Gå til innhold

Installasjon av scanner fra Canon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen løsning for å få eldre skannere til å fungere er Vuescan: https://www.hamrick.com/

8400F er på listen over skannere som er støttet.

Kompatiblitetsmodus hjelper vel egentlig kun hvis selve installasjonsprogrammet ikke lar seg kjøre under Windows 10. I praksis tipper jeg det i seg selv ikke er et problem. En driver i seg selv kan ikke kjøre i kompatiblitetsmodus. Men en del Win7-drivere lar seg vel kanskje installere under Windows 10. Windows 8-drivere vil i større grad la seg installere. Element her er vel også at nyere versjoner av Windows er mer "nøye" på at driverne er signerte (for 64-bit Windows XP/7/8/10 har det vel kanskje alltid vært et krav at driverne var signerte).

Å kjøre opp en virtuell maskin med Linux kan jo kanskje også være en måte å få brukt en eldre skanner som ikke lengre er støttet av Windows. Evt. slenge inn en eldre versjon av Windows i den virtuelle maskinen - da f.eks. via Virtualbox eller VMWare Player (Hyper-V er også en opsjon i Win10Pro antar jeg. Lenge siden jeg har prøvd Hyper-V, men tidligere var i hvert fall USB-støtten så som så).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk til alle som prøver å hjelpe meg ☺️Noe av det dere tipser om koster 4-500 kr å få på plass.
Jeg besitter denne scanneren og har all dokumentasjon med produktnummer og det 6x5 tegn lange id-nr.
Jeg trur jeg prøver å ringe Canon kundeservice imorgen for mulig hjelp.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 minutt siden):

Tipper han refererer til @NULL sitt forslag, Vuescan koster noen kroner - det må man bare leve med.

Ah. Jah. Men da spørs det om det ikke er bedre å bare kjøpe en ny enkel Canon skanner. Hva koster de i dag? 700-800 kr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (26 minutter siden):

Tipper han refererer til @NULL sitt forslag, Vuescan koster noen kroner - det må man bare leve med.

Som "nomore" sier så er det da bedre å kjøpe ny.
Nå er min gamle av de aller beste fra den gangen, og varer mye lenger enn hva man får idag.
Jeg håper på at Canon kan hjelpe en gammal fornøyd kunde å få ting til å funke ?

Lenke til kommentar
^fmj skrev (58 minutter siden):

Fungerte ikke driveren til Windows 7?

Aktuell tråd, answers.microsoft.

Vanskelig å si.
Jeg trur at jeg rett og slett mangler hoved-cd'en for installasjon.
Jeg hadde en som jeg trudde var den rette, som legger seg inn med filnavnet:  Launch SilverFast CanonSDK-SE.
Det var den tydeligvis ikke. Jeg aner rett og slett ikke hva den fungerer som.
Derfor står jeg litt fast akkurat nå.
Første betingelsen er vel at jeg har scanneren installert?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Goldendreams said:

Vanskelig å si.
Jeg trur at jeg rett og slett mangler hoved-cd'en for installasjon.
Jeg hadde en som jeg trudde var den rette, som legger seg inn med filnavnet:  Launch SilverFast CanonSDK-SE.
Det var den tydeligvis ikke. Jeg aner rett og slett ikke hva den fungerer som.
Derfor står jeg litt fast akkurat nå.
Første betingelsen er vel at jeg har scanneren installert?

SilverFast er vel softwaren, ikke selve driveren. Prøv om du finner en TWAIN driver for skanneren. Ev er VueScan industristandard og et godt kjøp. Drivere til alle støttede scannere er innebygget i VueScan.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (3 timer siden):

Fy flate ..... ?
Detta funka jo som bare pokker.
Jeg skjønner ikke hva jeg har røra med fram til nå.
Noe må ha endra seg i disse linkane i forhold til hva du har lagt inn tidligere,
eller om du i det heile tatt har gitt meg tisvarande info. lenger oppe i tråden.
Jeg finner ikke noe i likhet med dette.
Tusen hjertelig takk ?
Du redda dagen og mye mer enn det.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...