Gå til innhold

Berøringsfri betaling med smartklokke?


Anbefalte innlegg

I disse koronatider skal man ta minst mulig på ting som andre har tatt på. Jeg har derfor tatt i bruk berøringsfri betaling med klokken. Det er flere klokker som har denne muligheten, både fra Apple, Garmin, Fitbit og andre, men det krever at man også har et bank-/kredittkort som støtter dette.

Jeg har en Fitbit Ionic, og der fungerer Fitbit Pay enkelt og greit. Velg Wallet fra menyen til høyre eller fra toppmenyen, eller programmer venstreknappen til å starte Wallet, så blir du spurt om å taste en PIN som du valgte selv da du satt opp Pay. Så er det bare å holde klokken inntil leseren, og du har betalt. Når du har tastet PIN en gang kan du betale igjen uten PIN i 24 timer, det holder å starte Wallet. Når du tar av deg klokken slik at den ikke registrerer puls blir Pay deaktiveret, og du må taste inn PIN ved neste gangs bruk. Har du klokken litt løst på håndleddet kan det være at den mister pulsen, og da må man også inn med PIN. Pay virker også når man ikke har med seg telefonen.

Noen andre som bruker dette? Med andre klokkemerker? Hva er erfaringene så langt?

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg bruker Samsung pay pp Galaxy watch med Uoffisiell løsning. Appen curve som linker bankkortene mine til curve og et gratis curve kort i Samsung pay appen med maks 500 pound sterling per måned gebyrfritt. Ellers google pay på telefonen om betaling med klokka skulle skjære seg. Min Galaxy watch vil bare ikke virke med bankterminalene til meny og kiwi. Ellers ok.

Lenke til kommentar

Jeg har Apple Watch og har brukt Apple Pay i 1 års tid nå.

Super lett, trenger ingen kode uansett hvor stort beløp (har betalt over 6000,- med den).

Når jeg tar av klokken må jeg inn med koden (kan velge opp til 10 sifret kode, og det er ingen hint om hvor mange siffer koden er på).

Føles mye tryggere enn å betale med kort.

Har aldri med meg kortene lenger, får til å betale med klokken så å si over alt.

Oppdaget noe på siste turen vi var på, innsjekking på hotel (da er det vanlig å sjekke inn med ett kort).

Jeg hadde selvfølgelig ikke med meg kortet så endte med å betale hotellrommet da vi sjekket inn.

 

Personlig skjønner jeg ikke at det er så få av oss som har tatt i bruk klokke betaling/ mobil betaling,

spesielt under covid-19 perioden vi er i.

Er bare på Rema 1000 jeg må trykke på OK tasten etter å ha scannet klokken (unødvendig spør du meg).

På Kiwi (og noen andre plasser) må jeg scanne klokken 2 ganger. Første gangen står det ikke beløp i displayet, det er bare Wi-Fi-symbolet. Etter første scanning kommer beløpet opp og da blir varene betalt (uten å røre terminalen).

Hos Coop butikkene fungerer det etter min mening best. Der får jeg betalt uten å berøre terminalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...