Gå til innhold

Importere og selge elektriske biler til barn


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg ser nå på muligheten for import av elektriske biler til barn. 12V og 24V. F.eks slik som denne: Alibaba elektriske biler.

Er det noen spesielle ting jeg må tenke på ang import av disse for videresalg i Norge? Tenker enkeltmannsforetak med en nettbutikk.

Kom gjerne med forslag til navn på butikken også :)

 

F.eks: 1100,- innkjøpspris + frakt eventuelt

moms: 25%

Tollgebyr: 149,-

= 1524,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal de handle hos deg hvis de bare kan bestille det samme på nett selv?

Og hvordan tenker du å håndtere klager og reklamasjoner på alibaba "skrot"? Uten at jeg kjenner kvaliteten på det du tenker å importere, så mistenker jeg du må stri mye slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, bas said:

Hvorfor skal de handle hos deg hvis de bare kan bestille det samme på nett selv?

Og hvordan tenker du å håndtere klager og reklamasjoner på alibaba "skrot"? Uten at jeg kjenner kvaliteten på det du tenker å importere, så mistenker jeg du må stri mye slikt.

Fordi bilene OP linker til selges kun i bulk, minimumsordre på 20 stykker.

Men jeg er helt enig med deg. Trådstarter må sette av en god slump buffer-penger for reklamasjonskrav. Du bør stole på produktene du selger, hvis ikke kan det bli dyrt. Husk at du som importør/selger går god for produktets kvalitet i minst to år - kanskje til og med fem år om det tolkes dithen at produktet er ment å ha en forventet levetid på mer enn to år, og det er ikke utenkelig på noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som de andre her sier, er det mye du må tenke på mtp. reklamasjonssaker som vil kunne oppstå med disse. På en av de andre bilene som selges fra den leverandøren står det at de tilbyr "after-sales-service for 12 months without manual damage". Hva nå enn dette innebærer i praksis er vanskelig å si uten at du kontakter dem direkte, og spør om det gjelder full dekning av feil/mangler på produktet fra din salgsdato eller deres salgsdato. I tillegg betyr dette at du som selger står ansvarlig for minst 2 års dekning av alle produksjonsfeil/mangler ved produktet, uavhengig av hva leverandøren tilbyr deg. I praksis må du selv dekke alle reklamasjonssaker som vil kunne oppstå, også kanskje får du noe hjelp fra produsenten dersom mangelen er blitt funnet innen 12 måneder. Og igjen - om dette er 12 måneder "after-sales-service" fra leverandørens salgsdato til deg eller din salgsdato er jo ikke godt å si. Med andre ord - det kan godt være du ender opp med å måtte gi ut masse penger fra egen lomme for å dekke leverandørfeil. Dette skal ikke kunden trenge å ta hensyn til, da de kan stille reklamasjonssaker direkte til deg som selger - og derfor må du løse reklamasjonssaken på egen bekostning, uansett hva leverandøren fra Kina sier. 

Også er det jo selvfølgelig et spørsmål om disse er lovlige å selge i det hele tatt, om de er produsert innenfor visse lovverk for elektiske apparater som skal selges i Norge. Dette kan jeg ingenting om, men det er også noe du mest sannsynlig må ta hensyn til - alt fra ladestøpsel, batteri, elektriske koblinger og motor må sikkert være godkjent på en eller annen måte eller innenfor en eller annen standard. Det er vel ikke så kult å være importør og "den profesjonelle parten" i en transaksjon som førte til at et hus brant ned pga. elektriske feil... Mao. her er det mye du må sette deg inn i før du trykker på bestill-knappen og begynner å lempe ut lekebiler :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sindreo skrev (På 4.5.2020 den 22.48):

Jeg ser nå på muligheten for import av elektriske biler til barn. 12V og 24V. F.eks slik som denne: Alibaba elektriske biler.

Er det noen spesielle ting jeg må tenke på ang import av disse for videresalg i Norge?

Denne bilen er ikke lovlig som leketøy. Må være sperret for en maksimal hastighet på 6 km/t: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/leketoy

Bør kanskje lese om sikkerhet ved leketøy: https://www.dsb.no/lover/produkter-og-forbrukertjenester/artikler/produsere-importere-og-distribuere-leketoy/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...