Gå til innhold

Test: Audi E-Tron Sportback er en lekrere utgave av den populære bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BippeStankelbein skrev (9 minutter siden):

Å herre, har vi fått Porsche Cayenne 2.

Et rundt sportsbilkarosseri på stylter....

Hva er det som skjer med bilindustrien? Leverer de akkurat det som folk kjøper?

Har det gått dem hus forbi at folk ikke har peiling på bil lengre? Det sluttet folk med for 20 år siden....

Jeg tror de vet det. BMW oppdaget for noen år siden at mange av kundene trodde bilen trakk på forhjula. 

Når det gjelder denne bilen forstår jeg godt at folk kjøper denne i stedet for div konkurrenter fra USA og Kina.

Svært mange ønsker seg en bil med god plass ,skikkelig byggekvalitet og høy komfort. Dessuten har den et design som ikke skiller seg ut. Denne samt e golf og BMW i3 selger overraskende bra i april 2020 selv om begge er varslet ut av produksjon flere ganger. Det må bety at folk vil ha kvalitet og utprøvde biler. Jeg forstår dette godt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (1 time siden):

Å herre, har vi fått Porsche Cayenne 2.

Et rundt sportsbilkarosseri på stylter....

Hva er det som skjer med bilindustrien? Leverer de akkurat det som folk kjøper?

Har det gått dem hus forbi at folk ikke har peiling på bil lengre? Det sluttet folk med for 20 år siden....

Folk vil vel ha en bil som fungerer like perfekt på dårlig brøytede hytteveier som på autobahn. Før i tida var det en "umulig" kombinasjon. Nå har luftdempere blitt både billigere, vanligere og smartere så det er mulig å kombinere ganske bra, mye bedre enn før. Bilen senker seg selv ved høye hastigheter og hever seg ved lave hastigheter og humpete underlag (antagelig med en god del brukervalg)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til å være Audi, var denne ganske kul. Bare synd at rekkevidden er så formidabelt ræva, så bruktprisene vil synke som Titanic når neste generasjon kommer.

Generasjon 2 av de tyske elbilene kan rett og slett ikke ha +50% dårligere rekkevidde enn en startup fra hamburgerland som styres av en junkie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Trestein said:

Jeg tror de vet det. BMW oppdaget for noen år siden at mange av kundene trodde bilen trakk på forhjula. 

Når det gjelder denne bilen forstår jeg godt at folk kjøper denne i stedet for div konkurrenter fra USA og Kina.

Svært mange ønsker seg en bil med god plass ,skikkelig byggekvalitet og høy komfort. Dessuten har den et design som ikke skiller seg ut. Denne samt e golf og BMW i3 selger overraskende bra i april 2020 selv om begge er varslet ut av produksjon flere ganger. Det må bety at folk vil ha kvalitet og utprøvde biler. Jeg forstår dette godt. 

 

Jeg skjønner også godt at det fins folk som trenger en stor, komfortabel bil.

Det kalles Volkswagen Transporter/Caravelle, og er ypperlig egnet til å frakte store mengder med familiemedlemmer opp på påskefjellet med ski.

Det jeg overhodet ikke skjønner, er at familiens overhoder føler et behov for å krympe dette fantastisk praktiske Caravelle karosseriet ned til noe som ser "litt" sportsbilaktig ut.

Så da sitter man igjen med en udugelighet som veier alt for mange tonn til å være sportsbil, er alt for trang til å være 7-seter med bagasjeplass, ser ut som frankensteins montster med chassis a.la Toyota Landcruiser og karosseri a.la Porsche 911.

I tillegg har den alt for stiv fjæring, lav bakkeklaring og idiotiske dekkdimensjoner, som gjør at den er utilpass overalt. Håpløs på veien, de brede dekkene sporer alt for mye. Håpløs i terrenget, bakkeklaringen og gatedekkene sklir som skøyter på våt is.

Istedenfor å prøve å være bittelitt god i alt, ta nå å ofre de egenskapene man ikke har bruk for, og heller høst inn på de egenskapene man bruker. Husmor som aldri har vært på en racerbane, du trenger ikke 911..... Husfar som aldri har kjørt Landcruiser i Afrika, du trenger ikke 4wd for å forsere høstløvet i innkjørsla di i Bærum.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (36 minutter siden):

"Sportback er generelt et par titusen dyrere enn tilsvarende SUV i samme utstyrsnivå."

