Gå til innhold

Hva kan jeg kreve for bildene mine


Anbefalte innlegg

Jeg har fått en forespørsel fra et museum om de kan bruke 5 av mine bilder i forbindelse med et prosjekt de skal ha. De spør hva det vil koste, men jeg er litt usikker på hva jeg skal forlange. Det er ikke snakk om høyoppløste bilder, men de skal brukes kanskje opp mot ett år framover. Jeg skal ikke være urimelig, men vil heller ikke gi de fra meg gratis. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taurean skrev (30 minutter siden):

Investér i en time eller telefonkonsultasjon med et konsultasjonsbyrå som kan finne ut dette fra andre som er i samme bransje.

Eller spør på et forum som mest sannsynlig har flere profesjonelle fotografer og som gjerne svarer gratis?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oddeh skrev (4 minutter siden):

Eller spør på et forum som mest sannsynlig har flere profesjonelle fotografer og som gjerne svarer gratis?

Hvis det finnes, så er jo det greit .. hvis de har hensikter om å hjelpe, og ikke undergrave sannheten. Som å si at prisen er mindre enn den bør være for at han skal gå ut av business så de får markedet for seg selv.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

De har nok noe begrenset budsjett og en prøver å gjøre mye mer enn de har midler til, så ville lagt det på tilnærmet veldedighetspris sånn at du føler du har fått litt ut av det men ikke føler at du har overpriset deg i forhold til kundetypen. Museum er ganske dugnadsbasert og består av ildsjeler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Museum finnes i mange kategorier fra store nasjonale via mellomstore regionale til små lokale museum.

Uten å vite det konkrete rundt din situasjon her så velger jeg å ta utgangspunkt i at det her er snakk om et lokalt museum med lite budsjett. Hvis så er tilfelle så ville jeg selv valgt å gi de muligheten til å bruke bildene mer eller mindre gratis, dog med et klart forbehold om hvordan de kan brukes. Med det mener jeg at en gratis/rimelig bruk av bildene kun gjelder den fysiske utstillingen og ikke i noen andre sammenhenger. Hvis dette gjelder et slikt lokalt museum så er kanskje eksponeringen av deg som fotograf betaling nok rent PR-messig .

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (15 timer siden):

Er det? Kunstverdenen er jo generelt preget av overpriset kunst og mye hvitvasking. 

Ja, hvis man forlater Oslogryta og de andre store byene/tettstedene så er det mange museer som blir drevet med små budsjetter og som i stor grad er avhengige av ildsjeler og dugnadsaktivitet. Museer omfatter mye mye mer enn "overpriset kunst", jeg vil vel påstå at majoriteten av norske museer har utstillinger som ikke inneholder det som  de "finkulturelle" defineres som kunst (d.v.s. malerier, skulpturer o.l.), men heller ofte har ett lokalhistorisk innhold.

PS!! det er en viss forskjell på museer og gallerier (sistnevnte passer vel bedre inn i din hvitvaskingsteori).

Endret av polljen
Lenke til kommentar
polljen skrev (6 timer siden):

Ja, hvis man forlater Oslogryta og de andre store byene/tettstedene så er det mange museer som blir drevet med små budsjetter og som i stor grad er avhengige av ildsjeler og dugnadsaktivitet. Museer omfatter mye mye mer enn "overpriset kunst", jeg vil vel påstå at majoriteten av norske museer har utstillinger som ikke inneholder det som  de "finkulturelle" defineres som kunst (d.v.s. malerier, skulpturer o.l.), men heller ofte har ett lokalhistorisk innhold

Jeg forstår! 

polljen skrev (6 timer siden):

PS!! det er en viss forskjell på museer og gallerier (sistnevnte passer vel bedre inn i din hvitvaskingsteori).

Ja er nok mer det jeg tenkte på. Og er nok verre i mange andre land.

Lenke til kommentar

Ta utgangspunkt i satsene her, og om du liker prosjektet, generelt det bibilioteket gjør eller bare vil ha bildene på veggen (eller synes at de ikke kvalifiserer til full pris) så ville jeg satt 1000kr per bilde, altså 5000kr istedet for nesten 14 000, som kan være litt vel drøyt. 
Jobber med hovedsakelig film, men også foto profesjonelt. 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 3.5.2020 den 2.36):

Hvis det finnes, så er jo det greit .. hvis de har hensikter om å hjelpe, og ikke undergrave sannheten. Som å si at prisen er mindre enn den bør være for at han skal gå ut av business så de får markedet for seg selv.

Sånn er ikke bransjen i det hele tatt, og du vil etter all sannsynlighet få dårligere svar fra et "konsultasjonsbyrå". Bransjen sliter nok med at verdien undergraves, de flinke får jobb uansett. De trenger ikke villede andre for det, største kampen er mot de større byråene osv som sitter med makta. 

Lenke til kommentar

Men det er veldig vanskelig å vite hva bildene kan være verdt, vi vet jo ikke hvor unike de er eller om de kan være en sentral del. Er stor forskjell på hva bilder egentlig er verdt. Andre spørsmål er også sentrale. Hvor stort skal de printes eller trykkes, eller kanskje digitalt? Hva skjer med de når utstillingen er ferdig? 
Oppløsningen har i utgangspunktet ikke så mye og si, for prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...