Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betalt strøm for ny leietaker etter utflytning


Gjest a7453...307

Anbefalte innlegg

Gjest a7453...307

Så det er en ungdom som har flyttet ut av en leilighet, og fortsatt å få regninger for strøm. Jeg skal prøve å hjelpe han med dette, så om noen her har kunnskap å dele hadde det vært helt topp. For å bare gjøre det lettere så kaller vi han for Kjell.

Så det er altså 3 parter her. Gammel leietaker(Han jeg hjelper), ny leietaker og utleier. 

En feil som Kjell har gjort er å ikke sende strømselskapet sitt en oppsigelse når han flyttet ut. Det er ikke så mye vi får gjort med dette nå dessverre. Siden ny leietaker eller utleier heller ikke har ordnet med dette har denne ungdommen fortsatt å få strømregninger selv etter han har flyttet ut. Faktisk for februar, mars og nesten hele april. I slutten av april ordnet ny leietaker strømavtale. Som gjør at Kjell sin strømavtale automatisk ble avsluttet. 

Nå er jo da spørsmålet hvem som skal betale for denne strømmen. Sunn fornuft tilsier jo at ny leietaker betaler strømregningene  Kjell har fått for perioden ny leietaker har bodd der og ikke ordnet med egen strømavtale. For selv om Kjell har gjort en feil, er det ikke rettferdig at han skal betale for strøm en annen leieboer har brukt. 

Problemet er dette. Kjell vet ikke hvem ny leietaker er. Utleier nekter å utlevere kontaktinformasjon til ny leietaker. Og selv om han gjør dette er det ikke sikkert ny leietaker vil være villig til å betale Kjell sine strømregninger.

Spørsmålet blir da, kan Kjell kreve at utleier eller leietaker skal betale disse regningene? Hvem er det mest naturlig at Kjell sender kravet til. Jeg tenker ny leietaker. Men det er vanskelig når utleier ikke vil samarbeide. Kan Kjell da sende krav til utleier?

Håper noen kan hjelpe Kjell

 

Anonymous poster hash: a7453...307

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Leiligheten har vell en adresse med en dør?

Ja, men ønsker å opprette formell skriftlig kontakt. Det er jo heller ikke sikkert ny leietaker vil betale "for sitt eget strømbruk". En verbal, og potensiell konfronterende første kontakt vil jeg unngå. Hjelper heller ikke om jeg må sende kravet videre til forbrukerrådet eller aktuell instans for avgjørelse, da jeg må ha kontaktinformasjon på personen jeg skal hjelpe Kjell å kreve betalt av. Og det er ikke sikkert jeg får det ved å troppe opp på vedkommendes "dør". 

jaja, trenger vel egentlig ikke å være anonym ?

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Er Kjell den typen som ikke åpner posten sin?
Dette skulle ha vært løst etter den første regningen 

Ja, han er nok det. Men dette hjelper ikke. 

Ny leietaker er vel forøvrig ikke mye bedre som venter nesten 3 måneder etter innflytning for å tegne strømavtale...

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Finner du ny leietaker via Gulesider e.l. på adressen?
Oppsøke leietaker kan være eneste løsning, vil anta at vedkommende også ser rettferdigheten av å betale for sitt eget forbruk, så å starte med et hardt krav kan være mindre gunstig enn å åpne opp for en prat rundt en løsning.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (6 minutter siden):

Finner du ny leietaker via Gulesider e.l. på adressen?
Oppsøke leietaker kan være eneste løsning, vil anta at vedkommende også ser rettferdigheten av å betale for sitt eget forbruk, så å starte med et hardt krav kan være mindre gunstig enn å åpne opp for en prat rundt en løsning.

Nei, på gule sider er det ingen navn tilknyttet adressen. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å åpne med ett hardt krav, men være løsningorientert og hyggelig i kontakt med ny leietaker på vegne av Kjell. Men ser fordel av å ha skriftlig kontakt. Jeg håper jo også leietaker ser det slik som du skriver her.

