Gå til innhold

Mener det er for tungvint å ta i bruk de nye strømmålerne: – HAN-porten burde vært åpen [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I tillegg har måleren en HAN-port (med en RJ45-kontakt) hvor man kan plugge inn ekstrautstyr og hente ut mer informasjon om forbruk, effekt og spenning."

Det er ganske typisk at vi lager byråkrati av det meste.

Samtidig forstår jeg nettselskapene som er skeptisk til lettvint tilgang med ekstrautstyr, da det er fort gjort å ødelegge dersom strøm skal hentes fra måleren til drift at elektronikk.

Tilkoblingen burde derfor være gjennom "Optoelektronikk", slik at ekstrautstyret selv måtte ha driftsspenning.

Men selvsagt er dette noe vi strømkunder vil ha stor nytte av, dersom vi hadde en måler på kjøkkenet som viste effekten i sann tid, og vi gjennom elektronikk kunne lage prioriterte laster.

I gamle dager, med overforbruk, var effekten normal informasjon til huseier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen idéer til hvordan en slik platform skulle vært satt opp for å administrere data på vegne av brukeren?

Eks hvordan skal nettselskapet gi tilgang til en 3.part for å kunne opptre på vegne av en kunde? Via f.eks ElHub eller gi spesielle tilganger til strømleverandører med forutsetning om at du er strømkunde høres ut som en "rask" første løsning.

Kunne selvsagt gi leverandøren mulighet til et uthopp til nettselskapet via målepunkt, for så å authentisere med BankID og sende brukeren tilbake.

Dette hadde kanskje gitt en mer sømløs on-boarding?

Lenke til kommentar

For meg og sikkert ganske mange andre i leilighetsbygg/blokk har vi ikke engang tilgang til måleren for å koble til ekstrautstyr. Min måler er i et avlåst rom i en helt annen del av bygget sammen med 40 andre målere. Så da forsvinner mye av denne smartdingsgevinsten de mener vi skal bruke til å tjene inn ekstrakosten med effektbruk osv.

Lenke til kommentar
olemars skrev (12 minutter siden):

For meg og sikkert ganske mange andre i leilighetsbygg/blokk har vi ikke engang tilgang til måleren for å koble til ekstrautstyr. Min måler er i et avlåst rom i en helt annen del av bygget sammen med 40 andre målere. Så da forsvinner mye av denne smartdingsgevinsten de mener vi skal bruke til å tjene inn ekstrakosten med effektbruk osv.

Avlåst? Hva er det for noe tull, du betaler jo for dette utstyret. Her er det bare å be om nøkkel og koble seg på... Var i samme situasjon før, bare med nøkkel. Koblet meg fint på. 

Lenke til kommentar
Ibj skrev (2 timer siden):

Det står i artikkelen, det er faktisk i veldig stor grad det den dreier seg om. At du har fått det til betyr nok ikke at alle opplever det som uproblematisk og "bare".

Jeg det jeg har gjort er absolutt ikke for alle, mer for spesielt interesserte. Jeg har full oversikt over hva måleren min måler, til enhver tid(eller den tid det publiseres på HAN port). Men, det finnes jo ferdige 3 parts løsninger med "simkort". Oss.no er jo nevnt tidligere, har ikek prøvd selv men virker plug and play. Så hvorfor er det så "vanskelig"? 

Lenke til kommentar

Hva i svarte, strømforbruket er personopplysninger ? Snakk om å gjøre det vanskelig. Hva er hemmelig eller skjermingsverdig i strømforbruket hjemme hos folk? Nada, null og niks. Hos enkelte samfunnskritiske etater som forsvar kan det være en issue, men ikke hjemme hos folk. Åpne opp, og la folk få bruke mulighetene som ligger der uten noe byråkrati.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...