Gå til innhold

Call of Duty: Modern Warfare tar stadig større plass og fans har fått nok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-----

- Det overrasker meg ikke at spillene bare blir større og større...

Det kommer av at Digi-Download har blitt så populær de siste årene.

Og som en følge av denne trenden så er ikke utvikklerne lengre bregrenset av kapasiteten til "CD", "DVD" og/eller "Blu-Ray" som dem en gang var.

-----

Dog det negative er at særlig på Console så blir dette et problem, siden produsentene ikke har tatt skikkelig høyde for denne utvikklingen.

-----

Hadde dem produsert Console'er med mer internlagringskapasitet så hadde dette ikke vært et så stort problem.

Da eksternlagring er ikke fullt så effektivt som internlagring, selv om det begynner å bli bra det også.

For å bøte på dette problemet ytterligere så har dem begynt å tilby Cloud-Storage, dog mest som backup-løsning enn for ren streaming enn så lenge.

-----

Med det sagt så synes jeg at 200GB for en relativt "Open-World"-spillverden er nok så beskjedent i grunn.

Til sammenligning...

Filmen "Toy Story(Nr.1.)" har en spilletid på 1 time og 21 minutter på Blu-Ray, men bit for bit så tok bare 3D-delen av filmen opp grovt regnet 17,3TB(Som på den tiden utgjor 19021551160524,8 Byte, som i dag er det samme som 17,3TebiByte).

-----

Film er noe som man sitter og ser på.

Spill er noe man virkelig kan leve seg inn i, og utforske på en helt annen måte enn man kan med film.

Og den/disse mulighetene utgjør en ganske stor del av grunnen til at spill bare blir større of større med tiden.

Høyere oppløsning og mindre kompresjon på både grafikk og lyd er nok også en vesentlig stor grunn til at spill tar mer og mer plass på lagringsmedium.

Og svært ofte laget for å oppleves i langt mer enn i 1 time og 21 minutter som filmen jeg nevnte i teksten over.

-----

Speedrun er et unntak, og i så måte avviker langt fra "Stop and smell the roses" som svært mange spill er bygget på.

-----

Lenke til kommentar

Utfyllende Bizzy :)

Det er vel derfor det er på tide med en ny konsoll generasjon. Har og hørt at enkelt spill har dobbelt opp av assets i spill, så harddisker kan henge med i svingene. Når verden er og spill er blitt mer komplekse. Dette skal de vel ikke lenger trenge å gjøre med raske nvme disker som blir å finne i de nye konsollene. Inntil man igjen treffer grensen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

-----

+Lush

-----

- Takk for det Lush...

-----

Ja, det er merkbar forskjell på "HDD" og "SSD" i form av ytelse.

Men har man først kommet seg over på det andre beitet så trenger man ikke nødvendigvis siste skrik i sådan, for da er gevinsten forsvinnene liten.

-----

Og ja, Console'er trenger en refresh, og akkurat derfor at MS siste skrik ligner styggelig på en SFX-PC sammenlignet med tidligere steg på utvikklings stigen dems.

-----

Ja, man kan jo lure...

Men det er ironisk nok på grunn av plass at dem har valgt denne tilnærmingen istedet for den tradisjonelle Buffering-løsningen som man vanligvis ser på PC-spill.

Som igjen fører til at spill som artikkelen sier "bare eser mer og mer ut med tiden".

-----

Lenke til kommentar
Elefantmesteren skrev (3 timer siden):

Ja, det burde ikke være lov å ha standarder til det man betaler for.

Er rart å klage på at mere innhold tar mer plass...

Virker nesten som om noen tror dette var i spillet fra før av, og at de bare låser det opp istedenfor å laste ned noe nytt.

Lenke til kommentar

Når man ser hva StarCitizen klarer å få plass til på 60 GB så er det ingen unskyldninger. Det er fult mulig å lage spillet på my mindre plass, men det krever tid og bedre systemer. Problemet er at de skal bruke så kort tid som mulig på å dytte ut nye spill og oppdateringer, så da bruker man den enkleste måten mulig heller enn å designe bedre løsninger...

Det blir befriende med en ny generasjon konsoller, men jeg er redd økt kapasitet betyr at utviklerne ikke bruker resurser på å optimalisere spillmotorene sine...

 

-ED-

Lenke til kommentar

Jeg måtte nylig laste ned en 11 GB fil til Dying Light...jeg trodde først det var blitt en feil med installasjonen pga. partisjonsskifte og at hele spillet ble lastet ned igjen (GoG versjonen), men det viste seg å bare være en patch. En patch på 11 GB.

Så nå tar min Dying Light: The Following versjon 32,9 GB.

Jeg vet ikke om det går an å være misfornøyd uten å klage da jeg har mer enn nok av plass til spillene, men når jeg fortsatt koser meg med Doom 3 som tar 30 GB mindre så er det en skremmende utvikling. Spesielt mtp. spill en gang fikk plass på en 1,44 MB floppy diskett og de fleste var fornøyd med spillene på den tiden også. Liero tok vel under 400 KB.

At grafikken er bedre i dag er et faktum. At bedre grafikk også tar mer plass for å kunne lagre alle objektene er også et faktum. Men jeg vil også si det er et faktum, som allerede nevnt, at utviklere ikke kan, ikke gidder eller ikke har tid til å optimalisere spillene sine slik at ting tar mindre plass.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg modern warfare til Xbox one. Kom hjem, installerte spillet. Gledet meg, Så patch på 100 giga.

Jeg har 4G fra telia med 200 giga grense i mnd. Kona ser nettflix, ungene skal se sitt osv. Hadde vært ganske egoistisk av meg å bruke halve måneds kvota på en patch.

Så da har jeg spillet liggende og får ikke spilt. 

Når man kjøper spill på disk forventer jeg i alle fall at det man må laste ned tar mindre plass enn selve disken.

Det er nå en gang slik at ikke alle har fiber.

Lenke til kommentar
GrinderX9 skrev (57 minutter siden):

Når man kjøper spill på disk forventer jeg i alle fall at det man må laste ned tar mindre plass enn selve disken.

Det er det dessverre ikke plass til.

Diskene du får holder rundt 50 GB med data, om spillet krever mer, og krever mer for å fungere, må all data installeres på maskinen.

Da er det billigere å få folk til å laste ned denne dataen istedenfor å ha den lagret på disken.

(Selv om rdr2 kom med to plater for å gjøre dette lettere)

Lenke til kommentar

Problemer med Warzone er at man må laste ned hele singleplayer, alle multiplayer modusene i tillegg til Warzone. Det er ikke pga høykvalitetsteksturer til Warzone ihvertfall, for det er ikke særlig bra grafikk i spillet. La oss ha kun Warzone.

Lenke til kommentar

Kan ikke konsollene også benytte seg av M.2 teknologien?

Disse harddiskene er jo veldig små så du kan skvise inn ett par av dem uten å bruke nevneverdig mye plass.

Selv har jeg to stk i min PC, en på 1TB og den andre på 2TB (i tillegg til ett par HDD for lagring, men det er plass jeg strengt tatt hadde overlevd uten).

Endret av Randalf the Black
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...