Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sikringer og ledninger


Anbefalte innlegg

Så, jeg skal montere noe så enkelt som en Tiny DAB-sak i bilen. Jeg hater ledninger som henger og slenger, så jeg vil gjerne gjemme ledningene så godt som mulig. Samtidig vil jeg ikke bruke opp en 12V kontakt på den dumme radioen, så jeg skal inn og trikse litt med sikringsboksen med en Flatsikringsholder jeg har brukt før i en annen bil.

Denne gangen blir det litt annerledes, ettersom Tinyen buker Micro-USB som innstrøm, og her er det jeg blir usikker. Tanken er rett og slett og kappe USB-ledningen, skjøte ledningene (altså rød og svart, data+/- har ingenting å si for Tinyen) så den blir lang nok, og deretter koble dette inn i sikringsboksen / jord.

Men, hvilken sikring kan jeg koble den på? Den trekker jo ikke mer enn en vanlig 5V/2A mobillader, og derfor blir jeg "redd" for hva som skjer dersom jeg benytter med av en sikring som holder for eksempel 10A uten noen form for "omformer". Ledningene inni en vanlig ladeledning til for eksempel mobil, er jo vanvittig tynne, så hva er risikoen(e) her?

Er det en spesiell tykkelse ledning jeg skal bruke for å skjøte med?

Kan jeg forresten bruke en sikringsholder av denne typen for å "senke" Amperen på ledningen som går til Tinyen? Typ å sette inn en 2A sikring eller noe?

Håper noen kan svare raskt på dette - har egentlig tenkt å fikse dette i kveld :) På forhånd takk!

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første sikringsholderen du linket til har jo plass til 2 sikringer. En plass for den originale sikringen og en for hva enn du kobler til på den røde lederen. Du setter jo bare den originale sikringen på plass og kjøper en 3-5A sikring for det ekstra uttaket. Den deler ikke sikring med den originale kretsen, og du trenger dermed ikke den ekstra sikringsholderen som du linker til. 

Når det kommer til hvilken ledning du skal bruke så regner jeg med at 0.75 kvadrat holder, men husk at jo lenger kabelstrekket er jo høyere motstand blir det. Skal det trekkes flere meter så ville jeg gått opp til 1.5kvadrat eller større. Ville også heller forlenget 12volt siden og ikke klippe og forlenge 5volt/USB siden av kretsen. Høyere spenning krever lavere tverrsnitt på kabelen for å levere samme effekt. 

Lenke til kommentar

Himmel - det overså / glemte jeg helt :p Da kan jeg trygt sette inn en 3A sikring i den andre holderen, og la 7,5A/10A/15A/20A stå som den gjør (har ikke bestemt meg for hvilken sikring det blir enda).

Det er vel snakk om 2-3 meter bare, men det er vel ikke noe farlig å bruke "for tykk" ledning?

Jeg forsto ikke helt hva du mente med klippingen av kabel. Dette er jo i praksis en helt vanlig mobilladekabel av typen Micro-USB til USB-A. Den har i utgangspunktet ikke noen omformer koblet til seg, kun en som man kan benytte seg av til 12V strømuttak. Kan du forklare litt nærmere?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Er ikke farlig å bruke for tykk ledning. Så lenge den fysisk passer til det du skal bruke den til så går det helt fint.

Angående å forlenge kabelen så tenkte jeg på at du heller trekker 12volt frem til punktet du skal ha omformeren istedenfor å forlenge USB kabelen. Som jeg skrev over så vil høyere spenning kreve lavere tverrsnitt for samme effekten. Du vil dermed få mindre spenningstap om du forlenger 12volt siden enn om du forlenger USB kabelen som bare fører 5volt. Dette er selvfølgelig ikke noe du må gjøre, men det er nok måten å gjøre det på som foretrekkes. 

Med andre ord, skulle jeg gjort dette selv så hadde jeg trukket 12volt kabelen helt frem til en punkt i dashbordet eller midtkonsollen som er nærmeste mulig tiny audio saken. Så ville jeg koblet 12 til 5volt adapteret under der og hatt så kort usb kabel som mulig. Grunnen til at jeg ville gjort dette er for å gjøre det så robust som mulig slik at man slipper å gjøre jobben to ganger om det skulle vise seg at spenningstapet blir fort stort for lasten til tiny audio saken. Resultatet av for høyt spenningstap kan for eksempel være at den skrur seg av og på eller at det ikke starter i det heletatt. 

Lenke til kommentar
19 hours ago, Mr. A said:

Angående å forlenge kabelen så tenkte jeg på at du heller trekker 12volt frem til punktet du skal ha omformeren istedenfor å forlenge USB kabelen.

Da tenker vi litt "om hverandre". Jeg tenkte ikke å bruke noen omformer i det hele tatt, kutte USB-A-kontakten av ladeledningen, og deretter skjøte dette rett inn i sikringsboksen / jord. Jeg har nemlig ikke den originale omformeren.

Går ikke det / er det ikke smart eller trygt?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Sarasin skrev (16 minutter siden):

Da tenker vi litt "om hverandre". Jeg tenkte ikke å bruke noen omformer i det hele tatt, kutte USB-A-kontakten av ladeledningen, og deretter skjøte dette rett inn i sikringsboksen / jord. Jeg har nemlig ikke den originale omformeren.

Går ikke det / er det ikke smart eller trygt?

Nei det går ikke. Da griller du radioen din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Sarasin said:

Da tenker vi litt "om hverandre". Jeg tenkte ikke å bruke noen omformer i det hele tatt, kutte USB-A-kontakten av ladeledningen, og deretter skjøte dette rett inn i sikringsboksen / jord. Jeg har nemlig ikke den originale omformeren.

Går ikke det / er det ikke smart eller trygt?

Bilen leverer 12 Volt, Tiny DAB kan ikke ha mer enn 5 Volt inn. 

Hvis du kobler som du beskriver så ødelegger du Tiny DAB dingsen.

I sigarettenner kontakten på Tiny så ligger det en omformer fra 12V til 5V. Så du må åpne den og koble deg på inputen i den. Eller kjøpe en omformer og lodde på ledningen.

 

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/koblingsmatriell/diverse/12v-5v-omformer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, bzzlink said:

Hvis du kobler som du beskriver så ødelegger du Tiny DAB dingsen.

Phew - det var nettopp dette jeg lurte på :) Takk!

En sånn ledning du linket virker jo strålende, og der kan jeg vel klippe USB-A-kontakten og koble rett på ledningen etter adapteret? Og dersom skjøting er nødvendig, så gjøres jo det på 12V-siden, ja - det er bare smart :)

Finnes det en tilsvarende løsning fra biltema / bilxtra / clasohlson / jula / en annen leverandør? Vil gjerne kunne hente det i butikk i dag i Tønsberg-området ;)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Eventuelt, kanskje jeg kan gjøre dette:

1) Bruke denne flatsikringsholderen for å få strøm (Hvilken sikringstyrke skal jeg bruke ved originalt 10A? Gjelder det samme ved 15A?)
2) Bruke 1,5mm2 ledning for å jorde og skjøte
3) Koble til denne omformeren og skjule den i nærheten av Tinyen
4) Koble til Tinyen.

Vil begge USB-kontaktene gi 2.1A, eller er dette kun når den ene er i bruk?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...