Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål rundt "Overføring av hjemmel til andel i borettslag"


ErlendRU

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og samboer (ikke gift) har gått hvert til vårt og jeg skal kjøpe ut henne av vår felles eide (50/50) borettslagsleilighet. Prøver å forstå meg på dette skjemaet fra Kartverket, men blir ikke helt klok. 

1. Hva er 'Ideell andel'? Jeg forstår at det er den andelen som jeg da skal overta, men går det på andelen i seg selv, slik at det blir 1/2? Eller går det på totale andeler i borettslaget, så det da blir 1/12 i vårt tilfelle (12 stk boenheter her), eller går det på andelseiere, slik at det blir 1/17 (totalt 17 andelseiere på 12 andeler her i borettslaget)

2. 'Faktisk innbetalt kjøpesum i kr' - jeg overtar jo i prinsippet vårt gamle felles boliglån og øker det slik at jeg får betalt ut henne med hennes halvpart opp til verditakst. Er det da denne totalen jeg skal føre opp her? Jeg kjøper jo ikke huset i den tradisjonelle forstand, så ble litt usikker her også, men vi har laget en avtale med  en totalsum som er lån + hennes del av differansen, så vil jo anta det er det jeg skal føre opp

3. Og siden vi ikke har vært gift, går dette under 'Annet' under punktet for Omsetningstype?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Det er andel i andelen. Så du 1/2 andel (hvis det er slik at dere er registrert med 50/50 eierskap fra før). 

2: Hennes andel av eksisterende boliglån + gjenopplåningsbeløpet. Gjeldsovertagelse er nok å sammenligne med innbetaling her. 

3: Tror strengt tatt dette er fritt salg (selv om eiendommen ikke har vært ute på markedet så er det en ordinær privatrettslig disposisjon uten gaveelement og utenfor regler om tvangsfullbyrdelse eller skifte) , men om du velger fritt salg eller annet har i praksis ingenting å si. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...