Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo som lager mye støymed subwoofer/basskasse plis hjelp!!


Prancyboy

Anbefalte innlegg

Hei flyttet nylig inn i et Bolig sameie og har desverre vært veldig plaget av noen som bruker basskasse/subwoofer hver dag og hører på musikk eller se film hver dag. Det er ofte rolig før kl 23:00 men det er fortsatt veldig plagsomt og slitsomt når det er flere timer med støy hver dag.

 

det dunker, rister og kan kjenne vibrasjoner ifra bassen i min egen leilighet..

 

trodde jeg viste hvor det kom ifra så sendte melding til styret og de har snakket med dem.. men det har ikke blitt noe bedre...

 

kan hende det kommer ifra noen andre? Kjenner vibrasjoner i veggen imot den ene naboen, men kan det være dem som bor over dem?

 

Vet ikke om jeg burde ta kontakt og banke på hos alle som bor rundt min leilighet, eller henge opp en lapp i fellesområdene sånn at alle ser det? Også heller banke på hos de som bor rundt meg hvis det ikke hjelper?

 

kan jeg kreve at de lydisolerer leimigheten sin slik at jeg ikke blir plaget av det eller at de må slutte oy bruke basskassen/subwooferen?

 

I ordensreglene står det under bruk av seksjonene at  “Seksjonene skal ikke brukes på en måte som er til unødig ulempe for andre seksjonseiere”

 

er det da sånn at siden det ikke er nødvendig og bruke basskasse/subwoofer for og høre på musikk eller se en film kan jeg kreve at de slutter så lenge det plager meg? Jeg mener vi andre som bor her klarer fint og kose oss med musikk eller subwoofer..

 

plis hjelp

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

For meg er det totalt uaktuelt å bruke hjemmekinoen min uten sub, lydgjengivelsen subben gir er for meg en så stor del av lydbildet at all lytteglede ville være borte. For meg ville det være som å lese en bok uten å få lese de 10 siste sidene.

Isolering mot lavfrekvent bass er tilnærmet umulig, det krever fysiske barriærer langs alle større flater i rommet og helst i tilstøtende rom om det skal ha noen reell effekt, så det er nok i realiteten bare å glemme.

Lyd, herunder også bass er nok noe man må påregne når man i praksis bor sammen med andre, men det er ingenting i veien for å komme med en vennlig anmodning om å være så snill å dra ned bassen noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (3 timer siden):

.Lyd, herunder også bass er nok noe man må påregne når man i praksis bor sammen med andre, men det er ingenting i veien for å komme med en vennlig anmodning om å være så snill å dra ned bassen noe.

Hver dag i flere timer? På ingen måte. Da bør man finne seg en enebolig eller ordne seg et lydrom som skjermer andre. En gang innimellom? Ja. Helt greit, på samme måte som en bør finne seg i et festlig lag nå og da. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sånn er det å bo i blokk dessverre. Da må man tåle litt lyder og intimitet. 

Har selv bodd i blokk med nabo som ikke jobba og var oppe hele natta. Og mye mer. Bor nå i ny blokk og har en nabo som spiller øredøvende høyt , flere har klaget men til ingen nytte. Rettighetene er for svake. 

Du får bare stålsette deg og holde ut til du evnt kjøper enebolig eller noe

Lenke til kommentar

Du kan skrive et brev til styret som igjen sender ut nabovarsel om uakseptabel støy som må reduseres ellers så får det konsikvenser. Man har ikke lov til å plage naboer med støy i blokk leiligheter og må følge ordensregler. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Hadde en nabo med subwoofer vegg i vegg/litt over som så på film eller spilte hver eneste natt, men også noen ganger på dagtid. Det var ganske uutholdelig, og det var ikke bare vi som hørte det men flere naboer. Han måtte slutte etter vedtak fra styret. Selv om det skal være stille etter kl. 23 så betyr ikke det at man kan støye så mye man vil før det. Heldigvis seiret folkeskikk i vårt tilfelle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Reint praktisk er det tvilsomt at det vil være fornuftig å prøve å isolere vekk slik støy. 

Det som oftast er utfordringa i slike saker er å avgjere kva som er unødig støy, og kva som er lydar av andres livsutfoldelse som du må tole. 

Mitt beste tips er å starte med å dokumentere når du blir plaga av støy. Noter dato og klokkeslett, og snakk med naboar for å sjå om dei også vil slutte seg til at det var plagsom støy i det aktuelle tidsrommet. Dette vil gi styret god dokumentasjon til å kunne sende advarsel med trussel om tvangssal, og det vil då være lettare å avgjere om naboen har retta seg etter pålegget om å støye mindre. Ein slik logg vil også være dokumentasjon om det seinare skulle bli ein rettssak. 

I tillegg så går det ann å starte jobben med å få innført strengare husordensreglar om dei i dag er for vage. Det er blant anna heilt vanleg å regulere bruk av sub og andre ting som støyer som viberasjon i blokker. Som feks at vaskemaskiner berre kan brukast innanfor bestemte tidspunkt. 

