Gå til innhold

Tesla i pluss for tredje kvartal på rad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Den amerikanske produsenten satt med 16 millioner dollar i overskudd da kvartalet var over.

Ikke rart de er like mye verdt som den samlede tyske bilindustrien.

Sitat

Tesla har ingen legacy-teknologi i bagasjen, og trenger ikke å finansiere utviklingen av ny teknologi ved å selge biler med forbrenningsmotor.

OK, så hundre års erfaring med teknologiutvikling og bilproduksjon og å finansiere ny utvikling med selskapets overskudd er en stor ulempe, Men å gå med underskudd og ikke vite bak fram på en produksjonslinje er en stor fordel.

Det må gjøres noe med verdens realfagutdanning.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (7 minutter siden):

Ikke rart de er like mye verdt som den samlede tyske bilindustrien.

OK, så hundre års erfaring med teknologiutvikling og bilproduksjon og å finansiere ny utvikling med selskapets overskudd er en stor ulempe, Men å gå med underskudd og ikke vite bak fram på en produksjonslinje er en stor fordel.

Det må gjøres noe med verdens realfagutdanning.

Verdisettingen av Tesla har mer med deres posisjon i elbil-markedet og generelle fremtidsutsikter å gjøre. Det er ingen tvil om at de er aller best rustet av bilprodusentene til å ikke bare klare seg gjennom krisen, men faktisk komme sterkere gjennom. Og mens andre produsenter kutter ned på R&D og slikt, så fortsetter Tesla å jobbe med innovasjon og videreutvikling. Midt oppe i denne krisen har de jo en batteridag i mai der de visstnok skal avsløre ganske store ting.

Lang erfaring med utdatert teknologi er ikke nødvendigvis en fordel. Se bare på Nokia vs. Apple. Tesla har jo gjort det meget bra og satt nye rekorder med opprampingen de har gjort av produksjonen. De har også kontinuerlig justert produksjonen sin og ikke minst lært underveis. Det er blant annet derfor fabrikken i Kina er oppe og går, og kan øke produksjonen mye raskere enn den første fabrikken. I tillegg har de visstnok positiv margin på bilene produsert i Kina-fabrikken alt. Mye av det samme gjelder Model Y, som ble ferdig til produksjon på rekordtid.

Så å påstå at Tesla ikke vet "bak fram på en produksjonslinje" blir direkte feil.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (21 minutter siden):

Verdisettingen av Tesla har mer med deres posisjon i elbil-markedet og generelle fremtidsutsikter å gjøre.

OK, det visste jeg ikke. Kan du forklare hva du mener med det?

hekomo skrev (21 minutter siden):

Det er ingen tvil om at de er aller best rustet av bilprodusentene til å ikke bare klare seg gjennom krisen, men faktisk komme sterkere gjennom.

Så bra. Kan du forklare hvorfor?

hekomo skrev (21 minutter siden):

Og mens andre produsenter kutter ned på R&D og slikt, så fortsetter Tesla å jobbe med innovasjon og videreutvikling.

Vet du hvor mye de andre bruker på R&D?(Spoiler: Mange ganger mer enn Tesla.)

hekomo skrev (21 minutter siden):

Midt oppe i denne krisen har de jo en batteridag i mai der de visstnok skal avsløre ganske store ting.

Spennende. Blir det enda større enn de én million robottaxiene som kommer på veiene i år?

hekomo skrev (21 minutter siden):

Lang erfaring med utdatert teknologi er ikke nødvendigvis en fordel.

Jeg har aldri hørt om at kunnskap innen én type teknologi er noen ulempe når man skal drive med en annen type teknologi. Mener du det er best å ikke vite noen ting om utvikling og produksjon av biler om man skal drive med elbiler?

hekomo skrev (21 minutter siden):

Se bare på Nokia vs. Apple.

Hva med Blackberry? De var tidlig ute. Kanskje Tesla er som dem i stedet?

hekomo skrev (21 minutter siden):

Tesla har jo gjort det meget bra og satt nye rekorder med opprampingen de har gjort av produksjonen.

Det er rart du sier det fordi Ford for hundre år siden hadde en raskere oppramping enn Tesla. Du mener kanskje personlige rekorder?

hekomo skrev (21 minutter siden):

De har også kontinuerlig justert produksjonen sin og ikke minst lært underveis. 

