Gå til innhold

Aksje - Diskusjon om Norwegian Air Shuttle (NAS)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tempozzz skrev (1 time siden):

Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke er gunstig å kjøpe NAS aksjer nå, til så lav kurs. Slik jeg ser det så kan jeg ikke tape noe på det, så lenge de ikke går konkurs, og konkurs har de jo klart å unngå så langt. Såfremt de er på beina i mnd/årene som kommer så må da vel aksjekursen gå oppover? Det kan jo ikke bli noe særlig lavere enn dette pr aksje (hvis man ser bort fra emisjonen). Så hva er det egentlig å tape så lenge de ikke går konkurs? Jeg ser dog problemer hvis det skulle bli mange emisjoner i tiden framover, det vil sette litt kjepper i hjulene, men på sikt når de får bygd opp nye Norwegian og begynner å fly igjen så er det vel penger i dette? 

Hadde vært fint med en forklaring på det her.

Du skriver at kursen ikke kan bli noe særlig lavere. Da gir resonnementet ditt mening. Men det er helt feil. Derfor er resonnementet ditt feil. Den nedre grensen er null. Det er langt ned til null. Aksjen handler rundt tre kroner nå. Hva skulle hindre den fra å handle til én krone? Eller femti øre? De gjør sikkert en reverse split etterhvert fordi veldig lav kurs er upraktisk rent teknisk, men hva mener du gjør at kursen ikke kan bli noe sørlig lavere? 

Lenke til kommentar

Klart den er lav ift hva den har vært, så jeg forstår spørsmålet.
Klart den kan gå opp igjen senere hvis det går bedre for selskapet , men kan vel også gå lenger ned som det sies her.
Hvis du investerer en del penger i en aksje som vaker mellom et par tre kroner og 50 øre, så vil det jo gi voldsomme utslag. kr 1 er jo en halvering fra kr 2.
Følger litt med den jeg også, og vurderer kanskje ta en sjans hvis den går ned til kr 1 eller under.  Men ikke akkurat nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tempozzz skrev (5 timer siden):

Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke er gunstig å kjøpe NAS aksjer nå, til så lav kurs. Slik jeg ser det så kan jeg ikke tape noe på det, så lenge de ikke går konkurs, og konkurs har de jo klart å unngå så langt. Såfremt de er på beina i mnd/årene som kommer så må da vel aksjekursen gå oppover? Det kan jo ikke bli noe særlig lavere enn dette pr aksje (hvis man ser bort fra emisjonen). Så hva er det egentlig å tape så lenge de ikke går konkurs? Jeg ser dog problemer hvis det skulle bli mange emisjoner i tiden framover, det vil sette litt kjepper i hjulene, men på sikt når de får bygd opp nye Norwegian og begynner å fly igjen så er det vel penger i dette? 

Hadde vært fint med en forklaring på det her.

Du må gange akjsekursen med antall aksjer i markedet. Hvis du ganger antall nye aksjer etter lånekonverteringen og emisjonen er ferdig, med dagens kurs, så har aldri Norwegian vært priset høyere, og det selv om bransjen kommer til å bruke årevis til å komme tilbake der den var.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tempozzz skrev (22 timer siden):

Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke er gunstig å kjøpe NAS aksjer nå, til så lav kurs.

"Billige" aksjer er en myte. Det er som regel en grunn til at de er lavt priset. Det går mot menneskets natur, men som regel er det bedre å kjøpe "dyre" aksjer som det er stor etterspørsel etter og som fortsetter å stige.

Om Norwegian var et fantastisk kjøp hadde alle vært interessert i å kjøpe disse og prisen hadde vært langt høyere enn den er i dag.

Jeg kjenner ikke til de fundamentale forholdene rundt Norwegian og det er vel mulig det er et potensiale her som kan kaste av seg på sikt, men sannsynligvis er det en stor sannsynlighet (risiko?) for at det ikke skjer også. Det er nok eksempel på aksjer som aldri har hentet seg inn igjen og til og med gått konkurs.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
magb skrev (18 timer siden):

Du må gange akjsekursen med antall aksjer i markedet. Hvis du ganger antall nye aksjer etter lånekonverteringen og emisjonen er ferdig, med dagens kurs, så har aldri Norwegian vært priset høyere, og det selv om bransjen kommer til å bruke årevis til å komme tilbake der den var.

