Gå til innhold

Det har lenge vært en av Volvos mest utdaterte komponenter. Nå utvikler Google nytt underholdningssystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle tro at de som stod bak utviklingen av biler var smartere enn dette?

Maskinvaren må på et eller flere tidspunkt i løpet av bilens levetid kunne byttes ut for å kunne følge med i utviklingen. Google klarer nok å lage et os som er målrettet til denne bruken og som gjerne mottar oppdateringer oftere enn vanlige mobiler, og da spesielt sikkerhetsoppdateringer. Men fortsatt så vil kravet til maskinvare øke og bli for svak. Hva gjør en da?

Her liker jeg bedre konseptet med at bilen kommer med innebygget FM/AM/DAB mottaker, og så støtte for Apple CarPlay og Android Auto. Når jeg da kobler telefonen min til så er det telefonen som er infotainment systemet i bilen og bilen blir kun et grensesnitt. Når jeg da bytter telefon(som jeg gjør oftere enn bil) så får jeg samtidig tilgang på dette i bilen siden bilen kun er et grensesnitt mot mobilen.

For er det en annen ting bilprodusenter er dårlige til, spesielt Volvo, så er det å gjøre det enkelt å bytte ut spilleren i bilen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Christian Senger, sjef for software i Volkswagens biler, sa til Ars Technica i fjor at Google krever tilgang til alle bilens sensordata for å bruke deres system. Volkswagen har derfor unngått Android Automotive i sine elbiler.

Vil det si at Google kan styre alle bilens funksjoner? Vil bilen for eksempel akselerere fra 50 til 100 kilometer i timen hvis vi gir Google Assistant beskjed om det?

Nei, svarer Volvo. Operativsystemet har innledningsvis kun støtte for å styre medier, navigasjon og klimafunksjoner, i tillegg til å få informasjon om bilens ladenivåer.

Det spørsmålet ble ganske dårlig besvart av Volvo. Har Google tilgang til alt i bilen, eller ikke? For har de tilgang til alt, men foreløpig ikke støtter å styre alt, så tar det ikke lang tid før kriminelle bygger støtte for å fjernstyre bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Må si at jeg ønsker ikke Google velkomment i enda en arena. Deres forretningsstrategi er å selge deg som forbruker av deres produkter til bedrifter, ikke å selge deg som forbruker et av deres produkter. I den sammenhengen så er alltid produktene deres kun "gode nok".

Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (11 timer siden):

Det spørsmålet ble ganske dårlig besvart av Volvo. Har Google tilgang til alt i bilen, eller ikke? For har de tilgang til alt, men foreløpig ikke støtter å styre alt, så tar det ikke lang tid før kriminelle bygger støtte for å fjernstyre bilen.

Det handler kanskje om at google bare får tilgang til sensordata, ikke tilgang til aktuatorer, motorer, drives ol. Altså bare lese data fra bilen, men ikke styre noe direkte.

 

Men om google vet alt om bilister og biler, og hvordan de brukes helt ned til hver eneste sensor på bilen, og hver minste ratt eller bremsepedal-bevegelse som fører gjør, så er det fort de som sitter i førersetet i bilutviklingen, og bilprodusentene er redusert til hardware-produsenter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (17 minutter siden):

Men om google vet alt om bilister og biler, og hvordan de brukes helt ned til hver eneste sensor på bilen, og hver minste ratt eller bremsepedal-bevegelse som fører gjør, så er det fort de som sitter i førersetet i bilutviklingen, og bilprodusentene er redusert til hardware-produsenter. 

Har en teori at vi nærmer oss hvordan universet er skrudd sammen og utvikles. Den "Allmektige" blir da bilprodusent, Google mennesken og mennesken bilen, i denne sammenligningen.

Og i begge tilfeldene (Volvo og universet) kan man vel si "what goes around comes around" 

? fikk jeg det rett.?

Endret av Symfonisk
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...