Gå til innhold

Vår økonomiske plan, ønsker innspill


Anbefalte innlegg

Har ikke drøftet dette med så mange, så ønsker noen synspunkter på om det vi gjør er bra eller om vi burde gjøre noen justeringer.

Vi er et par på 33 år med bolig og lån på 2 000 000 kr. Vi har ingen annen gjeld. Vi betaler 25 000 kr til banken i mnd. for å følge planen om å bli gjeldfri når vi er 40.  Det er det som er målet.

Så lurer vi på, burde vi gjøre noe annerledes? Er det feil fokus? Det lille vi har fått av signaler fra andre når vi har snakket om dette (ikke så vanlig å snakke om) er at ingen andre prioriterer på denne måten.

Edit: Vi har også 600 000 kr. på BSU. Siste året nå. Dette skal vi bruke på tilbygg og oppgradering av bolig i løpet av året.

Endret av Killer Queen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taurean skrev (8 timer siden):

Litt av grunnen til at ingen andre gjør det på den måten, er nok fordi det er ingen andre som har råd til å betale så mye ned på lånet i tilleg til renter hver måned. Dere må ha høy lønn for å få til det.

Eller lavt forbruk. Hvis den jevne nordmann med rimelig normal inntekt virkelig strammer inn livreima kan man spare veldig mye mer enn det man tror. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (15 minutter siden):

Eller lavt forbruk. Hvis den jevne nordmann med rimelig normal inntekt virkelig strammer inn livreima kan man spare veldig mye mer enn det man tror. 

Ja hvis man vil spise nudler, bønner og næringsfattig loff til 10 kr, hver dag i året. Det er urealistisk.

Men ... ok, noen tusenlapper er vel mulig for mange. Men det må liksom lønne seg også. Å bruke 10 timer på planlegging hver uke for å spare 1000 kr hver måned er liksom ikke verdt å bruke tiden på. Men sparer man 5000 .. da begynner det å bli interessant.

Men kan være enig på et annet nivå også, vi burde lære om økonomistyring i skolen. Det er vel på vei inn nå såvidt jeg ha fått med meg. Det er jo bra.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. Vi lever ikke særlig stusselig i dag, vi har 2 barn som får sunn mat og de aktivitetene de trenger. Slik vi ser det så får vi en enorm frihet når vi er ferdige med lånet.
 

I dag betaler jeg 25 000 på lånet fra min konto og min kjæreste sparer 10 000 fra sin konto hver måned. Når vi er ferdig med lånet kan vi i realiteten spare opp ca 400 000 på et år. Som vi kan bruke til det vi ønsker.

Lenke til kommentar
Gjest 6de0a...904
Zash skrev (1 time siden):

Hvorfor er det lønnsomt å betale penger til banken?

Det kan være det om man heller investerer i noe som gir mer avkastning enn kostnaden på lånet. Det innebærer jo en viss risiko, naturligvis. 

Anonymous poster hash: 6de0a...904

Lenke til kommentar

Det kommer jo rett og slett på kva dere ønskjer i livet?

Å ikkje stresse med gjeld - betal den ned asap. Kva gir mest valuta for pengene? Som nevnt ovenfor, spare i fond. Kva er planen etter dere ferdig med lånet? Spare eller kose dere med de ekstra pengene dere får (ferie, bil, rolex, osv?).

Lenke til kommentar
1 hour ago, sam11net said:

Hei,

Jeg er bare litt nysgjerrig på hvor mange år dere har spart 10k i mnd. og betalt 25k på lån.
Dere har 2mill i lån idag, men hvor mye begynte dere med, og hvor lenge siden?

Helt greit :)
 

Sparingen har pågått lenge. Vi har det som en slags buffer.


Økte nedbetalingen fra 20 000 til 25 000 for 1 år siden, da jeg gikk opp en del i lønn.

Vi kjøpte en bolig for 3 400 000 for ca 5 år siden.

Lenke til kommentar

Her er sjansen for varierende svar store, for det er en divers gruppe. 

Du spør enkelt, men svaret er enormt komplekst. Et par eksempler

 

Sterk inflasjon : Dere har jobbet hardt for å betale ned, men så blir penger mye mindre verdt. Boliglånet på 2 millioner er plutselig ett års arbeiderlønn. Det finnes nødvendigvis en motsetning, med motsatt utfall. 

Antar man at ting fortsetter som det har gjort, er det ikke lønnsomt å betale ned boliglån. Renten er omtrent 2%, med en grei avkastning i fond kan du klare 2-4% bedre. 

Å være gjeldfri før 40 kan være en god visjon, men et uøkonomisk mål. Lev på en måte som gir dere glede. 

 

Vi sparer også så godt vi kan, men vi har nok mindre inntekt enn dere, og mer gjeld. Vi har laget en mer detaljert plan, for det gir oss glede, og så gjør det sparingen lettere. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, aomt said:

Det kommer jo rett og slett på kva dere ønskjer i livet?

Å ikkje stresse med gjeld - betal den ned asap. Kva gir mest valuta for pengene? Som nevnt ovenfor, spare i fond. Kva er planen etter dere ferdig med lånet? Spare eller kose dere med de ekstra pengene dere får (ferie, bil, rolex, osv?).

Godt spørsmål. 
 

I teorien så får vi jo 25 000 i måneden vi kan bruke til hva vi vil når målet er nådd. Dette er penger vi klarer oss fint uten. Det jeg har tenkt er jo kanskje å jobbe 2-3 dager mindre i uken og bruke denne tiden til for eksempel hobbyer og slappe av ? 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (8 timer siden):

Ja hvis man vil spise nudler, bønner og næringsfattig loff til 10 kr, hver dag i året. Det er urealistisk.

Tja. Lapskaus koster for eksempel ikke mange kronene å lage, og må sies å være meget rikt på næringsstoffer. Det finnes flere ting som det.

Lenke til kommentar
Killer Queen skrev (14 minutter siden):

I teorien så får vi jo 25 000 i måneden vi kan bruke til hva vi vil når målet er nådd. Dette er penger vi klarer oss fint uten. Det jeg har tenkt er jo kanskje å jobbe 2-3 dager mindre i uken og bruke denne tiden til for eksempel hobbyer og slappe av ? 


Det finnes et ord som beskriver det du sier her.

"Fire"  (https://en.wikipedia.org/wiki/FIRE_movement)

Det er gøy :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...