Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvorfor fortsetter FHI å lyve om munnbind?


Anbefalte innlegg

Krozmar skrev (13 timer siden):

Som jeg sier, det kan i værstefall øke smittefaren ved feil bruk, sier ikke at masken alene vil øke smittefaren.. Det er jo FHI er bekymret over kanskje.. Folk har på seg en maske, bruker den på butikken klør seg litt på nesen (som nå er masken). Håndterer flere ting på steder hvor det kanskje er stor smittefare, og viruset vil trolig da være på masken.. Om den ikke kasseres på riktig måte etter bruk, og folk istedet drar det med seg hjem og bruker samme maske dagen derpå vil man kunne øke smitterissiko.

 

Ja, hypotetisk er det KANSKJE en svak mulighet, men sjansen er neppe mer enn noen fattigslige promille og sjansen for åbeskytte mot smitte oppveier i ganske stor grad den mikroskopisk mariginale sjansen for at det i et ekstremt uheldig tilfelle kan føre til mer smitte.

Jeg har inntrykk av at nordmenn flest er mer eller mindrelikegyldige i smittefaren, går rett på deg. Men smitteapp innstallerer de.  Og igjen har ingen forklart meg hvorfor ikke smitten er mye høyere i Sør-Korea hvor alle bruker disse livsfarlige "dødsmaskene" som øker smittefaren.

Og for å knuse et av argumentene dine: de av oss som bruker munnbind er inntelleigente. Vi tar ikke på varer og legger de tilbake igjen. Vi går ikke tett på folk og vi går i butikker minst mulig. Og vi vasker og renser masken.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

“The average healthy person does not need to have a mask, and they shouldn’t be wearing masks,” says Dr. Eli Perencevich, a professor of medicine and epidemiology at the University of Iowa’s College of Medicine, according to Forbes.

“There’s no evidence that wearing masks on healthy people will protect them,” Perencevich said, the publication reported. “They wear them incorrectly, and they can increase the risk of infection because they’re touching their face more often.”

 

Ikke særnorsk. Dette er domenekunnskap.

https://www.sacbee.com/news/nation-world/national/article240780786.html#storylink=cpy

Endret av Uderzo
Fikset link som ødela layout på siden
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første, forskningen du viser til fra blant annet Neil Ferguson er solid, selv om han selv ikke er så solid i disse dager

Forsker går av etter coronatabbe

Forskningen er dog lite relevant, den dreier seg først og fremst om smitte i hjemmet, og testgruppen av de som ble bekreftet smittet var syltynn, rapporten sier selv :

"..our study suggests that community use of face masks is unlikely to be an effective control policy for seasonal respiratory diseases"

"We urge caution in extrapolating our results to school, workplace, or community contexts, or where multiple, repeated exposures may occur, such as in healthcare settings"

Så, joa solid forskning, men den sier ikke det du tror den sier.

Det er temmelig opplest og vedtatt av alle verdens eksperter, at masker brukt av den generelle befolkningen ikke har noen stor beskyttelse for hver enkelt, i beste fall kan slike masker gjøre at man ikke smitter andre i like stor grad, dersom man er syk, men da bør man først og fremst holde seg hjemme.

Dette er også årsaken til at enkelte land anbefaler skjerf eller hjemmelagde masker, disse har null beskyttelseseffekt mot et virus som SARS-CoV-2, men kan bidra til at dråper ikke beveger seg like langt ved hoste eller nysing, som er den eneste effekten generell bruk av ansiktsmasker har.

FHI er helt på linje med alle verdens ledende eksperter her, av generelle smittevernhensyn er det er ingen grunn til å anbefale ansiktsmasker.

At IATA ikke ønsker tomme seter, men i stedet går for ansiktsmasker, har trolig lite med smittevern å gjøre, men mer å gjøre med at det er en bransjeorganisasjon for flyselskaper som er mer opptatt av økonomien til sine medlemmer.

