Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvorfor fortsetter FHI å lyve om munnbind?


Anbefalte innlegg

Storm_Eagle skrev (11 timer siden):

Så rådet var å ikke bruke vernemaske når det var gassanngrep da regner jeg med?

For den øker jo smittefaren.....

Det har skjedd i veldig mange Europeiske land som har innført slike regler nå. Spesielt i butikken, på kollektivtransport, og andre tette offentlige innendørs samlingssteder.

Kasserer du klærne dine etter bruk? For du har jo tatt på de også med hendene dine...

Og masker og munnbind kan fint "desinfiseres" ved å bare la de ligge i en papirpose i noen dager. De sier jo at viruset overlever i opptil 3 dager på harde overflater, og opptil 24 timer på papp. Og på en porøs overflate som en maske/munnbind så overlever det nok enda kortere enn på harde overflater. Men man kan jo la de ligge i en uke også ha noen man sirkulerer gjennom for å være på den sikre siden. Eller hvis man har et "hjemmelaget" munnbind av stoff så kan det jo bare kokvaskes mellom hver bruk.

Har du noen forskningsrapporter som viser dette?

Og det er jo forskingsrapporter som viser at opptil 80% av smitten av dette viruset har skjedd fra personer som ikke har symptomer, eller har svake symptomer på tidspunktet for smitten. Og da hjelper det jo lite at man skal holde seg hjemme etter at man har symptomer. Det er derfor alle skal ha på munnbind.

Nei. For det er også temmelig opplest og vedtatt at startdosen man får i seg har stor betydning for sykdomsforløpet. Dette har vært godt kjent fra tidligere virus, og nå er det også blitt dokumentert for Covid-19.

Grunnen til at de anbefaler hjemmelagde masker er fordi det er lite tilgjengelige kirurgiske masker mange steder nå. Har man tilgang på det så er det selvsagt ikke noe feil å å bruke kirurgiske masker.

  

Har du noe slags dokumentasjon på disse påstandene om influensa i asiatiske land med maskebruk?

Igjen spekulasjoner uten noe dokumentasjon.

  

For det første så er det feil. Som sagt startdosen har avgjørende betydning for sykdomsforløpet, og et munnbind som f.eks er 20% tett mot en partikkelstørrelse har fortsatt en grei sannsynelighet for å fange opp en og annen dråpe på vei mot din munn. Husk at respiratorene som de som jobber direkte med de mest syke pasientene bruker også bare er ratet til å stoppe 95% av 0,3 mikron partikler. Alt handler om sannsynlighet for at en dråpe blir fanget, ingen ting er 100%

Og for det andre: hvis alle bruker munnbind så vil også alle som er smittet (med eller uten symptomer) også bruke det og smitten vil gå ned.

Endelig et fornuftig innlegg her inne og jeg skulle ønske jeg kunne gi 10 tomler opp. Men jeg ser jo hvordan vanvittige fornektelsesargumenter med ekstremt  vikarierende motiver brukes; "munnbind er vel hvis man er syk blablabla, men da må man jo holde seg hjemme". Det betyr vel at vi bare bør droppe "social distancing" og to meters avstand også da; fordi det er vel bare grunn til å holde to meters avstand om man er syk og om man er syk må man holde seg hjemme? Veldig merkelige påstander. Det de som skriver dette i praksis gjør er å tale for flokkimmunitetsmodellen.

 

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (14 timer siden):

 

Folkehelseinstituttet vet at nordmenn ikke er vant til å holde to meters aavstand, og at vi ønsker å hamstre munnbind for å beskytte oss selv. Detmen det virker ikke. Det virker for å beskytte andre hvis du er syk - men Folkehelseinstituttet sier at dersom du er syk skal du holde deg hjemme. Det beskytter andre enda bedre.

Men dette blir jo selvmotsigende. Hvis vi er friske behøver vi vel ikke å holde to meters avstand? Bare hvis vi er syke men da må vi vel holde oss hjemme? Et slikt argument går begge veier.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (10 timer siden):

Nei. Rådet sto faktisk i klartekst i sitatet ditt. Godt eksempel på at folk bare ser det som passer deres standpunkt.

Slik som selektiv bruk av argumentet om "å holde seg hjemme om man er syk", som om det er et argument. Folk GJØR det og det er ikke hva temaet handler om. Her gjentas det i det uendelige at man bare bør bruke munnbind om man er syk men at man da må være hjemme. Det samme argumentet kan brukes om den nevrotiske "hold to-meters-avstand-regelen". Hvis man ikke er syk er det vel ingen grunn til det eller....? Dette er selvmotstigende argumentasjon.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Morromann said:

Du har ingen argumenter, det er tydelig.

Jeg gidder ikke kaste bort mer tid på dette. Du har fått solide forklaringer på dine spørsmål men avviser dem fordi du ikke anerkjenner dem fordi de ikke er i samsvar med din opplevde virkelighet. Du spurte hvorfor FHI sier det de sier. Det er grundig besvart i denne tråden. Ingen her er interessert i å vinne en argumentasjon mot deg, vi gjorde deg en tjeneste fordi du ikke skjønner. Når det tydeligvis er fordi du ikke vil selv om informasjonen legges foran deg, har ikke jeg mer tid til overs for deg. Ingen forventer at du skal skifte mening og være enig med FHI, men vi forventer faktisk at du skjønner at dette er FHIs faglig begrunnede årsaker. For det er flate fakta.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Du har ingen argumenter, det er tydelig.

