Gå til innhold

Dagens elmotorsykler er mer som Think enn som Tesla


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (20 timer siden):

Jeg synes det er litt overdrevet å kalle Zero for MCenes Byddy og Think. Jeg vil heller si i-Miew og 1.gen Leaf.

Jeg har litt vanskelig for å ta artikkelen seriøst når de har et såpass ensidig syn hvor langkjøring tydeligvis er alt. Når det eneste de presterer å få ned på papir om Zero er at de har for lav rekkevidde på motorvei og ikke selger i det hele tatt så har de ikke akkuratt et nyansert syn på ting. Mesteparten av kjøringen jeg gjør med motorsykkel er jo turer selv den minste Zeroen kunne fått til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frobe skrev (8 timer siden):

Samfunnet ønsker elektriske motorsykler uten støy og utslipp, men jeg skjønner at få motorsyklister er interessert i å kjøpe dyre sykler som de ikke kan kjøre slik de ønsker.

Elektriske motorsykler uten gir og clutch må være perfekt for køkjøring eller terrengkjøring/trial.

No mangler jo eg clutch handa og kan ikke å kjøre trial. Men eg kjøpte en Montesza Cota med 19 hp ved 4 500 rpm til ungene for en 15 år siden. Den var billig 4 000,-,  med helt ok funksjoner, og en artig motor fra Honda. Eg bare voldtok gearkassa litt, og clutsje´t bare i «nødstilfeller» med veieren fra protesen (er kinkig når man ikke får sett seg og støttet kroppen).

 

Nei, trial trenger nok clutch for «aktiv» kjøring uansett motortype (man napper litt med alle sykler for å holde balanse, særlig under «styre fart»). Prøv en en gang, kansje tomgangen er på nærmere 500 rpm og så går den til gode 5 000, og joda den drar fra feks 3 - 30 km på samme gear. Men det forholdsvis store svinghjulet er der nok ikke bare for å kunne lure den ned på turtall men også for å kunne nappe den i gang med clutch og litt lagret energi.

 

Er jo naturstridig det deise som kan trial-kjøring får til, men man ser det jo.

Dei har en tank på 2 liter drivstoff, og du kjører ikke den tom før du er gåen for å si det slik. Så pris på drivstoff har intet å bety, og ellers vart eg mektig inponert over fleksibiliteten til motoren.

 

Eg forstår kva du meiner, til litt småkjøyring kan nok batteri og el drift vere nydelig. Og gi litt peak loade en par sekunder inn i mellom.

Hvor mye energi man bør ha med seg, i 80 km/t går det muligens 5 kW, som blir 25 kilo batteri for en time kjøring. Trialen eg kjøpte vog 65 kg (og el motoren veg også så man kommer høgre i vekt). Men joda 8 mil er en del, 2 turer på 2 mil + retur.

Kansje man kunne få el-motor til å dra seg av med en automat clutch (frihjul og gå i vente stilling eller motsatt retning) og balansere turtall til neste pådrag. (Huff der røk kansje et fint patent)

 

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 26.4.2020 den 7.27):

Jeg har en onkel som tok sin Honda Gold Wing på europatur i fjor og endte opp med å bruke mer drivstoff på mila enn de fleste biler når han prøvde å holde noen lunde tritt i trafikken på autobahn i over 130 km/t. Mens en stor motorsykkel lett kan holde seg under en halvliter/mil på norske veier, går den fort opp til det dobbelte på europeiske motorveier med høy fartsgrense (130 km/t i Danmark, 140 km/t i Polen, enda raskere i Tyskland). Om elektriske sykler skal bli populære så må det en batterirevolusjon på plass. Da passer det nok enn så lenge bedre i scootere og andre mopeder som ikke går over 50 km/t.

Ikke så rart. GoldWing'en er jo like aerodynamisk som ei låvedør. Finnes mange andre mc'er som er mye mer egna til slike hastigheter, men de er nok ikke like komfortable ellers som GW'en.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Et annet område hvor motorsykler henger etter er sikkerhet. Det er nesten ingen reduksjon i dødstall pr kjørt distanse de 10 siste årene. Siden biler blir stadig sikrere er risikoen gått frs ca 10 ganger høyere til ca. 16 ganger høyere. Det spørs hvor lenge disse tallene blir funnet akseptable, når det heller ikke er noen miljømessig oppside.

Hvor har du de tallene fra? I følge statens vegvesen var antall dødsulykker med mc 40% lavere i perioden 2009-2014 enn 2004-2009.

Og jeg er ikke helt sikker på hva du sier her. Mener du at motorsykler på magisk vis må bli sikrere eller at motorsyklister må forberede seg på en fremtid hvor det blir ulovlig på grunn av manglende sikkerhet? Om det er sistnevnte tror jeg du trenger en liten reality check i så fall for samfunnet er veldig langt unna å forby alt som innebærer risiko. Hva angår motorsykkelulykker er nå uansett flertallet forårsaket av føreren selv, og en stor andel er under ekstremforhold av folk som tidligere har vært anmeldt for trafikkforhold.

Les gjerne denne rapporten om du ønsker et bedre bilde av hva som forårsaker motorsykkelulykker: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/hva-skyldes-de-mange-dodsulykkene-pa-mc

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Grankongla skrev (5 timer siden):

Hvor har du de tallene fra? I følge statens vegvesen var antall dødsulykker med mc 40% lavere i perioden 2009-2014 enn 2004-2009.

