Gå til innhold

Gamingskjerm til ny build - gå for noe billig eller legge i litt ekstra?


Impulzive

Anbefalte innlegg

Hei :) 

Kjøpte ny PC for litt siden og fant fort ut at jeg også trenger ny skjerm.

PCen ble bygget med disse delene: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=636987&view=b

Bruker den hovedsakelig til FPS spill som COD: Warzone, Metro Exodus og Battlefield. Er egentlig ikke så kresen og synes spillene ser grei nok ut på den nåværende skjermen jeg har (S24E450 - https://www.dustinhome.no/product/5011065264/s24e450), men kunne tenkt meg noe med høyere refresh rate, bedre input lag og mindre tearing.

Med alt på fullt får jeg ca. 150 fps på COD: Warzone som jeg spiller mest (1080p). Er redd jeg vil miste en del FPS ved å gå opp til 1440p. Tenker det også ville vært naturlig å gå opp i størrelse til 27" som igjen vil føre til at jeg gjerne må sitte litt lenger unna skjermen? Bordet skjermen skal stå på er ikke så dypt.

Føler jeg finner mye negativt om de fleste skjermer til under 4-5k, så jeg vurderer å bare kjøpe denne som uansett vil være mye bedre enn den jeg har nå, uten å tømme lommeboken: https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/128296/asus-vg249q-23-8-tuf-gaming-skjerm-sort

Noen innspill? Har egentlig ikke noe budsjett, men klarer ikke helt å rettferdiggjøre en skjerm til 7-10k når den jeg bruker nå nesten funker, men igjen så har jeg aldri sett/brukt en skjerm med noe høyere enn 1080p 60hz, så vet ikke hva jeg går glipp av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan uansett fint kjøpe en 1440p skjerm, så skru ned oppløsningen på de spillene som ikke takler det til 1080p.

Får jo utnytta 1440p over alt ellers på skrivebordet osv.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Endret av Merko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den skjermen til 2k fra asus har dårlig bakgrunnsbelysning, og uten overdrive vil det vel bli noe ghosting på det panelet. I tillegg har den kun freesync og ikke full VRR, kun 6-bit som er helt begredelig, og vil gi fryktelig colorbanding. Slik kan jeg fortsette i det brede og lange, det er en grunn til at den skjermen er billig. Ser vi bort fra selve refresh raten er vel panelet på nivå med BenQ skjermen jeg hadde i 2009 ? Så rimelig utdatert.

Er totalt uenig med Randeboy, den skjermen kjøper du ikke hvis du har råd til å legge mer penger i skjerm. Den Asus skjermen er en nødskjerm om man ikke har mer penger. Gir absolutt null mening i å kjøpe billigere skjerm enn skjermkort, da det faktisk er skjermen som viser grafikken. Bare for å vri på det, kjøper du skjerm til 2000 kunne du likegodt kjøpt billig skjermkort. 

Skal jeg være helt ærlig finner du ingen skjermer under 5k hvor ikke noe er galt. Enten om det er:

- smearing

- dårlig bakgrunnsbelysning

- backlight bleed

- crushing

- colorbanding

- mangler g-sync

Har du råd, så er det alltid lurt å legge mest mulig penger i skjerm, da dette er hardware som holder seg vesentlig lengre enn f.eks.  skjermkort. 

Har du noen gang prøvd er skjerm til 7-10000 kunne du aldri gått tilbake, prisen mener jeg er lett å rettferdiggjøre dersom man har prøvd og sammenlignet slike skjermer.

Skal jeg anbefale en rimelig skjerm så kan det være Asus PG279QE. Der mener jeg man får mye skjerm for pengene.

 

 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko. skrev (1 time siden):

Du kan uansett fint kjøpe en 1440p skjerm, så skru ned oppløsningen på de spillene som ikke takler det til 1080p.

Får jo utnytta 1440p over alt ellers på skrivebordet osv.

Vil ikke spillene bli en del mindre klare ved å skalere ned til 1080p på en 27" enn å kjøre 1080 native på en 24"?

Emile the rat skrev (34 minutter siden):

...

- mangler g-sync

 

 

Er ikke g-sync forbeholdt nvidia kort?

