Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatt for privat dødsbo som ikke er avsluttet enda.


dopus

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et spørsmål anngående dødsbo. Min far døde i 2018. Vi har privat skifte av boet. På grunn av litt uforutsette hendelser, og tid det har tatt å få solgt unna eiendeler fra boet er vi enda ikke ferdig med boet.

En leilighet og en husvogn står igjen i boet pr dags dato. Har skjønnt det slik at boet er et eget skatteobjekt.

Har også lest at man ved boets avslutning må levere en egen selangivelse for boet.

Spørsmålet er da . Leverer man disse selangivelsene for boet samtdidig, ved boets avslutning, eller må man levere 1 for 2019 nå, og en for 2020 ved boet avslutning.

Dette kommer ikke tydlig fram på skatteetatens hjemmesider.

Er det noen som vet???

Dersom boet ikke er avlsuttet skal man da legge til sin andel av boet i sin selangivelse eller er skal det gjøres etter at boet er avlsuttet???

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et dødsbo leverer løpende selvangivelser innen de frister som gjelder, men alle selvangivelser skal være levert før boet avsluttes. 

Det vil si at hvis boet ikke er avsluttet per 30. april 2020 skal selvangivelsen for 2019 leveres da. Avsluttes boet i perioden 1. januar - 30. april 2020 skal selvangivelser for 2019 og 2020 leveres samtidig. 

Arvingene skal ikke oppgi sin andel av dødsboet i sine skattemeldinger. Det som er delt ut fra dødsboet er arvingenes formue, men det som fortsatt er dødsboets eiendeler skal dødsboet skatte av, ikke arvingene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Takk for svar.

 

Var i kontakt med kundesenter hos skatteetaten pr telefon i dag.

Der fikk jeg beskjed at dersom det ikke var utstedt en forhandsutfylt skattemelding for boet, så kunne jeg levere selvangivelse for boet  både for skatteår 2019 og skatteår 2020 samlet når boet blir avsluttet (i løpet av våren 2020).

Jeg fikk også samme svar som du gir meg anngåen hva vi skal føre opp i våre personlige skattemeldinger. Det skulle føres opp i det skatteåret arven blir fordelt ut (skatteår 2020)

Spurte også om muligheten for å få utsatt frist for selvangivelse for boet slik man kan søke om som person,  og hvordan man eventuelt søkte om det, når boet ikke kan gjøre det online og skattekontorene ikke er åpne. Fikk da beskjed om at jeg ikke trengte å søke om dette da ligningen for skatteår 2019 og skatteår 2020 kunne bli  levert samlet når boet er ferdig og klar til fordeles på arvinger.

Første kundekonsulenten hadde ikke svarene til meg, men satte meg over til en annen konsulent som kunne mer om akkurat det med arv /dødsbo og skatt. Så da får jeg satse på at dem har gitt meg korrekte opplysninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...