Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

Ingen her er født i går Nizzen og Mumriken. Vi ser logikken i det at vil man ha et produkt så raskt som mulig, så bør man bestille det så fort nettbutikkene åpner for dette. Da har man størst sjangs for få tinga fort. Dahh! :p

Det er da tusenvis av folk som avventer litt for å se tester av produktene og finne ut nyttig informasjon, slik at man kan gjøre et klokt valg. Saken er fortsatt det at Intel ikke har fått produsert nok av Comet Lake enda. Slike store aktører som Komplett burde per i dag ha sittet med 100+ av 10900K uten problem, selv om jeg og andre her ikke gjorde som dere å forhåndsbestilte. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planen ila sommeren er at jeg skal oppgradere PCen et par hakk.

Kjører idag en eldre CPU av typen i7 5820K.
Hadde lenge låst meg inn på Ryzen mtp antall kjerner og pris, men er litt usikker. Tips? 

Jeg bruker PCen til alt mulig. Litt spilling, videoredigering, programmering ol. Har ofte en del programmer åpner hvor jeg multitasker ol, så flere kjerner er sikkert ikke dumt. Det er vel også litt mer "fremtidsrettet" når både diverse programvare og spill får enda bedre utnyttelse av flere kjerner.

Må innrømme at jeg fremdeles har Ryzen i sikte, men som nevnt usikker. Aldri hatt AMD, men er åpen for noe nytt.

Pris spiller forsåvidt ingen rolle, men ser ikke noe poeng i at jeg skal gå all-in på en heller. Spiller ikke så voldsomt at jeg må ha beste of the best.. ? Pr idag så går det stort sett i Apex, men igjen vil være litt fremtidsrettet.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Betroz said:

Ingen her er født i går Nizzen og Mumriken. Vi ser logikken i det at vil man ha et produkt så raskt som mulig, så bør man bestille det så fort nettbutikkene åpner for dette. Da har man størst sjangs for få tinga fort. Dahh! :p

Det er da tusenvis av folk som avventer litt for å se tester av produktene og finne ut nyttig informasjon, slik at man kan gjøre et klokt valg. Saken er fortsatt det at Intel ikke har fått produsert nok av Comet Lake enda. Slike store aktører som Komplett burde per i dag ha sittet med 100+ av 10900K uten problem, selv om jeg og andre her ikke gjorde som dere å forhåndsbestilte. 

 

De har allerede SOLGT hundrevis :p
Ingen her er nok født I går, men noen fremstår slik…. ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Betroz said:

Det er da tusenvis av folk som avventer litt for å se tester av produktene og finne ut nyttig informasjon, slik at man kan gjøre et klokt valg.

Nå viste vel de fleste hva som kom?
Det er også mulig å angre om det skulle vise seg at det ikke er den beste gaming cpu'en å få kjøpt

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Merko said:

Planen ila sommeren er at jeg skal oppgradere PCen et par hakk.

Kjører idag en eldre CPU av typen i7 5820K.
Hadde lenge låst meg inn på Ryzen mtp antall kjerner og pris, men er litt usikker. Tips? 

Jeg bruker PCen til alt mulig. Litt spilling, videoredigering, programmering ol. Har ofte en del programmer åpner hvor jeg multitasker ol, så flere kjerner er sikkert ikke dumt. Det er vel også litt mer "fremtidsrettet" når både diverse programvare og spill får enda bedre utnyttelse av flere kjerner.

Må innrømme at jeg fremdeles har Ryzen i sikte, men som nevnt usikker. Aldri hatt AMD, men er åpen for noe nytt.

Pris spiller forsåvidt ingen rolle, men ser ikke noe poeng i at jeg skal gå all-in på en heller. Spiller ikke så voldsomt at jeg må ha beste of the best.. ? Pr idag så går det stort sett i Apex, men igjen vil være litt fremtidsrettet.

 

3900x er ca 15% raskere enn 10900k I ren rendering (testet CB 20), så om dette er Ganske viktig, så er 3900x helt konge. Vil du ha 20% bedre ytelse I ting som ikkje er  ren rendering, så kan 10900k være en vinner. Begge platformer støtter iallefall èn ny cpu generasjon. 

Siden du har HEDT platform nå, så må du jo se på om det er noe ved HEDT du "trenger". Om det er pci-e lanes, quad channel minne eller mange kjerner.

Akkurat fremtidsrettet så ville jeg faktisk ventet på neste HEDT generasjon med ddr5. MÅ du kjøpe I dag, så er det iallefall vanskelig å utelukke Intel 10900k, fordi den faktisk er det mainstream plattformen for Intel burde ha vært for lengst. Ganske lett å kjøle, og har nok kjerner til det meste. 

