Gå til innhold

Fortsatt problemer for logistikkskipet: KNM Maud har vært i Norge i et år, men er ennå langt fra klart til bruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal hete et sted at "en blir ikke profet i eget land".

Norske myndigheter kan ikke ha mye tro på det som skapes her i landet.

Det stoles derimot blindt på på det som er bygget andre steder i verden, det ser vi stadig.

Noen ganger blir det svinaktig dyrt også, som da akslingene på Helge Ingstad var hule og forårsaket at den sank helt, til slutt, og tabben ble fullkommen.

Det spiller heller ingen rolle hva slik ekskludering av Norsk industri koster til slutt, når alle tabber og tull er oppdaget og kanskje utbedret.

Og ingenting tyder på at de har oppdaget at de har noe spesielt å lære.

Så denne "innkjøps-hengemyra" har neppe fått sitt siste offer ennå.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Slike skip har vært bygd på samlebånd på Sunnmøre de siste 10 årene, på tid og budsjett, rett ut i operasjon. Men det går jo ikke i det offentlige, man må kjøre en teknokratisk anbudsprosess som velger det billigste anbudet, som selvfølgelig alle (unntatt de som jobber i offentlig sektor) skjønner betyr det dyreste sluttresultatet? For å sitere en bekjent som jobbet mange år i Forsvaret; den største sikkerhetstrusselen mot Norge er Forsvaret manglende evne til styre seg selv.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (6 timer siden):

Det viktigste er at anbudet er lavt,

om det blir både dårligst, og dyrest til slutt så skremmer det helt åpenbart ikke!

Om noe er for godt til å være sant.....

Jepp! EU krever internasjonale anbudsrunder, men gjør unntak for forsvarsmateriell. Men Norge "må" være flinkeste gutten i klassen, og setter ALLE forsvarsinnkjøp også ut på internasjonale anbud. Så da går jobben til et lavkostland, med avslappet holdning til leveringstidspunkt og kvalitet. Og når skipene endelig kommer til Norge, så begynner jobben (og kostnadene) med å finne ut hva som er feil/dårlig og hva som må fikses/utbedres. Men DE kostnadene tas ikke med i regnestykket når  anbudene vurderes. 

Bare se på fregattene f.eks. Hvor mange av de er operative? Halvparten ligger vel til kai som delebåter for de få som er i drift...

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...