Gå til innhold

Ny gamingskjerm


Anbefalte innlegg

Heihå.

Ble brått keen på ny gamingskjerm på hjemmekontoret.

Har nå en helt ok 24" 1080p 144hz skjerm, som jeg har hatt siden 2014 ca, men er nå keen på å oppgradere.

PC Specs:
- intel i7 8700K 3,7Ghz
- MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X

 

Svaier litt mellom ulike alternativer. Foreløpig er de jeg ser mest på følgende:
ASUS 27" LED ROG Swift PG279QE (7 490,-) / ASUS 27" LED ROG Swift PG279QZ (7 495,-)
ASUS 27" gamingskjerm TUF VG27AQ (5 795,-)
ASUS 27" gamingskjerm TUF VG27BQ (4 490,-)

Ser at TUF-en er "Gsync-compatible", mens PG279QE-en har vanlig "Gsync". Ikke blitt helt klok på hvor mye det har å si.
Det som hovedsakelig er fristene med TUF-skjermene er jo den tiltalende prisen, med tilsynelatende de aller fleste featurene man finner på de dyrere skjermene.

 

Også vært innom tanken på 21:9 formatet med 3440x1440, men her er prisklassen 10k+ og det er litt i høyeste laget, i tillegg tviler jeg muligens på om gpu-en min klarer å pushe 100+fps på den oppløsningen uansett.

Typiske spill det går i er pubg og warzone.

 

Takk på forhånd for alle innspill! :)

 

Endret av sindredl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sindredl skrev (1 time siden):

Heihå.

Ble brått keen på ny gamingskjerm på hjemmekontoret.

Har nå en helt ok 24" 1080p 144hz skjerm, som jeg har hatt siden 2014 ca, men er nå keen på å oppgradere.

PC Specs:
- intel i7 8700K 3,7Ghz
- MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X

 

Svaier litt mellom ulike alternativer. Foreløpig er de jeg ser mest på følgende:
ASUS 27" LED ROG Swift PG279QE (7 490,-) / ASUS 27" LED ROG Swift PG279QZ (7 495,-)
ASUS 27" gamingskjerm TUF VG27AQ (5 795,-)
ASUS 27" gamingskjerm TUF VG27BQ (4 490,-)

Ser at TUF-en er "Gsync-compatible", mens PG279QE-en har vanlig "Gsync". Ikke blitt helt klok på hvor mye det har å si.
Det som hovedsakelig er fristene med TUF-skjermene er jo den tiltalende prisen, med tilsynelatende de aller fleste featurene man finner på de dyrere skjermene.

 

Også vært innom tanken på 21:9 formatet med 3440x1440, men her er prisklassen 10k+ og det er litt i høyeste laget, i tillegg tviler jeg muligens på om gpu-en min klarer å pushe 100+fps på den oppløsningen uansett.

Typiske spill det går i er pubg og warzone.

 

Takk på forhånd for alle innspill! :)

 

G-sync kompatibel har noen svakheter som gjør at jeg mener det er totalt uaktuelt på skjermer med over 100hz. Siden ROG skjermene har 144/165hz så vil ikke g-sync kompatibel holde.

Svakhetene med g-sync kompatibel

1) Den har ikke full vrr

På nvidia sine tester, skriver de at kun 3 av omlag 500 skjermer testet for g-sync kompatibel klarte å nå 120hz: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/g-sync-compatible-validation/

Problemet med g-sync kompatibel er at det ikke har noe innebygd modul, og vrr er derfor begrenset. Noe som vil gi tearing og flickering om du overgår vrr grensen. Med andre ord vil ikke g-sync kompatibel fungere over 120hz.

2) G-sync kompatible skjermer har ingen g-sync modul med overdrive. Dette vil gi ghosting og smearing på høy refresh rate.

3) Nvidia gir ingen driver oppdateringer eller optimalisering for skjermer uten g-sync modul. Derfor vil det også variere veldig etter spill, skjerm og skjermkort hvor godt g-sync funker på g-sync komaptible skjermer.