Jeg tipper grovt her, men ville tro at for eksempel kirurgiske masker, som ikke er helt tette på sidene, kan være en medvirkende faktor til å spre smitten til personene som sitter i setet ved siden av, på et fly, og vil kanskje virke mot sin hensikt?

Nå er ikke så teknisk innsatt i hvordan det virker, men antar at luften også blir sirkulert i fly, som kan gjøre smittefaren større, uansett hvor langt fra hverandre man sitter .... edit, men da tok jeg feil, utbytting av luft og filtrering skal være bra nok til å ta seg av det problemet :

https://www.who.int/ith/mode_of_travel/tcd_aircraft/en/

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (44 minutter siden):



Jeg tipper grovt her, men ville tro at for eksempel kirurgiske masker, som ikke er helt tette på sidene, kan være en medvirkende faktor til å spre smitten til personene som sitter i setet ved siden av, på et fly, og vil kanskje virke mot sin hensikt?

Nå er ikke så teknisk innsatt i hvordan det virker, men antar at luften også blir sirkulert i fly, som kan gjøre smittefaren større, uansett hvor langt fra hverandre man sitter .... edit, men da tok jeg feil, utbytting av luft og filtrering skal være bra nok til å ta seg av det problemet :

https://www.who.int/ith/mode_of_travel/tcd_aircraft/en/

Jeg skjønner, da må de virkelig være ille ute til de grader ute i Europa hvor de nå påbyr munnbind på fly. Altså hvis det øker smittefaren med munnbind mener jeg. Da er de virkelig fortapt nå som de påbyr munnbind på fly. Bra vi vet så mye bedre her oppe i nord at vi ikke påbyur disse livsfarlige dødsmaskene på fly. Men er det ikke rart at man ikke forbyr dem isteden i og med at det øker smittefaren?

Spøl til side, finnes det noen VITENSKAPELIG studie på at munnbind har ØKT smitte?

At Norge lytter blindt til WHO er ingen bombe. Norge er mer uktirisk til FN-organer enn land det er naturlig å sammenligne oss med, noe som er ganske trist.

Jeg spør: dere bør ikke svare men et innteresant spørsmål: hva er det vi nordmenn har skjønt som ikke koreanewre, twiwanere, amerikanere, tyskere, nedlerlendere, belgiere, franskmenn, spanjoler, italienere og østerrikere IKKE har skjønt? Hvorfor er de stokk dumme som annbefaler og påbyr munnbind mens vi i Norge nærmest tviholder på at det er det mest smittespredende som finnes? Hva er det VI skjønner som ikke DE skjønner?

Ganske trist å se den overveldende motstand mot munnbind her inne. Det viser at FHI har lyktes med å spre feilinnformasjon hos det norske folk.

Kjefter dere på folk dere ser med munnbind?

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (33 minutter siden):

Jeg spør: dere bør ikke svare men et innteresant spørsmål: hva er det vi nordmenn har skjønt som ikke koreanewre, twiwanere, amerikanere, tyskere, nedlerlendere, belgiere, franskmenn, spanjoler, italienere og østerrikere IKKE har skjønt? Hvorfor er de stokk dumme som annbefaler og påbyr munnbind mens vi i Norge nærmest tviholder på at det er det mest smittespredende som finnes? Hva er det VI skjønner som ikke DE skjønner?

Kjefter dere på folk dere ser med munnbind?


Alle de du ramser opp her, har forstått dette helt fint, de vet at masker ikke beskytter den som bærer masken, men at de kan ha en beskyttende effekt for andre, dersom den som bærer masken er syk.

Generelt så vil vi jo ikke at syke skal være ute i samfunnet i det hele tatt, eller på fly, så det er mye greiere å si at folk skal holde seg hjemme dersom de hoster eller nyser, enn at de skal ha på masker.

Her må det selvfølgelig brukes noe fornuft, mange hoster hele året ellers, eller nyser, nå er jo pollensesongen her også, og alle som hoster og nyser har ikke nødvendigvis COVID-19 og bør være hjemme, men hva som er normalt vet folk forhåpentligvis best selv.