3950x er jo en klassisk vinner siden den har 16 kjerner og passer inn på ganske billige hovedkort. Cpuen er ikkje billig, men samlet sett får man en vill masking til en bra pris med den cpuen. 20% tregere enn 10900k I cpubound spill, men opp til  40-50% raskere I ren rendering.

Min stein gamle 7980xe overklokket vinner I "alle" tester over 3950x overklokket. Dermed var jeg egentlig litt skuffet over at 3950x var såpass dyr. Ca 9000kr og ikkje "best" I alt er for dårlig. Hadde 3950x vært raskere enn 10900k I alt, så hadde prisen vært der den skulle. 

24core Threadripper 2970wx til 9900kr er faktisk mere for pengene enn 3950x etter min mening. Enda bedre I ting som skalerer perfekt med antall kjerner, om dette står høyt på ønskelista. 

 

*Dette er min mening, uten å være en fasit for andre.

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (10 minutter siden):

3900x er ca 15% raskere enn 10900k I ren rendering (testet CB 20), så om dette er Ganske viktig, så er 3900x helt konge. Vil du ha 20% bedre ytelse I ting som ikkje er  ren rendering, så kan 10900k være en vinner. Begge platformer støtter iallefall èn ny cpu generasjon. 

Siden du har HEDT platform nå, så må du jo se på om det er noe ved HEDT du "trenger". Om det er pci-e lanes, quad channel minne eller mange kjerner.

Akkurat fremtidsrettet så ville jeg faktisk ventet på neste HEDT generasjon med ddr5. MÅ du kjøpe I dag, så er det iallefall vanskelig å utelukke Intel 10900k, fordi den faktisk er det mainstream plattformen for Intel burde ha vært for lengst. Ganske lett å kjøle, og har nok kjerner til det meste. 

3950x er jo en klassisk vinner siden den har 16 kjerner og passer inn på ganske billige hovedkort. Cpuen er ikkje billig, men samlet sett får man en vill masking til en bra pris med den cpuen. 20% trengere enn 10900k I cpubound spill, men opp til  40-50% raskere I ren rendering

Takk for informasjonen.
Kan se ut som det blir 3900X da den er billig, i tillegg til at jeg kanskje gjør mer av tingene den er god på enn Intel. Jeg spiller som nevnt ikke mye, så er det heller ikke spesielt krevende spill.

Kjøper jeg et OK skjermkort i tillegg (feks 2080Ti om prisene faller litt ved 3000 serien er ute), så er det forsåvidt ikke noe problem med ny oppgradering av cpu,hk og ddr til neste generasjon. Så finner man alltid prosjekter til 3900x CPUen.

Skal tenke litt, så ta en vurdering, men ble litt klokere nå, så takk :)

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Mumriken said:

Nå viste vel de fleste hva som kom?
Det er også mulig å angre om det skulle vise seg at det ikke er den beste gaming cpu'en å få kjøpt

De første testene viste at 10900K blir veldig varm. Tomshardware sin test viste det. Men de brukte nok et hovedkort som gav CPU mer vcore enn nødvendig, og dermed mer varme. Jeg burde visst bedre selv her...men samtidig kjekt å få bekreftet ting av andre før jeg handler. Som jeg skrev i en annen post her i tråden, så er ikke alltid valg av hovedkort opplagt. Hvis jeg skal handle snart, så blir det nok enten Hero eller Apex kortet til Asus :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Betroz said:

De første testene viste at 10900K blir veldig varm. Tomshardware sin test viste det. Men de brukte nok et hovedkort som gav CPU mer vcore enn nødvendig, og dermed mer varme. Jeg burde visst bedre selv her...men samtidig kjekt å få bekreftet ting av andre før jeg handler. Som jeg skrev i en annen post her i tråden, så er ikke alltid valg av hovedkort opplagt. Hvis jeg skal handle snart, så blir det nok enten Hero eller Apex kortet til Asus :)

 

Har ikke sett en eneste test av Hero, men det skal være veldig likt formula som er et veldig bra kort.
Apex er Apex så det er mao helt sjef til alt, men det kjenner du vel godt til

Lenke til kommentar

Apex xii z490 

New 0055 bios allows 2+v vdimm without ln2 mode + noucode version:

https://www.dropbox.com/s/7pc91xn7ksxkucc/ROG-MAXIMUS-XII-APEX-ASUS-0055.zip?dl=0

VRM tool - run exe on boot/windows startup.
New tool that might help push a bit more on the cpu side / run same freq with a bit less volts (15~mv less):
https://www.dropbox.com/s/hkoydak1vm0zgpb/vrm2.zip?dl=0 :eek:
For best results, use 500 khz and set VRM options to full phase mode.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet0187
Betroz skrev (12 minutter siden):

Ok takk. Bruker selv LLC 6 på mitt Z390 Apex. Er jo en del folk (blandt annet Raja@Asus) som sier vdroop er smart å ha og råder folk til å bruke LLC på 4 eller 5 som 24/7 setting.

