Gå til innhold

Seriekobling RASKT spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ser kun på der bryterkretsen er tilkoblet hovedkretsen. Så har du strøm inn på ene siden og ut på andre siden. Da har du bryteren tilkoblet parallellt med lampe L2. Hva er en åpen bryterstilling, og hva er en lukket bryterstilling? Kan vi kalle de to tilstandende prinsippielt likt med tilstandene "brutt krets" og "sluttet krets"?

Lenke til kommentar

Okei, så ved parallellkobling vil L2 lyse likt som bryteren og strømmen som er koblet til hovedkretsen vil gjøre slik at L1 og L3 lyser sterkere?. Når hovedkretsen er sluttet vil jo strømmen gå i sirkel, mens L2 og bryteren vil være i den brutte kretsen.

 

Lenke til kommentar

Nei, det er mulig jeg forklarer det dårlig. Men se for deg at når bryteren er i åpen stilling (som på tegningen) kunne du erstattet bryteren med en motstand med uendelig høy motstand, og de ville gjort det samme. I motsatt tilfelle, med bryteren lukket, kunne du byttet den ut med en motstand på 0 ohm og de ville gjort det samme.

Lenke til kommentar

Antar at lampene er glødelamper (enkle resistive elementer)
Jo mer spenning du har over en glødetråd, jo mer strøm går det: Ohms lov: U = RI, jo mer strøm jo kraftigere lyser lampen.
Hva skjer med spenningen over L2 når B lukkes?
Hva sier kirschoffs lov om hva som da skjer med spenningen over L1 og L3?

Lenke til kommentar

Okei, så L2 vil dermed lyse sterkere, mens Kirchhoffs lov sier at strømmen i forgreiningspunktet må være lik summen av alle utgående strømmer. Det er her jeg blir litt usikker for da må vel L3 og L1 svakere likt hvis jeg ikke tar feil, så ikke strømmen hoper seg opp?

Lenke til kommentar
1 minute ago, karen123 said:

Okei, så L2 vil dermed lyse sterkere, mens Kirchhoffs lov sier at strømmen i forgreiningspunktet må være lik summen av alle utgående strømmer. Det er her jeg blir litt usikker for da må vel L3 og L1 svakere likt hvis jeg ikke tar feil, så ikke strømmen hoper seg opp?

En bryter kan ideellt sett regnes som en komponent som har null resistans når den er lukket og uendelig når den er åpen. U=RI dette gir oss at om R=0, så må U = 0.
Se heller på kirchoffs andre lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...