Gå til innhold

Familieøkonomi - Fordeling av utgifter i forhold


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svaret er som alltid "det kommer an på". For par hvor begge jobber fulltid tenker jeg det er mest naturlig å dele 50/50 om man har inntekt i samme område. Ved store inntektsforskjeller kan det være mer rimelig å dele forbruket skjevt etter en annen nøkkel. Det viktigste er at man har en fordeling man har snakket om og blitt enige om, og at mest mulig av det som "bør" være fellesutgifter (regninger, mat, ting og tang til huset, utgifter til barn) faktisk betales av felles midler. Det er mye enklere å fylle opp en felles konto etter riktig fordelingsnøkkel(og så ta alle felles ting ut av denne kontoen) enn å fordele utgiftene riktig. 

Altså: Opprett felles konto som begge disponerer og har kort til. Overfør tilstrekkelig beløp til å dekke alle forutsette og uforutsette felles utgifter. Betal alle felles utgifter fra denne kontoen. Hvem som overfører hvor mye bør man være enige om, men det viktigste er at man faktisk har tenkt gjennom det, og ikke om man dekker 50/50 eller 60/40. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her kjører vi 50/50 på følgende:

  • Boliglån (eierbrøk 50/50)
  • Billån (eierbrøk 50/50)
  • Strøm
  • Internett/TV/Medier
  • Forsikringer
  • Andre faste fellesutgifter

Vi betaler inn 50% av resterende overskudd til mat/forbrukskonto/felles sparing (ferier osv).
Jeg betaler da en del mer enn min samboer på forbruket, da jeg tjener mer.

Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rettferdig er tilnærmet umulig, for det er ingen fasit. Selv har vi valgt felles økonomi, altså ingenting mitt og ditt, men kun vårt. Så har vi div avtaler hva gjelder "fuck you"-money, blant annet bursdagsgaver og lignende. Større kjøp over en viss sum skal da avklares.

Fordelen med å ikke ha "mitt og ditt" har egentlig vist seg bare å gi mindre diskusjoner rundt hva som er felles og ikke. Etter denne fellesøkonomi-tilnærmingen kunne jeg ikke tenke meg å gå tilbake til noe annet, selv om jeg personlig nok over tid vil måtte bidra mer siden jeg vil tjene mer.

Lenke til kommentar

Felleskonto er en rettferdig løsning, hvor begge fører over en like stor sum hver måned
Deretter brukes de pengene på alt dere har til felles, så blir det opp til hver enkelt hva man skal bruke de resterende pengene på, som f.eks gaver eller sparing.

Men, jeg er singel og ingen planer om samboer, så jeg har lite praktisk erfaring 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har regnet ut om jeg betaler 80% av min lønn og hun 60% av hennes lønn så er vi i mål denne mnd. Jeg tar selvfølgelig hensyn til hennes private regninger når jeg fant ut av dette. 

100% rettferdig er det ikke, men det fungerer iallefall i denne omgang. 

Hva tenker dere? Jeg tjener ca nesten det dobbelte av henne. 

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Familieøkonomi - Fordeling av utgifter i forhold

Vi har hatt en god blanding siden vi traff hverandre for 3 år siden. Jeg tjener ca. 100.000 mer enn henne. 

Hun kjøpte seg inn i huset mitt, og tok opp eget lån på sin andel. Etterhvert har hun kjøpt seg opp til 50%.

Vi har hvert vårt lån som vi betjener for hver vår andel. Hun har ca. 1.600.000 i boliglån, jeg har ca. 400.000.

Vi hadde hver vår bil med inn i forholdet, ingen av oss har billån. Snakker om å kjøpe en bil sammen med felles, oppsparte midler etterhvert, når den første av bilene tar kvelden for godt (begge er 10 år gamle nå). 

Vi har en felles regningskonto der hver av oss setter inn 50/50 av det som skal dekke kommunale avgifter, internett/TV, veilagsavgift og innboforsikring. Strøm trekkes også fra denne kontoen, der betaler jeg 60 og hun 40.

Felles husholdningskonto med hvert vårt kort setter vi hhv 3.000 og 2.000 inn på hver måned. Dette holder bra, vi bruker aldri 5.000 på mat og husholdningsartikler, og kontoen vokser. 

Jeg har en sønn fra tidligere forhold hos oss annenhver uke, derfor insisterte jeg på å betale litt mer av strøm og mat, selv om hun mente det ikke var nødvendig. 

Ellers bruker og sparer vi resten av våre egne lønninger som vi selv vil. Store ting på huset, som oppussing o.l. tar vi 50/50.

Dette fungerer meget greit for oss begge. 

Jeg har plutselig veldig romslig økonomi, uten at dette plager henne. Hvis det blir oss to i det lange løp skal vi begge kunne nyte godt av at jeg kan spare femsifret hver måned nå.

Blir det IKKE oss to har vi det vi hadde med oss inn, pluss halvparten hver av verdistigningen på huset. 

Samtidig blir det helt naturlig å være den som tar regninga om vi spiser (spiste...☣️) ute eller drar og finner på noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet for felles økonomi, men da jeg dessverre har sett det gå fatalt galt tidligere i nær familie og kona har det samme så har vi valgt følgende løsning:

Bolig: 75/25

Lån: 66/33(Fordi jeg hadde vesentlig mer egenkapital inn, blir dette korrekt brøk for oss) 

Oppussing og lignende som øker verdi på bolig: 75/25

Alle andre utgifter: 50/50 med noen veldig få unntak(jeg betaler litt ekstra for å få gigabit fiber, PL kanaler osv)

Da jeg tjener mer enn henne så hender det at jeg spanderer litt ekstra på ferier osv, typisk ved at vi først bestemmer oss for hva vi vil og hva det skal koste også oppgraderer jeg til Business klasse på fly eller lignende på min regning.

