Gå til innhold

Oppgjør ved salg av bolig med samboer


Gjest 696d2...773

Anbefalte innlegg

Gjest 696d2...773

Jeg og samboeren kjøpte leilighet sammen for noen år tilbake. Hun hadde ingen egenkapital og det var jeg som kom inn med største del av summen for leiligheten, ca halvparten av prisen. Den resterende halvdelen har vi lånt og delt på 2. Det vil si at jeg sitter da at jeg sitter i underkant av 80% og hun med litt over 20% av verdien på leiligheten ved salg. Altså hun får vel 20% av overskuddet + det hun har betalt i avdrag på lånet. Blir ikke det riktig?  

Og blir det da riktig at vi skal dele alle utgifter av oppussings/maleutstyr og andre interiør/materiale utgifter i forbindelse med oppussing basert på denne andelen? Eksempel hvis et maling spann koster 1000 kr så betaler jeg 800 og hun 200. Dette er mest med tanke på salg. Vi har nylig gått fra hverandre og starter å pusse opp leiligheten snart. Jeg har begynt å tenke på fordeling og vil at alt skal bli mer eller mindre riktig for begge parter gjennom hele prosessen. Det gjelder også det vi har pusset opp for tidligere. Vi har delt det meste 50/50 så langt. Men så kom jeg til å tenke på at det kanskje ikke blir riktig ved salg og at jeg skylder henne litt for det. 

Trenger litt hjelp her. Samboerskap og det å eie sammen blir fort en rotete knute gitt. 

Anonymous poster hash: 696d2...773

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det mange veier til mål.. Alt på hvordan du ser på investeringen.

1: Enkelt å greit.

Dere selger, Du får tilbake egenkapitalen skutt inn, resten fordeles 50/50 etter betalt gjeld, ettersom dere har delt kostnadene 50/50

 

2:

Dere selger, du får Egenkapital + renter for evt hva du ville fått hvis du hadde investert i et av dine bank sine fond, resten deles 50/50 etter gjelda er betalt

 

3:

Hvis du gikk inn som eier i andel % samt dere har kontrakt på dette, og betalinger gjenspeiler det. Så går du utifra denne prosentandelen med utgifter og inntekter.

 

Jeg personlig anbefaler nr 2:

Da får du noe ut av å låse egenkapitalen din, samt at partner forhåpentligvis får litt med følge av økt verdi. Noe som ikke ville vært der uten deg..

Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå et 4. alternativ:

4. Du trekker ut egenkapital + markedsjustering (har leiligheten gått opp 5% siden kjøp, legger du til 5%). Deretter deler dere resterende 50/50.

 

For øvrig mener jeg at oppussing og slikt skal bekostes i henhold til eierbrøk (80/20 i dette tilfellet), da det bidrar i økt verdi som fordeles tilsvarende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er eigarforholdet 20/80 så er det det, uavhengig av eigenkapital. Eigenkapital og gjed er berre to måtar å eige ein del av bustaden, så det blir feil å ta utgangspunkt i eigenkapital ved kjøp. Har bustaden falt 10% i verdi så har vedkomande med EK tapt 10% av den verdien. At ein person sto for 100% av EK er irrelevant. 100k i EK og 100k verdi i eit lån er likestilt og det blir feil å behandle EK særskilt.

Du eig altså 80% av bustaden og 50% av lånet. Ho eig 20% av bustaden og 50% av lånet. Om verdien hadde vore 1m så hadde du hatt 600k EK, og 200k lån. Ho hadde hatt 200k lån.

Blir bustaden solgt så får du 80% og ho 20%. Utgifter til oppussing er det lurt å dele på same måte for å unngå krangling om eigarforholdet ved salg. Så lenge de følgjer 80/20 ved alt som har med verdien og investeringar i bustaden å gjere så er alt på stell.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...