Gå til innhold

Dagens elmotorsykler er mer som Think enn som Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Den østerrikske fysikeren Karl Kordesch, som for øvrig fant opp alkaliske batterier, lagde i 1967 en motorsykkel med brenselcelle og elmotor. Brenselcellen var drevet av hydrazin, N2H4, som også brukes i rakettdrivstoff. Hydrazin er meget giftig, og illeluktende – det ble ingen masseproduksjon.

Hvorfor er ikke brenselceller sett på i større grad her? Suzuki har jo hatt ei scooter i en årrekke med en rekkevidde på 320km ved hjelp av det. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en onkel som tok sin Honda Gold Wing på europatur i fjor og endte opp med å bruke mer drivstoff på mila enn de fleste biler når han prøvde å holde noen lunde tritt i trafikken på autobahn i over 130 km/t. Mens en stor motorsykkel lett kan holde seg under en halvliter/mil på norske veier, går den fort opp til det dobbelte på europeiske motorveier med høy fartsgrense (130 km/t i Danmark, 140 km/t i Polen, enda raskere i Tyskland). Om elektriske sykler skal bli populære så må det en batterirevolusjon på plass. Da passer det nok enn så lenge bedre i scootere og andre mopeder som ikke går over 50 km/t.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (52 minutter siden):

Jeg har en onkel som tok sin Honda Gold Wing på europatur i fjor og endte opp med å bruke mer drivstoff på mila enn de fleste biler når han prøvde å holde noen lunde tritt i trafikken på autobahn i over 130 km/t. Mens en stor motorsykkel lett kan holde seg under en halvliter/mil på norske veier, går den fort opp til det dobbelte på europeiske motorveier med høy fartsgrense (130 km/t i Danmark, 140 km/t i Polen, enda raskere i Tyskland). Om elektriske sykler skal bli populære så må det en batterirevolusjon på plass. Da passer det nok enn så lenge bedre i scootere og andre mopeder som ikke går over 50 km/t.

T.O. 

Det du beskriver er et ganske vanlig forbruk på helt vanlige bensinbiler når hastighetene går over 130 km/t. Det er ikke hastigheten alene som gjør det, men at man sjelden ligger i jevn hastighet på de motorveiene. Alle de små ekstra akselerasjonene bidrar. En vanlig familiebil med ca 50 liter tank har ca 500 km rekkevidde på europeiske motorveier i 130-150 km/t.

I underkant av en halvliter på mila i norske forhold er også helt vanlig på bensinbiler

Så motorsykkelen til onkelen din bruker ikke så voldsomt mye bensin som du gir inntrykk av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd, men sant. Har prøvekjørt Zero SR, den kjørefølelsen og gassreponsen er det beste jeg har opplevd på sykkel. Gassresponsen er så kontant, men likevel så presis. Og å suse gjennom en svingete skog med det stille karbonbeltet var som å være med i Star Wars. Men kommer vi oss til 20 kWh batteri og 20 kW ladeeffekt så er jeg fornøyd. Hadde t.o.m kjøpt en Zero SR/S hvis den hadde 18 kWh (som i dag, med Power Tank) og klarte 15 kW på CCS, men den klarer dessverre 0 kW på CCS, bare 3 eller 6 kW på AC.

2 hours ago, FrihetensRegn said:

Mange nyere biler kommer med syv og åtte gir, så det kommer også mye an på hvilke omdreininger man ligger. En motorsykkel som ligger i 130 km/t på 4500 omdr. vil bruke mer enn en bil som ligger i samme hastighet men på 2000 omdr.

Nei, dette er jo selvsagt ikke riktig. Forskjellige størrelse motorer drar jo inn forskjellig mengde luft gitt lik åpning på spjeldet. Men gasspådraget kan jo være forskjellig på samme turtall, pga forskjellig aerodynamikk bl.a. Og mengden drivstoff som innsprøytes på et gitt gasspådrag er jo også forskjellig. Du får ikke doblet forbruket hvis du girer ned og kjører på motorveien i 4000 o/min i stedet for 2000.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt overdrevet å kalle Zero for MCenes Byddy og Think. Jeg vil heller si i-Miew og 1.gen Leaf.

Ellers enig i at nye batterier ikke vil endre situasjonen nevneverdig i nær framtid. Men det er noe annet som kan hjelpe. Problemet er bare at det ikke vil fenge særlig godt i MC-miljøet. At kåpene forlenges så syklene blir seende mer eggformet ut og sitter inne i denne kapselen. Det følger noen ulemper med på kjøpet som utseendet, sikt og økt vekt, men økt vekt spiller ikke noen stor rolle for forbruket på el-kjøretøy pga regenerering. Økt vekt handler mer om trøbbel hvis man velter og vanskeligere å holde balansen når man stopper på rødt lys o.l.

Når det gjelder de mindre variantene, El-moped, så trues deres marked nedenfra av elsykler, samt ovenfra av el-mopedbilene. 16-17-åringer drar ikke på ferie nedover Europa med doningen. Det holder med rekkevidde for lokal bruk og over natta ladehastighet.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

El-drevet Harley Davidson med kort rekkevidde behøver en neppe BI grader i markedsanalyse for å innse at neppe vil slå an. Noe av vitsen med motorsykkel er frihet, og hvis man er bundet til ladestasjon hver 10'ende mil kan man trygt si at friheten fremstår begrenset. (Hurtiglading finne vel heller ikke?) Dertil kommer lyden, det klassiske utseendet og alt det andre.