Enkelt forklart er g-sync kompatible skjermer kun en freesync skjerm, som er testet og garantert å fungere med nvidia kort, men optimalt er det på langt nær.

Skal du spille på over 100fps kan du bare glemme freesync med nividia kort. Da fungerer det bedre å slå av hele funksjonen og heller bruke vsync. 

G-sync kompatibel eller freesync har ingenting for seg på skjermer med 144hz eller mer, ganske enkelt fordi begrenset vrr gir problem på så høy refresh rate.

TUF skjermene er også billigere fordi panelene ikke er like gode, det er ikke kun g-sync som skiller prisen. PG279QZ er soneklart bedre. Den har et nyere «refresh» av panelet med høyere nit og color gamut.
Ville ikke engang vurdert TUF skjermene om du har råd til bedre ;) 

 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (28 minutter siden):

...
TUF skjermene er også billigere fordi panelene ikke er like gode, det er ikke kun g-sync som skiller prisen. PG279QZ er soneklart bedre. Den har et nyere «refresh» av panelet med høyere nit og color gamut.
Ville ikke engang vurdert TUF skjermene om du har råd til bedre ;) 

Tusen takk for gode innspill og forklaring på Gsync!

Vurderer å stikke en tur på elkjøp i morgen å plukke opp en PG279QZ :D 

Har du noen formening om PG279QZ vs QE? De to jeg linket til. Elkjøp selger QZ, mens Komplett selger QE. Samme pris, tilsynelatende helt like fra mitt ståsted.

 

Lenke til kommentar
sindredl skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for gode innspill og forklaring på Gsync!

Vurderer å stikke en tur på elkjøp i morgen å plukke opp en PG279QZ :D 

Har du noen formening om PG279QZ vs QE? De to jeg linket til. Elkjøp selger QZ, mens Komplett selger QE. Samme pris, tilsynelatende helt like fra mitt ståsted.

 

Begge skjermene skal ha likt display. Største forskjellen er at PG279QZ bruker edge lit bakgrunnsbelysning, og PG279QE bruker direct bakgrunnsbelysning. 

Mulig PG279QZ gir noe mer ips-glow enn QE pga bakgrunnsbelysning.

Sett bortifra det så er begge monitorene like. 

Original panelet er PG279Q, og PG279QE og PG279QR er kun refresh av PG279Q. 

PG279QZ er siste refresh av monitoren. Men du får stort sett samme brukeropplevelse med alle fire :) 

Lenke til kommentar

Liten oppdatering i denne saken:

Har somlet/tatt meg litt bedre tid til research.
Egentlig kommet frem til pt. at det beste skjermkjøpet for meg er ASUS 27" gamingskjerm TUF VG27AQ (5 795,-), evt en demo variant av denne som selges til rundt 4000,-.

Grunnen er at jeg jobber som utvikler/programmerer, det betyr hjemmekontor om dagen. Denne skjermen har HDMI 2.0 i tillegg til DP. Det gjør at jeg vil kunne kjøre 100hz+ når jeg bruker den til jobb også. Der virker ikke som noen av de andre toppmodellene med G-sync brikke har det.

Så nå venter jeg igrunn bare på at den skal komme på lager..
De har forøvrig en demo variant av den på komplett, men den er annonsert med ekstra backlight bleed, så ikke så keen på den :p 

Mye snacks her forøvrig: Komplett Demoskjermer [1440p, Asus/Acer, 144hz+]

Endret av sindredl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sindredl skrev (1 time siden):

Liten oppdatering i denne saken:

Har somlet/tatt meg litt bedre tid til research.
Egentlig kommet frem til pt. at det beste skjermkjøpet for meg er ASUS 27" gamingskjerm TUF VG27AQ (5 795,-), evt en demo variant av denne som selges til rundt 4000,-.

