Gå til innhold

Når kommer VoLTE som standard i Android?


Anbefalte innlegg

Når kan vi forvente at vi får VoLTE som standard i Android slik at alle nye telefoner automatisk støtter dette?

Om en vil kjøpe ny mobil så er det slik at mange er utelukket pga manglende VoLTE støtte dette er rett og slett håpløst.

Vi har jo nå hatt VoLTE i mange år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror en av de kloke her på forumet nevnte en gang at android selv har støtte for volte out of the box, men så gjelder den koblingen mellom operatør og produsent fortsatt, som er en særdeles manuell prosess..

Jeg personlig har nå samsung a70, samsung a20e og nokia 3.2 der alle tre støtter volte og har det på begge simkort, alle tre er dual sim telefoner. Alle har wifi tale. Nokia a70 kostet 4000,-. a20e kostet 2000 og nokia 3.2 koster per dags dato 1800. Alle har android 10 installert. Jeg kan per nå forstå at det er en del produsenter der ute som ikke har fått på plass volte støte fra og med operatører overalt. Mulig svaret på spørsmålet ditt er at det må gå noen år til? Eller kanskje vi må opp en generasjon eller to før alt blir automagisk?

Lenke til kommentar

Om en skal ha OnePlus, Xiaomi, Motorola, LG, Pixel eller Asus så blir disse raskt uaktuelle pga manglende VoLTE i hvetefall hos ICE. Det er vel ikke støtte for alle disse mobilene hos andre operatører heller? ICE er eneste aktuelle operatør pga dekning på jobb.

Lenke til kommentar
Fatboy_slim skrev (19 minutter siden):

Jeg har OnePlus 7t med VoLTE med telia iaf.

 

fant en liste over støttede ice mobiler har:

https://www.ice.no/produkt/4g-tale/

ICE sin liste er grei nok den, men det magler mange telefoner der.

 

Så tilbake til spørsmålet mitt "Når kan vi forvente at vi får VoLTE som standard i Android slik at alle nye telefoner automatisk støtter dette?" 

 

Foreløpig svar er ett par år. (tida går heldig vis fort...)

Lenke til kommentar
Bombasa skrev (18 timer siden):

Om en skal ha OnePlus, Xiaomi, Motorola, LG, Pixel eller Asus så blir disse raskt uaktuelle pga manglende VoLTE i hvetefall hos ICE. Det er vel ikke støtte for alle disse mobilene hos andre operatører heller? ICE er eneste aktuelle operatør pga dekning på jobb.

Fungerer fint på Oneplus 8 pro via ICE. Også Wi-Fi tale 

Lenke til kommentar
kewell79 skrev (7 minutter siden):

Fungerer fint på Oneplus 8 pro via ICE. Også Wi-Fi tale 

Så flott har lyst på denne telefonen selv, men hvorfor sier Ice kundeservice at den ikke støttes? Jeg har hatt lyst til å kjøpe denne men ICE sier de ikke tilbyr VoLTE på denne. Hvis det viser seg at den ikke har VoLTE eller mister dette ved oppdatering så tør jeg ikke kjøpe den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Bombasa skrev (6 timer siden):

Så flott har lyst på denne telefonen selv, men hvorfor sier Ice kundeservice at den ikke støttes? Jeg har hatt lyst til å kjøpe denne men ICE sier de ikke tilbyr VoLTE på denne. Hvis det viser seg at den ikke har VoLTE eller mister dette ved oppdatering så tør jeg ikke kjøpe den.

Kan det være at operatørene har mistet oversikt?

Jeg ser flere telefoner er fjernet fra listene og vet at disse telefonene ikke har mistet funksjonen for Volte. Hvorfor? Kan det være fordi  operatørene ønsker vri salget over til produkter de selv har i sin egen nettbutikk? Det er helt klart noe muffins her.
 

Lenke til kommentar

At det i speccen til VoLTE ble godtatt at dette skulle være en så stor prosess og få denne støtten implementert for hver mobilmodell hos hver enkelt operatør er for meg veldig uforstålig.

Operatører har ingen insentiver for å støtte hele verdens mobilmarked, og kunden kan ikke lengre forvente at en så basic service som å ringe med telefonen sin skal virke problemfritt på tvers av operatører.

 

 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (20 timer siden):

Jeg ser flere telefoner er fjernet fra listene og vet at disse telefonene ikke har mistet funksjonen for Volte. Hvorfor? Kan det være fordi  operatørene ønsker vri salget over til produkter de selv har i sin egen nettbutikk? Det er helt klart noe muffins her.
 

Kan også være at telefoner som er fjernet hadde volte-relaterte feil som ikke ble fikset av produsent og ice ikke ønsket å stå ansvarlige for kundestøtten til disse modellene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
mandela skrev (1 minutt siden):

Kan også være at telefoner som er fjernet hadde volte-relaterte feil som ikke ble fikset av produsent og ice ikke ønsket å stå ansvarlige for kundestøtten til disse modellene?

Jeg sikter ikke bare til ICE men også Telia og Telenor.

Er dette et særnorsk problem?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 minutter siden):

Jeg sikter ikke bare til ICE men også Telia og Telenor.

Er dette et særnorsk problem?

Når man er i kundeservicesporet kan det jo også tenkes at produsenter som ikke er tilstede på disse listene ikke tilbyr operatørene teknisk støtte ved behov, og derav blir disse modellene ikke offisielt støttet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kewell79 skrev (11 minutter siden):

Noen som vet om kontantkort til Telenor fungerer med voLTE? Har et liggende et sted  jeg kan prøve på en Oneplus 8 pro

Det vil jeg tro - det virker fint hos Talkmore.

Lenke til kommentar
kewell79 skrev (49 minutter siden):

Noen som vet om kontantkort til Telenor fungerer med voLTE? Har et liggende et sted  jeg kan prøve på en Oneplus 8 pro

Mest sannsynlig ikke. Jeg testet det i mars, og det virket ikke. Jeg har vært i kontakt med Telenor, og de sa at det bare er fakturakunder som har VOLTE. 

Lenke til kommentar
23 hours ago, kewell79 said:

Noen som vet om kontantkort til Telenor fungerer med voLTE? Har et liggende et sted  jeg kan prøve på en Oneplus 8 pro

Får kun VoLTE med Talkmore sim her. 

Kan skru på volte med Telenor kontant uten at det skjer særlig mye ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...