Gå til innhold

Tesla i pluss for tredje kvartal på rad


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (8 timer siden):

 Tesla driv avansert flåte-læring av autopilot-systema i bilane. 

Status på Teslas autopilot er at bilen stopper på grønt lys og aksellererer inn  i røde brannbiler.  Det er ikke bare litt komisk for et selskap som har lovet at full selvkjøring er rett rundt hjørnet de siste 5 årene.

Endret av uname -l
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, 0laf said:

Musk mente det ikke var noen fare, viruset var som en mild forkjølelse, arbeiderne måtte komme på jobb selv om de var syke.

Den oppfatninga delte han med mange legar og medisinske ekspertar i februar.  Utsegn og råd som ikkje står seg veldig godt i ettertid.  Til dømes professor i medisinsk mikrobiologi ved UiT, Ørjan Olsvik.  Sitat:

"Korona er et vanlig virus som er mildere enn en vanlig influensa."

https://www.nrk.no/ytring/frykt-ikke-korona-1.14916528

 

Det er lov å vere usamd i smitteverntiltaka.  Somme vil ha ekstreme tiltak, som i Italia.  Andre meiner at vi heller burde gått for ei veldig mild linje, som i Sverige.  Det er litt for tidleg å avgjere kva som fungerer best på lang sikt.  I ein automatisert bilfabrikk er det enkelt å halde avstand til andre medarbeidarar eller bruke smittevernutstyr når kontakt er naudsynt.  Dei fleste land held fabrikkane opne.  Somme vel å stenge likevel pga manglande etterspurnad etter nye bilar.  Tesla har ikkje det problemet.  Fyrst om eit par år får vi svaret på om det lønte seg å vere streng og absolutt, som i California, eller smidig og risikofokusert, som i Noreg.

1 hour ago, 0laf said:

Så mente han at Tesla sin virksomhet var så viktig at han bare kunne dure på videre, så han nektet å stenge fabrikkene, helt til sheriffen kom å gjorde det for han.

Folk har litt ulike oppfatningar om kva som er essensielle verksemder…  For Tesla er den fabrikken veldig viktig og sjefen er usamd med staten om det er mogeleg å ha godt smittevern utan å stenge fabrikken heilt.  Folk køyrer til jobb, dei kan jobbe utan nærkontakt med andre eller i små grupper og dei kan ha gode rutiner som hindrar smitte.  Her er står ein rigid stat mot det Elon Musk (og mange andre) meiner er sunn fornuft.

1 hour ago, 0laf said:

Så var vel planen å legge om til å produsere medisinsk utstyr, slik andre bilprodusenter har gjort, men Tesla ser ikke ut til å ha fått til det heller.

Han skaffa ein haug ventilatorar frå Kina og delt ut gratis til trengande sjukehus, men USA hevdar dei har plenty respiratorar og sender store mengder av dei i naudhjelp til andre land.  Då får vi vel tru at dei ikkje treng fleire. :-/  Kva har andre bilprodusentar levert?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -l said:

Status på Teslas autopilot er at bilen stopper på grønt lys og aksellererer inn  i røde brannbiler.  Det er ikke bare litt komisk for et selskap som har lovet at full selvkjøring er rett rundt hjørnet de siste 5 årene.

Ulukka med 2014 modell Tesla S og brannbilen er ein viktig del av forklaringa på kvifor Tesla kasta ut Mobileye i 2016 og utviklar sin eigen autopilot staden.  Mobileye hadde for dårleg teknologi.  Rapporten legg forresten skulda på sjåføren, som sat og åt mat i staden for å køyre bilen.

 

Den andre du fann stansa ikkje på grønt lys, han reduserte farten i eit tilfelle heilt ned til ca 10 km/t før krysset.  Det er sjølvsagt ikkje optimalt på grønt lys, men det er å forvente at autopiloten reduserer farten og dermed risikoen for bråbrems i starten medan flåten lærer systemet å verte betre.  Hugs at dette er beta-programvare.  Etter kvart lærer dei korleis kvart einaste kryss ser ut og fungerer, og vert betre på timing av grønt lys.  Sjåføren kan uansett overstyre automatikken.