Synes Asus PG279QE var litt dyr.. Brukte i utgangspunktet en del mer på PCen enn det jeg hadde tenkt, mye på grunn av kronekursen, så vil helst ikke bruker mer enn nødvendig på skjerm.

Føler også det er litt risky bruke mer penger på en skjerm når verken Elkjøp, Power eller Komplett har åpent kjøp om dagene pga. Coronaviruset, så jeg mister tryggheten ved å kunne returnere skjermen om jeg ikke skulle være helt fornøyd..

Forventer ikke all verden av en skjerm til 2k, så jeg tror terskelen for å skulle bli misfornøyd der er mindre enn å bruke 7k++, da forventer jeg gjerne mer enn det kanskje skulle levere? Man får jo det man betaler for, men jeg tenker bare det er greit å kunne levere den tilbake om man ikke skulle være helt fornøyd, det kan jo jeg ikke nå, så 2k føles mer safe...

Lenke til kommentar
Impulzive skrev (På 27.4.2020 den 23.41):

Vil ikke spillene bli en del mindre klare ved å skalere ned til 1080p på en 27" enn å kjøre 1080 native på en 24"?

Joda, hvor mye du vil merke det vil nok være litt avhengig av spill.

Du kan jo forsøke finne et skjermbilde av spill i 1920x1080 så skallere det opp til 1440p så se hvor dårligere det blir. Blir jo ikke det samme men kanskje gir deg en pekepinn.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Endret av Merko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Impulzive skrev (12 timer siden):

mister tryggheten ved å kunne returnere skjermen om jeg ikke skulle være helt fornøyd..

Forventer ikke all verden av en skjerm til 2k, så jeg tror terskelen for å skulle bli misfornøyd der er mindre enn å bruke 7k++, da forventer jeg gjerne mer enn det kanskje skulle levere? Man får jo det man betaler for, men jeg tenker bare det er greit å kunne levere den tilbake om man ikke skulle være helt fornøyd, det kan jo jeg ikke nå, så 2k føles mer safe...

Tror sjansen for å bli mindre fornøyd er betraketlig større jo lengre ned man går i pris.

Jeg vet ikke hvilke skjerm du sitter på i dag, men rent kvalitetsmessig vil jeg si den ligger 10 år tilbake i tid. Jeg forstår du synes 7k er dyrt, men selv synes jeg 2-3k for en skjerm som leverer kvalitet på linje med noe man fikk for 10 år siden er helt hinsides.

Selv om elkjøp, power og komplett har kuttet åpent kjøp så gjelder fremdeles norsk kjøpslov og 14 dagers reklmasjon.

Som vil si at man kan returere skjermen tilbake innen 14 dager om det skulle være døde pixler, eller backlight bleed. Sånn sett er det ingen risiko.

Men forstår selvsagt at det er snakk om mye penger, men når man bruker flere tusen på PC gir det ikke mening å kjøpe billigskjerm. 

Kjøper du en 1440p skjerm med 144hz, slipper du å kjøpe ny skjerm den gangen du skal oppgradere PCen. Sånn sett er det en innvestering. 1080p begynner å bli ganske gammelt, og mer noe man kjøper om man sitter på en gammel PC. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Svein M said:

Veldig bra skjerm for prisen tror jeg. 1000:1 oppgitt kontrast er helt vanlig for IPS skjermer.

3000:1 IPS finnes nå i markedet. 
2000:1 finnes nå også.
 

Problemet er som Emile the rat sier: Veldig mye elendig på markedet, og alt billig har en eller annen stor mangel. Og siden LCD er LCD, så har fortsatt alt dyrt noen mangler.
1000:1 høres helt greit ut til du ser på film eller spiller spill, og du kommer til en scene hvor alt ikke er 100% belyst. Og plutselig glir gråtonene over i hverandre, og fargene er svake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes en del skjermer med VA panel som har 3000:1 i kontrast. Det gir bedre bilde, men muligens kan mange av de ha problemer med bilder med bevegelse, så det blir viktig å finne en god skjerm. Det holder at den har freeSync, g-sync er bedre, men ikke nødvendig og virker uansett ikke på AMD skjermkort.

