Gå til innhold

Aksje - Diskusjon om Norwegian Air Shuttle (NAS)


Anbefalte innlegg

Nå som Norwegian (inntil videre) er reddet, hvordan vil dette påvirke aksjekursen?

Så vidt jeg skjønner vil emisjoner vanne ut eksisterende aksjeeiere (noe jeg, som ufaglært, prøvde å forklare til min aldrende far som syntes Norwegian-aksjen virket som en kjempemulighet). Noen som vil spille inn noen tanker på utviklingen av NAS? Eller er det for få detaljer som er kunngjort til nå? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke kjøpt noe i NAS før en får oversikt over hvor stor eierandel dagens aksjer sitter igjen med. Jeg antar det vil være bedre å kjøpe seg inn etter at gjeld er omgjort til aksjer. Jeg antar også at aksjer omgjort etter gjeld vil bli solgt ut ganske kjapt for å sikre pengene, slik at kursen etter omgjøring av gjeld vil falle. 

 

Ser aksjen stiger, uten at jeg helt forstår hvorfor. Aksjonærer vil sitte igjen med ca. 5,2 % av selskapet. Regner man tilbake (7,5,- / 0,052→144,-), så er det kanskje en fornuftig prising for et par år siden da selskapet så ut til å vokse inn i himmelen. 

Jeg har ikke satt meg inn i hvilke verdier gjeldshaverne får for sin gjeld, men jeg antar de vil selge seg raskt ut for å ha penger på bok kontra i et selskap som med stor sannsynlighet vil kjøre på med emisjoner framover. Norwegian har sikret seg videre drift, og tilgang til statlig lånegaranti, men uten penger inn må de antakelig kjøre emisjon for å tilfredsstille neste trinn i garantipakken (egenkapital på 8 %).

Endret av Prusk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (33 minutter siden):

Fra nrk. Hva betyr det i praksis? En 1:20 utvannnig?

Ja. 

Men husk at du må spørre "utvanning av hva?". 5 % av egenkapitalen i et levedyktig selskap er mer verdt enn 100 % av egenkapitalen i et selskap som slås konkurs.

Ikke dermed sagt at nåværende aksjekurs er riktig, for all del. Men utvanning er som oftest bedre enn skifteretten.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Øystein said:

Utviklingen av dagens kurs:

 

Toppet seg på 7,5 tidligere idag kan jeg se. Litt uforståelig må jeg si. At Norwegian unngår konkurs legger ikke skjul på selskapet nå blir utvannet. Hvem ønsker aksjer der aksjeandelen blir minimal og evt. emmisjonskurs nede på 1-tallet? Virker som aksjekursen kun reagerer på alle nyheter som kan tolkes i positiv retning, men det er skal jo ikke så mye til når de har vært så nær konkurs.

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Aksje - Diskusjon om Norwegian Air Shuttle (NAS)

Jeg har lite peiling, men skjønner ikke helt hvordan kursen på rundt 5 kr i dag rettferdiggjøres. Aksjen skal fortsatt vannes ut 95%, og kursen på nye aksjer skal ned til mellom 0,50-1,00 NOK? Jeg har ikke noen investeringsplaner rundt dette i det hele tatt, men er mer nysgjerrig på hvorfor aksjen  ikke synker mer i dag?

Endret av afterall
Lenke til kommentar
afterall skrev (20 minutter siden):

Jeg har lite peiling, men skjønner ikke helt hvordan kursen på rundt 5 kr i dag rettferdiggjøres. Aksjen skal fortsatt vannes ut 95%, og kursen på nye aksjer skal ned til mellom 0,50-1,00 NOK? Jeg har ikke noen investeringsplaner rundt dette i det hele tatt, men er mer nysgjerrig på hvorfor aksjen  ikke synker mer i dag?

Har fundert på det samme, med samme forbehold: Ingen planer om å investere, ikke gjort noen tung analyse. Bigger fool theory? 

