Gå til innhold

Binde rente nå?


Gjest 62352...c99

Anbefalte innlegg

Gjest 62352...c99

Er det lurt å binde renter nå? 

 

Har rundt 4m fullfinans på hus. Hadde rundt 2.6% rente i DnB. Gått ned til 2.14. Tviler jo den går med særlig, og kan egentlig bare gå opp. 

 

Betalte først rundt 17300kr terminbeløp per mnd. 

Nå 15800kr

Med fastrente 5 år 1.99% er det 15300 å betale per mnd sier de. 

 

Jeg leier ut hele kjelleren som dekker lånet, så et fast beløp gir meg trygghet, samtidig som det er veldig lavt nå. Er det lurt? 

Anonymous poster hash: 62352...c99

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis banken er villig til å gi deg 1,99% rente over 5 år ligger det nok en temmelig god indikasjon om hva de tror renten kommer til å ligge på fremover. Det er normalt vanskelig å spå 5 år fram i tid, og jo lengre jo større usiķkerhet. Hvis du mener renten skal opp og du ikke vil tåle det økonomisk kan du kjøpe deg vekk fra risiko i følge banken, men i praksis frikobler du deg også markedsfordelene med markedsrente som normalt er mest lønnsomt å følge generelt. Begge deler har risiko. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 62352...c99 skrev (1 time siden):

Jeg leier ut hele kjelleren som dekker lånet, så et fast beløp gir meg trygghet, samtidig som det er veldig lavt nå. Er det lurt? 

 

Fastrente er et slags forsikringsprodukt som du betaler ekstra for. Over tid vil fastrente alltid ligge over flytende rente i snitt. Grunnen til det er at DNB tar en risiko med å gi deg en fastpris flere år frem i tid og de ønsker derfor å ta høyde for at de selv kan ta feil om rentenivået i fremtiden.

I bunn og grunn kan man derfor si at pengemessig er det ikke noe å spare på fastrente, men det gir deg trygghet, så det kan være verdt det og lurt for veldig mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 62352...c99

Ja, slik har jeg også forstått det. Men samtidig har jeg mine tvil om at rentene faktisk kan synes ytterligere. Men aldri si aldri. Dog for meg med 4m fullfinans over 30 år er det et par tusenlapper forskjell i måneden. 

Anonymous poster hash: 62352...c99

Lenke til kommentar

Du gambler på en måte mot banken ved å ta en fastprisavtale. Banken legger alltid inn sikkerhetsmargin på dette. Du betaler ekstra for økt trygghet. Jeg antar banken har bedre kunnskap rundt fremtidig rentenivå enn det du har, og at nominell rente derfor vil ligge under 1.99% i snitt de 5 neste årene. Selv har jeg 1.94% i dag.

Lenke til kommentar
Gjest 62352...c99 skrev (45 minutter siden):

Ja, slik har jeg også forstått det. Men samtidig har jeg mine tvil om at rentene faktisk kan synes ytterligere. Men aldri si aldri. Dog for meg med 4m fullfinans over 30 år er det et par tusenlapper forskjell i måneden. 

Anonymous poster hash: 62352...c99

I Danmark har mange lånekunder boliglånsrente rundt null, og noen til og med negativ. Flere norske kunder har nede på 1,6-tallet. 

Å binde renta kan være rasjonelt dersom du ikke har råd til at den øker. Å gjøre det fordi "renta kan jo ikke bli noe lavere nå" er ikke spesielt lurt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (9 minutter siden):

I Danmark har mange lånekunder boliglånsrente rundt null, og noen til og med negativ. Flere norske kunder har nede på 1,6-tallet. 

Å binde renta kan være rasjonelt dersom du ikke har råd til at den øker. Å gjøre det fordi "renta kan jo ikke bli noe lavere nå" er ikke spesielt lurt. 

Danmark er også medlem av EU, og ESB har rente på -0.50%

Norge er ikke medlem av EU, og det er ingen økonomer som har sagt de tror Norge kommer til å få minus rente i fremtiden.

Det betyr ikke at det aldri kan skje. 

PS.
Det er få lånekunder i Danmark som har eff. boliglånsrente under null. 

Endret av sam11net
Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at jeg ville gått for fastrente er om jeg trengte forutsigbarheten og var villig til å betale ekstra for å unngå økte månedlige boliglånsutgifter.