Det de har lært er noe de andre bilprodusentene visste for 30 år siden. Men Elon Musk hører ikke på andre og vil heller lære av sine feil, kaste bort milliarder og til slutt gjøre som de andre allikevel. Bare litt dårligere.

hekomo skrev (21 minutter siden):

Mye av det samme gjelder Model Y, som ble ferdig til produksjon på rekordtid.

Og av kvaliteten å dømme så er det helt tydelig.

Endret av uname -l
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det var voldsomt med oppstykking av sitater her da. Jeg tar det like gjerne slik: Tesla er ledende på elbiler og har investert enormt i nettopp dette. Markedet gå bare i en retning, og det er at elbiler er fremtiden. Da sier det seg selv at Tesla er best rustet til å komme seirende ut av det. De andre har mange problemer fordi de ikke har satset på elbiler slik Tesla har gjort, for eksempel vanskelig tilgang på batterier, og ikke minst dårligere batterier enn Tesla har.

Det hjelper ikke for andre produsenter å drive R&D på utdaterte ting. Det er nettopp det som er problemet. De har ekspertise på teknologi som er på vei ut, mens Tesla er ledende på det som er fremtiden for bilmarkedet.

Ja, Tesla liker å lære av sine egne feil. Alle som gjør noe nytt vil gjøre feil fra tid til annen. Slikt lærer man av. Ingen er like flinke som Tesla til å være fleksible og snu seg rundt når det trengs. Den eneste som ikke gjør noen feil er den som ikke prøver noe nytt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du bare ramser opp en hel masse oppstykkede påstander og floskler og med en gang du blir bedt om å begrunne dem så kommer du bare med nye. Det er komisk.

hekomo skrev (23 minutter siden):

Slikt lærer man av. Ingen er like flinke som Tesla til å være fleksible og snu seg rundt når det trengs. 

Ja, her kan man bruke verdens mangel på respiratorer som eksempel. De store og trøtte dinosaurprodusentene var for lenge siden  i full gang med å produsere og levere respiratorer. Det eneste Elon Musk og Tesla har produsert er en Youtube-video.  Akkurat der jeg forresten villig til å gi deg rett, det å hype opp varmluft er noe Tesla er langt foran de andre på.

Endret av uname -l
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ganske åpenbart at bensin/diesel motoren er på vei ut dette 10-året. Det blir mest sannsynlig batteribiler som tar 90%+ markedsandeler i fremtiden. Eneste konkurrent er kanskje hydrogen. I overgangen har legacy både fordeler og ulemper.

Ulemper:

*Den dyreste og viktigste komponenten i en elbil er batteriet. Legacy er dårlig på den teknologien.

*Legacy må klare det kunststykket å bytte hest på en smooth måte. Dette er veldig vanskelig fordi de har en stor del av sine patenter, ansatte, fabrikker og andre "assets" investert i "feil" teknologi.

*Samtidig med el-revolusjonen får vi en autonomi revolusjon. Ikke sikkert Tesla vinner den. Men tvilsomt at noen av de andre legacy klarer det hvertfall.

Fordeler:

* De er eksperter på produksjon.

*En stor andel av Legacy profitten kommer fra overprisede bildeler som de kan fortsette å tjene penger på langt inn i el-revolusjonen.

*Det har penger, fabrikker, ett godt rykte osv. De kan veldig fort få statsstøtte.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 timer siden):

Du bare ramser opp en hel masse oppstykkede påstander og floskler og med en gang du blir bedt om å begrunne dem så kommer du bare med nye. Det er komisk.

Ja, her kan man bruke verdens mangel på respiratorer som eksempel. De store og trøtte dinosaurprodusentene var for lenge siden  i full gang med å produsere og levere respiratorer. Det eneste Elon Musk og Tesla har produsert er en Youtube-video.  Akkurat der jeg forresten villig til å gi deg rett, det å hype opp varmluft er noe Tesla er langt foran de andre på.

Jeg ramser opp mine oppfatninger av situasjonen. Så kan du være uenig hvis du vil. Det er lov det, vet du.

Er du ikke enig i at det er elbiler markedet beveger seg mot, og at Tesla har et forsprang der?

Hvorfor begynner du å snakke om respiratorer?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
GIGK6QLL skrev (2 timer siden):

*En stor andel av Legacy profitten kommer fra overprisede bildeler som de kan fortsette å tjene penger på langt inn i el-revolusjonen.

For VW utgjorde salg av reservedeler 7 prosent av total omsetning per første kvartal 2020. Vil tro det er ganske likt for andre produsenter. En stor andel av bildeler blir produsert av eksterne underleverandører, så det er sannsynligvis tredjepart som har de beste marginene her. Det største fremtidige potensialet ligger i salg av digitale tjenester, for eksempel abonnement på kjøreassistent.