Men "emisjonskursen" for konvertering av gjeld er vel satt på NOK 3,8, så vet ikke helt hvor du har 0,5-1 fra? Det er ingen automatikk i at en 95 % utvanning fører til en 95 % reduksjon i aksjeprisen umiddelbart etter emisjonen. Aksjekursen har jo lenge reflektert utvanningsrisikoen. Og ved sletting av gjeld uten at eiendeler forsvinner er det naturlig at verdien av egenkapitalen øker. 

Det er jo noen fremtidige forpliktelser som også skal konverteres, men der er det fortsatt masse usikkerhetsmomenter så prisen der kan gå begge veier. 

Lenke til kommentar

Må innrømme jeg skjønner ikke helt de greiene her.

Ser Hegnar.no skriver: "Dersom Norwegian-styret setter tegningskursen i Norwegian-emisjonen over 1 krone pr. aksje, faller garantiene om deltagelse fra obligasjonseierne."

Vil ikke obligasjonseirne ha høyest mulig kurs for en aksje de har betalt 3,8 for? 

 

 

Lenke til kommentar

Har ikke fulgt altfor nøye med så jeg vet ikke hva som er kravene for å delta i emisjonen. Er det slik at de som eier aksjer får en tegningsrett i emisjonen og at de derfor spekulerer i at gjennomsnittsprisen mellom kursene de handler for i dag og emisjonskursen vil være lavere enn det de antar vil være aksjekursen i fremtiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste for obligasjonseierne er at emisjonen blir fulltegnet. Obligasjonseierne har ikke betalt 3,8 kr per aksje. Mange av dem har kjøpt Norwegians lån med store avslag. Det var overhengende fare for at Norwegian skulle gå konk, og obligasjonslånene gikk antakelig for langt under pålydende. 

Dem som kjøper Norwegian i dag er antakelig bare idioter. De kjøper aksjen for en langt dyere sum en man kan plukke dem opp for i en emisjon. Det gir ikke tegningsrett å eie aksjen:

– Emisjonen er ikke en tegningsrettsemisjon. Aksjonærens fortrinnsrett fravikes, og det er mulig at prioritert allokering ikke oppnås, eller gjøres fullt ut, skriver selskapet.

Edit:

Det vil med stor sannsynlighet også komme en ny emisjon over sommeren - gitt at flymarkedet ikke plutselig snur helt rundt, og Norwegian drar inn store penger på egen drift.

Endret av Prusk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Prusk skrev (10 timer siden):

Dem som kjøper Norwegian i dag er antakelig bare idioter. De kjøper aksjen for en langt dyere sum en man kan plukke dem opp for i en emisjon. Det gir ikke tegningsrett å eie aksjen:

– Emisjonen er ikke en tegningsrettsemisjon. Aksjonærens fortrinnsrett fravikes, og det er mulig at prioritert allokering ikke oppnås, eller gjøres fullt ut, skriver selskapet.

Slik eg oppfattar det vil eksisterande aksjonærar bli prioritert innanfor 50% av dei nye aksjane, sjølv om ikkje selskapet garanterer noko som helst:

Hvem kan bestille aksjer i emsjonen?

Emisjonen i Norwegian er offentlig, det betyr at alle, du og jeg, får tilbud om å bestille aksjer. Emisjonsaksjene er helt nye aksjer som utstedes direkte fra selskapet og prisen du betaler for aksjene blir tilført selskapet som ny egenkapital. De legges nå ut for salg i en kort tidsperiode. Alle som bestiller og får tildelt emisjonsaksjer, få eller mange, vil bidra til å gi oss en del av den kapitalen vi trenger for å holde Norwegian i lufta.

Eksisterende aksjonærer som eide aksjer i selskapet den 30. april 2020 vil i utgangspunktet få preferert tildeling. Den prefererte tildelingen gjelder kun halvparten av emisjonsaksjene, slik at vi kan selge til både nye og eksisterende aksjonærer samtidig. Emisjonen gjennomføres imidlertid ikke som en fortrinnsrettsemisjon (p.g.a den begrensede tiden tilgjengelig) og aksjonærene vil ikke bli tildelt tegningsretter. Det er derfor ingen garanti for slik preferert tildeling.

