Gå til innhold

Bilflåte kan bli energilagre: Her demonstreres 20 kW trådløs lading i begge retninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274
Sitat

Overført effekt var 20 kilowatt, som ifølge ORNL er den høyeste som er demonstrert over et luftgap på 30 centimeter. 

Minner om at Wartsila gjør 2 MW over en halvmeter, så jeg lurer på hvordan de kan påstå dette.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Simen1 said:

20 kW trådløst - Hvem er dette myntet på?

- Det er i hvert fall ikke for de som lader hjemme for de har neppe tilgang på 20 kW og ikke har de behov for det heller.

- Det er i hvert fall ikke myntet på de som er på langtur. 20 kW er for tregt.

Kanskje noe for taxinæringa?

Drosjer, busser, transportører - alle kjøretøy som har faste stopp over kortere tid (5-20 minutter av gangen).

Drosjer på drosjeholdeplasser, busser på endestasjoner hvor de venter et kvarter på neste buss før de kjører, vare- og lastebiler som frakter større leveranser til butikker/lagre.

----------

Hva er effektivitetsgraden på dette? Jeg fikk demonstrert trådløs lading ved et arrangement i København i 2014 en gang, og de mente da at effektiviteten var på rundt 90 prosent, om jeg ikke husker feil. Men da var ikke effekten på mer enn 3,6 kW tror jeg.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

20 kW trådløst - Hvem er dette myntet på?

- Det er i hvert fall ikke for de som lader hjemme for de har neppe tilgang på 20 kW og ikke har de behov for det heller.

- Det er i hvert fall ikke myntet på de som er på langtur. 20 kW er for tregt.

Kanskje noe for taxinæringa?

Vi har snart mulighet for 22kW lading i garasjen, forutsatt at elverket lar oss bruke 3 fase, men det mente elektrikeren at sannsynligvis skulle gå i boks. Ble ikke veldig mye dyrere enn lavere effekt, da det stort sett er kabel og sikringer som koster litt mer...

Endret av ovstebo
Lenke til kommentar

Hvis ikke hardwaren på bilsiden er veldig dyr, så kan det tenkes at mange produsenter vil støtte det. Det hadde det vært kjekt å ha dette som parkeringslading. Veldig mange som ikke har egen parkeringsplass med lading, med induksjon slipper man å hente fram kabelen, riskere at den blir stjålet osv. Og et luftgap på 30 cm er jo mer enn nok for de fleste biler, så da trenger man ikke noen bevegelig plate som løfter seg opp til batteriet, slik som har vært skissert tidligere.

Lenke til kommentar
OlaML skrev (30 minutter siden):

Hvis ikke hardwaren på bilsiden er veldig dyr, så kan det tenkes at mange produsenter vil støtte det. Det hadde det vært kjekt å ha dette som parkeringslading. Veldig mange som ikke har egen parkeringsplass med lading, med induksjon slipper man å hente fram kabelen, riskere at den blir stjålet osv. Og et luftgap på 30 cm er jo mer enn nok for de fleste biler, så da trenger man ikke noen bevegelig plate som løfter seg opp til batteriet, slik som har vært skissert tidligere.

Også genialt som abbonementsbasert tjeneste:
Bilen din får et "simkort" og du kan inngå avtaler med så mange tilbydere du bare vil, og sette innstillinger for når den skal "akseptere" lading (f.eks. når ladingen koster mindre enn XXkr/kWh og aktuell batterikapasitet er under 50%). Så kan det typisk settes podder skjult i bakken der bilen vanligvis står noen minutter; utenfor kjøpesenter, ferjekøer, bilvaskehaller, i drive through-køen, parkeringsplasser etc.

Om hardwaren i bakken er billig nok vil det jo lønne seg å montere på alle parkeringsplassene, da tilbyderen tjener penger på lading uten noe mer om og men. På sikt blir uansett "hele" bilparken elektrisk, og da er det mange potensielle kunder. Det vil jo også være kjempepluss for butikker som er på veien til feriedestinasjoner, da gjerne mange stopper for å handle der på utfartsdagen uansett (stopper på vei til hytta for å handle inn til hele påsken og får ladet gode 20kWh samtidig, uten noe mer om og men). Det vil jo også være forskjellen på om bilen har rekkevidden som skal til eller ei i mange tilfeller.

Endret av ovstebo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med vehicle-to-grid er jo også et spørsmål om batterislitasje. Den forenklede fremstillingen er at om du lader batteriet fra 40-60% så tilsvarer det 1/5 av en 0-100% syklus. Nå vet vi at det sliter ekstra på batteriene om du beveger deg i ytterpunktene så det avgjørende spørsmålet er hvorvidt det finnes et arbeidsområde hvor batterislitasjen er så lav at den er neglisjerbar. 

Jeg kan helt klart se at trådløst ladeplate kan være attraktivt også for privatkunder, selv på moderat effekt(3,6kW). Hvis mange nok har dette vil det bli vesentlig enklere å bruke elbiler for å aktivt balansere nettet siden andelen biler som er koblet til lader vil øke.