Endret av Memento Mori
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, uname -l said:

Ikke rart de er like mye verdt som den samlede tyske bilindustrien.

Nei, det er det ikkje.  Den tyske bilindustrien har lagt dei beste åra bak seg.  Tesla har dei beste åra framfor seg, og det seier dei sjølv: https://electrek.co/2020/03/02/vw-chief-adjusts-goal-from-overtaking-tesla-to-keep-as-close-as-possible/

Quote

OK, så hundre års erfaring med teknologiutvikling og bilproduksjon og å finansiere ny utvikling med selskapets overskudd er en stor ulempe, Men å gå med underskudd og ikke vite bak fram på en produksjonslinje er en stor fordel.

Tesla har gått med overskot dei siste tre kvartala på rad, og teknologisk ligg Tesla langt føre konkurrentane: https://www.tu.no/artikler/tesla-er-seks-ar-foran-toyota-og-volkswagen/485495

 

(Konkurrentane har heilt sikkert hundre år lengre erfaring med å lage motorar som forgiftar kundane og miljøet, men den marknaden er ikkje Tesla i og det er ein nedgangsmarknad.  Resten har dei stort sett overlete til underleverandørar.)

Quote

Det må gjøres noe med verdens realfagutdanning.

Absolutt, men Silicon Valley har eit heilt spesielt miljø for teknologiutvikling.

Endret av Sturle S
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man kan jo bare tenke seg hvordan dette kvartalet hadde sett ut uten viruset. Tesla hadde sannsynligvis vært innlemmet i S&P500, blant annet.

Andre kvartal blir nok ganske mye verre. De får kanskje ikke produsert noe i Fremont før helt på slutten av kvartalet. Heldigvis går opprampingen i Kina tydeligvis veldig bra, så de vil få litt hjelp derfra.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (17 minutter siden):

Nei, det er det ikkje.  Den tyske bilindustrien har lagt dei beste åra bak seg.  Tesla har dei beste åra framfor seg, og det seier dei sjølv: https://electrek.co/2020/03/02/vw-chief-adjusts-goal-from-overtaking-tesla-to-keep-as-close-as-possible/

Jeg kan ikke se at den påstanden støttes i den linken din overhodet. Det jeg ser er Diess nokså sarkastisk bemerke at mens VAG må være flinke og drive lønnsomt for å få penger på konto så kan Musk bare gå ut i markedet og hente penger fra dumme investorer. Jeg tror én av disse strategiene er bærekraftig i det lange løp.

Sturle S skrev (19 minutter siden):

Tesla har gått med overskot dei siste tre kvartala på rad, og teknologisk ligg Tesla langt føre konkurrentane: https://www.tu.no/artikler/tesla-er-seks-ar-foran-toyota-og-volkswagen/485495

Den linken sier bare at de ligger foran på det å sentralisere CPU-prosessering i ett kort i stedet for å ha en mengde løst tilknyttede systemer og det er høyst diskutabelt om den påstanden er korrekt så lenge Teslas konkurrenter ikke bare kan tilby mye mer funksjonalitet, men også funksjonalitet som virker. Det er forskjell på teori og praksis. Det er selvfølgelig mye mer elegant å ha en sentralisert arkitektur som kan bruke bilens eksisterende sensorer til å avgjøre om det regner, men i praksis så er det sånn at Tesla sliter med å tilby en fungerende regnsensor etter snart 5 år med prøving og feiling, mens de andre bilprodusentene bare kjøper et fungerende produkt til 50 kroner.

For de resterende 90% når det gjelder bil så ligger Tesla langt bak.

Sturle S skrev (20 minutter siden):

Absolutt, men Silicon Valley har eit heilt spesielt miljø for teknologiutvikling.

Men ikke et spesielt bra miljø for å lage biler. Hvis Tesla hadde vært et tech-selskap så kunne de gjort som Google/Apple/MobilEye etc og laget teknologi for biler og heller latt andre som har peiling konstruere og bygge selve bilen hvor teknologien ble tatt i bruk. Da tror jeg faktisk Tesla hadde hatt sjans, men dessverre sitter selve leksikondefinisjonen av Dunning-Kruger-syndromet i sjefsstolen og tror han har mer peiling enn alle om alle ting. Hva er det siste? Jo, hele det medisinske miljøet tar feil når det gjelder COVID19 fordi han har lest et eller annet på Wikipedia i fylla.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Jeg kan ikke se at den påstanden støttes i den linken din overhodet. Det jeg ser er Diess nokså sarkastisk bemerke at mens VAG må være flinke og drive lønnsomt for å få penger på konto så kan Musk bare gå ut i markedet og hente penger fra dumme investorer. Jeg tror én av disse strategiene er bærekraftig i det lange løp.

