Gå til innhold

Oppgradering fra i7 3770k


Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte det var på tide med liten oppgradering på pcen min.
Gjeldende oppsett:

i7 3770k  OC til 4.3 GHz
16 GB RAM 1600MHZ CL9
Noctua NH-U12P
kjøler, men lure på om den ikke søtte mot AM4 fester?
ASUS GTX 970 STRIX 4GB

Strømforsyningen
OCZ ZT SERIES 650W MODULAR, satser på at det går fint å bruke den samme.

Jeg tenkte å bytte ut CPU, som da må resultere til å bytte ut til nytt HK og RAM i tillegg.

Spiller ikke alt for mye på pcen, men hvis det blir spilling så går det i Minecraft, Flight Simulator(2020) ovs.
Ellers bruker jeg å redigere foto/film med Adobe programmene også programmering med Andorid Studio, PHPStorm ovs. Har også en 4k 60Hz monitor og en FHD 144Hz, spiller da som regel bare på FHD.

Ser for meg å oppgradere til noe slikt, også evt også kjøpe en M.2 SSD etterhvert men nå ligger budsjette på 8-10k kr tenke jeg.

image.thumb.png.49ca9a59c8a07198456a496e41ebf767.png

Noe innspill å komme med? Mest usikker om Noctua kjøleren og om strømforsyningen er godt nokk å bruke videre, og om 3700x er en fin oppgradering i fra i7 3770k, for å få litt smoothere film redigering på Premiere pro.  (nå værende med 3770k ligger på 100% bruk når jeg jobbe med timeline)

Endret av sprintball96
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konfigurasjonen ser i utgangspunktet grei ut den.

Når det gjelder kjøleren:

https://noctua.at/en/sip_productfaqnew/productfaq/view/id/169

The following models can be made compatible with the AM4 socket free of charge using the NM-AM4 upgrade-kit:

NH-C12P
NH-C12P SE14
NH-C14
NH-C14S (AM4 mounting included since 2019, only older coolers require upgrade kit)
NH-D14
NH-D14 SE2011
NH-D15 (AM4 mounting included since 2019, only older coolers require upgrade kit)
NH-D15S (AM4 mounting included since 2019, only older coolers require upgrade kit)
NH-D9L (AM4 mounting included since 2019, only older coolers require upgrade kit)
NH-L12
NH-L9x65 (AM4 mounting included since 2019, only older coolers require upgrade kit)
NH-U12
NH-U12F
NH-U12P
NH-U12P SE1366
NH-U12P SE2
NH-U9
NH-U9B
NH-U9B SE2
NH-U9F

Altså ser det ut som du kan få et gratis kit for å gjøre den kompatibel. Spørsmålet er vel hvor lang tid det tar.

Var ikke klar over at disse kit-ene var gratis. JEg mener å huske at jeg kjøpte et kit for å få en eldre Noctua til å passe i7-4770K for noen år tilbake. Men bestilte vel da hos en norsk forhandler og sjekket aldri websidene. Kostet da uansett mange kronene, og var noe jeg kjøpte i tillegg til andre ting. Har vel tre PC-er her hjemme med Noctua-kjølere, og har vært strålende fornøyd med kjølerene fra dette selskapet i lang lang tid.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville vurdert å vente til Intel legger sine 10. generasjon-CPUer for salg. Det er nok ikke mange ukene til, da de ble lansert for noen dager siden. Hvorfor? Fordi du ser ut til å spille spill som er CPU-bound (Minecraft, FlightSim etc) og Intel er fortsatt hakket bedre til gaming (selv om AMD aldri har vært så nær på lang tid). 

Endret av Slaps
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

Konfigurasjonen ser i utgangspunktet grei ut den.

Når det gjelder kjøleren:

https://noctua.at/en/sip_productfaqnew/productfaq/view/id/169

The following models can be made compatible with the AM4 socket free of charge using the NM-AM4 upgrade-kit:

Okei, takk for tips! Det skal jeg sjekke ut, ser også de selger det på komplett for 89,- Ikke så store kostnaden!

Slaps skrev (2 timer siden):

Ville vurdert å vente til Intel legger sine 10. generasjon-CPUer for salg. Det er nok ikke mange ukene til, da de ble lansert for noen dager siden. Hvorfor? Fordi du ser ut til å spille spill som er CPU-bound (Minecraft, FlightSim etc) og Intel er fortsatt hakket bedre til gaming (selv om AMD aldri har vært så nær på lang tid). 

 

TheKims skrev (34 minutter siden):

Jeg ville ventet på 10th gen til Intel. Kan se ut som man får 9900K ytelse til omtrent samme pris som 3700X. 

Kan jo også være at AMD dropper prisen på 3700X om kort tid for å kunne matche Intel.

Godt mulig, skader ikke å vente litt siden det er nokk rett rundt hjørne det. Ser også f.eks 9900k har økt nesten med 1000kr nå i Corona perioden. Kaanskje er det litt uheldig å kjøpe noe akkurat nå uansett.

Takk for inspill

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...