Gå til innhold

Internett fart med VPN


Anbefalte innlegg

Jeg har en fibertilkobling på 100 Mpbs, men når jeg er koblet gjennom ExpressVPN for jeg konstant 42-43 Mbps. Jeg har lest at man bør regne med 10-20% drop i hastighet gjennom VPN så hva kan være årsaken til over halvering av farten hos meg?

Jeg har prøvd flere av serverne og den i Norge er desidert den raskeste. Andre protokoller hjelper ikke. Dette er en kablet tilkobling, ikke WiFi. Det skal sies at jeg kjører Win7 på en "eldre" HP SLimline desktop (Intel P Dual-Core E5300).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Hvilken hastighet får du på PCen uten tilkoblet VPN? Mest sannsynlig så struper Express VPN hastigheten din.. I tillegg kan det være at prosessoren din rett og slett ikke er kraftig nok til å kjøre mer hastighet på VPN. Det krever litt kraft for kryptering og dekryptering av pakkene. Men mest sannsynlig er det pga. struping fra express vpn. Hver server har en gitt båndbredde og en gitt mengde kraft for å kjøre tjenestene for kryptering og dekryptering. Tipper de enten er "overlastet" eller at de struper hastigheten dersom du får mer uten VPN tilkoblet på hastighetstest. 

Lenke til kommentar
KanKhan skrev (51 minutter siden):

Hei!

Hvilken hastighet får du på PCen uten tilkoblet VPN? Mest sannsynlig så struper Express VPN hastigheten din.. I tillegg kan det være at prosessoren din rett og slett ikke er kraftig nok til å kjøre mer hastighet på VPN. Det krever litt kraft for kryptering og dekryptering av pakkene. Men mest sannsynlig er det pga. struping fra express vpn. Hver server har en gitt båndbredde og en gitt mengde kraft for å kjøre tjenestene for kryptering og dekryptering. Tipper de enten er "overlastet" eller at de struper hastigheten dersom du får mer uten VPN tilkoblet på hastighetstest. 

Jeg får det har betalt for uten VPN, 100Mbps.

Jeg mailet ExpressVPN så hvis de struper hastigheten burde de jammen nevnt muligheten for at det er grunnen. Jeg tenkte også at det var min aldrende prossessor som ikke takler krypteringa. Kanskje jeg kan slå den av og teste igjen..  Jeg kan ev. teste en annen VPN.

Endret av MC54
Lenke til kommentar

 

NoTrace skrev (3 minutter siden):

Mest sannsynlig er det hos ExpressVPN det ligger, og det er ikke unormalt at hastighet halveres over VPN. Det har også en del å si hvor belastet VPN serveren er osv. så i enkelte tidsrom kan det være bedre, og i andre kan det være verre.

Ok. Kan jo leve med rundt 45Mbps. Er ikke no stort problem.

Endret av MC54
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (13 minutter siden):

Det er sikkert andre VPN-leverandører som kan levere høyere fart. Jeg brukte NordVPN en periode, og enkelte av de norske serverne der gav meg rundt 250 mbps, på min 500 mbps linje.

Akkurat. ExpressVPN har bare en server i Norge så vidt jeg vet.

Merko. skrev (9 minutter siden):

Helt naturlig at VPN-selskaper struper hastigheten, spesielt om mange benytter seg av samme lokasjon.

I guess so..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...