Gå til innhold

Oppsett uten bridging


Anbefalte innlegg

1 minute ago, NULL said:

Denne Zyxel-ruteren er vel ikke en "alt i ett", men en vanlig ruter. 

Det er i aller høyeste grad en "alt-i-ett". Det er en Router, Switch, AP og VOIP-boks.

Jeg har allerede det jeg behøver av dette separat (Ubiquiti Edgerouter-X, UniFi UAP-AC-Lite etc.) og har testet at nett fungerer fjell ved å sette opp med VLAN 10 på ETH0. Dessverre, etter timesvis med knot med IGMP-proxy og gjetting av VLAN (https://community.ui.com/questions/ERPoE-5-with-UAP-AC-PRO-Apartment-Building-VLANs-IPTV-bridge-configuration/433fc576-d034-4e89-b0db-18fe7bdd7347 / https://community.ui.com/questions/Has-anyone-successfully-configured-ERL-with-GET-Eidsiva-IPTV-in-Norway/407989e8-8e55-4542-bb84-2d9ffd13ecde) så fungerer ikke "Direkte TV"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Tordenflesk said:

Det er i aller høyeste grad en "alt-i-ett". Det er en Router, Switch, AP og VOIP-boks.

Da har man kanskje litt forskjellig oppfatning av "alt-i-ett". Ville kanskje heller kanskje brukt begrepet når det er kombinert aksessterminering -- eks. for Docsis eller fiber, kombinert med "vanlig ruterfunksjonalitet" - som jeg i dag vil da si blir ruter, wifi og noen LAN-porter.

Lenke til kommentar
20 hours ago, NULL said:

Nå ligger vel OpenWRT i grunnen både hos en rekke "retail-rutere" så vel som "operatørrutere"...

Tja.  Det kan kanskje ligne på "OpenWrt", men er nok som oftest noe merkelige greier som stammer fra en eller annen chipset-levarandørs BSP/SDK.  At det  igjen stammer fra en eldgammel OpenWrt-versjon hjelper nada.  Det er ikke OpenWrt, og det er på ingen måte trivelt å porte det til OpenWrt.

Lenke til kommentar
On 12/31/2020 at 4:25 AM, Tordenflesk said:

For å konfigurere denne ruteren så må man logge inn på Telias sider. Et nettverks-produkt som krever nett for oppsett er søppel.

På ingen måte.  Det er den eneste fornuftige måten for en ISP å levere en CPE med management.  Alle større ISPer gjør det slik.

En CPE tilpasset "ekspert-brukere" er noe helt annet, og ikke noe du kan regne med å få fra ISPen ifm et privat aksessprodukt.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, bmork said:

På ingen måte.  Det er den eneste fornuftige måten for en ISP å levere en CPE med management.  Alle større ISPer gjør det slik.

I praksis begynner vel flere og flere retail-produkter også å få administrasjonsgrensesnittet via en sentralisert tjeneste....

Lenke til kommentar
1 hour ago, bmork said:

Tja.  Det kan kanskje ligne på "OpenWrt", men er nok som oftest noe merkelige greier som stammer fra en eller annen chipset-levarandørs BSP/SDK.  At det  igjen stammer fra en eldgammel OpenWrt-versjon hjelper nada.  Det er ikke OpenWrt, og det er på ingen måte trivelt å porte det til OpenWrt.

Varierer vel litt. Eksempelvis prplWRT, som en del baserer seg på og videreutvikler, samt vel tar inn nyutvikling fra OpenWRT inn i, og hvor vel også brikkesettleverandørene leverer en "grunnplattform" basert på det. 

Lenke til kommentar
48 minutes ago, NULL said:

I praksis begynner vel flere og flere retail-produkter også å få administrasjonsgrensesnittet via en sentralisert tjeneste....

Santnok.  Kjøpte nylig en Netgear GS108Tv3 switch for å ha noe å leke med ifm den kommende OpenWrt-støtten for RTL8380 mm.  Her har Netgear begynt å kreve at man registrerer seg for å få full tilgang til lokal web UI.  Tenker det blir et bra salgsargument for OpenWrt på disse switchene etter hvert 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, bmork said:

Santnok.  Kjøpte nylig en Netgear GS108Tv3 switch for å ha noe å leke med ifm den kommende OpenWrt-støtten for RTL8380 mm.  Her har Netgear begynt å kreve at man registrerer seg for å få full tilgang til lokal web UI.  Tenker det blir et bra salgsargument for OpenWrt på disse switchene etter hvert 🙂

Hm. Webgrensesnittet er fortsatt lokalt, men må være registrert for å få tilgang? Eller får man også fjernadministrasjonsmuligheter gjennom en "skytjeneste" i samme slengen, og eller at autentisering skjer via sentral tjeneste bare? Å registrere "bare for registreringens del" - uten at det ligger noe videre logikk bak det - blir irriterende....