I Asia har de brukt masker mot influensa i årevis, uten at det har hjulpet stort, det er knapt noe annet sted i verden hvor det finnes så mye influensa som i enkelte asiatiske land. De har dog for lengst forstått at maske er noe man bruker i solidaritet, for å beskytte andre, ikke seg selv.

På et fly, vil det åpenbart være langt mer effektivt å skape avstand mellom passasjerene, enn å la de sitte ved siden av hverandre med masker.

Slike masker kan potensielt øke smittefaren for den som bærer masken, dersom man ikke tar den av og på helt korrekt, bytter den ofte, ikke tar seg til ansiktet osv.

Det går altså kun ut over den som bærer masken, slike masker øker ikke smittefaren for oss andre, så hvorfor skal vi kjefte på de som bruker masker, forhåpentligvis vet de hva de gjør, og holder seg hjemme dersom de er syke, holder samme sosiale avstand som alle andre osv.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 timer siden):


Alle de du ramser opp her, har forstått dette helt fint, de vet at masker ikke beskytter den som bærer masken, men at de kan ha en beskyttende effekt for andre, dersom den som bærer masken er syk.

 

Men de må jo være ille ute og fortapt når de påbyr munnbind på fly ut i fra din påstand om at munnbind ØKER smittefaren??:ohmy::ohmy:

Og at vi kan vente oss en massiv eksplosjon i coronasmitten når flytrafikken ute i Europa tar seg opp igjen fullt av livsfarlige munnbind på fly?

Dette er jo meningsløse påstander. Viruset smitter lettest ved dirkete dråpesmitte, av at noen hoster eller snakker nært en annen persons munn og sprer små partikler med spytt som kommer DIREKTE i løpet av sekunder. Ja, jeg vet at viruset kan leve en stund på tørre flater, men det svekkes da vitterligere når det er mindre ferskt. Det er jo elementær vitenskap. Så det med at man tar på munnbindet(hvem gjør det? Ikke jeg)og flytter den tørre hånden hvor en annen tar på og dermed smittes, vel sjansen for det er så mikroskopisk mye mindre enn spytt som flyr fra kjeften til en annen under en engasjert ordveksling. Jesus....

Jeg har ikke sett et eneste argument som har klart å overbevise meg om at munnbind gir MER smitte. Er det noen av landene hvor man påbyr munnbind som kan vise noen KONKRETE eksmpler på det? Not so.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For oversiktens skyld:

WHOs hovedstandpunkt pr 6. April (uendret såvidt som jeg vet):

Premiss:

  • Det finnes bevis for at munnbind brukt av en syk pasient kan begrense spredning av COVID-19 droplets
  • Det finnes begrenset bevis for at munnbind brukt av en frisk person kan bidra til å unngå smitte fra noen symptomatiske i husholdningen eller andre svært nære relasjoner
  • Det finnes foreløpig ingen bevis for at munnbind brukt av en frisk person i bredere samfunnssammenheng bidrar til å unngå at en selv blir smittet
  • Effekten av ikke-medisinske munnbind må undersøkes nærmere

Potensiell risiko:

  • Smittekilde som følge av unødvendig berøring av ansiktet eller gjenbruk
  • Potensielle pustevansker
  • Falsk trygghet som gjør at en glemmer viktigere tiltak som sosialdistansering og håndvask
  • Kan føre til begrenset tilgang til munnbind for helsepersonell

Råd:

  • Munnbund burde prioriteres til helsepersonell og dem som er bekreftet smittet
  • Munnbind kan være en del av løsningen, men sosialdistansering og hyppig håndvask er viktigere

FHIs hovedsynspunkter pr 21. April:

Premiss:

  • Effekten av munnbind av medisinsk grad er effektive dersom dem brukes korrekt
  • Forskning tyder at munnbind av ikke-medisinsk har dårligere effekt. Likevel vil dem sansynligvis ha en viss effekt dersom spredningen i samfunnet blir stor nok
  • Munnbind må byttes regelmessig og være tettsittende for å være effektive

Potensiell risiko:

  • Befolkningen må ikke konkurrere om tilgang til munnbind brukt av helsetjenesten
  • Munnbind er ubehagelig og som regel vil ufaglærte hyppig berøre masken og ansiktet
  • En må være nøye med håndvask etter å ha berørt munnbindet

Råd:

  • Anbefaler ikke bruk av minnbund i befolkningen slik situasjonen er i dag (fallende antall nye smittede)
  • Dersom smitten i landet øker kan rådene endre seg
  • Påstår å følger rådene iht. ECDC og WHO

-----------

 

Morromann skrev (38 minutter siden):

Hvorfor er de stokk dumme som annbefaler og påbyr munnbind mens vi i Norge nærmest tviholder på at det er det mest smittespredende som finnes?

Regjeringens svar under spørretimen 19. Mars:

  • FHI: "Men det er gode grunner for at friske folk ikke skal bruke munnbind. Når man tar på seg munnbind og f.eks skal snakke i telefonen eller spise så tar man seg til ansiktet, og da gjerne oftere enn man ellers ville ha gjort. Og man skal ikke ta seg til ansiktet på grunn av smittefare. Det er for øvrig knapphet på munnbind så vi ønsker at tilgjengelige munnbind blir brukt i helsetjenesten."
  • Bent Høie: "De som jobber i helsetjenesten har blitt opplært til å bruke munnbind og kan å bruke det på riktig måte."
Endret av superfastjellyfish
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):



Generelt så vil vi jo ikke at syke skal være ute i samfunnet i det hele tatt, eller på fly, så det er mye greiere å si at folk skal holde seg hjemme dersom de hoster eller nyser, enn at de skal ha på masker.

 

Generelt så vil vi jo ikke at syke skal være ute i samfunnet i det hele tatt, eller på fly, så det er mye greiere å si at folk skal holde seg hjemme dersom de hoster eller nyser enn at de sitter to seter unna deg på fly eller står to meter unna deg i kø på butikken. Er du ikke enig?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 timer siden):


Alle de du ramser opp her, har forstått dette helt fint, de vet at masker ikke beskytter den som bærer masken, men at de kan ha en beskyttende effekt for andre, dersom den som bærer masken er syk.



Det går altså kun ut over den som bærer masken, slike masker øker ikke smittefaren for oss andre, så hvorfor skal vi kjefte på de som bruker masker, forhåpentligvis vet de hva de gjør, og holder seg hjemme dersom de er syke, holder samme sosiale avstand som alle andre osv.

Vi som bruker masker gjør det ikke fordi vi er syke! Vi gjør det FOR IKKE Å BLI SYKE OG FOR Å BESKYTTE ANDRE FRA Å BLI DET!!Gudhjelpe meg hva man skal prestere å lese i diskusjonsofrim,et her.....

Sjansen for at du får coronasmitte er atskillig mye høyere enn sjansen for jeg får det og jeg har seriøs forskning på min side.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (33 minutter siden):

Hvorfor er de stokk dumme som annbefaler og påbyr munnbind mens vi i Norge nærmest tviholder på at det er det mest smittespredende som finnes? Hva er det VI skjønner som ikke DE skjønner?

Poenget er at når ein skal gi enkle befolkningsråd så må ein vurdere kva som er hensiktsmessig, om bruk av munnbind har FHI konkludert med at det er fleire som vil utsette seg for auka smittefare enn dei som blir beskytta av munnbindet fordi dei har kunnskapen om rett bruk. Ein del av den vurderinga som er gjort er basert på kunnskap om norsk kultur. At det i Sør-Korea er god kunnskap om bruk av munnbind ettersom dei har ein generasjon med øving frå før er ikkje utenkeleg (det kan også være at bruk av munnbind er så kulturert innlært at det er håplaust å skulle kome med ny kunnskap og be befolkninga om å slutte å bruke maske). 

