Gå til innhold

Hvilke utviklere er etterspurte i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at det er så stor etterspørsel etter frontendutviklere er at noen har funnet ut av frontend må gjøres 100x mer komplisert enn nødvendig og at ren HTML/CSS er fyfy. Så istedenfor å kunne greie seg fint med UX folk som kan HTML og CSS, så vil markedet ha folk med tung programmeringkompetanse for å vise noe ekstra flotter farger(satt på spissen).

Så nå sitter hundrevis av norske selskaper i tung teknisk gjeld med superkomplisert frontend og er livredd for å miste den eine eksperten di har. Forsvinner den personen, så kan du banne på at den nye som kommer inn skal skrive om alt på nytt og gjøre det enda mer komplisert.

Så har du også det andre dillemaet, nyutdannede vil jobbe med AI og data science, som gjør at poolen som vil jobbe som "vanlig systemutvikler" forblir liten.

Lenke til kommentar
koans skrev (På 3.5.2020 den 19.39):

Det virker som om det er nesten helt utelukkende angular/react frontend og c# backend utviklere som er etterspurte. Stemmer det? Er det helt håpløst for native android utviklere? 

Jeg jobber stort sett på .NET / Azure nå, men den første ansettelsen jeg tok etter høyskolen var en Java/Android greie. Jeg kunne lese/skrive Java og hadde laga en utrolig noob "værmeldingsapp" på skolen som kobla seg til et gratis API fra Yr, og viste ett ikon med sol/sky/regn basert på en eller annen variabel i API responsen. Selv om jeg var ekstremt ny, tenkte jeg på den tida at Android var "greia mi" og at jeg skulle satse 100% på det. Men, fant fort ut at det var litt teit å putte alle egga i en kurv - og begynte lære andre ting også. Det er jo ikke så vakent med forskjell på programmeringsspråk og libraries uansett, spesielt ikke i den objektorienterte verden.

Lenke til kommentar
koans skrev (På 3.5.2020 den 19.39):

Det virker som om det er nesten helt utelukkende angular/react frontend og c# backend utviklere som er etterspurte. Stemmer det? Er det helt håpløst for native android utviklere? 

Nå tenker du på til mobil app utvikling, right?

Tror nok det er en del som tenker at det er lettere å få tak i kompetanse på javascript og derav NativeScript(Angular/Vue) eller ReactNative, siden det bruker kjente rammeverk enn rene Android og iOS utviklere. Men dette er bare gjetning fra min side.

I tillegg så er det antakeligvis også, det at du kan gjenbruke mer kode mellom en web applikasjon egen mobilapplikasjon, hvis begge f.eks bruker Vue, Angular eller React som base. Og derav, tenke de kanskje at de trenger å ansette færre folk osv.

 

Det skal vel også være en del som også er ute etter Java backend også. Er i hvert fall en del rekrutterere som er ute etter det merker jeg. Og sist jeg sjekket var det en del jobb utlysninger på det også. Men kan være flere på C# ja.

 

siDDis skrev (20 timer siden):

Grunnen til at det er så stor etterspørsel etter frontendutviklere er at noen har funnet ut av frontend må gjøres 100x mer komplisert enn nødvendig og at ren HTML/CSS er fyfy. Så istedenfor å kunne greie seg fint med UX folk som kan HTML og CSS, så vil markedet ha folk med tung programmeringkompetanse for å vise noe ekstra flotter farger(satt på spissen).

Så nå sitter hundrevis av norske selskaper i tung teknisk gjeld med superkomplisert frontend og er livredd for å miste den eine eksperten di har. Forsvinner den personen, så kan du banne på at den nye som kommer inn skal skrive om alt på nytt og gjøre det enda mer komplisert.

Så har du også det andre dillemaet, nyutdannede vil jobbe med AI og data science, som gjør at poolen som vil jobbe som "vanlig systemutvikler" forblir liten.

Nå er det vel også litt fordi en del (i hvertfall av våre forespørsler) oppdrag er web applikasjoner og ikke rene nettsteder. Det skal en del ulik funksjonalitet og responsivitet inn der.

Å holde på med det (etter min mening) i ren html, css og javascript uten Vue, Angular eller React er helt uaktuelt. Altså, til web applikasjoner.

 

Men det er nok en del steder det lages nettsteder som web applikasjoner, hvor det er fullstendig overkill!

Endret av ukon
Lenke til kommentar
siDDis skrev (På 11.5.2020 den 14.35):

Grunnen til at det er så stor etterspørsel etter frontendutviklere er at noen har funnet ut av frontend må gjøres 100x mer komplisert enn nødvendig og at ren HTML/CSS er fyfy. Så istedenfor å kunne greie seg fint med UX folk som kan HTML og CSS, så vil markedet ha folk med tung programmeringkompetanse for å vise noe ekstra flotter farger(satt på spissen).

Dere bruker ikke Javaskript i det heletatt?

Lenke til kommentar
siDDis skrev (På 12.5.2020 den 22.05):

Det kan godt være at å jobbe uten rammeverk er uaktuelt for deg, men for oss og andre bedrifter så er det uaktuelt å investere i rammeverk som kommer og går hver femte år og som skaper konflikter på jobb.

