Gå til innhold

Veksten i bruken av Smittestopp-appen har nesten stoppet opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Det er godt. Så får vi håpe antallet brukere synker kraftig og at hele opplegget får et velfortjent rap over fingrene fra Datatilsynet.

Fri og åen kode og alle data lagre lokalt eller i en skyløsning eiet og drift av den norske stat. Skyløsning basert på fri og åpen kode og som lever 100% innenfor riksgrensen.

Lenke til kommentar
JØI skrev (2 minutter siden):

Fri og åen kode og alle data lagre lokalt eller i en skyløsning eiet og drift av den norske stat. Skyløsning basert på fri og åpen kode og som lever 100% innenfor riksgrensen.

Det er iallefall ganske tydelig at de aldri vil nå 50% med den versjonen som er tilgjengelig i dag. 40 mill. bortkastet der, altså.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jøss. Detta kunne jeg ikke forutse. /s

Sverige har i teorien bedre utbytte av en sånn app.

Det kuriøse er vel oveni at det er noen av de steder med minst/minst mulighet for smitte som bruker appen. 

Oslo kunne tenkes ha utbytte, om ikke flyplassen er tilnærmet stengt, og grensene ganske(...) lukket mot Sverige.

Kongsvinger kommune som er Harryhandel i øverste sjikt har ~2-3 registrerte smittede. -Vi lar den henge i luften...

Man kunne spart 40 millioner på en app, og heller forbedret smittevernet ytterligere med fysiske produkter, informasjon og håndfaste gjerninger. Utkjøring til eldre/svake med medisiner og lignende.

En personvern-brytende app, du. Wow. Innoverende og nytenkende.

Hva med personlig sunn fornuft. Unngå flest mulig for en relativt kort periode? -Får man symptomer, om det så bare er en liten uskyldig forkjølelse. DA er tiden inne til å skjerpe inn på sin egen karantene og holde seg inne hjemme, til man kvikner til igjen.

-Mine 5 øre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om antall aktive brukere kommer opp på 25% vil det statistisk være 6% sjanse for at begge parter bruker appen ved en smitte-overføring, som er nødvendig for at det skal kunne fanges opp av Smittestopp. Hvis FHI er fornøyde med dette så kan det bare være fordi de kun er opptatt av forskningsdata, ikke kontaktsporing. Det betyr i så fall at regjeringen har lurt befolkningen til å gi opp personvernet på feil grunnlag. Men hvor lite regjeringen bryr seg om personvern ser vi jo også på lovforslaget om Digitalt Grenseforsvar. 

Så kan vi håpe at løsningen endres til å bli basert på Apple/Google sitt Exposure Notification API. Om kontaktsporing er et mål så er det jo en fordel med en løsning der Bluetooth fungerer, personvern ivaretas, og som fungerer på tvers av landegrenser. Men FHI og Simula virker å ha andre målsetninger, så det vil nok kreve en politisk styring som er fraværende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Smittestopp app’en er i utgangspunktet meningsløs. Det er meget få mennesker en oppholder seg under 2 meter fra i over 15 minutter. Dette er dette kriteriet app’en bruker. Blir en smittet, så det etter kortere møter tidsmessig. Feks fra han/hun som du stod ved siden av i noen minutter i køen på Rema 1000.

For at app’en skal gi nytte, så må kriteriene for risikoeksponering endres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (På 30.4.2020 den 17.52):

Har de noen statistikk eller tall på de som har gjort opt-out ?

Ja, på nyhetene i går sa de at det var omtrent halvparten. De millionene som denne appen har kostet var nok bortkastet, men det er jo ganske vanlig når det gjelder dataprosjekter i det offentlige.

Lenke til kommentar

Og jeg har oppdaget et problem. På min android så skrur Bluetooth seg av i appen når jeg er på kjøpesenteret.. Er jo nettopp derfor jeg faktisk har valgt å ta i bruk appen og så skrur den av Bluetooth inne i appen.. 100% sikker at det stod på før jeg gikk inn på senteret. 

