Gå til innhold

Norge har ikke råd til at 4800 søkere til IT-studier får avslag i et land som skriker etter IT-kompetanse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antall søkere er et dårlig mål på hvor mange vi trenger.

Hva er estimatet på hvor mange nye vi trenger hvert år over tid? Og hvor mange trengs for å ta unna topper som har oppstått?

Og hva er markedet villig til å betale? Jeg ser alt for mange med master grad som forventer enorme lønninger som jeg kan få et team på minst 3-4 dyktige folk for i andre land. Og det er bare å innse, dette er arbeidsoppgaver som mange ganger kan utføres hvor som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge skriker mer spesifikt etter utviklere. IT-studier kan være så mangt. Å omtale det som IT-studier og IT-kompetanse viser mangel på forståelse for fagfeltet. Man kan skrike etter java-utviklere, uten å ha én eneste ledig webdesigner-stilling. Begge deler er IT-jobber, men på to helt forskjellige måter.

 

-Birger- skrev (57 minutter siden):

Og hva er markedet villig til å betale? Jeg ser alt for mange med master grad som forventer enorme lønninger som jeg kan få et team på minst 3-4 dyktige folk for i andre land. Og det er bare å innse, dette er arbeidsoppgaver som mange ganger kan utføres hvor som helst.

Nevn én eneste suksesshistorie med outsourcing til utlandet. Har aldri hørt en eneste positiv outsourcing-historie når det gjelder større prosjekter. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er også mange roller som trengst i IT industrien som ikke har en releavant utdanning. Det trenger derfor ikke å være en 1til1 forhold mellom stillingstyper som det er behov for og som man utdanner for.

Eksempler er :

Scrummaster, Teamleader, Product owner, Release train engineer, Prosjektleder, Forretningsanalytiker osv.

Det kan derfor være greit med en overvekt over de "lettere" studene som webdesign og ux, men vi burde absolutt doble utdannelseskapasiteten!

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...