Det er nok ikke bare meg det gjelder nei, men samtidig er det nok også en del som helst vil holde seg unna rammeverk. Har ikke vært borti at det har skapt konflikt enda selv. Man er ikke alltid enige om hva som skal brukes i nye prosjekter, men jeg ville ikke kalt det for konflikt.

Nå virker da React, Vuejs og Angular (ikke js) forholdsvis stabile ut og to av de har vært tilgjengelige i over 6 år.

Tror ikke at React eller Angular blir borte med det første, ettersom at de er banket av facebook og google. Men jeg kan jo ta feil.

 

Men Koas burde uansett sette seg inn i React og/eller Angular (evt VueJS), for å øke muligheten for å finne seg en jobb. Hvis frontend eller fullstack er noe av det h*n ønsker å jobbe med.

Endret av ukon
Lenke til kommentar

Se på Angular 1 -> 2 fadesen, er så gale at det er forrige tiårs største skrekkeksempel.
React forandre seg også mykje, sjå på introduksjonen av hooks og alle som har begynt å skrive om fordi dei trur hooks er framtida...

At det er frå Google eller Facebook har ingenting med kvalitet å gjere. Microsoft er jo som kjent å stå bak SOAP, som alle enterpriser tok i bruk uten å vurdere baksidene. Vi veit alle hvordan det gjekk etter 10 år...
Det mest interessante er jo historia bak SOAP, det blei designa for å vere så komplisert at du måtte kjøpe verktøy for å i det heile tatt kunne jobbe med det. Historia om disse frontend rammeverka er ikkje bekrefta, men det som seies er at Google og Facebook lanserte disse rammeverka så utviklerar ville utvikle konkurransedyktige applikasjonar langsamare. Sånn at sannsynlegheita for at ein ny instragram, whatsapp osv skal poppe opp er mindre.

Om ein verkeleg har lyst å sjå på noko heilt nytt innanfor frontend utvikling, så er min anbefaling Phoenix Liveviews. Redusert kompleksitet, men med dynamiske innhold. Eg har ikkje tatt noko vurdering på det enda, men det er eit nytt syn på webutvikling som er veldig interessant.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar
1 hour ago, siDDis said:

Historia om disse frontend rammeverka er ikkje bekrefta, men det som seies er at Google og Facebook lanserte disse rammeverka så utviklerar ville utvikle konkurransedyktige applikasjonar langsamare. Sånn at sannsynlegheita for at ein ny instragram, whatsapp osv skal poppe opp er mindre.

Då har dei vel skote seg sjølv i foten. ?

Lenke til kommentar
Gjest d01c3...8a1

 

koans skrev (På 3.5.2020 den 19.39):

Det virker som om det er nesten helt utelukkende angular/react frontend og c# backend utviklere som er etterspurte. Stemmer det?

- Ja til Angular/React/Webutviklere generelt. Litt usikker på C# backend. 

koans skrev (På 3.5.2020 den 19.39):

Er det helt håpløst for native android utviklere? 

- Nja. Søkte nettopp på "android" på Finn.no, og det er 20 annonser: image.png.53c29ed17247682d71be904e2d3bf0e7.png

Jeg har programmert i rein Java og relevante rammeverk (Hibernate, Spring) i flere år, og hodejegere har kontakta meg. Jeg regner med at du kan Java siden du nevnte Android. 

Du har ikke nevnt om du har erfaring med forskjellige rammeverk og databaser forresten, så det er vanskelig å si. 

 

Anonymous poster hash: d01c3...8a1

Lenke til kommentar
Gjest d01c3...8a1 skrev (16 timer siden):

Nja. Søkte nettopp på "android" på Finn.no, og det er 20 annonser: 

Vel, mesteparten av de 20 stillingene har ingenting med native Android utvikling å gjøre.

Nå vurderer jeg å ta Informatikk: programmering og systemarkitektur ved UIO, men er ganske usikker på jobbmulighetene etter dette programmet siden de har kun ett arbeidsrelevant emne: native Android utvikling med Kotlin.  Også undervises det Python og Java der men på helt basisk nivå: grunleggende syntaks, oop konsepter slik som inheritance abstraction osv. Ingen nyttige rammeverk som Spring eller Hibernate blir undervist der så det virker slik at man må nesten studere 3 år for å få papiret og etter det lære på egen hånd Javascript og C# i ett år for å ha selv en liten sjanse for å få seg jobb. 

Endret av koans
Lenke til kommentar
Gjest f8fbc...32d

Det er ikke alt som man lærer gjennom skolen. Rammeverkene kan du lære på jobben eller du kan studere det selv. Jeg fikk jobben uten å vite om de rammeverkene. OOP er et must og minst en database. Regner med at dere skal lære dere om databaser :) det kommer til å gå fint. 

De fleste arbeidsgiverne forventer ikke så mye fra nyutdannede :) Karakter har noe å si, dog. Hobbyprosjekter og skoleprosjekter hjelper også. 

Git er kjekt å lære hvis du ikke kan det fra før :)

Anonymous poster hash: f8fbc...32d

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...