Gå til innhold

Hvorfor har man innvandring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.Duklain skrev (6 timer siden):

Jeg mener at dette er en myte. Hadde vi vært underbemannet så hadde vi hatt mye mindre arbeidsledighet i Norge. Tsjekkia som er et "fattigere" land enn oss har mindre arbeidsledighet enn Norge. Det at vi lager for "få" barn er vell egentlig bare positivt så vi ikke er med å over-befolker verden. Ja, vi har relativt høyt utdanningnivå, men det finnes flere land med høyere, vi ligger på høyde med Korea og de har per innbyggere mye mindre innvandring enn Norge. https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/ti-land-med-hoyere-utdanningsnivaa-enn-norge. De fleste jeg kjenner i "dårlige" yrker er nordmenn, og jeg har hatt både "dårlige" jobber og "gode jobber" og i de jobbene jeg har hatt har fordelingen vært ganske lik mellom innvandrere og innfødte når det har kommet til  de "dårlige" og "gode" jobbene. Jeg tror at de høyt utdannede ser ned på de "dårlige" jobbene, men de som er i "arbeiderklassen" er glad i sine jobber som snekkere, renholdsarbeidere, industriarbeidere, trailersjåfører osv. 

Jeg mener at alle er sin egen lykkesmed og må få lov til å bo der de vil, enten det er en nordmann i Spania eller Inder i Norge. Så må alle få lov til å være sin egen lykkesmed, men å se på innvandring som en magisk løsning på ikke-eksisterende problemer tror jeg er uklokt. Men innvandring må bygge på et premiss at de som kommer her må kommer her fordi de vil bidra og delta i et nytt samfunn. 

Jeg har jobbet som vekter i Oslo i 11 år. Jeg har jobbet med folk fra alle bransjer. Min erfaring er at aller oftest, er det utlendinger som tar de tyngre, vanskeligere jobbene, mens vi har mer lederstillinger. Det er bare å ta en tur ut å se, hvem kjører trikken, t-banen og bussen? Som regel utlendinger. Hvem er lokførere? Oftest nordmenn med utdanning. Hvem bygger alle disse flotte nye byggene? Utlendinger. Hvem er prosjektlederne? Nordmenn med utdanning. Det ironiske er at, uten innvandring, hadde vi ikke hatt den velferden vi er så redd for at innvandrere skal stjele fra oss. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi har en befolkningsvekst på knappe 15 000 pr år via fødsler alene.. Dette er ett tall som faller drastisk..

Det fødes ca 54K pr år mens det dør rundt 40K etter de siste tallene jeg har sett på SSB.. Innvandring er da ekstremt viktig for sikre at Norge er i vekst.. Uten innvandring ville vi rett og slett stagnert.. Der er så banalt og enkelt..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
bmwm skrev (13 minutter siden):

Jeg har jobbet som vekter i Oslo i 11 år. Jeg har jobbet med folk fra alle bransjer. Min erfaring er at aller oftest, er det utlendinger som tar de tyngre, vanskeligere jobbene, mens vi har mer lederstillinger. Det er bare å ta en tur ut å se, hvem kjører trikken, t-banen og bussen? Som regel utlendinger. Hvem er lokførere? Oftest nordmenn med utdanning. Hvem bygger alle disse flotte nye byggene? Utlendinger. Hvem er prosjektlederne? Nordmenn med utdanning.

Oslo er unntaket i Norge, Oslo er en av verdens dyreste byer og har også størst forskjell mellom fattige og rike. De som flytter til Oslo er ofte nordmenn med utdanning, mens utlendinger som flytter til Oslo er fra sine lands "arbeiderklasser"

I andre byer er det mer fordelt mellom nordmenn og innvandrere hvem som har jobber,  Jeg har jobbet som lærer i Trondheim og der var flere av mine kolleger innvandrere. I Trondheim er det ikke noe klart skille mellom innvandrerjobber og "norske" jobber. At Oslo er befolket med pompøse klyser og segregerte innvandrere sier mer om Oslo enn Norge som helhet. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krozmar skrev (17 minutter siden):

Vi har en befolkningsvekst på knappe 15 000 pr år via fødsler alene.. Dette er ett tall som faller drastisk..

