kort så sier du at siden du allerede blir overvåket så skal man nærmest ønske å bli overvåket mer. Hvis alle tenkte som deg hadde vi hatt DLD (datalagringsdirektivet) nå. 

 

Hvis du har IT kompetanse så vet du at appen er ubrukelig. (Sjekker GPS hvert minutt/Bluetooth fungerer ikke). Det er ikke nøyaktig nok. Fungerer ikke på ting i bevegelse (eksempel buss/tog etc) (sjekker posisjon for sjeldent og ikke på samme tidspunkt for alle).

 

Så hva står vi igjen men da? En app med null nytteverdi som brukes for å "farme" deg for data. Hvem vet hva det vil brukes til i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (Akkurat nå):

Hmm...dette er jo greit nok dersom vi hadde hatt et samfunn basert på "MEG" og ikke "OSS", og kanskje er vi på vei dit? Det er i så tilfelle en trist utvikling.

Tror du virkelig alle andre tenker på deg? Mange liker å tro det derimot. De som tenker på andre er evt. de som får betalt for det eller tjener noe på det. Dessuten som sagt, så vil uansett ikke denne appen på min telefon tilføre noe som helst av nyttig informasjon rundt dette. 

Da velger jeg heller å bruke hodet, og ikke hoppe dit alle andre hopper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
spots skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke denne merkelige logikken til folk.. i kort så sier du at siden du allerede blir overvåket så skal man nærmest ønske å bli overvåket mer.

Nei, jeg sier at denne MIDLERTIDIGE saken trigger mer motstand fra folk enn de permanente kommersielt baserte overvåkningene.

Hele hovedpoenget mitt er forundring over den inkonsekvente holdningen som mange av de som skriker opp om personvern og overvåkning viser. Og som en forsiktig person med et nokså bevisst forhold til nettopp personvern lar jeg altså denne appen få lov til å overvåke meg og stjele litt batteritid i en begrenset periode heller enn å la Google, FB og andre ha permanent tilgang til hvor jeg til enhver tid befinner meg og hva jeg kjøper og hva jeg leser på nettet. Det gir for meg mer mening enn det motsatte.

Lenke til kommentar

Om jeg så hadde hatt en smarttelefon, så vill jeg ikke brukt den. Av samme årsak som at jeg ikke har Facebook, Twitter, Reddit eller noen annen form for sosiale medier.

Hvis noen vil vite hvor jeg er til enhver tid, så skal dem få lov til å jobbe for det. Jeg ønsker ikke å frivillig gi fra meg informasjon om hvor jeg er eller hva jeg gjør mer enn jeg absolutt må (hadde gjerne hoppet over VISA-kortet og brukt kontanter istedet hvis det hadde vært praktisk). Og hvis noen skulle ha en holdning som "har jeg noe å skjule?" så er det en holdning som er kommet etter at, vel, internett kom og "alle kunne være i kontakt med alle".

Jeg svarer "kanskje jeg har noe å skjule", så får de som vil ta på seg aluminiumfoliehatten eller prøve sitt ytterste for å finne ut hva jeg har å skjule. For meg er ikke hysteri noen større grunn til å gi fra seg persondata. Enten det er til Den Norske Stat eller NSA (Norske StatsAnsatte?).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Det at folk er mer skeptiske til at private selskaper overvåker din lokasjon enn at staten gjør det er temmelig rart. Det er alltid en stat som misbruker den makten de har over folk og det å vite hvor er person har vært heletiden kan potensielt bli misbrukt ekstremt kraftig fra statens side. Staten kontrollerer alle makt instanser i samfunnet idag, det gjør ikke private. Man får bare vente til man merker det på egen kropp hvordan den norske staten virkelig er og ikke bare tror på historiene den forteller. Når man har opplevd det, så innser man også at overvåking fra staten er det siste man ønsker velkomment.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...