Det er også slik at ein må vurdere kva råd som vil kome flest til gode. For å ta eit eksempel så viser forskning at fyllekøyrarar blir mindre skada ved bilulykker enn dei som er edru. Til tross for dette kan vi ikkje anbefale fyllekøyring då vi også veit at fyllekøyring gjer det meir sannsynleg å have i ei ulykke i utgangspunktet. Slik er det med maskebruk også, andelen av befolkninga som klarer å bruke maske utan fare for å auke faren for å bli smitta er langt mindre enn den delen av befolkninga som held seg friske ved å bruke maske. 

Lenke til kommentar

 

Tenkt scenario. To kamerater går i en butikk. Kommer nært en assymptomatisk fyr som nyser mot dem. Kamerat 1 har ikke munnbind og spyttpartiklene kommer inn i hans munn. Kamerat 2 har munnbind og spytter havner på munnbindet men går ikke inn i munnen på vedkommende. Hvem blir syk? Skal vi tro kommentarene her MÅ det jo bare være kamerat 2 av en elller annen merkelig grunn.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (15 minutter siden):

Vi som bruker masker gjør det ikke fordi vi er syke! Vi gjør det FOR IKKE Å BLI SYKE OG FOR Å BESKYTTE ANDRE FRA Å BLI DET!! Gudhjelpe meg hva man skal prestere å lese i diskusjonsofrim,et her.....

Sjansen for at du får coronasmitte er atskillig mye høyere enn sjansen for jeg får det og jeg har seriøs forskning på min side. Det har ikke du.


Dersom du tror at sjansen for at du får coronasmitte blir mindre ved bruk av munnbind, så bruker du munnbind, du skader ingen, andre enn kanskje deg selv?

Pass dog på at du overholder alle andre tiltak, særlig sosial distansering og hygiene.

Dersom du skal beskytte deg selv, så er det også viktig at du bruker masker som er minst FFP2, at du bruker de korrekt, at de er helt tette mot ansiktet, at du bytter de regelmessig osv. Helsepersonell bytter optimalt masker etter 20 minutter?

Det du antar er "dråpesmitte" som kommer "rett mot deg", er så små dråper at de henger i luften i en periode, kalt aerosoler, de er så små at en maske som ikke er helt tett, eller ikke har rett klassifisering, har ingen effekt mot dette, all luften du puster inn må gå gjennom filteret for at det skal virke.

Du må også beskytte øynene, med briller som er helt tette mot ansiktet, da smitten kan komme inn i slimhinner i øynene også.

Lykke til !

 

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Nei, det SÆRNORSKE er påstanden om at det ØKER smittefaren, en helt hinsides ekstrem og anti-vitrenskapelig påstand.

Klarer ikke å finne eksempler til denne påstanden. Det eneste jeg har lest er påstander om at det KAN øke smittepotensialet.

I forhold til anbefalinger i andre land så ser det ut som de fleste land anbefaler munnbind av ikke-medisinsk grad. Dette ønsker også FHI å bruke som virkemiddel dersom spredningen i landet øker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):


Dersom du tror at sjansen for at du får coronasmitte blir mindre ved bruk av munnbind, så bruker du munnbind, du skader ingen, andre enn kanskje deg selv?

Pass dog på at du overholder alle andre tiltak, særlig sosial distansering og hygiene.

Dersom du skal beskytte deg selv, så er det også viktig at du bruker masker som er minst FFP2, at du bruker de korrekt, at de er helt tette mot ansiktet, at du bytter de regelmessig osv. Helsepersonell bytter optimalt masker etter 20 minutter?

Det du antar er "dråpesmitte" som kommer "rett mot deg", er så små dråper at de henger i luften i en periode, en maske som ikke er helt tett, eller ikke har rett klassifisering, har ingen effekt mot dette, all luften du puster inn må gå gjennom filteret.

Du må også beskytte øynene, med briller som er helt tette mot ansiktet, da smitten kan komme inn i slimhinner i øynene også.

Lykke til !

 

Jeg trenger ingen belæring av deg takk. Jeg har passet meg fra dag 1. Jeg ennå til gode å se ET godt argument mot munnbind og dette med at det "øker smitten" ligner på klimafornektelse og andre crazyteorier. Men oigjen så er vel myndigheter som påbyr munnbind i USA, Italia, Spania, Østerrike etc. idioter ikke sant men det er bare i Norge man har rett ikke sant?

