Gå til innhold

Nå er girløse vindturbiner plutselig populære. Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savner mer informasjon rundt det med AC vs. DC.

Synkrongeneratorer har vært normalen på land, men regner med at DC er blitt normalen i vindturbinparkene, da strømmen skal sendes langt og DC gir minst tap.

Dersom DC er normalt skulle en tro generatoren med fordel kunne ligne på AC dynamoen i en bil. AC ut fra selve generatoren, og likeretting før strømmen sendes til et batteri og vekselrettes til rett spenning og frekvens nær forbruker.

Denne type generatorer kan gå med forskjellig turtall og en skulle tro konstruksjonen til en bildynamo er både enkel og robust, og skulle egne seg i en vindturbin.

Er det teknologien bak bildynamoen som brukes, og i tilfelle ikke, hvorfor?

Jeg spør fordi dette er noe jeg har lurt på en stund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var veldig langt svar fra 1P4XZQB7 på et enkelt spørsmål. Jeg antar svaret er dette: En bildynamo må nødvendigvis kunne brukes på mange forskjellige hastigheter siden den følger turtallet på motoren. En vindturbin er derimot svære saker, og det vil være begrenset hvor fort den kan rotere før den blir ødelagt av sentrifugalkraften.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vindmølle vs vindturbine.

Denne artikkel

https://www.tu.no/artikler/na-er-girlose-vindturbiner-plutselig-populaere-hvorfor/491030#_=_

er i sin originale utgave

https://ing.dk/artikel/spoerg-fagfolket-hvorfor-gearloese-vindmoeller-pludselig-saa-populaere-nu-232255

et godt eksempel på noe jeg har undret meg over de siste uker.

På norsk er det plutselig blitt "vindturbiner".

Hvorfor det ?

En turbine går vanligvis med høyt turtall.

En energiomformer for vind til strøm vil vanligvis holde et lavt turtall på rotor.

Så det undrer meg at begrepet "turbine" her er komme inn.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Per Østensen skrev (36 minutter siden):

Det var veldig langt svar fra 1P4XZQB7 på et enkelt spørsmål. Jeg antar svaret er dette: En bildynamo må nødvendigvis kunne brukes på mange forskjellige hastigheter siden den følger turtallet på motoren. En vindturbin er derimot svære saker, og det vil være begrenset hvor fort den kan rotere før den blir ødelagt av sentrifugalkraften.

Rett nok kan ikke en vindturbin gå med like store omdreininger som en bilmotor, men prinsippene bak vekselstrømsdynamoen burde kunne brukes med lite turtall også etter min mening.

En måte er selvsagt gear, som ikke er aktuelt da dette er en artikkel om vindturbiner uten gear.

Et annet alternativ er at zik-zak utformingen av rotor på dynamoen gjør at frekvensen kan opprettholdes med flere tagger når diameteren på rotor til generatoren kan økes, slik som på en vindturbin.

Den relative farten mellom feltet i rotor og statorviklingene skulle nødvendigvis ikke bli mindre med lavere turtall.

En bildynamo med rotordiameter på 10 cm i forhold til en rotordiameter på 5 m i generatoren til en vindturbin skulle i prinsippet fungere like godt.

Det spesielle med vekselstrømsdynamoen, da den kom, var nettopp at den var effektiv ved lave turtall.

Lenke til kommentar
Per Østensen skrev (20 timer siden):

Det var veldig langt svar fra 1P4XZQB7 på et enkelt spørsmål. Jeg antar svaret er dette: En bildynamo må nødvendigvis kunne brukes på mange forskjellige hastigheter siden den følger turtallet på motoren. En vindturbin er derimot svære saker, og det vil være begrenset hvor fort den kan rotere før den blir ødelagt av sentrifugalkraften.

Synest det er alle tiders med lange komentarer som 1P4XZQB7 har en del av, når Det vil læres bort noe, med referanser og et godt språk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Et tilleggspørsmål til diskusjonen om generatortyper: Er det noen som kan forklare hvorfor "switched reluctance generators" ikke er brukt til vindmøller? Siden denne generatortypen ikke bruker permanentmagneter og sies å ha høy effektivitet over ulike hastigheter og også er billigere, må det være en svakhet som slår ut negativt. Men hva?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inge Bakke skrev (16 timer siden):

Et tilleggspørsmål til diskusjonen om generatortyper: Er det noen som kan forklare hvorfor "switched reluctance generators" ikke er brukt til vindmøller? Siden denne generatortypen ikke bruker permanentmagneter og sies å ha høy effektivitet over ulike hastigheter og også er billigere, må det være en svakhet som slår ut negativt. Men hva?