Jeg mener det er godt nok med 1920x1080 skjerm (helst 24"). Men på en annen side så mener jeg også at det går fint med 2560x1440 skjerm med så kraftig grafikkort som du har (Radeon RX 5700 XT). Best med 27" med denne oppløsningen.

Her er et søk etter gaming skjermer med høy kontrast:

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s352250366

Skjermer med freeSync:

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s352251587

Skjermer med freeSync 2:

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s352251599

(Det er en del feil prisjakt når det gjelder spesifikasjoner)

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (På 28.4.2020 den 11.59):

3000:1 IPS finnes nå i markedet. 
2000:1 finnes nå også.
 

Problemet er som Emile the rat sier: Veldig mye elendig på markedet, og alt billig har en eller annen stor mangel. Og siden LCD er LCD, så har fortsatt alt dyrt noen mangler.
1000:1 høres helt greit ut til du ser på film eller spiller spill, og du kommer til en scene hvor alt ikke er 100% belyst. Og plutselig glir gråtonene over i hverandre, og fargene er svake.

Veldig sant.

En av fordelene med IPS er at den skal ha bedre fargegjengivelse enn TN og VA, men det poenget faller helt bort om man kjøper en billig IPS skjerm med 6-bit uten sRGB.

Til de som ikke tror meg, at disse billige IPS skjermene er utdatert og langt under hva jeg mener er akseptabelt, så tok jeg utgangspunkt i den IPS skjermen som diskuteres; vg249Q. Den har 6-bit + frc og kun 72% NTSC (mangler sRGB). Med denne informasjonen tok jeg to bilder som hadde 8-bit som kilde, og nedskalerte de i adobe photoshop til 6-bit frc med 72% NTSC. Poenget mitt er vel i illustere hvor dårlig en kilde kan sees ut dersom man har har begrensninger på skjerm. At en skjer er IPS har alene lite å si.

Første eksempel er et animert bilde fra spillet red dead redemption 2:

Bilde 1 er 8-bit, 100% sRGB 1920x1080.

1793412045_RDR28-bit.thumb.jpg.87ffe238cf45c451be20a25550225793.jpg

Bilde 2 er 6-bit + frc, 72% NTSC 1920x1080.

RDR2-6-bitfrc72ntsc.thumb.png.f6da88dd277af0d0c9f479662240d050.png

Dette bildet så ikke veldig ille ut, men man kan tydelig se bending rundt lyskilden til høyre.

Eksempel nummer 2 tok jeg et worst case scenario på hvordan mørke bilder med stort sortnivå kan bli på en slik type skjerm:

Bilde 1 er 8-bit, 100% sRGB 1920x1080.

2083162570_DarthVader8-bit.thumb.jpg.3af01046f4812c122afa8188b9749f01.jpg

Bilde 2 er 6-bit + frc, 72% NTSC 1920x1080.

DarthVader-6-bitfrc72ntsc.thumb.png.13a7d7f08adf5d8c0696d0c621757b40.png

Begge bildene har samme kildekode, og program som er brukt er Adobe Photoshop CS6. Bildene er nedskalert på en skjerm med 8-bit + frc og 100% sRGB.

Dette eksempelet gjelder skjermer uten sRGB, skjermen som NoTrace linker til over meg ville ikke fått dette problemet da den har 99% sRGB, det ville fjernet det meste av denne bandingen :)

Nå høres jeg sikkert ut som en dommedagsprofet, men  både bit-color og fargegamut (sRGB) har mye å si i bilder og film med mye sortnivå. Selvsagt kan dette justeres noe med kalibrering, men utgangspunktet er som sagt ikke optimalt.

Det er grunnen til at jeg ikke anbefaler billigskjermer. En billig IPS skjerm kan på mange vis sammenlignes med eldre LCD skjermen, på den tiden NTSC fargeskala var en standard.

 

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Mange innspill her! Setter pris på det.

Etter å ha sett på eksemplene dine Emile the rat så ble jeg noe mer overbevist om å ikke gå for den til 2k.

Angående 1040p og 1080p så er jeg enig med Svein om at 1080p er godt nok for en 24", mens jeg burde gå opp til 1440p dersom jeg skal ha 27".