Har du oversikt over market cap over tid? Evt. market cap da aksjen var på all-time high? Har forsøkt å finne det men det er ikke enkelt tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (13 minutter siden):

Har du oversikt over market cap over tid? Evt. market cap da aksjen var på all-time high? Har forsøkt å finne det men det er ikke enkelt tilgjengelig. 

Nei desverre, skulle gjerne sett en slik oversikt selv. Det jeg vet er at budet til IAG i april 2018 skal ha vært på 350kr pr aksje og 23 milliarder totalt. Da lå kursen på ca halvparten 175kr og gikk opp i 250kr ved budryktet. Altså market cap på ca 11 milliarder, så opp i ca 16 milliarder ved budryktet.

I dag er market cap på 10,3 milliarder, men er usikker på om det kommer flere askjer etterhvert, eller om de allerede er i markedet.

Umulig å spå kursen videre, selv om jeg tror den vil falle når millioner (millarder?) av askjer skal selges (lite trolig at de som satt på lånene til Norwegian skal sitte på disse askjene i åresvis). De som tror den skal opp i gamle høyder på 40kr eller mer, har neppe tenkt på hvor mange aksjer som nå finnes. En kurs på 40kr tilsvarer da en verdi på selskapet på 100 milliarder kr.

 

Greit alternativ til å spille lotto da, ganske sannsynlig at kursen både kan dobles (6kr) og halveres (1,5kr). ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Øystein said:

Ellevill handel i Norwegian-aksjen sender børsverdien over 14 milliarder. 

https://e24.no/boers-og-finans/i/8mgz2r/ellevill-handel-i-norwegian-aksjen-sender-boersverdien-over-14-milliarder

Det innebærer at dagens aksjekurs gir en mye høyere børsverdi på hele Norwegian enn før coronakrisen. De opererer med syv fly for tiden.

image.png

Eier dem ikke ganske mange fly nå?

Lenke til kommentar
4 hours ago, Herr Brun said:

Sant nok, de eier også en del aksjer i leasingselskap, så deler av den økonomiske verdien av noen av flyene er i Norwegian-konsernet. 

Tenker da at kursen er kanskje ikke så feil som analytikere prøver å få det til å høres, men jeg er åpen for å bli (saklig) korrigert. Analysen til Jan Petter Sissener ser ut til å ha en svakhet i det at den fokuserer at total børsverdi av selskapet er høyere enn før, uten å kommentere at selskapet nå har eiendeler den ikke hadde før og at gjelden i selskapet også er lavere.

Såvidt jeg forstår så blir det et ganske komplisert regnestykke for å finne ut hvor mye den aksjen bør være verdt. Man må ta med alle eiendeler selskapet nå eier, og trekke fra gjeld. Så kan man legge til goodwill som tilsvarer et selskap på størrelse med Norwegian. Her er det åpent for skjønn, men det er til stor fordel for Norwegian at risikoen for snarlig konkurs er vesentlig lavere nå enn den var for en uke siden. Intuitivt sett så føler jeg ikke at kursøkningen er så veldig malplassert. Jeg har kjøpt noen aksjer, men tør ikke gå inn med for mye penger uten en mer nøyaktig kalkyle.

Endret av Sir_Aleks
Litt mer presist angående beregningene
Lenke til kommentar
Sir_Aleks skrev (4 timer siden):

Tenker da at kursen er kanskje ikke så feil som analytikere prøver å få det til å høres, men jeg er åpen for å bli (saklig) korrigert. Analysen til Jan Petter Sissener ser ut til å ha en svakhet i det at den fokuserer at total børsverdi av selskapet er høyere enn før, uten å kommentere at selskapet nå har eiendeler den ikke hadde før og at gjelden i selskapet også er lavere.