Hvis du ser for deg å spare penger på fastrente så gambler du på at banken er dårlig på å tjene penger, og det er en risky gamble.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sam11net skrev (12 minutter siden):

Danmark er også medlem av EU, og ESB har rente på -0.50%

Norge er ikke medlem av EU, og det er ingen økonomer som har sagt de tror Norge kommer til å få minus rente i fremtiden.

Det betyr ikke at det aldri kan skje. 

PS.
Det er få lånekunder i Danmark som har eff. boliglånsrente under null. 

Danmark er medlem av EU, men ikke av eurosonen, så de har egen sentralbank. De har imidlertid valgt å pegge krona til euro, så det er en av grunnene ja. Økonomer er temmelig dårlige til å spå. Går du noen år tilbake så var det jo ingen som hadde trodd at Danmark eller Eurosonen skulle ha negativ rente heller. Poenget var å illustrere at mer enn du kan se for deg er mulig, ikke å si noe om sannsynligheten for at renta skal den ene eller den andre veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 62352...c99 skrev (1 time siden):

Men samtidig har jeg mine tvil om at rentene faktisk kan synes ytterligere.

For det første: Spør de som bandt renten forrige gang hva de trodde. Det var en kort periode svært populært, og samtlige tapte penger.

For det andre: Det er finansanalytikere, makroøkonomer og matematikere som setter denne renten. De har lang utdanning, lang erfaring og er oppegående mennesker. Det er disse du mener du vet bedre enn om du tror du skal tjene penger på det. Min påstand er at det bør ikke amatører prøve seg på, fordi det da kun handler om flaks. Det sagt: Fastrente kan uansett være lurt for veldig mange. Det gjør godt for nattesøvnen, skaper en forutsigbar økonomi og lavere risiko. Men du bør være klar over at de fleste økonomer regner med større sannsynlighet for en en lavere gjennomsnittlig flytende rente enn den faste over tidsperioden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Overraskende heftig rentekutt. Det var vel lite tvil om at det kom et kraftig kutt, men jeg hadde gjettet mer på 0,25% enn helt ned til 0%.

Styringsrenta var vel 0,25 % før kuttet, så valet var vel i praksis å kutte til 0 eller la renta vere uendra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
_hauken_ skrev (Akkurat nå):

Styringsrenta var vel 0,25 % før kuttet, så valet var vel i praksis å kutte til 0 eller la renta vere uendra?

Ja, jeg ordla meg litt feil(så jeg endret posten), kraftige kutt "i disse" tider var det lite tvil om, men nesten alle gjetta på 0,25% nivå.

Lenke til kommentar
Gjest 62352...c99

Har heldigvis ikke bundet enda, ser jo ut til at renten går ned ytterligere likevel. Er mitt første hus/lån, og står helt alene i en alder av 22 så har litt å lære selvfølgelig ?

Anonymous poster hash: 62352...c99

Lenke til kommentar

På mange områder innen økonomi har aper like mye rett som "høyt utdannede økonomer". :D Det er mye flaks og uflaks med i dette.

Personlig ville jeg sett det an litt, for nå sier de at renta kommer til å ligge på 0 i flere år fremover. Kanskje ikke med en gang, men etterhvert så vil bankene begynne å konkurrere hardere med lavest rente mot hverandre. Jeg tror jeg ville holdt meg på flytende rente så lenge det går nedover, og når man etterhvert ser at det begynner å gå oppover igjen, vurdert å binde renta da.


Ja, når det går oppover igjen, så blir det dyrere, men man kan spare mye på å bli med ned så langt det går, før man kanskje taper en hundrelapp i måneden etter at det har begynt å gå oppover igjen før man binder.

Edit: Det hele ender egentlig med hvor stor risiko man er villig til å ta.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Det smartaste er å ha ein økonomi der du har råd til å takle renteheving. Det er noko alle bør ha, men som diverre ikkje er tilfelle. Er du så usikker på eigen økonomi at ein renteoppgang tar både nattesøvn og ro i kvardagen så for all del ta fastrente, men om du tenker på lang sikt så er fastrente ei forsikring som du betalar ekstra for. Det er alltid (kanskje med nokre få unntak) billegare med flytande.

Om målet er å betale færrast kroner i renter så vel du flytande. Få tilbud frå fleire bankar og prøv å forhandle det så langt ned du kjem.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minner om at alle som får renten sin nedsatt minst 1% over en mill lån(0.5% over 2 mill osv.) , bør sette opp skatten sin noe. Rentefradrag vil bli redusert en del..

Kan bli en solid skattesmell neste år ellers..

(uten noen andre forandringer da, som lønnsreduksjon e.l.)

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...