Grunnen er at jeg jobber som utvikler/programmerer, det betyr hjemmekontor om dagen. Denne skjermen har HDMI 2.0 i tillegg til DP. Det gjør at jeg vil kunne kjøre 100hz+ når jeg bruker den til jobb også. Der virker ikke som noen av de andre toppmodellene med G-sync brikke har det.

Så nå venter jeg igrunn bare på at den skal komme på lager..
De har forøvrig en demo variant av den på komplett, men den er annonsert med ekstra backlight bleed, så ikke så keen på den :p 

Mye snacks her forøvrig: Komplett Demoskjermer [1440p, Asus/Acer, 144hz+]

Du får 144hz på HDMI 1.4.

Forstår ikke resonneringen din her. Du velger en dårligere skjerm for gaming, for å få HDMi 2.0 som du ikke har behov for?

Jeg henger ikke helt med her, du får 144hz over HDMI på begge skjermene. 

TUF skjermene bruker en dårligere edge lit løsning, mens på noen ROG skjermer får du direct lit, som reduserer backlight bleed vesentlig.

Du unngår nok ikke backlight bleed på TUF skjermen. Den er også freesync, så et klart dårligere valg til gaming dersom man har nvidia skjermkort. 

Mitt råd, dropp TUF og gå for ROG. Finner ingen gode grunnen for TUF over ROG annet enn at den er billigere ;) 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (16 minutter siden):

Du får 144hz på HDMI 1.4.

 

Det ser ikke ut til å stemme, i hvertfall ikke på Asus PG279QE

Kikket i manualen til PG279QE og VG27AQ.

Her er supporterte oppløsninger og refresh rates på DP vs HDMI for PG279QE:

image.png.6fc82f27efdd35f75fc750b2dfa8019f.png

 

Her er supporterte oppløsninger og refresh rates på DP vs HDMI for VG27AQ:

image.png.c754abbcb286a9acea157d729dfb3c84.png

 

Som du ser i hehhold til manualene til de to, støtter ikke PG279QE mer enn 60Hz over HDMI uansett oppløsning, mens VG27AQ støtter opptil 144Hz på 2560x1440.

 

Lenke til manualene:
https://www.asus.com/us/Monitors/TUF-Gaming-VG27AQ/HelpDesk_Manual/
https://www.asus.com/Monitors/ROG-SWIFT-PG279QE/HelpDesk_Manual/

 

Endret av sindredl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sindredl skrev (6 minutter siden):

 

Det ser ikke ut til å stemme, i hvertfall ikke på Asus PG279QE

Kikket i manualen til PG279QE og VG27AQ.

Her er supporterte oppløsninger og refresh rates på DP vs HDMI for PG279QE:

image.png.6fc82f27efdd35f75fc750b2dfa8019f.png

 

Her er supporterte oppløsninger og refresh rates på DP vs HDMI for VG27AQ:

image.png.c754abbcb286a9acea157d729dfb3c84.png

 

Som du ser i hehhold til manualene til de to, støtter ikke PG279QE mer enn 60Hz over HDMI uansett oppløsning, mens VG27AQ støtter opptil 144Hz på 2560x1440.

 

Lenke til manualene:
https://www.asus.com/us/Monitors/TUF-Gaming-VG27AQ/HelpDesk_Manual/
https://www.asus.com/Monitors/ROG-SWIFT-PG279QE/HelpDesk_Manual/

 

Jeg ser. Men da lurer jeg på, hvorfor er 100hz viktig på jobb?

Jeg mener da g-sync og overdrive til gaming, pluss bedre bakgrunnsbelysning uten bleed er viktigere enn å ha 100hz i word. Meen det er kun min personlig mening.

Men ser som sagt problemet nå :) Ser også nå at den kun har HDMI 1.2, så du har selvsagt helt rett :) 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (12 minutter siden):

Jeg ser. Men da lurer jeg på, hvorfor er 100hz viktig på jobb?

Jeg mener da g-sync og overdrive til gaming, pluss bedre bakgrunnsbelysning uten bleed er viktigere enn å ha 100hz i word. Meen det er kun min personlig mening.

