Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

Hva kan man installere på en Acer Aspire One A110 ?


Anbefalte innlegg

Noen som husker Acer Aspire One A110 ? Jeg drar fram denne tråden fra grava fordi jeg har akkurat funnet en sånn i en gammel pappeske og tenkte å gjøre et lite eksperiment: Hvor brukbar kan jeg gjøre den med et moderne OS. Jeg har prøvd Linux Mint XFCE 32bit men den nektet å installere pga den krever 10 GB å innstallere på, men SSDen er bare 8 GB. Noen andre forslag til distro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Simen1 said:

Noen som husker Acer Aspire One A110 ? Jeg drar fram denne tråden fra grava fordi jeg har akkurat funnet en sånn i en gammel pappeske og tenkte å gjøre et lite eksperiment: Hvor brukbar kan jeg gjøre den med et moderne OS. Jeg har prøvd Linux Mint XFCE 32bit men den nektet å installere pga den krever 10 GB å innstallere på, men SSDen er bare 8 GB. Noen andre forslag til distro?

Raspbian er jo laget for å kjøre på Raspberry pi, og derfor ikke spesielt krevende selv om det er veldig bra. Finnes vel x86 versjon.

Ellers finnes det vel en del Android varianter, men spørs om 8GB blir litt lite der.

Lenke til kommentar

Morsom tanke. Jeg tror min ligger i en kasse i kjelleren, kunne vært interessant å prøve å få liv i den igjen. Mulig Mint med Xfce kunne gått på min, siden den har harddisk. Største problemet nå er vel at nettsider er såpass mye tyngre enn de var i 2011, men mulig den kan brukes til noe annet.

Lenke til kommentar
Okapi skrev (På 3.5.2020 den 10.23):

Morsom tanke. Jeg tror min ligger i en kasse i kjelleren, kunne vært interessant å prøve å få liv i den igjen. Mulig Mint med Xfce kunne gått på min, siden den har harddisk. Største problemet nå er vel at nettsider er såpass mye tyngre enn de var i 2011, men mulig den kan brukes til noe annet.

Eg har ein Asus EeePC som eg køyrer Linux Mint xfce på (snurredisk). Fungerte som reisePC i mange år, før den blei erstatta av pad i 2017. Var jo veldig enkelt å samla alle relevante reisepapirer og informasjon offline i ei mappe på ein slik før avreise. Tuxcart o.l. Var dessutan fin underhaldning på fly. Du har rett i at hovudutfordringa er at Internettsurfing etter kvart krevte ein del tolmod, og surfing på hotellet er litt av poenget med å ha med PC/pad på reise for min del. Er sjelden EeePCen kjem ut av boden nå lenger.

Edit: skjermoppløysing er òg eit aukande problem mht. Nettsider samt enkelte program.

Endret av MKap
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...