 

Tilsvarande kan du sjå mange rapportar om Tesla som bremsar ned framfor hindringar som viser seg å ikkje eksistere.  Tesla brukar data frå kvar einaste slik nedbremsing for å verte betre, men det er betre med 100 falske positive – nedbremsingar som viser seg at ikkje var naudsynte – enn ein falsk negativ der bilen ikkje bremsar som han skulle for ein brannbil, ein fotgjengar eller ei anna hindring i vegen.  Slik som dette:  https://www.dailymail.co.uk/news/article-5529453/Video-shows-moment-pedestrian-killed-self-driving-Uber-car.html

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (9 minutter siden):

Ulukka med 2014 modell Tesla S og brannbilen er ein viktig del av forklaringa på kvifor Tesla kasta ut Mobileye i 2016 og utviklar sin eigen autopilot staden.  Mobileye hadde for dårleg teknologi. 

Dette er feil. Artikkelen er fra 2018 og det er flere lignende tilfeller etter at MobilEy avsluttet samarbeidet. Ja, det var Mobiley som skrotet et Tesla som brukte og markedsførte systemet på en uansvarlig og umoralsk måte. Det samme gjorde flere autopilot-eksperter fordi de ikke ville være med på Musks uetiske utvikling av systemet.

Sturle S skrev (16 minutter siden):

Hugs at dette er beta-programvare.  Etter kvart lærer dei korleis kvart einaste kryss ser ut og fungerer, og vert betre på timing av grønt lys.  Sjåføren kan uansett overstyre automatikken.

Det er komplett uansvarlig å la ulønnede idioter være med å utvikle systemet. Det er selvfølgelig greit for gen-poolen at de kjører rett i en fjellvegg fordi de stoler på autopiloten, men det er andre i trafikken som ikke har skrevet under på å være gratis "crash dummy" for Musks uansvarlige eksperimenter med liv og helse. Hvorfor kan de ikke bare gjøre som andre, nemlig å ha profesjonelle testere som gjør dette kontrollert og så slippe kode som faktisk er verifisert.

Det burde vært et påbud om at alle Teslaer som har aktivert autopilot har et digert lysende skilt på taket som opplyser om det slik at folk som verdsetter sitt eget liv kan holde seg unna.

Sturle S skrev (20 minutter siden):

Tilsvarande kan du sjå mange rapportar om Tesla som bremsar ned framfor hindringar som viser seg å ikkje eksistere.  Tesla brukar data frå kvar einaste slik nedbremsing for å verte betre, men det er betre med 100 falske positive – nedbremsingar som viser seg at ikkje var naudsynte – enn ein falsk negativ der bilen ikkje bremsar som han skulle for ein brannbil, 

Tesla gjør begge deler. Bråbremser og lager kjedekollisjoner og gasser på rett inn i stillestående objekter. Systemet og arkitekturen har null sjanse til å oppnå full autonomi uansett så det beste hadde vært å gjort kort prosess og skrotet systemet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk, burde gjort litt bedre research på den påstanden.

Enig i at digitale tjenester trolig blir veldig lukrativt. Generelt høyere marginer på "Software-as-a-Service"(SaaS) enn bilproduksjon. Ble veldig overrasket da jeg fant ut at Uber($ 54B) har ca samme markedsverdi som Ford($ 21B) og GM($ 34B) tilsammen! Tesla er best i klassen på SaaS.

Spørs om legacy får den inntekten eller om det blir tredjeparter som f.eks. Waymo.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sandy Munro er en veteran innen "reverse-engineering". Han lager rapporter på hvordan biler er bygget og hva som kan forbedres. Han er både imponert og skuffet over ulike deler av Tesla bilene fra ett produksjons synspunkt. Han er generelt veldig imponert over Model Y.