Det fødes ca 54K pr år mens det dør rundt 40K etter de siste tallene jeg har sett på SSB.. Innvandring er da ekstremt viktig for sikre at Norge er i vekst.. Uten innvandring ville vi rett og slett stagnert.. Der er så banalt og enkelt..

Snur man litt på flisa så kan man si at for mye innvandring hadde ført til overbefolkning? Det som også er tilfellet er at de fleste er arbeidsinnvandrere og flere av disse drar nok hvis det blir dårligere tider. Da hjelper ikke innvandring mye på befolkningsvekst. Hvis man ser bort fra Oslo. Så er de tre største innvandrergruppene: Polakker, Litauere og Svensker. Når det var litt dårlige økonomiske tider i 2016 så skjedde dette: https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/A2aVWE/naa-reiser-svenskene-hjem

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Krozmar said:

Vi har en befolkningsvekst på knappe 15 000 pr år via fødsler alene.. Dette er ett tall som faller drastisk..

Det fødes ca 54K pr år mens det dør rundt 40K etter de siste tallene jeg har sett på SSB.. Innvandring er da ekstremt viktig for sikre at Norge er i vekst.. Uten innvandring ville vi rett og slett stagnert.. Der er så banalt og enkelt..

Når skal den uendelige veksten av folk stoppe? Når vi er 30 millioner i Norge? 90 millioner? 

https://www.nrk.no/norge/ny-rapport_-innvandring-har-fort-til-okte-klasseforskjeller-i-norge-1.14385940

Jeg tipper at  du ikke akkurat er en av slitere som får sett lønna rasert pga kunstig høy konkurranse om lav inntekt jobbene.

Nå med fokus på det grønne skiftet, er det ikkje bedre om vi hindrer befolksningsvekst? 

 

Er det ikkje fryktelig miljøfientlig at vi har tatt over 1 million mennesker og ved å få dem hit 10 dobla deres karbonavtrykk?

 

Eller tenker du at penger og økonomisk vekst trumfer klimasaken og samfunnslimet?

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Hvis vi skal gå ut fra at politikerne vet hva de gjør, så må resultatet av innvandringen også være tilsiktet. Vi snakker ikke her om arbeidsinnvandring fra Øst-Europa, men en stor andel analfabeter og andre trygdeklienter fra MENA-land. Folk fra primitive skamkulturer blir gitt statsborgerskap og dermed stemmerett over fremtiden for vår kultur, som er skyldbasert. Den vestlige rettsstaten er skyldbasert. Gjør du noe galt mot noen, så setter du deg i skyld, og dette kan gjøres opp økonomisk eller ved soning av en straff som utmåles av en uavhengig tredjepart. En skambasert kultur krever gjenoppretting av ære etter påført skam. I vår kultur forutsettes derimot at vi må tåle skam. Frie ytringer er ikke mulig uten at det innebærer rett til å påføre andre skam. En debatt hvor dine argumenter blir avkledd, logisk brister avslørt, eller mangel på kunnskap åpenbart, påfører deg skam. Dette er altså straffbart i en skambasert kultur. Alle bør skjønne konsekvensene av at mennesker fra slike kulturer gis stemmerett i et demokrati.

Politikerne er ikke dumme, de vet dette. Hvorfor vil de endre samfunnet vårt?

De visste også konsekvensene da norske fly ble sendt med bomber over fremmede land. Flyktningestrømmene derfra er skapt med fullt overlegg. Hvis du ikke tror det, så må du tro at politikerne er dumme og ikke vet hva de gjør.

Hva tror du?

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien skrev (52 minutter siden):

Når skal den uendelige veksten av folk stoppe? Når vi er 30 millioner i Norge? 90 millioner? 

https://www.nrk.no/norge/ny-rapport_-innvandring-har-fort-til-okte-klasseforskjeller-i-norge-1.14385940

Jeg tipper at  du ikke akkurat er en av slitere som får sett lønna rasert pga kunstig høy konkurranse om lav inntekt jobbene.

Nå med fokus på det grønne skiftet, er det ikkje bedre om vi hindrer befolksningsvekst? 