Såvidt jeg forstår så blir det et ganske komplisert regnestykke for å finne ut hvor mye den aksjen bør være verdt. Man må ta med alle eiendeler selskapet nå eier, og trekke fra gjeld. Så kan man legge til goodwill som tilsvarer et selskap på størrelse med Norwegian. Her er det åpent for skjønn, men det er til stor fordel for Norwegian at risikoen for snarlig konkurs er vesentlig lavere nå enn den var for en uke siden. Intuitivt sett så føler jeg ikke at kursøkningen er så veldig malplassert. Jeg har kjøpt noen aksjer, men tør ikke gå inn med for mye penger uten en mer nøyaktig kalkyle.

Nettopp ja. Sissener tar feil om verdsettelsen fordi han ikke tar hensyn til at gjelden er redusert og at selskapet har fått en minoritetspost i et kinesisk-dominert leasingelskap som eier pantsatte fly som det leaser ut til Norwegian.  

Er du kjent med konseptet "neddiskontert kontantstrøm"? Har du noen tanker om hvorfor du tar utgangspunkt i balansen, og ikke den fremtidige kontantstrømmen i selskapet? Evt. hvordan balansen påvirker kontantstrømmen? 

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Herr Brun said:

Nettopp ja. Sissener tar feil om verdsettelsen fordi han ikke tar hensyn til at gjelden er redusert og at selskapet har fått en minoritetspost i et kinesisk-dominert leasingelskap som eier pantsatte fly som det leaser ut til Norwegian.  

Er du kjent med konseptet "neddiskontert kontantstrøm"? Har du noen tanker om hvorfor du tar utgangspunkt i balansen, og ikke den fremtidige kontantstrømmen i selskapet? Evt. hvordan balansen påvirker kontantstrømmen? 

Mhm. Jeg kan heller ikke helt se hvordan man kan mene noe om verdsettelsen av Norwegian uten å ta hensyn til disse ganske elementære forhold. Hvis vi skal gå skikkelig grundig til verks, så kan vi vurdere å lese denne masteroppgaven fra NTNU: https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2601077/no.ntnu%3ainspera%3a2140512.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Den konluderer med et kursmål på 50,44 kr per 31.12.18. Mye har skjedd siden! Denne oppgaven estimerer neddiskontert kontantstrøm i kapittel 6.4, men forfattere analyserer selskapet ganske grundig før de tar tak i dette aspektet. Jeg valgte å se på ballansen fordi jeg føler at det er mer intuitivt når situasjonen er som den er nå. Fremtidig kontantstrøm i Norwegian kan komme fra flybiletter, fra statlige tilskudd, fra utleie av fly til andre flyselskap, som erstatning fra Boeng (max-flyene), eller som ingen av delene hvis markedet ikke går rette veien. Goodwill er differansen mellom bokførte verdier og markedspris så dette blir ikke feil i forhold til metode, men det avhenger av om goodwill i andre flyselskap er noenlunde korrekt verdsatt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
On 5/27/2020 at 12:09 AM, Sir_Aleks said:

Mhm. Jeg kan heller ikke helt se hvordan man kan mene noe om verdsettelsen av Norwegian uten å ta hensyn til disse ganske elementære forhold. Hvis vi skal gå skikkelig grundig til verks, så kan vi vurdere å lese denne masteroppgaven fra NTNU: https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2601077/no.ntnu%3ainspera%3a2140512.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Den konluderer med et kursmål på 50,44 kr per 31.12.18. Mye har skjedd siden! Denne oppgaven estimerer neddiskontert kontantstrøm i kapittel 6.4, men forfattere analyserer selskapet ganske grundig før de tar tak i dette aspektet. Jeg valgte å se på ballansen fordi jeg føler at det er mer intuitivt når situasjonen er som den er nå. Fremtidig kontantstrøm i Norwegian kan komme fra flybiletter, fra statlige tilskudd, fra utleie av fly til andre flyselskap, som erstatning fra Boeng (max-flyene), eller som ingen av delene hvis markedet ikke går rette veien. Goodwill er differansen mellom bokførte verdier og markedspris så dette blir ikke feil i forhold til metode, men det avhenger av om goodwill i andre flyselskap er noenlunde korrekt verdsatt.

I den oppgaven konkluderer de med en markedsverdi på 1,8 milliarder. Dagens kurs på aksjen gir en markedsverdi på 4,4 milliarder....

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...