Påstanden din om at Tesla er elendige på å produsere biler må du lengger ut på landet med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sandy Munro har en analyserapport å selge. For at noen skal kjøpe den må han jo gi potensielle kunder en grunn til å kjøpe den. Vær derfor forsiktig med hvordal du tolker hans (og alle andres for den del) utsagn. Du finner nok ikke så mange genuint uhildede vurderinger på youtube.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til sverreb.

Sandy Munro lever av å selge tekniske rapporter med integritet. Innholdet i rapportene kan veldig enkelt ettergås og sammenlignes med andres rapporter. Om han så skulle vært uhildet enten mot eller for Tesla, har jeg ikke merket det. Han både kritiserer og roser. Så jo, jeg stoler på innholdet.

Det finnes selvfølgelig mye unyansert søppel på youtube og jeg er selvfølgelig kritisk til det jeg finner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, GIGK6QLL said:

Til sverreb.

Sandy Munro lever av å selge tekniske rapporter med integritet. Innholdet i rapportene kan veldig enkelt ettergås og sammenlignes med andres rapporter.

Hvis du leser det jeg sa så ser du at jeg ikke kommenterte innholdet i rapportene deres. Noe jeg ikke har hverken mulighet eller forutsetning for siden jeg ikke har adgang til rapporten eller nødvendig fagekspertise. Jeg ser du mener å vite noe om dette så da antar jeg du har kjøpt adgang til rapporten? Jeg ser ikke noen pris på model Y analysen, men nettsiden deres sier de tar USD $60000 for model 3 analysen, så det er neppe noe jeg kommer til å kjøpe.

Min kommentar går imidlertid ikke på rapporten eller Munro's integritet (Som jeg heller ikke har noen mulighet til å vurdere, men jeg observerer igjen at du later til å vite noe her som ikke er umiddelbart åpenbart for andre). Det jeg kommenterer på er at Sandy Munro har en rapport å selge og opptrer i media for å skape blest om denne rapporten slik at han får kjøpere.  Uansett hva som står i rapporten å er det i Sandy Munro's interesse å gi intrykk av at det er noe der som gjør det verdt for andre bilprodusenter og utstyrsleverandører å kjøpe rapporten.

Uhildetheten her handler ikke om positiv eller negativ til tesla, men å være uhildet i hvordan han omtaler produktet han har analysert i kraft av at han har noe å selge i relasjon til det. Siden han faktisk selger en analyse, er han pr. def ikke uhildet i hvordan han omtaler produktet. Selv om så skulle være tilfelle kan du ikke forvente at han ville gått ut å sagt at dette er helt ordinært og ikke er noe å lære noe av. Han ville ikke kunne solgt rapporter om han hadde sagt det.
 

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -l skrev (14 timer siden):

Det er selvfølgelig mye mer elegant å ha en sentralisert arkitektur som kan bruke bilens eksisterende sensorer til å avgjøre om det regner, men i praksis så er det sånn at Tesla sliter med å tilby en fungerende regnsensor etter snart 5 år med prøving og feiling, mens de andre bilprodusentene bare kjøper et fungerende produkt til 50 kroner.

For det første så er regnsensoren blitt veldig bra med en av de siste oppdateringene (det er vel noen uker eller måneder siden den aktuelle oppdateringen kom). For det andre så er det faktisk lov å tenke litt langsiktig. Selv om det kanskje kan være enklere akkurat nå å gjøre de på en gitt måte (f.eks. den tradisjonelle måten), så er det noen som tenker litt på hvordan dette blir over tid. Kan man eliminere flere ting som kan gjøres med software fremfor å putte inn enda mer hardware, så vil det lønne seg stort på sikt.