Forøvrig behøver ikke folk som ikke  bruker munnbind moralisere til meg om smittevern thank you very much.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten å være konspiratorisk tror jeg det er den servile norske holdningen til FN-organer som er elefanten i rommet når Norge går motstrøms av andre vestlige land på dette punktet. Korrupsjonen i FN-organer og ukultur er godt kjent for de som vil se, men Norge har satt presisje i å være lydig ovenfor FN. Så dermed er det nok desverre slik at når WHO sier hopp så hopper Norge. Dersom WHO skulle snu og anbefale munnbind vil nok Norge snu også. Men nå har jo nordmenn flest blitt indoktrinert i den alternative teorien om at munnbind gir mer og ikke mindre smitte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 timer siden):

Husker forresten at jeg allerede i ABC-treningen i forsvaret lærte at vernemaska var en av de største smittekildene hvis man var utsatt for ABC-materiale. Den samlet opp smitte og man smittet seg selv når man tok den av. Derfor rutiner for rengjøring før og etter man kler av seg.

Så rådet var å ikke bruke vernemaske når det var gassanngrep da regner jeg med?

For den øker jo smittefaren.....

Krozmar skrev (2 timer siden):

Det hjelper ikke så mye for å unngå smitte, og kan i værstefall øke muligheten for å bli smittet.. Derimot har det en klar effekt for å forhindre å smitte andre om man er smittet selv..  Så om det skal være noe poeng med med å bruke munnbind må alle bruke det.. Og det er lite trolig vil skje her til lands.. I asiatiske land har det vært utbredt vanlig bruk av munnbind i flere 10år..

 

Det har skjedd i veldig mange Europeiske land som har innført slike regler nå. Spesielt i butikken, på kollektivtransport, og andre tette offentlige innendørs samlingssteder.

Krozmar skrev (2 timer siden):

Som jeg sier, det kan i værstefall øke smittefaren ved feil bruk, sier ikke at masken alene vil øke smittefaren.. Det er jo FHI er bekymret over kanskje.. Folk har på seg en maske, bruker den på butikken klør seg litt på nesen (som nå er masken). Håndterer flere ting på steder hvor det kanskje er stor smittefare, og viruset vil trolig da være på masken.. Om den ikke kasseres på riktig måte etter bruk, og folk istedet drar det med seg hjem og bruker samme maske dagen derpå vil man kunne øke smitterissiko.

Istedet for å lage opplæringsvideo til å bruke en maske velger FHI å si at det er unødvendig.. og det er det jo stort sett også..

Kasserer du klærne dine etter bruk? For du har jo tatt på de også med hendene dine...

Og masker og munnbind kan fint "desinfiseres" ved å bare la de ligge i en papirpose i noen dager. De sier jo at viruset overlever i opptil 3 dager på harde overflater, og opptil 24 timer på papp. Og på en porøs overflate som en maske/munnbind så overlever det nok enda kortere enn på harde overflater. Men man kan jo la de ligge i en uke også ha noen man sirkulerer gjennom for å være på den sikre siden. Eller hvis man har et "hjemmelaget" munnbind av stoff så kan det jo bare kokvaskes mellom hver bruk.

0laf skrev (1 time siden):

Det er temmelig opplest og vedtatt av alle verdens eksperter, at masker brukt av den generelle befolkningen ikke har noen stor beskyttelse for hver enkelt, i beste fall kan slike masker gjøre at man ikke smitter andre i like stor grad, dersom man er syk, men da bør man først og fremst holde seg hjemme.

Har du noen forskningsrapporter som viser dette?

Og det er jo forskingsrapporter som viser at opptil 80% av smitten av dette viruset har skjedd fra personer som ikke har symptomer, eller har svake symptomer på tidspunktet for smitten. Og da hjelper det jo lite at man skal holde seg hjemme etter at man har symptomer. Det er derfor alle skal ha på munnbind.