LLC 6 på Asus Hero feks, er ikke det samme som LLC 6  på Apex. På rimeligere Asus hovedkort har jeg sett overskyting av v-core med høy LLC...Dette av egne målinger og erfaringer. LLC 8 på Apex er den load linjen som forholder seg 100% stabil under last. Om jeg setter 1.20 v core i bios, har jeg 1.20 under full last også(feks r20). På den måten syns jeg det er mye enklere og finne et stabilt resultat, og slipper og kjøre feks 1.30v isteden for 1.20v, for å kompensere for v-core drop under last. Ja jeg har lest mange skriver mye forskjellig, men for min del har jeg kjørt max LLC siste 6 årene på forskjellige chipset, og har enda ikke opplevd degrade eller andre problem som et resultat av dette. ( Kun top-kort). Jeg ligger rundt 45-55 grader på cpu under Warzone og battlefield, det jeg stort sett bruker pcn til :) 

Endret av Slettet0187
Lenke til kommentar
Gjest Slettet0187
Betroz skrev (4 minutter siden):

Var sikkert slik før, men med Z490 så er ikke Hero noe billig kort lenger.

Nei Formula er foruten all plastikken og vannblokkene det samme som Hero, så et godt hovedkort i motsetning til Hero z390 som var el-retur. Men jeg har testet LLC8 på Formula, og det har ikke like stabil spenning som Apex xii med høy LLC. Det er en grunn til Apex er kortet som setter de fleste verdensrekorder, ikke bare på minne men også core.

Endret av Slettet0187
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (4 timer siden):

Er det noe nytt at populære ting er vanskelig å få tak i? Ånei vent nå litt.... Det er jo ingen som vil ha Intel cpu i 2020. Finnes jo ikkje noe marked for de som vil ha veldig raske gamingcpuer :p Cpuene blir jo rene vulkanene også rett ut av boksen. Nei fytt i katta!
I 2020 games det bare i 4k og det games helst Cinebench ?

Enn så lenge ligger 10900K fortsatt bak 3900X, 3600, 3600X, og 3700X på Komplett sine salgslister: https://www.komplett.no/category/11204/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer?nlevel=10000§28003§11204&sort=OrderedTimes_bf%3ADESCENDING

Det er ikke et tegn på at disse prosessorene selger spesielt bra i selvbyggermarkedet

Carillo skrev (6 minutter siden):

LLC 6 på Asus Hero feks, er ikke det samme som LLC 6  på Apex. På rimeligere Asus hovedkort har jeg sett overskyting av v-core med høy LLC...Dette av egne målinger og erfaringer. LLC 8 på Apex er den load linjen som forholder seg 100% stabil under last. Om jeg setter 1.20 v core i bios, har jeg 1.20 under full last også(feks r20). På den måten syns jeg det er mye enklere og finne et stabilt resultat, og slipper og kjøre feks 1.30v isteden for 1.20v, for å kompensere for v-core drop under last. Ja jeg har lest mange skriver mye forskjellig, men for min del har jeg kjørt max LLC siste 6 årene på forskjellige chipset, og har enda ikke opplevd degrade eller andre problem som et resultat av dette. ( Kun top-kort). Jeg ligger rundt 45-55 grader på cpu under Warzone og battlefield, det jeg stort sett bruker pcn til :) 

LLC vil aldri forsøke å øke spenning du har satt til CPU, det er en misforståelse av hva det faktisk gjør

Standard elektrisk lastlinje på LGA1200 er 1.1 mOhm (LGA1155 var 1.6 mOhm for 8-core og 2.1 mOhm for 6-core). Dette vil si at om du setter VCore til 1300 mV i BIOS vil denne avhenge av strømmen CPU trekker (herfra betegnet med I_OUT) på denne måten:

VR_VOUT = 1300 mV - 1.1 mOhm * I_OUT

Trekker CPU 10A blir spenning over CPU 1289 mV
Trekker CPU 100A blir spenning over CPU 1190 mV
Trekker CPU 150A blir spenning over CPU 1135 mV
Og så videre...

Load Level Calibration justerer denne lastlinjen, LLC4 på ASUS reduserer så vidt jeg har forstått ned til 50% av standard, og LLC8 justerer ned til 0%

Så med LLC4 blir det
VR_VOUT = 1300 mV - 1.1 mOhm * I_OUT * 50%

100A strømtrekk gir da 1245 mV
200A strømtrekk gir da 1190 mV
Og så videre...