Jeg må innrømme at jeg er ganske fascinert av argumentasjonsteknikken til Morromann. Jeg har vært mange år her på forumet, men jeg kan ikke huske å ha sett noen her som har brukt så stor andel av innleggene sine til fornærmelser og nedrakking av meningsmotstandere. Så sånn sett er det både trist og underholdende å lese på en gang.

Nå tror jeg ikke Morromann er typen til å ta i mot kritikk og råd, men jeg gir et allikevel: hvis du ikke ønsker å framstå som at du er umoden og mangler gode argumenter, burde du fokusere litt mindre på å rakke ned på motstandere og litt mer på å saklig forklare hvorfor motstandernes argumenter er feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men nå er det jeg har gjort her å vise til kilder, hente og forklare begrunnelser, finne bevis for at premature påstander ikke stemmer med observerbare fakta og forsøke holde aggresjonsnivået nede for alle parter, inklusive meg selv, som kan være vanskelig nok. Jeg har ikke gjort noen vurdering av om FHIs standpunkt er medisinsk visdom eller ulurt. Jeg har ikke argumentert for eller imot noe som helst. Jeg er ikke hans motstander heller. Så det stemmer jo at jeg ikke har noen argumenter.

Dermed har ikke Morromann noen andre alternativer enn å rakke ned på meg. Det er eneste måten han får beholde sitt synspunkt - at FHIs råd er særnorske løgner - er å ugyldiggjøre fakta og observasjoner som legges foran ham, ved å ikke anerkjenne meg som mellommann. 

Dessverre er jeg blitt utrolig lei av alltid bli møtt med strategier for å ufarliggjøre fakta gjennom diskusjonsteknikker, så jeg begynner få nok av hobbypolitikerne her på diskusjonsforumet. Dere ser nok hvorfor i denne tråden. Så jeg øver meg på å trekke meg ut av pingpong-diskusjoner, men dessverre har jeg ikke mestret å gjøre det uten å ende opp med å framstå selvgod. Jeg ber om deres forståelse. 

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvem er det som komer med nedrakinger? Jeg sier meg meget uenig og påpeker at det fremmes udokumenterte og uvitenskapelige påstander. Jeg har ikke brukt kallenavn på noen og har heller ikke tillagt meningsmotstandere egenskaper som "umoden". Kanskje vi skal droppe personfokuset? Jeg spurte enkle spørsmål om hva det er vi skjønner her i det kalde nord som de fleste land vi kan sammenligne oss med ikke har skjønt. Så the NiceOne, hva er dine argumenter i denne diskusjonen da? Nå har jeg vist til undersøkelser om at å beskytte munnen øker beskyttelsen med 75%; at det liksom skal øke smittefaren finner jeg temmelig oppsiktsvekkende og jeg må innrømme at vekker følesesmessig engasjement å se slik sterke påstande på trykk. Jeg påpeker dobbeltheten i at man sier at hvis man vil beskytte seg og sine kan man likesågodt holde seg hjemme, om det er munnbind men ser ikke det dobbelte i at da må det også gjelde tometers-regelen. Om noen ble støtt over at jeg blir frustrert over mangelen på logikk beklager jeg det. Det er virkelig ikke meningen, men jeg irriterer meg over den særnorske arrogante vi-vet-alt-så.mye-bedre-holdningen. Jeg har reist mye og sjelden møter jeg et mer skråsikkert folkeslag enn nordmenn.

Jeg har moderert noe av det jeg har skrevet men jeg mener generelt det samme. De fleste lands regjeringer anbefaler munnbind og da kan jeg vanskelig se at FHI i Norge er noe mer klarsynte på dette. Nei, maske gir ikke 100% beskyttelse. Men det gir mer beskyttelse et åpent og eksponert ansikt.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 minutter siden):

Ok? Har du en link?

Ja, lenger oppe i tråden. Men jeg orker egentlig ikke å diskutere det mer. Det er utdebattert og man blir ikke enige. Jeg ønsker ikke noe annet enn at covid-19-marerittet skal ta slutt en gang for alle, ikke å vinne eller tape en diskusjon. Jeg skulle selvsagt ønske at våre myndigheter tok en annen holdning mer i tråd med andre land men det ønsker de altså ikke og jeg ser desverre at de fleste i Norge lytter til norske myndigheters bastante avvisning av munnbind. Men jeg følger altså andre lands anbefalinger og sånn er det. Jeg setter sluttstrek for diskusjonen nå. Jeg blir for engasjert.
Det er ingenting med diskusjonene om corna jeg finner hverken fascinerende eller "underholdende"; det hel er trist og mange av oss(meg personlig)er sterkt sosialt rammet av det som har skjedd og finner ikke noen glede i noe av det, aller minst diskusjoner.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (52 minutter siden):

Hvem er det som komer med nedrakinger?

Stort sett du, men jeg ser at du (som  du selv er ærlig nok til å påpeke) har gått inn og endret i mange av innleggene dine og fjernet mye av det verste. Så fint, da var ikke innlegget mitt bortkastet på deg allikevel, jeg er positivt overrasket. ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...