 

Er det ikkje fryktelig miljøfientlig at vi har tatt over 1 million mennesker og ved å få dem hit 10 dobla deres karbonavtrykk?

 

Eller tenker du at penger og økonomisk vekst trumfer klimasaken og samfunnslimet?

 

Vi er jo heldig her i Norge, ferdig utdannet personer kommer inn og er klar til å jobbe, betale skatt og bidra til samfunnet vi har..  I snitt koster det jo ca samfunnet 2millioner kroner for å fostre en person fra de er baby til de er myndig.. Så vi sparer penger på ferdig utdannet mennesker som invandrer...

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Miri said:

Hvis vi skal gå ut fra at politikerne vet hva de gjør, så må resultatet av innvandringen også være tilsiktet. Vi snakker ikke her om arbeidsinnvandring fra Øst-Europa, men en stor andel analfabeter og andre trygdeklienter fra MENA-land. Folk fra primitive skamkulturer blir gitt statsborgerskap og dermed stemmerett over fremtiden for vår kultur, som er skyldbasert. Den vestlige rettsstaten er skyldbasert. Gjør du noe galt mot noen, så setter du deg i skyld, og dette kan gjøres opp økonomisk eller ved soning av en straff som utmåles av en uavhengig tredjepart. En skambasert kultur krever gjenoppretting av ære etter påført skam. I vår kultur forutsettes derimot at vi må tåle skam. Frie ytringer er ikke mulig uten at det innebærer rett til å påføre andre skam. En debatt hvor dine argumenter blir avkledd, logisk brister avslørt, eller mangel på kunnskap åpenbart, påfører deg skam. Dette er altså straffbart i en skambasert kultur. Alle bør skjønne konsekvensene av at mennesker fra slike kulturer gis stemmerett i et demokrati.

Politikerne er ikke dumme, de vet dette. Hvorfor vil de endre samfunnet vårt?

De visste også konsekvensene da norske fly ble sendt med bomber over fremmede land. Flyktningestrømmene derfra er skapt med fullt overlegg. Hvis du ikke tror det, så må du tro at politikerne er dumme og ikke vet hva de gjør.

Hva tror du?

Med unntak av noen få ledende politikere, så tror jeg faktisk at de aller fleste på Løvebakken faktisk tror på en fargerik utopia, der vi aldri kan få balkantilstander og der alle blir ateister og humanister. 

Men, vi ser jo herjingene til 3 generasjon MENA på øst-kanten. De er jo mindre integrert og mer kriminelle enn sine besteforeldre.

Tipper det egentlige showet er styrt av ca 40 politikere, der resten er idioter som bare gjentar innøvde propaganda fraser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Krozmar said:

Vi er jo heldig her i Norge, ferdig utdannet personer kommer inn og er klar til å jobbe, betale skatt og bidra til samfunnet vi har..  I snitt koster det jo ca samfunnet 2millioner kroner for å fostre en person fra de er baby til de er myndig.. Så vi sparer penger på ferdig utdannet mennesker som invandrer...

Dette er fra trådstarter

"At leger og andre viktige personer som Norge trenger kommer inn i landet er forståelig men jeg forstår ikke logikken bak den massive innvandringen når det koster så enorme ressurser for landet i trygd, opplæring og kriminalitet. Samtidig ser man at sykehus og sykehjem i Norge sliter med for lite penger. Hvor er logikken?  Er det en agenda som står bak eller er man bare veldig naiv?"

Vi snakker ikke om de få tusen godt utdanna innvandrerne, nå snakker vi om den massive influxen av analfabeter eller mindre utdanna innvandrere fra MENA.

Ser at du er veldig off-topic nå, så la oss komme tilbake til saken. Omtrent ingen er imot leger, ingeniører e.l fra utlandet.

Endret av Thorbjørn_lien
  • Liker 3
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Krozmar said:

Vi er jo heldig her i Norge, ferdig utdannet personer kommer inn og er klar til å jobbe, betale skatt og bidra til samfunnet vi har..  I snitt koster det jo ca samfunnet 2millioner kroner for å fostre en person fra de er baby til de er myndig.. Så vi sparer penger på ferdig utdannet mennesker som invandrer...

