Gå til innhold

Da Porsche ble varebil og Mercedes ble buss: NM i avgifts-akrobatikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal vi få det sånn igjen, at bilen må være stygg nok, for å slippe avgifter?

Da Porsche og Chevrolet ble ilagt avgift igjen, fordi staten mente de var for pene, så slapp den utstygge Russiske IZH (Moscvitch) unna, i ren kommunistisk misunnelsesånd.

Joda, kanskje et paradoks, at alle får avgiftslettelser ved kjøp av (ny) elbil.

Men i sin tur, når elbilen, med lavere nypris, blir raskere tilgjengelig som brukt, for de som aldri har hatt råd til ny bil uansett, så får en velge å se den lyse siden i det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for en god og underholdende oppsummering. Mye av dette kom vel av statens sterke ønske om å beskatte det å eie en bil fremfor å beskatte bruken. Nå er vi på god vei over mot å flytte kostnadene over på bruken. Hadde vi gått enda lenger i den retningen så kunne vi kanskje unngått momsfritak på elbiler. Men så er det det med disse politikerene da, at de skal gjenvelges. Og da nytter det ikke å gjøre bruk av fossilbiler så kostbart at folk kjøper elbiler bare på grunn av det. Så da må man ty til belønning i form av momsfritak. For folk blir mindre sure av at noen andre får en belønning, enn av at man selv får straff. Selv om man i bunn og grunn er med på å betale belønningen. Men så kommer da paradoksene med dette momsfritaket. For eksempel det at jeg nå kan passere gang- og sykkelfeltet i min Tesla, og kikke over på syklister og fotgjengere som betaler sin moms både på sykkel, sko og regntøy. At de betaler moms på regntøyet er nå forsåvidt greit. For jeg må betale moms på vinduspusserene nå de er utslitt.

Endret av J-Å
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ikke om vi har, eller har hatt de "kjipeste" bilavgiftene i verden, men det kan ikke være langt unna.

At folk har gjort så mye rart for å tilpasse seg

er vel ganske naturlig.

Det står utvilsomt i stil med avgifts-skapernes evner.

Systemet med luksusavgifter på bil i et land hvor mye hadde gått i stå uten bilen, gjør noe med oss.

Det heter vel ikke luksusavgifter lenger heller, men den tiden da det hette det(), "sitter i".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En for mange overraskende bieffekt av at de tunge amerikanske bilene var lett lastebil, var at de ikke kunne kjøre på tyske motorveier på søndager eller kjøre forbi som personbiler. Tysk politi visste dette og plukket ut norske lette lastebiler regelmessig. Dyrt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi fikk 4 barn som satt på en fire-seters benk i en Ford Combi . Så fikk vi en Mercedes Vito minibuss. Det var 20 gode år med familiebiler til overkommelig pris. Mine barn derimot sliter med å finne en bil som passer til 3 små og plass til barnevogn og bagasje under 700.000. Erna vil jo ha flere fødsler. Hva med litt fornuftig avgiftspolitikk. Alt har en årsak.

Lenke til kommentar

den ordningen med grønne skilter er dustete uansett da. Man kan rett og slett ikke ha passasjerer, så da blir det kjørt flere biler selv om man aldri trenger lasterommet. Hvorfor ikke heller firmaet som kjøper bilen denne avgiftslettelsen, og siden legge den på igjen hvis bilen skal selges (samme avgift som man må betale for å skru ut den fordømte skilleveggen). Jeg kan ikke skjønne at det er forsvarlig arbeidsmiljø å sette inn slike vegger som gir lange sjåfører en forferdelig sittestilling.

Lenke til kommentar

Har bil med grønne skilt, jeg har setene, men staten skal ha 200k i avgifter for at jeg skal få lov å montere de
Flere ganger vi har kjørt 2 biler da jeg kun har plass til 2 i bilen, inkludert meg

Pickup er den mestselgende bilen i USA, i 40 år, da med bakseter 
Så vidt jeg vet så er det bare Norge som har den idiotiske bakseteavgiften, så 99% av alle nyere pickuper i Norge er varebiler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Audi S4 stasjonsvogn som varebil var lenge populær. Mener å huske det skilte ca. 200k med og uten bakseter.

Det mest merkelige med slike regelverk er ikke reglene i seg selv, men at folk blir overrasket over at folk benytter dem. Selvfølgelig blir reglene benyttet, det er jo hele poenget med regler i utgangspunktet. De som lager reglene må være minst like smarte som de som skal forholde seg til reglene. Jeg hadde toseter stasjonsvogn på grønne skilter da det var aktuelt. Senere kjørte jeg diesel da drivstoffprisen var gunstig. Piggfrie dekk når pigglavgiften kom. Elbil nå som det er gunstig. Mennesker er ekstremt tilpasningsdyktige, det er en positiv egenskap. Den egenskapen kan ikke bare skrus av når det kommer til bilavgifter.

Når myndighetene frister med gulrot når vi gjør som de sier, så kan de ikke samtidig være misfornøyd. Don't hate the player, hate the game.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...