Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgivers lønnsplikt ved permitteringer


BIGG

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet gjelder arbeidsgivers lønnsplikt ved dagens midlertidige coronaregler. Saken er som følger:

13. mars: Får permitteringsvarsel der det er presisert "med virkning fra/fratredelse 16. mars". Jeg jobber som normalt 13-15 mars. 16-18 mars har jeg fridager, og skulle normalt på jobb igjen 19-22 mars.

Arbeidsgiver mener at fridagene 16-17 mars skal regnes som arbeidsgivers lønnspliktsdager. Jeg på min side mener at arbeidsgiver skal betale de to første dagene jeg faktisk skulle på jobb(19-20. mars).

 

Er det sjefen eller meg selv som er på jordet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.nav.no/no/person/arbeid/dagpenger-ved-arbeidsloshet-og-permittering/dagpenger-nar-du-er-permittert/fastlagte-turnusordninger-og-avspasering-av-opparbeidet-fritid

 

"Hvis du arbeider i turnus har du noen perioder på jobb og andre perioder fri. Hvis du har opparbeidet fri når du blir permittert, må du avspasere fridager i tillegg til arbeidsgiverperioden før du kan ha rett til dagpenger. "


https://www.mediebedriftene.no/artikler/2018/permittering-av-andre-arbeidstakere/

"Det rettslige grunnlaget for permittering er at arbeidstakeren ikke kan sysselsettes på en for bedriften rasjonell måte. En ansatt som etter arbeidsplanen (turnus/skiftplan/vaktplan) har fridag når en konflikt inntrer, skal ikke sysselsettes. Det foreligger derfor ikke saklig grunn til permittering før arbeidstakeren skal begynne å arbeide igjen i henhold til arbeidsplanen."

 

"Dette innebærer at arbeidstakeren heller ikke skal trekkes i lønn så lenge han/hun har fridag(er) etter arbeidsplanen og inntil permittering kan skje. Dette gjelder også når bedriften benytter månedslønn."

 

Endret av vara
Lenke til kommentar
vara skrev (3 minutter siden):

"Hvis du arbeider i turnus har du noen perioder på jobb og andre perioder fri. Hvis du har opparbeidet fri når du blir permittert, må du avspasere fridager i tillegg til arbeidsgiverperioden før du kan ha rett til dagpenger. "

 

Dette er nok ikke relevant, jeg jobber ikke turnus, har bare litt "merkelige" faste arbeidstider.

Lenke til kommentar

Permitteringslønnsloven § 3 første ledd svarer egentlig greit på spørsmålet ditt (min utheving): 

En arbeidsgiver har plikt til å betale permitteringslønn og annet arbeidsvederlag i en arbeidsgiverperiode på 15 dager (arbeidsgiverperiode I). Lønnsplikten i arbeidsgiverperiode I gjelder fra og med den første arbeidsdagen permitteringen omfatter. Perioden løper ikke når arbeidstakeren likevel ville hatt tjenestefri eller fravær. Når arbeidsgiverperioden har vært stanset, løper den videre fra den dagen arbeidet skulle vært gjenopptatt om permitteringen ikke hadde funnet sted.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...