Nja. Nesten. Mange innvandrere har utdanning, men er fælt mange utdanninger me ikkje godkjenne... ?Er jo noko eg kan forstå er frustrerende, men også til ein viss grad nødvendig.

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (18 timer siden):

Jeg mener at dette er en myte. Hadde vi vært underbemannet så hadde vi hatt mye mindre arbeidsledighet i Norge. Tsjekkia som er et "fattigere" land enn oss har mindre arbeidsledighet enn Norge. Det at vi lager for "få" barn er vell egentlig bare positivt så vi ikke er med å over-befolker verden. Ja, vi har relativt høyt utdanningnivå, men det finnes flere land med høyere, vi ligger på høyde med Korea og de har per innbyggere mye mindre innvandring enn Norge. https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/ti-land-med-hoyere-utdanningsnivaa-enn-norge. De fleste jeg kjenner i "dårlige" yrker er nordmenn, og jeg har hatt både "dårlige" jobber og "gode jobber" og i de jobbene jeg har hatt har fordelingen vært ganske lik mellom innvandrere og innfødte når det har kommet til  de "dårlige" og "gode" jobbene. Jeg tror at de høyt utdannede ser ned på de "dårlige" jobbene, men de som er i "arbeiderklassen" er glad i sine jobber som snekkere, renholdsarbeidere, industriarbeidere, trailersjåfører osv. 

Jeg mener at alle er sin egen lykkesmed og må få lov til å bo der de vil, enten det er en nordmann i Spania eller Inder i Norge. Så må alle få lov til å være sin egen lykkesmed, men å se på innvandring som en magisk løsning på ikke-eksisterende problemer tror jeg er uklokt. Men innvandring må bygge på et premiss at de som kommer her må kommer her fordi de vil bidra og delta i et nytt samfunn. 

Mange mange nordmenn er ikke kompetente til å utføre arbeid med den kvaliteten det moderne samfunnet krever, til lønnen lovene krever. 

De fleste psykisk eller fysisk syke med høyt fravær, eller redusert arbeidsevne, koster en bedrift mer enn de skaper, til normal lønn. 

Løsningen er grunnlønn, for at mindre kompetente skal klare å bli kompetente, og for at mennesker utenfor arbeidslivet skal kunne bidra til verdiskaping uten å trekke bedrifter ned. 

Men selv da har vi rom for innvandring, grunnet negativ fødselsrate.

NAV som det fungerer nå, og åtte år med partier som tror at pisk og straff er det eneste som hjelper mennesker som er utenfor arbeidslivet eller ikke møter på skolen tilbake, hjelper heller ikke.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Mange mange nordmenn er ikke kompetente til å utføre arbeid med den kvaliteten det moderne samfunnet krever, til lønnen lovene krever. 

 

Så analfabeter med krigstraumer hadde gjort jobben bedre? 

Jeg skjønner ikke at vi på død og liv må ha befolkningsvekst i Norge, og hvis vi må ha det så finnes det flere og bedre løsninger enn innvandring.

Som sagt innvandring er flott men å tro at innvandring i Norge er en quick fix på landets problemer tror jeg er en uklok strategi.

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Krozmar skrev (16 timer siden):

Vi har en befolkningsvekst på knappe 15 000 pr år via fødsler alene.. Dette er ett tall som faller drastisk..

Det fødes ca 54K pr år mens det dør rundt 40K etter de siste tallene jeg har sett på SSB.. Innvandring er da ekstremt viktig for sikre at Norge er i vekst.. Uten innvandring ville vi rett og slett stagnert.. Der er så banalt og enkelt..

Men hva er det denne veksten gir oss? For en del grupper vil det jo være snakk om vekst, i den forstand at det blir flere innbyggere som bidrar, men som likevel bidrar mindre enn de koster og sånn sett fører til en tilbakegang eller stagnasjon fordelt på antall innbyggere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Så analfabeter med krigstraumer hadde gjort jobben bedre? 

Jeg skjønner ikke at vi på død og liv må ha befolkningsvekst i Norge, og hvis vi må ha det så finnes det flere og bedre løsninger enn innvandring.

