Gå til innhold

Mulig å teste Elon Musks Starlink-prosjekt om bare seks måneder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
olemars skrev (1 time siden):

Sist jeg sjekket ville starlink ha minimal dekning nord for 60 grader i første fase.

Det ser nå ut som de dekker ganske godt nordover:

Starlink_SpaceX_1584_satellites_72_Plane

PS. Husk at med 550 km høyde så vil de også gi dekning langt nord for den nordligste satelittbanen. På øyemål ser det ut som banehøyden er tegnet i målestokk. Det kan altså tenkes at dekninga strekker seg så langt som til å dekke Svalbard også. Dekninga per areal vil antagelig bli ganske god her oppe siden sattelittene "snur" og har høyere tetthet her enn rundt ekvator.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ivar Nesje skrev (1 time siden):

Det sto da ingenting om at de skulle betateste "i Norge"?

Det er definitivt insinuert med underoverskriften "Norske betatestere kan bli en realitet."

  

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Det ser nå ut som de dekker ganske godt nordover:

Starlink_SpaceX_1584_satellites_72_Plane

PS. Husk at med 550 km høyde så vil de også gi dekning langt nord for den nordligste satelittbanen. På øyemål ser det ut som banehøyden er tegnet i målestokk. Det kan altså tenkes at dekninga strekker seg så langt som til å dekke Svalbard også.

Ja, de går til 60° som han nevnte, Oslo ligger på 59,9° Jeg regner med at dems 60° til en grad er en optimistisk eller matematisk optimal utregning, basert på hva jeg har sett tidligere tror jeg ikke vi kommer til å ha disse satellittene her i Oslo. Tidligere har jeg plukket opp at Starlink fase en ville fungere så nord som København. 

Endret av Rudde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 27.4.2020 den 11.48):

Kan de ikke det da? Hvor langt unna er dekning i Norge?

Joda, det vil sikkert være mulig for nordmenn å teste dette også - på lik linje som for alle andre verdensborgere som befinner seg innenfor dekningsområdet.

Men se hva journalisten skrev:Screenshot_20200428_192208.thumb.jpg.f2caec0203a6a12b244c0c48e5df9571.jpg

 

Altså .. ærlig talt! Norske testere blant de første? Helt feil!! Vi får ikke noen unik tilgang før resten av kloden. Starlink planlegger ingen spesifikk betatest for nordmenn. 

Slik søppel-ingress og tease-tøv trodde jeg vi ble skånet for, etter at VG kjøpte opp Tek. Jeg forventer mye bedre av TU Media!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
gammalerik skrev (8 minutter siden):

Om de går til 60 grader nord vil det vel si at Oslo får dem direkte i 90 grader fra bakken? I 550km høyde vil signalene da nå breddegrad X (insert matematikk here)

Nei, de går i bane opptil 53º nord i en 550 km høyde, ikke 60°, er markedføres til å teoretisk kunne fungere opptil 60° Nord, noe vi alle vet er et matematisk best-case og dette første skallet med satelitter vil være så godt som ubrukelige i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rudde skrev (14 minutter siden):

Nei, de går i bane opptil 53º nord i en 550 km høyde, ikke 60°, er markedføres til å teoretisk kunne fungere opptil 60° Nord, noe vi alle vet er et matematisk best-case og dette første skallet med satelitter vil være så godt som ubrukelige i Norge. 

Ja da så. En heldig kar på i tårnet Lindesnes Fyr kan være betatester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...