Sitat

Men ikke et spesielt bra miljø for å lage biler. Hvis Tesla hadde vært et tech-selskap så kunne de gjort som Google/Apple/MobilEye etc og laget teknologi for biler og heller latt andre som har peiling konstruere og bygge selve bilen hvor teknologien ble tatt i bruk. Da tror jeg faktisk Tesla hadde hatt sjans, men dessverre sitter selve leksikondefinisjonen av Dunning-Kruger-syndromet i sjefsstolen og tror han har mer peiling enn alle om alle ting. Hva er det siste? Jo, hele det medisinske miljøet tar feil når det gjelder COVID19 fordi han har lest et eller annet på Wikipedia i fylla.

Musk er ingen helsefagarbeider, men han er ingeniør og har oppnådd ting ingen trodde var mulig. Du sitter jo selv med flere "jeg tipper" her på forumet som har vært totalt bomskudd fordi Musk faktisk leverer varene når det kommer til biler, programvare og generelt ting han har kompetanse på. Model Y ble for eksempel ferdig lenge før planen, og jeg er ganske sikker på at både du og andre her har "spådd" at Model Y aldri kom til å bli produsert en gang.

Musk påstår heller ikke at han vet alt, men påpeker stadig dyktigheten av teamet rundt seg. I motsetning til utdaterte bilselskaper tiltrekker jo Tesla seg ingeniørtalenter. De står i kø for å jobbe for Tesla.

Og husk at Tesla (Musk) har vist en usedvanlig evne til å lære. De lærer av sine feil, de forbedrer ting. De prøver noe nytt og får det kanskje ikke til på første forsøk, men de prøver igjen, og så klarer de det til slutt. 

uname -l skrev (5 timer siden):

Status på Teslas autopilot er at bilen stopper på grønt lys og aksellererer inn  i røde brannbiler.  Det er ikke bare litt komisk for et selskap som har lovet at full selvkjøring er rett rundt hjørnet de siste 5 årene.

Beklager å måtte meddele deg dette, men Autopilot er ikke FSD. Den siste artikkelen der er dessuten over seks måneder gammel, og altså utdatert i teknologiverdenen. (Og så viser det seg at det tydeligvis ikke var Teslas Autopilo, men MobileEye, da det var en 2014-modell. Oops. Ny strek på tabbekvota di, dette!)

Når det gjelder å bremse ned for grønt lys så er det fordi funksjonaliteten er i beta og må "læres opp". Nettopp det at folk overstyrer det når bilen bremser ned for grønt lys lærer systemet opp til å kjenne igjen grønne lys. Dette hadde du visst dersom du fulgte med på hvordan Tesla gjør dette. Mye av poenget med disse lanseringene av ny funksjonalitet er å få dem ut i bilene så flåten kan trene nevronettverket. Det vil være lite data og derfor vanskeligere for teknologien å gjenkjenne ulike ting i starten, men så blir det bedre og bedre etter hvert som de får mer og mer data.  

uname -l skrev (2 timer siden):

Dette er feil. Artikkelen er fra 2018 og det er flere lignende tilfeller etter at MobilEy avsluttet samarbeidet.

Så hvorfor kom du ikke med en relevant artikkel i stedet for å linke til en artikkel som ikke engan bruker Teslas egen Autopilot?

Endret av hekomo
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 timer siden):

Så mente han at Tesla sin virksomhet var så viktig at han bare kunne dure på videre, så han nektet å stenge fabrikkene, helt til sheriffen kom å gjorde det for han.

Var dette da de "rykket inn" (husker ikke om det var du eller en annen her som brukte uttrykket)? Har du en artikkel som beskriver hvordan "sheriffen kom å gjorde det for han"?

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 timer siden):

Ulukka med 2014 modell Tesla S og brannbilen er ein viktig del av forklaringa på kvifor Tesla kasta ut Mobileye i 2016 og utviklar sin eigen autopilot staden.  Mobileye hadde for dårleg teknologi. 

Feil. Mobileye tok avgjørelsen etter at Tesla lanserte funksjoner uten å gi Mobileye beskjed. De lanserte rett og slett funksjoner som ikke hadde fått grønt lys av Mobileye, og reklamerte om full autonom ferdsel også før de var i nærheten og det var 100% uakseptabelt fra deres side. 