Og jeg er ikke helt sikker på hva du sier her. Mener du at motorsykler på magisk vis må bli sikrere eller at motorsyklister må forberede seg på en fremtid hvor det blir ulovlig på grunn av manglende sikkerhet? Om det er sistnevnte tror jeg du trenger en liten reality check i så fall for samfunnet er veldig langt unna å forby alt som innebærer risiko. Hva angår motorsykkelulykker er nå uansett flertallet forårsaket av føreren selv, og en stor andel er under ekstremforhold av folk som tidligere har vært anmeldt for trafikkforhold.

Les gjerne denne rapporten om du ønsker et bedre bilde av hva som forårsaker motorsykkelulykker: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/hva-skyldes-de-mange-dodsulykkene-pa-mc

Pr kjørte/syklet eller gått distanse kan det tenkes at fotgjengeren ville komme dårligst ut, så sykelisten og deretter motorsykelisten. Med dagens biler er det vel nesten umulig å døy ved 70 km/t rett i fjelveggen, man må treffe et tyngre kjøretøy så man fer 70 km/t bakover (fartsendring blir 140 km/t).

 

Går man 14 000 km langs med riksvegen (vanlig årskjøring bilist) å heiker vil man oppleve en del potensielt farlige situasjoner, man bør gå ytresving for å vise betre i begge retninger. Eg har vel gått 2 500 km å heiket sammenlagt siste 10 år, joda potensialet for at ting kan skje/utvikle seg har vært tilstede en del ganger, og er værre ved tråsykling (man må værtfall passe seg i tunell på høglys dag), litt lav sol og slikt imot med liten trafikk skift side (men pass deg for forbikjørere i tilfelle). 

 

Vel, MC avgiften er vist forandret, var 100 % avgift tidligere om man kjøpte tung sykkel (husker ikke men kansje 15 000 fastavgift for 100 ccm). Nu ca 30 000 i CO2 og tilsvarendes for motorvolum om en er i 1 000 ccm klassen, altså et avgiftspåslag på rundt 75 000,- effektivt (inkl MVA på avgift).

Intill 250 ccm er der i prinsippet ingen (sær) avgift pr i dag, så der er prisen halvert i forhold til tidligere.

 

Vi har ca 200 000 km traktor og skogsbilveger i Norge, så forholdene ligg til rette for å pakke teltet og ta en skogstur.

 

Fin artikkel, historisk, og greit å få noe annet en bil og båt.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Har hatt Zero SR i fem år og kjørt daglig til jobb ca 30km t/r. Har også kjørt vanlig MC i mange år, men Zero er det perfekte kjøretøy til jobbpendling. Koster 10% i driftsutgifter og minimalt vedlikehold. Slipper å stå i kø, kjører i kollektivfelt, ikke bompenger, ikke gear eller klutch, først ut av alle lyskryss. Når det gjelder akselerasjon er det mer Tesla enn Think (0-100 på 3,3 sek). Eneste ulempe er mangel på hurtiglading, så på langtur blir det fortsatt fossilsykkel dessverre - selv om det oppleves gammeldags.

Lenke til kommentar

Er nok lenge før langtur-mc med batteridrift er på veien.

Derimot, så er det irriterende at det ikke satses på en mellomting, en lett mc, som følger trafikken, ikke en trøtt scooter med 45km/t, eller en brenndyr sak til flere hundre tusen.

Men litt som med elbilindustriens aversjon mot å typegodkjenne en elbil for å trekke tilhenger, så er det som om det er en villet sak, at det som kan være det avgjørende punktet som avgjør valget å kjøre elektrisk, aldri blir løst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bernt2 skrev (1 time siden):

Er nok lenge før langtur-mc med batteridrift er på veien.

Derimot, så er det irriterende at det ikke satses på en mellomting, en lett mc, som følger trafikken, ikke en trøtt scooter med 45km/t, eller en brenndyr sak til flere hundre tusen.

Men litt som med elbilindustriens aversjon mot å typegodkjenne en elbil for å trekke tilhenger, så er det som om det er en villet sak, at det som kan være det avgjørende punktet som avgjør valget å kjøre elektrisk, aldri blir løst.

Zero sin billigste variant koster 110 000 og er å få som lettsykkel. Det er definitivt noe dyrere enn bensindrevne A1-sykler men med tanke på hvor nytt elmotorsykler er så er jo ikke det så ille egentlig.

Lenke til kommentar
Frobe skrev (På 28.4.2020 den 14.20):

Hvis EU hadde typegodkjent elektriske mopeder med 50 km/t og beholdt fossilmopeder på 45 km/t så ville nok dette gitt kjappere utbytting av støyende og skitne mopeder.

Det finnes allerede mange elektriske utgaver som er billige. Mopeder er bare elektriske om noen år, da de ikke klarer utslippskrav lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible skrev (32 minutter siden):

Min erfaring er at montering og bruk av bagasjesystem (sidevesker, tankvesker, topboks) påvirker drivstofforbruket på en MC helt minimalt. Tatt i betraktning at som regel vil øke frontarealet litt, og at vekta går opp, vil jeg nesten gå så langt som å si at sidevesker kan redusere cw verdien noe.

Hoved årsaken til høyt forbruk på motorsykler er nok som sagt motor utleggingen . Kjører ofte i svært lav hastighet på motorsykkel. Forbruk er 0,5 liter på mila omtrent uansett snitthastighet. LuftmotstandsKoefesient teorien er enkel å sjekke ut. Min sykkel går 180km PR time med 50hk. Få biler klarer det. Vil tippe at en bil ville ha klart ca 140km PR time med 50hk. Reduserer jeg hastighet til 140 bruker jeg ca 25hk. Så å påstå at en motorsykkel har like stor luftmotstand som en bil tviler jeg på. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...