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Webgrensesnittet er fortsatt lokalt, men må være registrert for å få tilgang?

Jepp. De har en app/sky også, men dette er altså en kode for å åpne full lokal management som du kun får om du registrerer deg. https://kb.netgear.com/000061819/How-do-I-find-my-NETGEAR-registration-key

Men det vil bli mulig å flashe OpenWrt uten å ha denne koden, og uten å måtte gjøre noen hardware-modifikasjoner. Så da er jo saken ganske grei.

 

Lenke til kommentar
HKS skrev (På 29.6.2020 den 0.11):

At Get er talentløse er ikke hverken noe nytt, og det er heller ikke noe som bør stoppe oss... ?

Etter litt graving med Wireshark så fant jeg ut hva som skjer... For det første blir ikke DHCP deaktivert når du setter ruteren i "bru-modus" fra Get nettside. Fant også fort ut at GET bruker to VLAN. Ett for å "administrere" ruter og ett for Internett. Default VLAN fra utendørs antenne er selvsagt Get sitt administrasjonsnett, og ikke Internett.

Min løsning ble at jeg fjernet hele Zyxel EX5501-boksen til Get (eller hjemmesentralen som de kaller den) og koblet Ethernet-kablen fra utendørs antenne rett inn i ruteren jeg bruker. Det er en UniFi Dream Machine Pro fra Ubiquiti. Oppsettet gikk knirkefritt, det eneste jeg måtte gjøre var å sette VLAN ID 10 på WAN-interface.

@HKS Har du satt opp WAN-interface som PPPoE / VLAN ID 10 og har du brukt brukernavn/passord til autentifisering? (jeg finner ikke noe brukenavn/passord fra Telia).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 12/31/2020 at 6:45 PM, Tordenflesk said:

Det er i aller høyeste grad en "alt-i-ett". Det er en Router, Switch, AP og VOIP-boks.

Jeg har allerede det jeg behøver av dette separat (Ubiquiti Edgerouter-X, UniFi UAP-AC-Lite etc.) og har testet at nett fungerer fjell ved å sette opp med VLAN 10 på ETH0. Dessverre, etter timesvis med knot med IGMP-proxy og gjetting av VLAN (https://community.ui.com/questions/ERPoE-5-with-UAP-AC-PRO-Apartment-Building-VLANs-IPTV-bridge-configuration/433fc576-d034-4e89-b0db-18fe7bdd7347 / https://community.ui.com/questions/Has-anyone-successfully-configured-ERL-with-GET-Eidsiva-IPTV-in-Norway/407989e8-8e55-4542-bb84-2d9ffd13ecde) så fungerer ikke "Direkte TV"

Jeg har akkurat samme problem, lurte på om du har fått løst det enda?

Har koblet vekk 5501, bruker egen ruter, og har vlan 10 på wan.

Direkte\Live TV funker ikke, men alt annet virker.

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Rim skrev (På 31.12.2020 den 4.04):

Hvorfor bruker dere ikke Zyxel-ruteren? Det er jo en 2.5G 4x4 wifi-6 ruter, så hvorfor bytter dere den med wifi-5 ruter?

sent svar, men for min del klarte ikke den medfølgende zyxelen trafikken hos meg. måtte daglig resette den. Nå kjører det knirkefritt. Også mener jeg å huske at det ikke gikk å endre dns-server på den, men kan være jeg husker feil her.

Endret av Noldus
Lenke til kommentar
On 6/29/2020 at 12:11 AM, HKS said:

Min løsning ble at jeg fjernet hele Zyxel EX5501-boksen til Get (eller hjemmesentralen som de kaller den) og koblet Ethernet-kablen fra utendørs antenne rett inn i ruteren jeg bruker. Det er en UniFi Dream Machine Pro fra Ubiquiti. Oppsettet gikk knirkefritt, det eneste jeg måtte gjøre var å sette VLAN ID 10 på WAN-interface.

Det var nyttig info, altså!

Fant du om det finnes flere VLAN der, som f.eks for IPTV? Jeg var litt i tvil om jeg skulle koble min Telia Box til sagem-router (som er i bridge modus) eller på mitt eget nett. Valgte det siste pga chromecast. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, FrancisAugusto said:

Det var nyttig info, altså!

Fant du om det finnes flere VLAN der, som f.eks for IPTV? Jeg var litt i tvil om jeg skulle koble min Telia Box til sagem-router (som er i bridge modus) eller på mitt eget nett. Valgte det siste pga chromecast. 