Den uttalelsen fra Mobileye er ekstremt plausibel når man ser på funksjonene som er blitt sluppet i ettertid også. Det å slippe uferdig programvare ser ut til å være normen for Tesla. Ikke rart Mobileye ville ut og bort fra et så skadelig firma når det gjelder deres teknologi. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 1.5.2020 den 10.06):

Musk mente det ikke var noen fare, viruset var som en mild forkjølelse, arbeiderne måtte komme på jobb selv om de var syke.

Ser ut som resten av verden er i ferd med å våkne opp og innse at Musk er et ufyselig fjols. 

https://www.theguardian.com/technology/2020/may/01/coronavirus-has-elon-musk-acting-like-just-another-used-car-salesman

Tipper at om ikke lang tid så består tilhengerne kun av et knippe hardcore Tesla-kultister og noen koko folk i Trump-leiren. Når bilmerket er så sterkt knyttet til denne personligheten så lover det ikke godt.

Endret av uname -l
  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Ser ut som resten av verden er i ferd med å våkne opp og innse at Musk er et ufyselig fjols. 

https://www.theguardian.com/technology/2020/may/01/coronavirus-has-elon-musk-acting-like-just-another-used-car-salesman

Tipper at om ikke lang tid så består tilhengerne kun av noen hardcore Tesla-kultister og noen koko folk i Trump-leiren. Når bilmerket er så sterkt knyttet til denne personligheten så lover det ikke godt.

Dollars er nok omtrent det eneste han bryr seg om, i likhet med andre forretningsmenn og kapitalister. Men klart fordelaktig for han å ri den grønne bølgen, følge subsidier verden over og skape "buzz". Utrolig mange som lar seg fenge av dette, utrolig nok, og sluker det rått.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Dollars er nok omtrent det eneste han bryr seg om, i likhet med andre forretningsmenn og kapitalister. Men klart fordelaktig for han å ri den grønne bølgen, følge subsidier verden over og skape "buzz". Utrolig mange som lar seg fenge av dette, utrolig nok, og sluker det rått.

Han bryr seg om dollar, i den utstrekning at han trenger dollar å sprøyte inn i SpaceX. Der er det fortsatt svært mye utvikling som må gjøres. Men de er på rett vei, og min spådom er at SpaceX (om de ikke skiller ut StarLink i et eget selskap) er et av verdens aller mest verdifulle selskap om 10 år. Antageligvis verdt mange ganger så mye som Tesla. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (5 timer siden):

Ser ut som resten av verden er i ferd med å våkne opp og innse at Musk er et ufyselig fjols. 

https://www.theguardian.com/technology/2020/may/01/coronavirus-has-elon-musk-acting-like-just-another-used-car-salesman

Tipper at om ikke lang tid så består tilhengerne kun av noen hardcore Tesla-kultister og noen koko folk i Trump-leiren. Når bilmerket er så sterkt knyttet til denne personligheten så lover det ikke godt.

Musk har jo vært seg selv i alle år. Skulle man hørt på dere, så ville det jo ikke vært noen kunder igjen hos Tesla. Merkelig nok så blir det stadig flere kunder, og jeg tviler på at litt ranting om Covid-19 vil påvirke det i nevneverdig grad når ingenting annet har gjort det heller. Dere spådde jo også at "pedo-tweeten" kom til å bety "dommedag" for Tesla for da var Musk så fæl at dere mente at ingen kom til å ønske å kjøpe Tesla igjen.

Dere har spådd død og fordervelse for Musk og Tesla mange ganger, men merkelig nok skjer det visst aldri.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Dere har spådd død og fordervelse for Musk og Tesla mange ganger, men merkelig nok skjer det visst aldri.


Nei, det fødes som kjent én hver dag ... altså Tesla-kunde ?, så de går neppe tom for kunder med det første !

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...