Lenke til kommentar

Her ville jeg i første omgang starte med en dialog med naboen før en gjør noe som helst annet. Å gå rett å klage til styret er greit nok, men sjeldent det som er mest effektivt. Jeg flyttet inn i ett sameie for 3 år siden, her gikk jeg i dialog med naboene hvor vi hadde en enighet om hvor støygulvet ligger og hva som er greit og ikke greit, dette og for min del så jeg vet hvor høyt jeg kan spille uten å plage andre. Det var en del støy som irriterte meg i starten etter jeg flyttet inn men nå er det helt fantastisk å bo her :)

Fungerer ikke dette kan du heller begynne å dokumentere og sammensverge med naboer for å få til et eventuelt vedtak fra styret. 

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (15 timer siden):

Sånn er det å bo i blokk dessverre. Da må man tåle litt lyder og intimitet. 

Subwoofer i blokk uten å vise hensyn til naboer er langt over "litt lyder og intimitet". At naboen prater på balkongen en fin sommerdag med den greske musikken sin på i stua flytende utover hele nabolaget klokka 8 her greit. Det er ikke så fint vær her. Jeg skjønner godt du vil kose deg med bailey-en din i solkroken. Det samme klokka 22 på kvelden før en vanlig arbeidsdag er overhodet ikke akseptabelt.

Denne "regelen" alle bråkmakere liker å henvise til om at det skal være stille mellom 23 og 07 betyr ikke at man kan gjøre hva man vil utenom dette. Denne regelen er ment for at det skal være nattero. Altså ikke noen lyd. Alle sameier og borettslag jeg har bodd i har også i sine ordensregler at man ikke skal "plage naboene med unødig støy" eller lignende i tillegg til dette. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 timer siden):

Her ville jeg i første omgang starte med en dialog med naboen før en gjør noe som helst annet. Å gå rett å klage til styret er greit nok, men sjeldent det som er mest effektivt. Jeg flyttet inn i ett sameie for 3 år siden, her gikk jeg i dialog med naboene hvor vi hadde en enighet om hvor støygulvet ligger og hva som er greit og ikke greit, dette og for min del så jeg vet hvor høyt jeg kan spille uten å plage andre. Det var en del støy som irriterte meg i starten etter jeg flyttet inn men nå er det helt fantastisk å bo her :)

Fungerer ikke dette kan du heller begynne å dokumentere og sammensverge med naboer for å få til et eventuelt vedtak fra styret. 

Enig. Forrige stedet jeg bodde var greit sånn sett. De fleste var stille. På slutten flytta det inn en fyr rett ved siden av som dessverre hadde TV-en på veggen i stua rett ved soverommet mitt. Det gikk stort sett greit allikevel. Måtte minne ham på noen ganger når det ble vel sent.

Naboen nede i første etasje som leide ett år, derimot, skjønte ikke noe av hvorfor ingen likte at hun hadde fest hver helg, spilte bassen på fullt slik at det ristet i alle de andre leilighetene osv. Hun hørte jo ikke noe fra naboene, så da måtte det jo være bra lydisolert!? Hun skjønte heller aldri at det var bassen hun måtte slå ned. Utallige besøk på døra i helgene med spørsmål om det ikke var mulig å slå ned bassen endte med at de slo ned lyden, mens vibrasjonene og ristingen fortsatte. Greia var jo at det egentlig var helt ok lydisolert. Det var vanskelig å høre lyd fra andre utover bass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (6 timer siden):

Subwoofer i blokk uten å vise hensyn til naboer er langt over "litt lyder og intimitet". At naboen prater på balkongen en fin sommerdag med den greske musikken sin på i stua flytende utover hele nabolaget klokka 8 her greit. Det er ikke så fint vær her. Jeg skjønner godt du vil kose deg med bailey-en din i solkroken. Det samme klokka 22 på kvelden før en vanlig arbeidsdag er overhodet ikke akseptabelt.

Denne "regelen" alle bråkmakere liker å henvise til om at det skal være stille mellom 23 og 07 betyr ikke at man kan gjøre hva man vil utenom dette. Denne regelen er ment for at det skal være nattero. Altså ikke noen lyd. Alle sameier og borettslag jeg har bodd i har også i sine ordensregler at man ikke skal "plage naboene med unødig støy" eller lignende i tillegg til dette. 

Er enig med deg, problemet er at det er vanskelig å få igjennom tiltak som stopper bråket. Evnt det tar lang tid. Skal utrolig mye å få nnoen til å tvangsselge eller flytte

Lenke til kommentar

må legge til noe her. noen ganger er bass og lyd fra småanlegg mer lytt enn fra et ordentlig annlegg. tenker da spesielt på de anleggene fra jbl og harman, som gjerne har 360 grader med lyd. kanskje han/hun ikke spiller høyt idetheletatt, men at drittanlegget står på en hylle festet i veggen. kanskje problemet løser seg bare ved at de flytter det til et annet sted. 

Lenke til kommentar
kjeLL// skrev (44 minutter siden):

må legge til noe her. noen ganger er bass og lyd fra småanlegg mer lytt enn fra et ordentlig annlegg. tenker da spesielt på de anleggene fra jbl og harman, som gjerne har 360 grader med lyd. kanskje han/hun ikke spiller høyt idetheletatt, men at drittanlegget står på en hylle festet i veggen. kanskje problemet løser seg bare ved at de flytter det til et annet sted. 

Ja. Har til og med tilbydt meg å kjøpe sånne matter for en nabo... Men neida. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...