Alt er på VLAN10, men krever IGMP-snooping etc.Jeg byttet ut Edgerouter-X med en gammel Asus-router jeg hadde liggende for å teste, og da fikk sett 2-3 minutter "direkte-TV" før det sluttet å fungere.

 

Med "Sagem-router" så er det vel kabel-TV du har, så der har du direkte-TV fra veggen, og så kan du koble den opp på WiFI for resten.

Lenke til kommentar
On 1/4/2021 at 10:57 AM, MSM15 said:

@HKS Har du satt opp WAN-interface som PPPoE / VLAN ID 10 og har du brukt brukernavn/passord til autentifisering? (jeg finner ikke noe brukenavn/passord fra Telia).

Beklager sent svar, men trenger ikke noe PPPoE. Det er vanlig VLAN og su trenger ingen autentifisering. Du får IP fra Get/Telia med DHCP.

 

56 minutes ago, FrancisAugusto said:

Det var nyttig info, altså!

Fant du om det finnes flere VLAN der, som f.eks for IPTV? Jeg var litt i tvil om jeg skulle koble min Telia Box til sagem-router (som er i bridge modus) eller på mitt eget nett. Valgte det siste pga chromecast. 

Det var kun VLAN10 på det Get/Telia 4G opplegget.

Lenke til kommentar

Bridgemodus for Telia/Get Zyxel EX5501 fungerer ikke. Du kan løse problemet ved å fjerne routeren og sette Ethernetkabelen fra PoE-injectoren i WAN porten på den routeren du ønsker å bridge til. Eneste kravet er at angir VLAN ID = 10 for WAN-tilkoblingen. Mange "hjemmeroutere" kan ikke det. Løste problemet ved å dedikere 2 porter på min switch. Disse 2 portene legger jeg da til VLAN 10. En port tagges og en port er "untagged". Den taggede porten kobles til Ethernetkabelen fra PoE-injectoren. Ethernet kabel fra den "untaggede" VLAN 10 porten går da til WLAN kontakten på min router. Samme resultat som en ordinær bridge-løsning. Funker OK, men ikke sikkert Telia/Get liker løsningen.

Lenke til kommentar
GuMi skrev (På 15.3.2021 den 8.05):

Bridgemodus for Telia/Get Zyxel EX5501 fungerer ikke. Du kan løse problemet ved å fjerne routeren og sette Ethernetkabelen fra PoE-injectoren i WAN porten på den routeren du ønsker å bridge til. Eneste kravet er at angir VLAN ID = 10 for WAN-tilkoblingen. Mange "hjemmeroutere" kan ikke det. Løste problemet ved å dedikere 2 porter på min switch. Disse 2 portene legger jeg da til VLAN 10. En port tagges og en port er "untagged". Den taggede porten kobles til Ethernetkabelen fra PoE-injectoren. Ethernet kabel fra den "untaggede" VLAN 10 porten går da til WLAN kontakten på min router. Samme resultat som en ordinær bridge-løsning. Funker OK, men ikke sikkert Telia/Get liker løsningen.

Bridgemodus funker ikke hos deg eller generelt? Sliter også med min Zyxel EX5501 fra Telia. Får dobbel NAT når jeg setter den i bromodus og bruker min ASUS router. Det skal vel ikke bli dobbel NAT hvis bromodus funker?

Hvorfor funker ikke bromodusen?

Lenke til kommentar
2 hours ago, HITFrank said:

Bridgemodus funker ikke hos deg eller generelt? Sliter også med min Zyxel EX5501 fra Telia. Får dobbel NAT når jeg setter den i bromodus og bruker min ASUS router. Det skal vel ikke bli dobbel NAT hvis bromodus funker?

Hvorfor funker ikke bromodusen?

Den beskjeden jeg fikk fra Telia var at dette var en kjent feil med firmware fra Zyxel, og at det har vært kjent lenge (år). Min løsning er å sette min router i DMZ i Telia's innstillinger.

Lenke til kommentar
Tordenflesk skrev (12 minutter siden):

Den beskjeden jeg fikk fra Telia var at dette var en kjent feil med firmware fra Zyxel, og at det har vært kjent lenge (år). Min løsning er å sette min router i DMZ i Telia's innstillinger.

Så Zyxel i bromodus (eller har det ikke noe å si?) koblet til ASUS router! Så DMZ'er jeg routeren? Eneste negative er at noen har tilgang til det meste hvis de ønsker (alle porter er åpne)? Jeg har NAT problemer, men det kan løse seg med den skisserte løsningen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...