Gå til innhold

Bestilt vare kan ikke leveres. Hvilke rettigheter har jeg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bestilte en skjerm på Elkjøp for snart to uker siden. Da jeg kjøpte den, var den på tilbud til like under 7k, vanligvis ligger den på 10.5k.

De ringte meg i dag og sier de ikke kan levere, da den er utsolgt. Den var ikke utsolgt når jeg kjøpte den, og jeg fikk beskjed om at den var reservert på lager. 

Han jeg snakket med på tlf. prøvde å tilby meg en annen skjerm, men den har ikke G-sync, som er en av funksjonene jeg var ute etter. Han ga inntrykk av at det var det eneste alternativet, hvis ikke kunne de ikke levere og ville kansellere kjøpet. 

Jeg mener å ha hørt at man har rett på tilsvarende vare eller bedre, stemmer det? De har en annen skjerm som har det jeg er ute etter, men den er en del dyrere enn den jeg kjøpte på tilbud. Kan jeg kreve å få den i erstatning? Hvis ikke, kan jeg kreve å få tilsvarende rabatt på den som den jeg først kjøpte?

Så altså, hvilke rettigheter har jeg? Eller er jeg på Elkjøps nåde om de vil yte meg service eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De ringte meg opp for en times tid siden å sa at de ikke kunne levere. Men jeg ser jo at det har den i to butikker, så jeg skjønner ikke helt problemet. Kanskje det er for mye jobb for dem å sende ut...

Og jeg sa jeg skulle sjekke opp litt først, da jeg ikke var fornøyd med alternativet de ville gi meg.

Og takk for linker, det var det jeg mente jeg hadde hørt.

Lenke til kommentar

Dette ser ut til å bli en slitsom affære. 

Butikken som har den på lager, vil ikke sende den uten at jeg kjøper den på nytt fra de(tydeligvis engen øknonomi) til full pris. Elkjøp sentralt vil ikke ta ansvar, siden jeg bestilte levering til butikk lokalt, så har det blitt deres ansvar. Og hvis de må kjøpe varen fra en annen butikk i systemet til fullpris, så ser jeg ikke for meg at de er særlig villige til å løse problemet heller.

Jeg har en bekjent som jobber i den butikken, som lovet meg at han skulle se på det i morgen, men det lover ikke godt.

Moralen må i hvert fall være at man bør bestille levering på post når man handler på nett fra elkjøp.no hvis ikke så skyver de ansvaret over på hverandre...

Lenke til kommentar

Her er det viktig å skille på om du har kjøpt varen på nett, for å få den sendt til butikk, eller reservert den på nett for å skulle betale i butikk. Det som avgjør er om du betaler varen på nett eller i butikken. Dersom den er betalt på nett, er det deg likegyldig hvordan de fikser det men du har krav på det du har kjøpt. Om du bare har reservert, så er avtalen med den konkrete butikken, og da kan det bli annerledes.

Dersom de ikke kan levere, så har du muligens (sjekk det opp) krav på å gjøre dekningskjøp hos en helt annen butikk. Kan jo nevne det, og se om de ikke synes det er bedre å heller å ordne det selv ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ovstebo skrev (6 minutter siden):

Her er det viktig å skille på om du har kjøpt varen på nett, for å få den sendt til butikk, eller reservert den på nett for å skulle betale i butikk. Det som avgjør er om du betaler varen på nett eller i butikken. Dersom den er betalt på nett, er det deg likegyldig hvordan de fikser det men du har krav på det du har kjøpt. Om du bare har reservert, så er avtalen med den konkrete butikken, og da kan det bli annerledes.

Dersom de ikke kan levere, så har du muligens (sjekk det opp) krav på å gjøre dekningskjøp hos en helt annen butikk. Kan jo nevne det, og se om de ikke synes det er bedre å heller å ordne det selv ;)

Kjøpt og betalt på nett, som jeg har gjentatt flere ganger til kundeservice, men de insisterer på at det er butikken som sitter på ansvaret. Noe jeg synes er veldig rart når de faktisk jobber i kundeservice for kjeden. 

Det er ganske frustrerende at de nekter å ordne opp når en butikk har den på lager. 

Lenke til kommentar
Corp Por skrev (1 minutt siden):

På tilbud skriver de ofte "så langt lageret rekker". Gjaldt dette for denne annonsen?

Nei, ikke som jeg kunne se. Varen hadde 20+ på lager når jeg bestilte tidlig torsdag, og når jeg så på nettsidene mange timer senere, hadde de fortsatt varen inne. Jeg har uansett ordrebekreftelse med reservert vare.

NoTrace skrev (8 minutter siden):

Har du fortalt dem at du da ønsker å gjennomføre et dekningskjøp hos en annen bedrift?

Har nevnt at jeg vil ha krav på å få det dekket, men foreløpig så har de bare flyttet ansvaret videre i systemet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...