0laf skrev (1 time siden):

Dette er også årsaken til at enkelte land anbefaler skjerf eller hjemmelagde masker, disse har null beskyttelseseffekt mot et virus som SARS-CoV-2, men kan bidra til at dråper ikke beveger seg like langt ved hoste eller nysing, som er den eneste effekten generell bruk av ansiktsmasker har.

Nei. For det er også temmelig opplest og vedtatt at startdosen man får i seg har stor betydning for sykdomsforløpet. Dette har vært godt kjent fra tidligere virus, og nå er det også blitt dokumentert for Covid-19.

Grunnen til at de anbefaler hjemmelagde masker er fordi det er lite tilgjengelige kirurgiske masker mange steder nå. Har man tilgang på det så er det selvsagt ikke noe feil å å bruke kirurgiske masker.

  

0laf skrev (48 minutter siden):

I Asia har de brukt masker mot influensa i årevis, uten at det har hjulpet stort, det er knapt noe annet sted i verden hvor det finnes så mye influensa som i enkelte asiatiske land. De har dog for lengst forstått at maske er noe man bruker i solidaritet, for å beskytte andre, ikke seg selv.

Har du noe slags dokumentasjon på disse påstandene om influensa i asiatiske land med maskebruk?

0laf skrev (48 minutter siden):

Slike masker kan potensielt øke smittefaren for den som bærer masken, dersom man ikke tar den av og på helt korrekt, bytter den ofte, ikke tar seg til ansiktet osv.

Igjen spekulasjoner uten noe dokumentasjon.

  

0laf skrev (48 minutter siden):

Alle de du ramser opp her, har forstått dette helt fint, de vet at masker ikke beskytter den som bærer masken, men at de kan ha en beskyttende effekt for andre, dersom den som bærer masken er syk.

For det første så er det feil. Som sagt startdosen har avgjørende betydning for sykdomsforløpet, og et munnbind som f.eks er 20% tett mot en partikkelstørrelse har fortsatt en grei sannsynelighet for å fange opp en og annen dråpe på vei mot din munn. Husk at respiratorene som de som jobber direkte med de mest syke pasientene bruker også bare er ratet til å stoppe 95% av 0,3 mikron partikler. Alt handler om sannsynlighet for at en dråpe blir fanget, ingen ting er 100%

Og for det andre: hvis alle bruker munnbind så vil også alle som er smittet (med eller uten symptomer) også bruke det og smitten vil gå ned.

Endret av Storm_Eagle
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Uten å være konspiratorisk tror jeg det er den servile norske holdningen til FN-organer som er elefanten i rommet når Norge går motstrøms av andre vestlige land på dette punktet. Korrupsjonen i FN-organer og ukultur er godt kjent for de som vil se, men Norge har satt presisje i å være lydig ovenfor FN. Så dermed er det nok desverre slik at når WHO sier hopp så hopper Norge. Dersom WHO skulle snu og anbefale munnbind vil nok Norge snu også. Men nå har jo nordmenn flest blitt indoktrinert i den alternative teorien om at munnbind gir mer og ikke mindre smitte.

Du kan fort bli oppfattet som konspiratisk ja, for WHO bruker kilder når de utgiver rapporter. Dersom rådene fra WHO endrer seg så er dette på bakgrunn av at situasjonen eller vitenskapen endrer seg. Da er det naturlig at Norge følger etter.

I forhold til at Norge går i mot andre vestlige anbefalinger så er det helt feil. Det er stor enighet i verdenssamfunnet at munnbind av medisinsk grad skal være forbeholdt helsevesenet. I forhold til munnbind av ikke-medisinsk grad så er rådene ulike fordi det ikke finnes gode studier som dokumenterer virkningen samtidig som at det finnes hypoteser om at effekten kan være negativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
superfastjellyfish skrev (7 minutter siden):

Du kan fort bli oppfattet som konspiratisk ja, for WHO bruker kilder når de utgiver rapporter. Dersom rådene fra WHO endrer seg så er dette på bakgrunn av at situasjonen eller vitenskapen endrer seg. Da er det naturlig at Norge følger etter.