Med LLC8 (0% av standard lastlinje) blir spenningen:
VR_VOUT = 1300 mV - 1.1 mOhm * I_OUT * 0% = 1300 mV

Man skulle kanskje tro at en helt flat spenning var ønskelig, men problemet er at spenningen genereres ved å kontinuerlig lade opp og ut spoler. La meg droppe fysikken bak, og hoppe over alt det teoretiske og gi konklusjonen:

  1. For aggressiv lastlinje kan og vil føre til at strømforsyningen overkompenserer når den justerer strøm til CPU, som kan forårsake overspenning.
  2. For aggressiv lastlinje vil føre til at strømforsyningen ikke klarer å reagere raskt nok på strømtrekket til CPU, som kan forårsake underspenning.

ASUS Maximus XI Gene klarte LLC4 før VCore peak-to-peak begynte å øke (ref. Buildzoid sine tester). Z490 er nok noe bedre, men med en relativt flat lastlinje vil jeg tro noe mer aggressivt enn LLC4 er rimelig bortkastet så lenge du ikke har en veldig høy idle-spenning (Intel spesifiserer maksimum 1.72V)

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, N o r e n g said:

Enn så lenge ligger 10900K fortsatt bak 3900X, 3600, 3600X, og 3700X på Komplett sine salgslister: https://www.komplett.no/category/11204/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer?nlevel=10000§28003§11204&sort=OrderedTimes_bf%3ADESCENDING

Det er ikke et tegn på at disse prosessorene selger spesielt bra i selvbyggermarkedet

LLC vil aldri forsøke å øke spenning du har satt til CPU, det er en misforståelse av hva det faktisk gjør

Standard elektrisk lastlinje på LGA1200 er 1.1 mOhm (LGA1155 var 1.6 mOhm for 8-core og 2.1 mOhm for 6-core). Dette vil si at om du setter VCore til 1300 mV i BIOS vil denne avhenge av strømmen CPU trekker (herfra betegnet med I_OUT) på denne måten:

VR_VOUT = 1300 mV - 1.1 mOhm * I_OUT

Trekker CPU 10A blir spenning over CPU 1289 mV
Trekker CPU 100A blir spenning over CPU 1190 mV
Trekker CPU 150A blir spenning over CPU 1135 mV
Og så videre...

Load Level Calibration justerer denne lastlinjen, LLC4 på ASUS reduserer så vidt jeg har forstått ned til 50% av standard, og LLC8 justerer ned til 0%

Så med LLC4 blir det
VR_VOUT = 1300 mV - 1.1 mOhm * I_OUT * 50%

100A strømtrekk gir da 1245 mV
200A strømtrekk gir da 1190 mV
Og så videre...

Med LLC8 (0% av standard lastlinje) blir spenningen:
VR_VOUT = 1300 mV - 1.1 mOhm * I_OUT * 0% = 1300 mV

Man skulle kanskje tro at en helt flat spenning var ønskelig, men problemet er at spenningen genereres ved å kontinuerlig lade opp og ut spoler. La meg droppe fysikken bak, og hoppe over alt det teoretiske og gi konklusjonen:

  1. For aggressiv lastlinje kan og vil føre til at strømforsyningen overkompenserer når den justerer strøm til CPU, som kan forårsake overspenning.
  2. For aggressiv lastlinje vil føre til at strømforsyningen ikke klarer å reagere raskt nok på strømtrekket til CPU, som kan forårsake underspenning.

ASUS Maximus XI Gene klarte LLC4 før VCore peak-to-peak begynte å øke (ref. Buildzoid sine tester). Z490 er nok noe bedre, men med en relativt flat lastlinje vil jeg tro noe mer aggressivt enn LLC4 er rimelig bortkastet så lenge du ikke har en veldig høy idle-spenning (Intel spesifiserer maksimum 1.72V)

Flott info!

 

Så var det teori og praksis da. I praksis er "0" vdrop alltid problemfritt med Apex, mens med vdrop blir ting vanskelig av en eller annen grunn. ?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Nizzen said:

I praksis er "0" vdrop alltid problemfritt med Apex, mens med vdrop blir ting vanskelig av en eller annen grunn. ?

Med LLC 6 hos meg, så betyr det i praksis at vcore ligger på ~1.25v under spilling av BF5, mens en AVX load i Blender så dropper vcore et par hakk ned (husker ikke om det var 1.225 eller 1.234v i Blender). I BIOS satt jeg 1.29v (for 4900 Mhz med min 9900K).

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (3 minutter siden):

Flott info!

 

Så var det teori og praksis da. I praksis er "0" vdrop alltid problemfritt med Apex, mens med vdrop blir ting vanskelig av en eller annen grunn. ?

Hvis du setter LLC4 og øker VCore til et punkt der du leser lignende VCore under belastning som med LLC8 skal du "i prinsippet" kunne kjøre noe lavere VCore under belastning med LLC4.

VDroop er ikke vanskeligere enn man gjør det til selv, men jeg kan forstå at du ikke ønsker å se 1.40V på idle. Disse prosessorene trekker jo lett 150A, så det blir ganske høy idle om man skal ha noe Vdroop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...