Lenke til kommentar

Beklager å komme med et nytt subjektivt svar, kan altså lite om juss i denne situasjonen. Men jeg ville 1) Møtt opp på døra og tatt en vennlig prat, og avsluttet praten vennlig, uansett hvordan motparten valgte å reagére. Det kan hende leietageren ikke engang vet hva som har skjedd og er i villrede. Og kan være villig til å ordne opp. Hvis det er en høy sum, tilby at leietageren betaler kanskje 300 kr per måned til alt er betalt. Tilby løsninger.

Utover dette, så kan jeg lite om hvordan du kan tvinge dette gjennom med juss. Du kan ringe forbrukerrådet og spørre. Det finnes noe som heter advokatvakt, google det. Det er noen habile advokater/jurister på forumet her også.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 minutt siden):

Beklager å komme med et nytt subjektivt svar, kan altså lite om juss i denne situasjonen. Men jeg ville 1) Møtt opp på døra og tatt en vennlig prat, og avsluttet praten vennlig, uansett hvordan motparten valgte å reagére. Det kan hende leietageren ikke engang vet hva som har skjedd og er i villrede. Og kan være villig til å ordne opp. Hvis det er en høy sum, tilby at leietageren betaler kanskje 300 kr per måned til alt er betalt. Tilby løsninger.

Utover dette, så kan jeg lite om hvordan du kan tvinge dette gjennom med juss. Du kan ringe forbrukerrådet og spørre. Det finnes noe som heter advokatvakt, google det. Det er noen habile advokater/jurister på forumet her også.

Det er ett greit innspill. Men slikt kan fort bli konfronterende og ubehagelig. Det er ikke noe jeg er villig til å gjøre. Jeg foretrekker å ta det over telefon. Kan jo ha en vennlig prat på telefon også. Så er det også slik at dette ikke akkurat er nabohuset mitt. Det er ganske langt unna. Ikke sikkert utleier hadde vært hjemme engang ved en slik fremgangsmetode. 

Jeg lurer også på om vi kan hoppe over dette leddet helt å heller kreve at utleieren betaler. Men vet ikke om han kan ha ett juridisk ansvar for dette. 

 

Lenke til kommentar

Øv deg på å være profesjonell og vennlig. Hvis han/hun blir sinna og konfronterende, bare smil og si det er trist han/hun tar det på den måten, og bare si ha det bra og gå.

Hvis det er langt unna, da er det jo litt annerledes ja. Kunne eventuelt kombinért det med ferie eller annet ærend, hvis mulig.

Ja, er nok best du venter på juridisk kyndig svar herfra da, eller søker opp de instansene jeg nevnte.

Lenke til kommentar

Nå er dette riktig nok en stund siden, men jeg opplevde at jeg ikke fikk lov til å si opp en strømavtale før en ny var tegnet på samme anlegget. Hvis det fortsatt er sånn, kan det være at utleier ikke sørget for at han eller ny leietaker overtok avtalen til gammel leietaker? 

Lenke til kommentar

Det skal ikke være et problem å kontakte strømselskapet sitt og melde utflytting uten at noen nye flytter inn.

Avtalen som Kjell har er mellom han og strømselskapet, og så lenge han ikke har sagt opp avtalen så løper jo denne som normalt. I tillegg er det og viktig å lese av måleren når en flytter ut, og som et minimum å rapportere dette til strømselskapet. Ble måleren lest av?

For om heller ikke det ble gjort så blir det vanskelig å hevde at ny leietaker skal betale så og så mye av det strømselskapet har fakturert Kjell. Hva om ny leietaker ikke har tatt i bruk hybelen i det hele tatt? Hva om ny leietaker bruker mindre strøm enn det Kjell gjør?

Samtidig så vil jeg anbefale deg å ikke løse dette for Kjell. Hjelp Kjell med å prøve å finne en løsning og evnt komme til en avtale med ny leietaker, men ikke gjør det for Kjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...