Det er ingen sarkasme å spore i den kommentaren frå Diess og han kalla ingen investorar dumme.  (Den ville han i so fall fått rett i trynet, sidan verkeleg dumme investorar i si tid trudde på dieselteknologien til VW.).  Han ser det investorane ser: Tesla ligg langt føre VW teknologisk og opplever kraftig vekst.  Investorar ser alltid etter selskap i kraftig vekst.  Det er der det er pengar å tene.  Diess ser at VW ikkje har sjans til å ta att den veksten, men skal prøve å ikkje verte liggjande for langt etter.

 

VW mista tilliten mange investorar hadde til dei med diesel-jukset.  Det betaler dei sjølvsagt for i tillegg.  Ein investor vil ikkje la seg lure fleire gonger.

2 minutes ago, uname -l said:

Den linken sier bare at de ligger foran på det å sentralisere CPU-prosessering i ett kort i stedet for å ha en mengde løst tilknyttede systemer og det er høyst diskutabelt om den påstanden er korrekt så lenge Teslas konkurrenter ikke bare kan tilby mye mer funksjonalitet, men også funksjonalitet som virker. Det er forskjell på teori og praksis. Det er selvfølgelig mye mer elegant å ha en sentralisert arkitektur som kan bruke bilens eksisterende sensorer til å avgjøre om det regner, men i praksis så er det sånn at Tesla sliter med å tilby en fungerende regnsensor etter snart 5 år med prøving og feiling, mens de andre bilprodusentene bare kjøper et fungerende produkt til 50 kroner.

No anar eg ikkje kva du har rota deg innpå.  Tesla driv avansert flåte-læring av autopilot-systema i bilane.  Flåte-læringa vert prosessert sentralt for å forbetre programvaren i bilane.  På den måten lærer dei m.a. korleis kvart einaste kryss ein Tesla har køyrt i ser ut og fungerer.  Regnsensoren i bilen min fungerer fint.  Min 2014-modell har over 40 ARM-prosessorar rundt omkring, alle med sin eigen firmware som kan oppgraderast OTA, so arkitekturen er ganske desentralisert.  Sølv rattet har ein eigen mikroprosessor som les input frå knappar og hjul.  Skilnaden er kanskje at andre kjøper alt dette, inkludert programvaren, frå mange ulike underleverandørar, og slit med å få dei til å snakke saman:

https://www.tu.no/artikler/problemene-med-volkswagen-id-3-er-langt-fra-lost-na-snakkes-det-om-krisestemning/488678

 

Andre brukar opp att programvare frå eksosbilar:

https://electrek.co/2020/02/11/audi-e-tron-owners-needs-oil-change/

 

Eller kopierer frå meir erfarne produsentar:

https://www.electrive.com/2020/04/28/when-audi-literally-copies-from-tesla/

2 minutes ago, uname -l said:

For de resterende 90% når det gjelder bil så ligger Tesla langt bak.

90% av bilane (inkludert regnsensorar) er det underleverandørar som står for.  Bilprodusentane har stort sett berre helde på motor-teknologien (som er utdatert for eksosklubben sin del) og fabrikkane som set saman bilane.

2 minutes ago, uname -l said:

Men ikke et spesielt bra miljø for å lage biler.

Det har vore produsert bilar der sidan 1962.  Førre eigar av fabrikken var Toyota og General Motors.  I alle fall Toyota har då klart å setje saman bilar før.  General Motors veit eg ikkje – eg har hatt fire oplar og alle rusta veldig, men dei var produsert i Tyskland.

2 minutes ago, uname -l said:

Hvis Tesla hadde vært et tech-selskap så kunne de gjort som Google/Apple/MobilEye etc og laget teknologi for biler og heller latt andre som har peiling konstruere og bygge selve bilen hvor teknologien ble tatt i bruk. Da tror jeg faktisk Tesla hadde hatt sjans, men dessverre sitter selve leksikondefinisjonen av Dunning-Kruger-syndromet i sjefsstolen og tror han har mer peiling enn alle om alle ting. Hva er det siste? Jo, hele det medisinske miljøet tar feil når det gjelder COVID19 fordi han har lest et eller annet på Wikipedia i fylla.