Bestillingsperioden starter 6.mai 2020 kl 09:00 og det er kun mulig å bestille aksjer i et begrenset tidsrom

https://www.norwegian.no/om-oss/selskapet/investor-relations/det-viktige-valget/disclaimer/agree-on-terms/?confirmed=true

 

Eg meiner også at eg har lese at dei som eig gjeld i Norwegian skal ha (prioritet i?) 25% av tilbodet.

Då må det vel vere slik å forstå at dersom det blir fullteikna eller overteikna hos desse gruppene vil nye aksjonærar konkurrere om dei siste 25% av tilbodet?

Dersom det evt. også her blir overteikning, vil alle då få tildelt likt, eller vil dei som har kjøpt for mindre beløp bli kutta?

Og så er jo det store spørsmålet om dette er eit attraktivt tilbod eller å kaste vekk pengar. Er det nokon som har tankar om det?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
kilik skrev (11 timer siden):

Må innrømme jeg skjønner ikke helt de greiene her.

Ser Hegnar.no skriver: "Dersom Norwegian-styret setter tegningskursen i Norwegian-emisjonen over 1 krone pr. aksje, faller garantiene om deltagelse fra obligasjonseierne."

Vil ikke obligasjonseirne ha høyest mulig kurs for en aksje de har betalt 3,8 for? 

 

 

 

Prusk skrev (11 timer siden):

...

 

Om dei ikkje har betalt 3,8, så blir likevel spørsmålet det same: Vil ikkje obligasjonseigarane ha interesse av at selskapet får inn mest mogeleg kapital ved emisjonen?

Eller er det slik at obligasjonseigarane har forplikta seg til å kjøpe nye aksjar til 1 kr. i tillegg til at låna deira vert gjort om til aksjar?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du ville inn i Norwegian, burde du meldt interesse for aksjer gjennom emisjonen. Selv om selskapet nå får lån, må de med stor sannsynlighet ha en ny emisjon til høsten for å klare lånebetingelsene. Jeg sier ikke at man garantert ikke vil tjene penger på Norwegian, men jeg tror det finnes langt bedre selskap å kjøpe seg inn i på børsen i dag.

Man omtaler gjerne kjøp av aksjer som en investering, og i det ligger det gjerne en forventing om en avkastning. Hele poenget mitt med investering i aksjer er å få høyest mulig avkastning. Om en vil kjøpe askjer i Norwegian fordi man ønsker å eie selskapet, så er det en annen sak. Om en ønsker å støtte selskapet, må en kjøpe flybilletter, ikke aksjer. 

Lenke til kommentar

NAS må være AS-et for de som elsker å tape penger. Det ble lenge handlet rundt 5 kroner når man visste at det ville komme en stor flom av nye aksjer til 1 krone. Mange av disse nye er umulige å trade dog, og blir åpnet opp i 3 runder, de siste helt til slutten av året. Hvis ikke ville jo kursen gått rett til kjelleren når de nye eierne av selskapet vil cashe ut det de har investert der av konvertert gjeld. Man ser det samme nå med KOA. Store finansielle problemer og emisjon på emisjon. 2000 prosent flere aksjer på noen måneder. Kursen stuper men småaksjonærer kjøper seg inn for å tro de skal gjøre store penger. Her blir man totalt utvannet som i NAS.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke er gunstig å kjøpe NAS aksjer nå, til så lav kurs. Slik jeg ser det så kan jeg ikke tape noe på det, så lenge de ikke går konkurs, og konkurs har de jo klart å unngå så langt. Såfremt de er på beina i mnd/årene som kommer så må da vel aksjekursen gå oppover? Det kan jo ikke bli noe særlig lavere enn dette pr aksje (hvis man ser bort fra emisjonen). Så hva er det egentlig å tape så lenge de ikke går konkurs? Jeg ser dog problemer hvis det skulle bli mange emisjoner i tiden framover, det vil sette litt kjepper i hjulene, men på sikt når de får bygd opp nye Norwegian og begynner å fly igjen så er det vel penger i dette? 

Hadde vært fint med en forklaring på det her.

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...