Skal ta turen innom Elkjøp og se litt nærmere på skjermene de har der og i første omgang bestemme meg for størrelse, men tror det fort lander på 24" da jeg regner med jeg får et bedre panel/display for pengene i motsetning til om jeg går opp til 27" 1440p?

Lenke til kommentar
Impulzive skrev (2 timer siden):

Mange innspill her! Setter pris på det.

Etter å ha sett på eksemplene dine Emile the rat så ble jeg noe mer overbevist om å ikke gå for den til 2k.

Angående 1040p og 1080p så er jeg enig med Svein om at 1080p er godt nok for en 24", mens jeg burde gå opp til 1440p dersom jeg skal ha 27".

Skal ta turen innom Elkjøp og se litt nærmere på skjermene de har der og i første omgang bestemme meg for størrelse, men tror det fort lander på 24" da jeg regner med jeg får et bedre panel/display for pengene i motsetning til om jeg går opp til 27" 1440p?

Du får helt klart et bedre panel for pengene med 24" 1080p, da tilsvarende panel med 27" 1440p koster vesentlig mer :) 

Men som sagt, forstår at det finnes en mellomting, da 7k kan bli i dyreste laget og hvor 2k er billig. Men det å se på skjermer i butikk er lurt om man er usikker, bare aldri gå for en skjerm uten sRGB, så er mye gjort ;)   

Freesync er også godt tips, siden du har AMD kort. Ville aldri kjørt en 144hz uten adaptiv sync :) 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (23 timer siden):

Du får helt klart et bedre panel for pengene med 24" 1080p, da tilsvarende panel med 27" 1440p koster vesentlig mer :) 

Men som sagt, forstår at det finnes en mellomting, da 7k kan bli i dyreste laget og hvor 2k er billig. Men det å se på skjermer i butikk er lurt om man er usikker, bare aldri gå for en skjerm uten sRGB, så er mye gjort ;)   

Freesync er også godt tips, siden du har AMD kort. Ville aldri kjørt en 144hz uten adaptiv sync :) 

Tror jeg skal følge litt med på tilbud fremover og være på utkikk etter eventuelle demo/outlet-skjermer og se om jeg finner et kupp :) Haster ikke med ny skjerm og føler nå at de fleste skjermene i prisklassen jeg ser på har kompromisser jeg helst vil unngå. 

Hva tenker du forresten om denne skjermen? https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/DEAW2518HF/alienware-aw2518hf-24-5-gamingskjerm-sort-solv

Lenke til kommentar
Impulzive skrev (3 minutter siden):

Tror jeg skal følge litt med på tilbud fremover og være på utkikk etter eventuelle demo/outlet-skjermer og se om jeg finner et kupp :) Haster ikke med ny skjerm og føler nå at de fleste skjermene i prisklassen jeg ser på har kompromisser jeg helst vil unngå. 

Hva tenker du forresten om denne skjermen? https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/DEAW2518HF/alienware-aw2518hf-24-5-gamingskjerm-sort-solv

Komplett har denne på demo: https://www.komplett.no/product/891846/demovarer/datautstyr/demo-skjermer/acer-27led-predator-g-sync-xb271hu-demo

Vet at de også har denne som demovare på Elkjøp, men ikke noe godt tilbud uten slitasje. Var vel en på forumet her som kjøpte lik skjerm for rundt 4000 for litt siden. Så lurt å følge med, plutselig dukker det opp et godt tilbud uten at det er slitasje på varen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har fulgt litt med og sett litt rundt, men klarer fortsatt ikke helt å bestemme meg.. Er mest usikker på størrelse og oppløsning. Tenker da å bestille to skjermer og beholde den jeg ender opp med å like best.

Har et budsjett på 5k, AMD grafikkort og bruker PCen hovedsakelig til FPS spill. Vil jeg få noe bedre enn disse skjermene til 5k?

https://www.proshop.no/Skjermer/MSI-24-Skjermer-Optix-MAG251RX-Svart-1-ms-NVIDIA-G-Sync-Compatible/2835432

https://www.netonnet.no/art/gaming/gamingskjerm/lg-27gl83a-b/1011816.11513/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...