Men hvorfor?

Og vil ikke Sportsback bli mindre populær enn den andre uansett fordi nordmenn vil ha SUV?

Tja, både SUVs og "CUV"s er jo blitt svært populære, men tror faktisk CUVs slik som denne Sportbacken kan bli enda mer populær. Mange ønsker en følelsen av høy sittehøyde og god bakkeklaring, men mange har ikke lyst på en så elendig stor bil som Audi Q7, BMW X5, osv. Vanskelige å parkere, både veldig bred og veldig lang. 

Som artikkelen sier så er dog Sportbacken omtrent like stor i alle former, men tror helhetsfølelsen folk vil få er at bilen er "mindre". Design er jo også helt klart en faktor, og designet fra Audi A5 og A7 er noe man vil kjenne igjen her. Takhøyden blir dårligere, men designet blir tøffere.

Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (50 minutter siden):

Til å være Audi, var denne ganske kul. Bare synd at rekkevidden er så formidabelt ræva, så bruktprisene vil synke som Titanic når neste generasjon kommer.

Ville ikke kalt rekkevidden 'ræva'. 'Helt grei' så lenge du ikke kjører hyppig på autobahn eller regelmessig pendler mellom Mandal og Honningsvåg..

Om neste generasjon elektrisk Audi koster omtrent det samme men har 30% bedre rekkevidde skal nok bruktprisene holde seg ganske bra.

Dr. Bombay skrev (55 minutter siden):

Generasjon 2 av de tyske elbilene kan rett og slett ikke ha +50% dårligere rekkevidde enn en startup fra hamburgerland som styres av en junkie. 

Jeg tror du strekker det litt ved å kalle det 'generasjon 2', kanskje 'generasjon 1.5'. ;) 

Husk også på at Tesla har tatt elbil på alvor i over 15 år nå mens Audi og resten av vw-konsernet har tatt dette alvorlig 3 år-ish? De har kommet langt på kort tid men vi venter fortsatt på at de skal vise hva de er virkelig gode for med ID3/4.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Simen1 said:

Folk vil vel ha en bil som fungerer like perfekt på dårlig brøytede hytteveier som på autobahn. Før i tida var det en "umulig" kombinasjon. Nå har luftdempere blitt både billigere, vanligere og smartere så det er mulig å kombinere ganske bra, mye bedre enn før. Bilen senker seg selv ved høye hastigheter og hever seg ved lave hastigheter og humpete underlag (antagelig med en god del brukervalg)

Det er fortsatt en umulig kombinasjon.
Det fins ikke en bil som både slår Toyota Landcruiser i sitt naturlige habitat, og slår Porsche 911 GT3 i sitt habitat.

Altså er den ikke "perfekt" i noen av de rollene, den er et halvhjertet forsøk i begge rollene.
Men siden norskregistrerte Audi E-Tron Sportback ikke kommer til å gå verken i Sahara eller på Nurburgring i det heletatt, så bryter logikken sammen fullstendig.

Nevner forøvrig at Citroen har både hevet og senket bilen og justert flere andre parametre i fjæringen for mange tiår siden. De sluttet med det, fordi det koster mye mer enn det smaker. Vi får bare si velkommen etter til alle de som ikke lærer av andres feil.

Audi E-Tron Sportback kommer til å patruljere mellom hjemmet, og skolen i Bærum, jobben i Oslo, og hytta på Geilo.Innkjørsla i Bærum trenger ikke 4wd, og den kommer heller ikke til å forseres i 250 km/t, verken med eller uten 4wd.Det er en idiotbil, den er utilpass og halvdårlig overalt, fordi den prøver å være litt god overalt.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Denne er vel forhåpentligvis noe mer energieffektiv enn den mer firkantete SUV-varianten. Så den oppnår forhåpentligvis litt mer rekkevidde.