No er ekspertisen stort sett samde om at Tesla lagar veldig gode bilar, so det har dei definitivt peiling på.

 

Elon Musk er sjef for eit selskap som på 17 år har vekse frå ingenting til å ha 2/3 av den globale marknaden for satelitt-oppsskytingar og er samstundes sjef for eit anna selskap som har vakse frå ingenting for 16 år sidan til å vert verdast mest verdifulle og innovative bilprodusent.  Det er nok ikkje Dunning-Kruger-syndromet som har fått han so langt.  Kva har du sjølv oppnådd dei siste 17 åra?

 

Heile det medisinske miljøet er ikkje samde om at fullstendig innelåsing er det beste mot Covid-19.  Mange meiner til dømes at mykje mildare tiltak, som i Noreg, kan fungere svært godt so lenge helsetenestene ikkje er sprengde (og det er dei ikkje i California).  Her er fabrikkane i full gang og smittetalet R held seg under 1.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 timer siden):

Det jeg ser er Diess nokså sarkastisk bemerke at mens VAG må være flinke og drive lønnsomt for å få penger på konto så kan Musk bare gå ut i markedet og hente penger fra dumme investorer. Jeg tror én av disse strategiene er bærekraftig i det lange løp.

Ikke glem subsidier da. Uten dem hadde Tesla aldri hatt ei måned i pluss. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 timer siden):

Tesla driv avansert flåte-læring av autopilot-systema i bilane.

På hvilken måte? Av det jeg har sett så ligger de milevis bak Waymo, Mobileye, GM, Nissan, Audi m.m. 

 

Sturle S skrev (2 timer siden):

Flåte-læringa vert prosessert sentralt for å forbetre programvaren i bilane.

Hvordan fungerer dette, om jeg får spørre? 

Sturle S skrev (2 timer siden):

På den måten lærer dei m.a. korleis kvart einaste kryss ein Tesla har køyrt i ser ut og fungerer. 

Høres mystisk ut som om noe annet enn det Elon sverget til vare tøys og tull. Alt skulle læres i sanntid, og det var ikke noe behov for et HD kart. Har han ombestemt seg igjen nå, for andre gangen? 

 

Sturle S skrev (2 timer siden):

Dette blir som å si at Audi's utvikling har tilknytning til Mølleri gjøre som i dette tilfellet var late og oppdaterte hjemmesiden sin med noe Copy/Paste greier. 

 

Sturle S skrev (2 timer siden):

Heile det medisinske miljøet er ikkje samde om at fullstendig innelåsing er det beste mot Covid-19.  Mange meiner til dømes at mykje mildare tiltak, som i Noreg, kan fungere svært godt so lenge helsetenestene ikkje er sprengde (og det er dei ikkje i California).  Her er fabrikkane i full gang og smittetalet R held seg under 1.

Har man ikke en PhD innenfor noe relevant når det gjelder Covid-19, samt har millioner av følgere på Twitter, så burde man holde seg for god til å leke ekspert. Det er jo en grunn til at han får "Covidiot" prisen.
https://nypost.com/2020/04/18/elon-musk-is-tech-covidiot-no-1-during-coronavirus-pandemic/

Det å i det hele tatt sette seg i forsvar til slik oppførsel sier litt. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (6 timer siden):

Man kan jo bare tenke seg hvordan dette kvartalet hadde sett ut uten viruset. Tesla hadde sannsynligvis vært innlemmet i S&P500, blant annet.

Andre kvartal blir nok ganske mye verre. De får kanskje ikke produsert noe i Fremont før helt på slutten av kvartalet. Heldigvis går opprampingen i Kina tydeligvis veldig bra, så de vil få litt hjelp derfra.

Tesla brukte så ekstremt lang tid på å stenge med st det har har minimal påvirkning dette kvartalet.

Lenke til kommentar
JØI skrev (2 timer siden):

Tesla brukte så ekstremt lang tid på å stenge ...


Musk mente det ikke var noen fare, viruset var som en mild forkjølelse, arbeiderne måtte komme på jobb selv om de var syke.

Så mente han at Tesla sin virksomhet var så viktig at han bare kunne dure på videre, så han nektet å stenge fabrikkene, helt til sheriffen kom å gjorde det for han.

Så var vel planen å legge om til å produsere medisinsk utstyr, slik andre bilprodusenter har gjort, men Tesla ser ikke ut til å ha fått til det heller.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...