Gå til innhold

Legge inn ny bios funker ikke


Anbefalte innlegg

Har en kompis som ikke får lagt inn ny BIOS på sitt Asus Crosshair VI Extreme.

Fant ut at han ikke har gjort noe siden PCen var ny. Jeg har samme hovedkort selv, og alle metoder har funket hos meg.

Får ikke kjørt BIOS flashback (har endret navn på filen). - Ingenting skjer når han holder knappen inne, ikke noen lys eller noe.

Får ikke gjort det via BIOSen, når han trykker ok, så låser PCen seg.

Via EZ update i windows så startet maskinen på nytt, men ikke noe skjer når den starter opp igjen, kun sort skjerm.

 

Han har BIOS 1701 i dag, og nyeste er 7704.

Noen som vet hva det kan være? Har trykket Clear CMOS knappen bak også før han testet.

 

Kunne ikke se at det var noen av versjonene imellom det stod at man måtte legge inn først, får man kunne gå videre til nyere. Har sett det på noen andre hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er verdt å merke seg at Asus er litt pirkete, ikke bare på at filen er korrekt, men at filnavnet er helt riktig, du skriver at dere har endret dette, men det må altså stemme helt, det blir vel C6E.CAP for det kortet.

Filen må lagres på en USB disk som må være formatert til FAT, jeg ville gått for en liten disk dersom du har (<8gb), og formatert til FAT32 i Windows.

Slå så maskinen helt av, ikke dvalemodus, jeg pleier å ta ut strømmen noen minutter først for sikkerhets skyld.
Sett inn USB-disken, trykk inn knappen i tre sekunder, og lyset skal blinke tre ganger, gjør det ikke det, så funker det ikke, men vær forsiktig, jeg pleier å la den stå 10-15 minutter likevel, for å være sikker på at det ikke avbrytes under oppdatering (og ender i en murstein).

Har hørt enkelte som har hatt problemer med dette, men som har fått det til å virke ved å ta ut diverse kort og annet, du trenger egentlig ingenting annet enn hovedkortet og strøm for å oppdatere bios med flashback. Har aldri opplevd problemer med flashback, så aner ikke om det hjelper, men har du muligheten, koble fra mest mulig annet først.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
4 hours ago, AndersT2 said:

Jeg har samme hovedkort selv, og alle metoder har funket hos meg.

Det var dette med alle metoder. Jeg prøvde selv å bruke USB disk for et par år siden på et ASUS kort. Det gikk ikke, selv om jeg er ganske sikker på at jeg hadde gjort alt riktig. Derimot gikk det som en drøm å oppdatere BIOS via Internett.

Lenke til kommentar
0laf skrev (8 timer siden):

Det er verdt å merke seg at Asus er litt pirkete, ikke bare på at filen er korrekt, men at filnavnet er helt riktig, du skriver at dere har endret dette, men det må altså stemme helt, det blir vel C6E.CAP for det kortet.

Filen må lagres på en USB disk som må være formatert til FAT, jeg ville gått for en liten disk dersom du har (<8gb), og formatert til FAT32 i Windows.

Slå så maskinen helt av, ikke dvalemodus, jeg pleier å ta ut strømmen noen minutter først for sikkerhets skyld.
Sett inn USB-disken, trykk inn knappen i tre sekunder, og lyset skal blinke tre ganger, gjør det ikke det, så funker det ikke, men vær forsiktig, jeg pleier å la den stå 10-15 minutter likevel, for å være sikker på at det ikke avbrytes under oppdatering (og ender i en murstein).

Har hørt enkelte som har hatt problemer med dette, men som har fått det til å virke ved å ta ut diverse kort og annet, du trenger egentlig ingenting annet enn hovedkortet og strøm for å oppdatere bios med flashback. Har aldri opplevd problemer med flashback, så aner ikke om det hjelper, men har du muligheten, koble fra mest mulig annet først.

Minnepinnen han fikk er 4GB i FAT32, og bios filen for flashback ble riktig navgitt til C6E.CAP

Lenke til kommentar

Jeg hadde tilsvarende problemer på mitt ASUS ROG MAXIMUS X APEX , fikk ikke det til og fungere med daværende siste bios.

Fant ut at grunn til svart skjerm var at ram ble klokket til over 5000mhz. Måtte sette ram til ca 2100 for og få det nogenlunde stabilt og cpu tålte zero oc.

Måtte så gå tilbake til siste installerte bios

For meg løste det seg,  hoppet forbi alle biosene før den som var  før nyere cpu enn det jeg har. Installerte biosen etter den for nye cpu'r som fungerte bra og så installerte daværende siste bios. Nå er jeg på nåværende siste bios og alt fungerer som det skal.(forenklet beskrivelse lol)

Jeg ville sendt en mail til Asus support

Om jeg skulle prøvd på egenhånd ville jeg satset på bios 6004 og så siste bios.

Burde vært obligatorisk med 2 bioser, på i hvert fall på "topp" korta.

 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...