 

Vel, slike «Flux switching alternators» finnes da. Riktignok bare i Interkontinentale Ballistiske Missiler [ICBM] og dets like, uten at jeg skal bruke akkurat det mot konstruksjonen… 

 

220px-Flux_switching_alternator.gif

 

Denne generatortypen er plaget med det samme som råker rent variabel reluktans motorer — de er et h… å regulere. Og da ikke bare reguleringssløyfa, reluktansmotoren krever mye godt også en annen topologi kraftelektronikk. Eksempelvis er alle statorviklingene unipolart drevet, i motsetning til den klassiske stjernekoblede trefaseviklingen på både synkron- og asynkronmotoren. Skulle tro dette var en fordel, men som alltid, the devil is in the details. På ingen måte umulig, men det blir mye skrål for lite ull. 

 

Problemet med reluktans er at effekten er høyst ulineær med graden av opplinjering. Dette i motsetning til Lorentz kreftene mellom to eksisterende magnetfelt fra stator og rotor, respektive, i  ordinære elektriske maskiner. Konsekvensen av denne ulineariteten er at reluktansmotorer har en rykkete gange ( torque ripple.)  Man klarer bare ikke nulle ut hele ujevnheten i reguleringssløyfen. Men dess fortere motoren snurrer, dess mindre merkbar blir denne rykkingen. Reluktansgeneratorer er derfor egnet i kombinasjon med høyhastighets turbiner, eksempelvis ICBM eller kanskje også turbofan på passasjerfly

 

motors-696x333.jpg

 

Nå skal det sies at man ikke trenger en rendyrket reluktans motor for å oppnå eller utnytte reluktanseffekten. Alle elektriske maskiner med jernkjerne vil på et eller annet vis oppvise magnetisk reluktans, også BLDC. Og da kanskje spesielt Internal Permanent Magnet Motor, slik som på f.eks. i3 og Model 3. Der er ganske enkelt mange måter å flå en katt på…

 

Figura_2-460x104.jpg

 

Scheme-of-a-synchronous-reluctance-motor

 

Det interessante er at man kan konstruere motoren slik at reluktanseffekten og Loretz krefter ikke har sammenfallende maksima. Dette gir muligheter til tuning, noe vinnerlaget av Formula Student Electric fra Karlsruhe Elektrotechnisches Institut har visst å utnytte. Eller i hvert fall deres professorer, Dr.-Ing. Patrick Winzer, Prof. Dr.-Ing. Michael Braun og Prof. Dr.-Ing. Martin Doppelbauer. Disse har flere papir sammen, men i denne sammenheng finner jeg et spesielt papir interessant, der Winzer og Doppelbauer forklarer hvordan man kan hale ut det beste av både PMSM og Reluktansmotoren, samtidig:

 

• Comparison of Synchronous Machine Designs with Displaced Reluctance Axis Considering Losses and Iron Saturation

Endret av 1P4XZQB7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg festet meg ved denne uttalelsen i 1P4XZQB7 sin link til Danish Wind Industry Association. "Most wind turbines in the world use a so-called three phase asynchronous (cage wound) generator, also called an induction generator to generate alternating current.". Jeg antar at dette var skrevet for noen år siden, men dette alternativet bør også nevnes. Den kan  brukes både direkte mot nettet og via en "rectifier/inverter", En"OptiSlip" løsning er også nevnt, hvor man har elektronikk som sitter på selve rotoren og øker motstanden i denne for å øke slip, slik at responsen blir  "mykere" ved vindskift.

En slik induksjonsmotor/generator (IM) brukes også bl.a. som frontmotor i Tesla Model 3 (den bakre motoren er forøvrig en PMASynRM- Permanent Magnet Assisted Synchronous Reluctance Motor). I en bil med flere motorer/generatorer har en IM den store fordelen at den kan rotere fritt uten å bremse, når den ikke trengs. I en elbil med bare induksjonsmotorer (som eldre Tesla og Audi E-tron) er det noe utfordrende å regulere dem slik at de stopper bilen helt og holder den i ro uten bruk av bremsene, nettopp fordi de er asynkrone. Altså må feltet rotere motsatt av den veien bilen vil rulle.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...