Vi har også en god oversikt over hva vi hadde med oss inn i forholdet, mens (nesten) alt som er kjøpt i etterkant er delt 50/50. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Killer Queen skrev (9 timer siden):

Gift/familie. Det er en husholdning. Penger kommer inn og penger går ut. Spiller det noen rolle hvem som betaler for bredbåndet og hvem som kjøper mat? 

Ja, mange forhold ender på grunn av krangling om penger
Har man felleskonto som begge betaler inn like mye (om begge er i arbeid) så er det mindre å krangle om

Den dagen jeg får meg samboer så skal ikke jeg betale for alt..

Lenke til kommentar

Sambuar her. Eigarforhold og gjeld på leilegheit er delt etter betalingsevne og EK. Eigarforhold dikterer gjeld og den enkelte styrer si eiga gjeld mtp. nedbetalingstid, ekstra avdrag osv.

Ellers har me delt økonomi og synest det fungerer bra. Det er skeivt inntektsforhold, så me har delt utgiftene prosentvis for at det skal gå noko lunde opp med inntekt. Ut over faste utgifter og sånt så disponerer den enkelte sine pengar som den vil. Me har god kontroll på økonomien og kvar pengane går, så det er aldri noko krangling om pengar her. Har den eine kjøpt noko h*n meiner den andre óg bør betale litt av så deler me kostnadane.

Uavhengig av kva variant du går for så sørg for å ha god dialog, få ting ned på papir eller PC og skriv sambuarkontrakt om du ikkje har det eller er gift.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Samboer med 2 barn, ene tjener ~1 million i året, andre tjener 550k. Vi har en felles konto hvor alle regninger betales fra (boliglån, studielån, strøm, internett, mobil, mat osv.), vi har en felles sparekonto og begge har en personlig konto hvor vi har avtalt at vi setter inn 5000kr på hver måned til sløsing på hva vi vil.

Lenke til kommentar

Interessant diskusjon dette her. Har hatt samboer i cirka 11 år (samme person) og vi har siden dag èn hatt en Excel-oversikt over faste utgifter. Disse deles på to og på lønningsdagen overføres disse utgiftene til diverse konti (lånekonto, matvarekonto (med eget kort)) slik at de er ute av syne og ute av sinn og det er ingen fare for å være tom for penger før månedens regninger er betalt. 

Vi har også en egen konto for fellessparing der vi overfører et mindre beløp hver måned som brukes på boligrelaterte ting. 

Det som er igjen etter at disse faste trekkene er det opp til hver av oss å bruke på hva vi vil. Vi sparer litt hver måned begge to (separat) og om hun ønsker å bruke en (i mine øyne) absurd sum på en veske eller et par sko eller jeg vil ha ny telefon eller PC så er det ingen av oss som legger seg noe opp i det. 

 

 

Lenke til kommentar
LtdEdFred skrev (4 timer siden):

Interessant diskusjon dette her. Har hatt samboer i cirka 11 år (samme person) og vi har siden dag èn hatt en Excel-oversikt over faste utgifter. Disse deles på to og på lønningsdagen overføres disse utgiftene til diverse konti (lånekonto, matvarekonto (med eget kort)) slik at de er ute av syne og ute av sinn og det er ingen fare for å være tom for penger før månedens regninger er betalt. 

Vi har også en egen konto for fellessparing der vi overfører et mindre beløp hver måned som brukes på boligrelaterte ting. 

Det som er igjen etter at disse faste trekkene er det opp til hver av oss å bruke på hva vi vil. Vi sparer litt hver måned begge to (separat) og om hun ønsker å bruke en (i mine øyne) absurd sum på en veske eller et par sko eller jeg vil ha ny telefon eller PC så er det ingen av oss som legger seg noe opp i det. 

Men er det rettferdig?

Det er jo ingen hemmelighet at men tjener mer penger enn kvinner på å utføre samme jobb. 
Ja, diskriminering.

Dersom kvinnen har 1000kr igjen av sin lønn etter alle faste utgifter er betalt. (delt på 2), og mannen har 10000kr igjen av sin lønn etter alle faste utgifter. Blir ikke denne forskjellsbehandlingen bare dratt med hjem? 

Lenke til kommentar

Er det rettferdig at den som tjener mindre skal betale mindre for akkurat det samme?

Men, det er mye annet en også skal tenke på, som f.eks, hvem gjør husarbeidet?
Deles det også 50-50?
Hadde gladelig betalt alle felles regninger om fruen hadde laget mat og vasket klær (Jeg er singel)

Lenke til kommentar
1 hour ago, sam11net said:

Men er det rettferdig?

Det er jo ingen hemmelighet at men tjener mer penger enn kvinner på å utføre samme jobb. 
Ja, diskriminering.

Dersom kvinnen har 1000kr igjen av sin lønn etter alle faste utgifter er betalt. (delt på 2), og mannen har 10000kr igjen av sin lønn etter alle faste utgifter. Blir ikke denne forskjellsbehandlingen bare dratt med hjem? 

For oss har dette fungert. Vi har vært enige om delingen fra begynnelsen og har ikke følt på at noen har "gitt etter" i denne delingen. Nå får jo ikke hun uttalt seg her, men det er hun som har hatt høyest inntekt inntil nylig så "min stemme" teller vel mest i denne begrunnelsen. 

@Dubious Det begynner å bli komplisert om man skal trekke inn slikt, men jeg er helt enig i at det bør vurderes, men hvordan skal man prissette det? Jeg tror ikke man kan finne en løsning som fungerer for alle, man må gjøre individuelle tilpasninger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...