Jada og FHI bruker også kilder når de utgir rapporter og det blir under 100 smittede i Norge til påske....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (1 time siden):

Har du noen forskningsrapporter som viser dette?


Er ikke WHO, FHI, CDC, ECDC, og stort sett alle andre slike organisasjoner dokumentasjon nok?

Er det ikke lettere at du beviser at ansiktsmasker har god beskyttende effekt ved generell bruk i befolkningen?
 

Storm_Eagle skrev (1 time siden):

Nei. For det er også temmelig opplest og vedtatt at startdosen man får i seg har stor betydning for sykdomsforløpet. Dette har vært godt kjent fra tidligere virus, og nå er det også blitt dokumentert for Covid-19.


Så langt har jeg kun sett anekdotiske bemerkninger om at mengden virus kanskje kan ha noe med sykdomsforløpet å gjøre, men at det var opplest og vedtatt viste jeg ikke?

Det finnes faktisk forskning som har hevdet at "viral load" i asymptomatiske er helt på høyde med de alvorligst syke, slik at immunrespons er trolig mer utslagsgivende for sykdomsforløp, enn mengden virus man først er eksponert for, man vet ikke dette nå.
 

Storm_Eagle skrev (1 time siden):

Har du noe slags dokumentasjon på disse påstandene om influensa i asiatiske land med maskebruk?


Omtrent halvparten av de større influensa-pandemiene de siste 100 årene har rammet asia hardest, man har asia-influensan, Hong-Kong-influensan ... så er det åpenbart fugleinfluensa, svineinfluensa, og den årlige sesonginfluensan, som også tradisjonelt starter i Sørøst-Asia.

Storm_Eagle skrev (1 time siden):

For det første så er det feil. Som sagt startdosen har avgjørende betydning for sykdomsforløpet, og et munnbind som f.eks er 20% tett mot en partikkelstørrelse har fortsatt en grei sannsynelighet for å fange opp en og annen dråpe på vei mot din munn. Husk at respiratorene som de som jobber direkte med de mest syke pasientene bruker også bare er ratet til å stoppe 95% av 0,3 mikron partikler. Alt handler om sannsynlighet for at en dråpe blir fanget, ingen ting er 100%


For det første, er det riktig. CDC sier eksplisitt på sine nettsider at maskene er for å beskytte andre.
Italia, Spania og Østerrike følger WHO, som også er helt klare på at maskene er for å beskytte andre, ikke den som bærer masken.

For det andre, finnes det absolutt ingen bevis for at startdosen har noen som helst betydning, det finnes knapt nok forskning på det foreløpig.

For det tredje, en respirator er en pustemaskin, selv om man på engelsk ofte kaller ansiktsmasker "respirator".
FFP2, som er den europeiske standarden, er heller ikke helt sikre, men beskytter mot 94%, som åpenbart betyr at man kan bli smittet også med maske.
At helsepersonell som bruker masker likevel kan bli smittet, betyr ikke at den generelle befolkningen blir noe bedre beskyttet med masker av den grunn?

Jeg er dog enig med deg, sunn fornuft tilsier at en maske, til og med skjerf eller noe hjemmelaget, kan ha en beskyttende effekt mot dråper og lignende, spørsmålet er om den effekten er større en ulempene det kan ha, som er nevnt her tidligere, falsk trygghet, feil bruk, berøring av ansiktet, ikke ta andre tiltak alvorlig, gå ut når man egentlig burde vært hjemme osv.

Dersom viruset henger i luften, slik man tror, i aerosoler som kommer selv ved vanlig pusting, har masker som ikke er helt tette med tilstrekkelig filtrering, ingen effekt, ettersom viruset er i luften man puster inn.

Jeg har åpenbart ikke fasiten på det, men den generelle oppfatningen blant ekspertene er fremdeles at masker ikke har noen beskyttende effekt av betydning for de som bærer maskene.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...