De har uansett en god del jobb foran seg på effektivitetsfronten hos Audi. Anslagsvis ligger forbruket på denne 60-70% over det en Model 3 klarer. Riktignok er det en større og tyngre bil, men forskjellen burde ikke vært større enn 20-30% (som ca. er forskjellen mellom Model 3 og Model S). Min gamle Model S hadde årssnitt som lå langt under 230Wh/km, min nåværende Model X ligger faktisk omtrent akkurat der og det inkluderer da vinter halve året og en hel masse kjøring med tung henger. Audien burde klart langt mindre enn dette på pen landeveiskjøring i god temperatur. Jeg husker jeg kjørte min Model S (også på 21" dekk) fra Dokka til Kongsvinger (ingen høydeforskjell å snakke om), på landevei (kjørte via Flisa, til sammen 221km) og endte på et forbruk på 152Wh/km.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 minutter siden):

De har uansett en god del jobb foran seg på effektivitetsfronten hos Audi. Anslagsvis ligger forbruket på denne 60-70% over det en Model 3 klarer. 

I følge både WLTP og test på elbil.no så ligger forbruket 50% over på Audi som er nesten 50% tyngre og har mye høyere luftomotstand siden det er en SUV. Dette merforbruket kompenseres hvertfall delvis med mye raskere lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

"Sportback er generelt et par titusen dyrere enn tilsvarende SUV i samme utstyrsnivå."

Men hvorfor?

Og vil ikke Sportsback bli mindre populær enn den andre uansett fordi nordmenn vil ha SUV?

Fordi derfor.

...Og ja, det er et seriøst svar. Slike utstyrspakker er sjeldent noe som appellerer til den fornuftige kunden. Det er fordi det er subjektivt unikt og kult, og da kan man gjerne spa på med noen ekstra tusenlapper på prisen også.

Hvorfor har den nye 8-serien en girskifter i krystall til 8000kr ekstra? Fordi derfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

I følge både WLTP og test på elbil.no så ligger forbruket 50% over på Audi som er nesten 50% tyngre og har mye høyere luftomotstand siden det er en SUV. Dette merforbruket kompenseres hvertfall delvis med mye raskere lading.

Er SportBack en SUV? Ikke hva jeg ville kalle en SUV ihvertfall. 

Vekten har ikke så mye å si for forbruket på elbiler som på fossilbiler, og vektforskjellen fra Model 3 LR til etron 55 Sportback er uansett bare 40%. Fra min gamle Model S er det snakk om 18% høyere vekt. Den veier kun 5% mer enn min X75D, men bruker altså like mye på pen landeveiskjøring sommerstid som X'en bruker i årssnitt med mye hengerkjøring. På turen som beskrives over tipper jeg X'e ville havner på omkring 190Wh/km. Maks. Jeg kjørte tur/retur hytta for et par uker siden, nesten 58 mil hvorav ca. 1/3 på motorvei og 26km bløt grusvei. Forbruk opp 209Wh/km og ned 169Wh/km, til sammen 189Wh/km. 

Luftmotstandskoeffisenten på SportBack er lave 0,25 så ikke noe problem der. Den betyr uansett mindre på landeveiskjøring. 

Eneste grunnen jeg kan se til såpass høyt forbruk er at Audi enten har satt på dekk med svært høy rullemotstand, eller de har et svært ineffektivt drivverk. Evt. begge deler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (52 minutter siden):

Synes forøvrig at vanlig e-tron ser langt bedre ut enn denne. Denne trangen til å "coupefisere" SUV'er er sjelden vellykket. Nei, denne ser ikke ut som en sportsbil i det hele tatt, Audi.

Denne skal vell ikke være "sportsbilen", og GT versjonen kommer jo på en annen platform senere? En grand tourer basert på erfaring fra Taycan, som vil ha 800V systemet, på den nye PPE platformen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

Luftmotstandskoeffisenten på SportBack er lave 0,25 så ikke noe problem der. Den betyr uansett mindre på landeveiskjøring. 

Det som teller er cdA. Altså man må multiplisere med det totale frontarealet som er større.

Ellers får man bare notere at fansen som vanlig tar én parameter og legger 100% vekt på den og glemmer at folk ønsker en komplett bil. Noe salgstallene tyder på.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...