Lenke til kommentar

Strømforbruket har blitt myyyye lavere siden den første utgaven for meg (Android). Gått fra noe rundt 50% i døgnet til under 10%. Tror det kan ha vært veldig uheldig at de lanserte den før de hadde fått kontroll over strømforbruket, mange som i utgangspunktet hadde en positiv holdning til den ga fort opp og vil ikke prøve igjen fordi de allerede har prøvd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som svar på enkelte Android-brukeres klage på høyt strømforbruk (på Google Play Store), svarer FHI nå bl.a.:

"En del av den digitale dugnaden er at man må ofre litt batteritid. ----- slik at man kan gjøre målretta tiltak istedetfor å stenge ned samfunnet igjen."

Det er ganske drøyt!? Stygg skremselspropaganda. Dette kan vel karakteriseres som Fake News?

Flere andre feil viser seg også etter hvert. Noen ganger slår Bluetooth seg av også på min telefon. Og når jeg logger meg inn på HelseNorge og sjekket hva som er lagret fra min telefon, er det INGEN TING! (Det VAR noe der for mange dager siden, men etterpå - IKKE NOE!.) Er min "dugnad" bare bortkastet, da?

Lenke til kommentar

Bruk heller munnbind og slutt maset om denne idiotiske appen som i aller høyeste grad er falsk følelse av sikkerhet.

Og se for helsikke å gi oss tallet på friskmeldte i Norge slik at vi får en reell oversikt over hvor mange som er syke med corona i Norge.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Terje Bølstad said:

Og når jeg logger meg inn på HelseNorge og sjekket hva som er lagret fra min telefon, er det INGEN TING! (Det VAR noe der for mange dager siden, men etterpå - IKKE NOE!.) Er min "dugnad" bare bortkastet, da?

På Helsenorge står det:

Det er for tiden problemer med å lese opplysninger innsamlet av Smittestopp

Dette kan føre til at du ikke ser opplysninger du forventer å se, i tillegg til at det tar lenger tid å vise opplysningene enn forventet. Vi arbeider med å løse problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Terje Bølstad skrev (15 minutter siden):

Som svar på enkelte Android-brukeres klage på høyt strømforbruk (på Google Play Store), svarer FHI nå bl.a.:

"En del av den digitale dugnaden er at man må ofre litt batteritid. ----- slik at man kan gjøre målretta tiltak istedetfor å stenge ned samfunnet igjen."

Det er ganske drøyt!? Stygg skremselspropaganda. Dette kan vel karakteriseres som Fake News?

Flere andre feil viser seg også etter hvert. Noen ganger slår Bluetooth seg av også på min telefon. Og når jeg logger meg inn på HelseNorge og sjekket hva som er lagret fra min telefon, er det INGEN TING! (Det VAR noe der for mange dager siden, men etterpå - IKKE NOE!.) Er min "dugnad" bare bortkastet, da?

Noe som hjelper på å ikke stenge samfunnet ned igjen: munnbind, munnbind, munnnbind og munnbind.

Lenke til kommentar

Reglene for bruk av Apple/Google sitt Exposure Notification API er nå klare, og dette:

"Apps are prohibited from seeking permission to access Location Services."

bør være dødsstøtet til denne versjonen av Smittestopp. FHI/Simula må altså droppe lokasjon-logging for å få tilgang til sporing med Bluetooth i bakgrunnen. Det bør de gjøre umiddelbart. Jo lengre tid det går før FHI/Simula innser realitetene av dette, jo mer ødelegger de for muligheten til å få en Smittestopp app med nok brukere til at den kan få en effekt.

https://www.macrumors.com/2020/05/04/apple-google-covid-19-app-resources/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (19 minutter siden):

Reglene for bruk av Apple/Google sitt Exposure Notification API er nå klare, og dette:

"Apps are prohibited from seeking permission to access Location Services."

bør være dødsstøtet til denne versjonen av Smittestopp. FHI/Simula må altså droppe lokasjon-logging for å få tilgang til sporing med Bluetooth i bakgrunnen. Det bør de gjøre umiddelbart. Jo lengre tid det går før FHI/Simula innser realitetene av dette, jo mer ødelegger de for muligheten til å få en Smittestopp app med nok brukere til at den kan få en effekt.

https://www.macrumors.com/2020/05/04/apple-google-covid-19-app-resources/

Haha herlig, takk gud for at noen stopper staten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...