Lenke til kommentar

Hvem er det myntet på? Typ. alle gateparkerte biler som etter hvert vil bli elektrifiserte. I stedet for å hurtiglade, noe som gir dem neglisjerbart billigere drift enn ICE-bil, kan de nå parkere når de står gatelangs. Ikke nok med det, men de kan i tillegg fungere som regulerkraft, som er sårt tiltrengt når Norge er i importsituasjon (1 av 7 år).

Lenke til kommentar
rm84 skrev (2 timer siden):

Hvem er det myntet på? Typ. alle gateparkerte biler som etter hvert vil bli elektrifiserte. I stedet for å hurtiglade, noe som gir dem neglisjerbart billigere drift enn ICE-bil, kan de nå parkere når de står gatelangs. Ikke nok med det, men de kan i tillegg fungere som regulerkraft, som er sårt tiltrengt når Norge er i importsituasjon (1 av 7 år).

Som i beboere og ansatte langs gata? De parkerer jo typisk 8+ timer per døgn og trenger dermed ikke så mye som 20 kW.

Lenke til kommentar

20kW er kun viktig for dem med et snev av dårlig tid. Som drosjesjåfører, pizzabud, hjemmehjelper osv. Vanlige folk vil klare seg greit med mindre(3,6kW?) men siden det er så mange vanlige folk og bilene dermed vil stå tilkoblet store deler av døgnet får vi allikevel tilgang til en helt vanvittig reguleringskapasitet på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

hjemmehjelper

Hjemmehjelper bruker nok vesentlig mindre enn 50% av sine 7,5 arbeidstimer i fart og snitthastigheten er antagelig godt under 60 km/t. Dvs. mindre enn 225 km/dag. De jobber stort sett kun 1 skift per dag pga kostnadskutt ikke tillater s¨å mye bruk av kveldstillegg. Dvs. det rekker med en bil som klarer 225 km med grei margin på en skikkelig dårlig dag. Så 350 km ++ WLTP skulle holde. Med et forbruk på 200 Wh/km så vil det si et ladebehov på 45 kWh delt på de 16 timene bilen står parkert. 45/16 = 2,8 kW. Rund opp til 3,6 kW for å være sikker. Hjemmehjelp-bilen står forsåvidt kun parkert ett sted så noen 20 kW-ladere rundt om kring hjelper neppe mye.

Men jeg er enig i at 20 kW sikkert passer greit for taxisjåfører og pizzabud. De kjører nok ofte lengre per dag og stopper på faste plasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir jo hva som blir billigst, for jeg trur neppe det å legge 50-100km med slike strekninger vil være løsningen. Da får man jo mer ut av det om man kun fokuserer på typiske "kø-gater". Som inn til ferger og taxi-køer rundt om kring der man ofte ruller litt sakte fremover som gjør en kablet løsning vanskelig. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

PS. Artikkelen handler om trådløse ladepunkter, ikke hele veistrekninger med trådløs lading.

Den handler om to-veis lading. Men det må være lov å diskutere bruken uansett? Jeg ser ikke helt fordelen av å ha en slik løsning om det ikke brukes ved områder hvor man helst ikke bare kan plugge inn en simpel kabel. 

Lenke til kommentar
On 4/28/2020 at 4:00 PM, Harald Myrhaug said:

Tror neppe folk har lyst til å bruke opp elbilens batteri-levetid på å være "samfunnets batteri"!! Faktisk helt latterlig å foreslå noe slikt!

 

On 4/28/2020 at 10:00 AM, Kahuna said:

Det med vehicle-to-grid er jo også et spørsmål om batterislitasje. Den forenklede fremstillingen er at om du lader batteriet fra 40-60% så tilsvarer det 1/5 av en 0-100% syklus. Nå vet vi at det sliter ekstra på batteriene om du beveger deg i ytterpunktene så det avgjørende spørsmålet er hvorvidt det finnes et arbeidsområde hvor batterislitasjen er så lav at den er neglisjerbar.

Når jeg tidligere har lest om V2G så var det alltid skrevet at batterieieren får igjen mer for strømmen enn den hen betalte for å lade batteriet. Enten ved eget bruk vef kortvarig svært høye priser eller ved at uttaket styres av netteieren som godtgjør strømmen med god betaling. Det mest eksotiske eksempel (tankespinn er vel bedre betegnelse) leste jeg om for flere år siden og der var det snakk om V2V med en form for konvøikjøring poå motorveien og 'omlasting av energi' underveis. Men den som leverte fikk sef mye bedre betalt enn hva det kostet hjemme i garasjen,

Lenke til kommentar
On 4/29/2020 at 5:18 PM, trikola said:

Det mest eksotiske eksempel (tankespinn er vel bedre betegnelse) leste jeg om for flere år siden og der var det snakk om V2V med en form for konvøikjøring poå motorveien og 'omlasting av energi' underveis. Men den som leverte fikk sef mye bedre betalt enn hva det kostet hjemme i garasjen,

Jøss, at dette skulle dukke opp nå: https://electrek.co/2020/04/30/peer-to-peer-highway-ev-charging-would-use-telescoping-cables-between-moving-cars/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...