Som sagt innvandring er flott men å tro at innvandring i Norge er en quick fix på landets problemer tror jeg er en uklok strategi.

Nå må vi skille mellom innvandrere, og asylsøkere.

Vi tar i mot asylsøkere fordi det er moralsk riktig, og totalt sett bidrar til å gjøre verden til et bedre sted.

Vi tar i mot arbeidsinnvandrere fordi det er positivt for økonomien vår at jobber faktisk blir gjort i landet, av folk som klarer å produsere mer enn de koster de private bedriftene.

Til sist, de fleste menneskene utenfor det norske arbeidslivet kunne sannsynligvis klart å produsere noe -- men det er den samme politiske siden som er mest kritisk til asylsøkere og arbeidsinnvandrere som er størst motstander av tiltakene som faktisk hjelper mennesker som av forskjellige grunner ikke jobber ut i arbeidslivet.
Utenfor arbeidslivet? Da skal de piskes helt til de enten ikke rører seg lengre, eller spretter opp og slutter å være late, og arbeider.
Samme løsningen som samme politiske sider har på kriminalitet -- og like i konflikt med hva vi vet om hvordan vi kan bygge et bedre samfunn og hva vi vet om hvordan mennesker fungerer og hva som fører til at mennesker belaster trygdesystemet fremfor å bidra.
Primitivt føleri.
 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er enig at å motta asylsøkere og arbeidsinnvandring er to forskjellige ting.

Men hvordan er det å ta inn asylsøkere som da blir annenrangs borgere i Norge  bra og moralsk riktig? Selvfølgelig skal man hjelpe, men man må jo gjøre noe som faktisk hjelper, og sette de på sosialen og la dem rotne bort kan umulig være bra. 

Arbeidsinnvandring har ført til større forskjeller mellom rike og fattige er det det opposisjonen vil?. Med arbeidsinnvandring så viser jo forsking at arbeidsinnvandring har gjort det dårligere for "arbeiderklassen" og holdingen på venstresiden er at den norske arbeideren er lat, selv om den norske arbeider har vell like mye arbeidstimer som på 70-tallet? 

Bare så det er sagt så støtter jeg ingen partier på Stortinget, hverken Høyre,FrP eller Arbeiderpartiet. Så unngå å sett meg i bås. Jeg er som sagt positiv til innvandring og utvandring. Men dette må bygge på rette premisser. 

 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Morsomt at venstresiden er snakker om evig vekst i befolkningen.

 

Holdningene, verdiene og meningene til en typisk venstreside person er omtrent dønn like til billionærene fra Davos Economic forum.

De svakeste i samfunnet tjener nada på innvandring, men når venstresiden er tatt over ideologisk av neo-liberalisme så kommer nok den endeløse influxen av migranter ifra den tredje verden til å fortsette ufortrødent.

 

Selv Støre brukte polakker til slavepris og betalte semi-svart når Hus og privatbrygge skulle utbedres.

Å, høgresiden i Norge er ikkje særlig bedre, samme møkka bare med neo-konservativt innpakning. Innvandring og offentlig sløsing er all time high. Eneste positive er at folk nesten ikkje dør i helsekø lengre, slik som under Stoltenberg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, Mr.Duklain said:

....og holdingen på venstresiden er at den norske arbeideren er lat, selv om den norske arbeider har vell like mye arbeidstimer som på 70-tallet? 

Kanskje litt avsporing i denne diskusjonen:

Husk at byråkratiet i fagforeningene/LO mye baserer seg på at arbeidere skal være sosialt sårbare. Da har de en oppgave i å forsvare deres interesser som arbeidere og medlems-kontigent blir betalt etc.  

Dersom du i går hørte 1.mai-taler fra LO-representanter, så skinnte det igjennom at deres oppgave var "kamp for likhet og likeverd" i en verden der arbeideren var sosialt sårbar og avhengig av en arbeidsgiver.  I den sammenheng hadde de konkrete forslag for inntekt-sikring. Angående de som faller utafor A4-mønstret (som f.eks. satser på gig-økonomi - ikke bare late slabedasker som kanskje utgjør 1-2 prosent av de som faller utenfor?) så hadde de ingen konkrete forslag. Bare løse slagord.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...