Men ser som sagt problemet nå :) Ser også nå at den kun har HDMI 1.2, så du har selvsagt helt rett :) 

Hehehe, skjønner hva du mener.

Jeg synes det er ganske digg å ha 100hz+ kontra 60hz når jeg jobber, så dermed er det med på å vippe valget for meg :)
Alt blir på en måte mye smoothere. Og når du er vant til 144hz, så virker alt veldig hakkete og laggy når jeg går over på Macbook Pro-en koblet til en skjerm med 60hz :p 

Hadde jeg aldri gjort noe annet enn å game når jeg satt på pcen, så hadde jeg klabert vært enig i å gå for PG279QE var det beste valget.

 

Perfekte fremtidsskjermen:
IPS - 1440p - G-sync - HDMI 2.0 - USB-C ?

Endret av sindredl
Lenke til kommentar
sindredl skrev (12 minutter siden):

Hehehe, skjønner hva du mener.

Jeg synes det er ganske digg å ha 100hz+ kontra 60hz når jeg jobber, så dermed er det med på å vippe valget for meg :)
Alt blir på en måte mye smoothere. Og når du er vant til 144hz, så virker alt veldig hakkete og laggy når jeg går over på Macbook Pro-en koblet til en skjerm med 60hz :p 

Hadde jeg aldri gjort noe annet enn å game når jeg satt på pcen, så hadde jeg klabert vært enig i å gå for PG279QE var det beste valget.

 

Perfekte fremtidsskjermen:
IPS - 1440p - G-sync - HDMI 2.0 - USB-C ?

Vel kan ikke si imot. Er helt klart en stor forskjell på 60hz og 100hz. 

Jeg har kun 60hz på jobb PCen, uten at det plager meg. Er mer i spill det plager meg, alt under 100hz synes jeg ser grusomt ut.

Så man er nok ganske forskjellig der ? Med hva man prioriterer, eller hva man merker forskjell på ? Sier ikke at jeg ikke merker forskjell i windows, men plager meg som sagt på lngt nær like mye som lav refresh rate i spill ? 

Drømmeskjermen er 4k ultrawide med HDR1000 ? Får klare meg med 1440p i noen år til ?

 

Lenke til kommentar
Emsal skrev (4 timer siden):

IPS - 1440p - G-sync - DP - USB-C fungerer også. Hvorfor må du ha HDMI?

Hehe ja, tok vel mer DP som en selvfølge. Ramset opp ting som minimum ting, men med USB-C så er nok HDMI i mange tilfeller overflødig ja.

 

Forøvrig ganske irriterende at den lagerstatusen til komplett på den skjermen jeg vil ha bare blir pusha lenger og lenger avgårde :(

image.png.4e6dc89fd13b5f365c918c389d66cf82.png

Endret av sindredl
Lenke til kommentar
2 minutes ago, sindredl said:

Hehe ja, tok vel mer DP som en selvfølge. Ramset opp ting som minimum ting, men med USB-C så er nok HDMI i mange tilfeller overflødig ja.

Neida bare lurer på hvorfor du trenger HDMI når både Mac-en og skjermen vil støtte DP? 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva man skal med verken HDMI eller USB-C når man har DP.

Hvordan HDMI eller USB-C gjør en skjerm bedre forstår jeg ikke. Da alle PCer enten har DP utgang eller kan benytte USB-C-til-DP adapter.

HDMI gikk vel ut på dato for 7 år siden?

Vel, skjermen har kun 1x DP. Jeg har ingen planer om flytte DP kabelen fra pc til mac og vice versa, haha..

Med USB-C kan man lade macen, bruke skjermen som usb-hub i tillegg til å overføre bilde på 100hz+. Jeg vet ikke om det er mulig med DP (?), men det spiller ikke så stor rolle så lenge man kun har 1 DP port på skjermen. I tillegg slipper man overganger og adaptere med USB-C i begge ender.

 

Endret av sindredl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...