Men det meste av scootere og pendlesykler har potensiale for eldrift.Lav kompleksitet og små driftsutgifter vil etterhvert trumfe det meste av 50-300ccm motorer i det segmentet.Her synes jeg utvalget fremdeles er for dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlaML skrev (1 time siden):

Du får ikke doblet forbruket hvis du girer ned og kjører på motorveien i 4000 o/min i stedet for 2000.

Ikke doblet, men mer, om man har samme motor, luftmotstand og andre forhold som spiller inn. Det er derfor mange bilprodusenter lager biler med syv til ti gir i dag istedenfor tre og fire gir som for 25 år siden. Jeg husker da jeg hadde en 98' Corolla med fire gir som holdt 3000 omdreininger i 90 km/t og slukte bensin mens min dieselbil med seks gir i dag ligger på 1200 omdr i samme hastighet i dag og ligger på under halvliteren på mila.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
9 minutes ago, FrihetensRegn said:

Ikke doblet, men mer, om man har samme motor, luftmotstand og andre forhold som spiller inn. Det er derfor mange bilprodusenter lager biler med syv til ti gir i dag istedenfor tre og fire gir som for 25 år siden. Jeg husker da jeg hadde en 98' Corolla med fire gir som holdt 3000 omdreininger i 90 km/t og slukte bensin mens min dieselbil med seks gir i dag ligger på 1200 omdr i samme hastighet i dag og ligger på under halvliteren på mila.

Du redigerte bort det viktigste, det du sa om at turtallet er det som gjør forskjellen mellom bil og mc er feil.

Lenke til kommentar
OlaML skrev (37 minutter siden):

Du redigerte bort det viktigste, det du sa om at turtallet er det som gjør forskjellen mellom bil og mc er feil.

Turtallet spiller inn men ikke helt på den måten dere beskriver. Motorsykkel motorer har høy effekt og lavt volum. For å få til dette må motorene bygges med kort slaglengde. Rent teoretisk gir dette lav virkningsgrad. Stor borring er også negativt fordi forbrenningen skjer over lengre tid med konstant flammehastighet. Stor borring gir også stort friksjonsareal på stempel.

Når det er sagt kunne motorsykler vert mere økonomiske om gear utveksling hadde vert høyere. Bilen min når kanskje toppfart på 5 eller 6 gear. 7 og 8 gear er over gear som senker turtall. Det som skjer i praksis er at motorens middeltrykk økes, drosseltap minskes og friksjon blir lavere. En motorsykkel med tilsvarende gearboks hadde blitt noe mere økonomisk med gørr kjedelig gassrespons på høye gear.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke antall rpm som avgjør forbruk men effekt. Motorsykler har mer luftmotstand og må derfor bruke mer motoreffekt for å opprettholde samme hastighet. Effekt = fuel. Motorsykler og biler har helt forskjellige motorer og også giret annerledes. Motorsykkelmotorer flest (ihvertfall 3- og 4 sylinder) går best/renest på høyere turtall så høyere turtall betyr ikke nødvendigvis høyere forbruk forutsatt man kjører i samme hastighet. Dessuten har motorsykler flest mye mer kubikk/effekt pr kg sammenlignet med biler som også øker forbruket. Skal man sammenligne bil med motorsykkel burde man sammenligne med 125cc og de har normalt et forbruk på 0,3 pr mil, men kjører samtidig på et latterlig høyt turtall (8-9k på motorvei). Det er også feil å sammenligne diesel med bensin da diesel er et mer effektivt drivstoff pga høyere kompresjon. Også verdt å nevne at motorsykkelmotorer henger veldig langt etter bilmotorer. De gikk fra luft- til vannkjølt veldig sent, katalysator og efi ble vanlig så sent som på 2000-tallet, og forbruk har først blitt et tema de senere årene pga utslippskrav gjennom feks. euro 3 og 4.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Motorsykkel motorer har høy effekt og lavt volum.

Mange motorsykkelmotorer er også ganske forskjellige. En motorsykkel kan ha 1 000 kubikk og 200 hk eller 1800 kubikk og 100 hk. Feks Yamaha R1 og Kawasaki Ninja kontra Honda Gold Wing og Harley Davidson.

  

OlaML skrev (4 timer siden):

Du redigerte bort det viktigste, det du sa om at turtallet er det som gjør forskjellen mellom bil og mc er feil.

Turtall kan være en av flere variabler som utgjør forskjellen på kjørekarakteristikkene til bil og MC. Men det er færre i dag da mange motorsykler nå kommer med mer enn fem gir.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Turtallet spiller inn men ikke helt på den måten dere beskriver. Motorsykkel motorer har høy effekt og lavt volum. For å få til dette må motorene bygges med kort slaglengde. Rent teoretisk gir dette lav virkningsgrad. Stor borring er også negativt fordi forbrenningen skjer over lengre tid med konstant flammehastighet. Stor borring gir også stort friksjonsareal på stempel.

Når det er sagt kunne motorsykler vert mere økonomiske om gear utveksling hadde vert høyere. Bilen min når kanskje toppfart på 5 eller 6 gear. 7 og 8 gear er over gear som senker turtall. Det som skjer i praksis er at motorens middeltrykk økes, drosseltap minskes og friksjon blir lavere. En motorsykkel med tilsvarende gearboks hadde blitt noe mere økonomisk med gørr kjedelig gassrespons på høye gear.

Høyt turtall gjør også forbrenningen mindre kontrollerbar. Noe som har med utformingen av ventiler og topper å gjøre.

Også utformingen av innsugskananaler utenfor ventilene spiller inn.

Det å få en virvel som fordeler luft/drivstoff-blandingen i forbrenningskammeret er ikke like greit å oppnå ved alle turtall.

Det skjer da heller ikke, motorer trives best på spesielle turtallsområder.

Høyt turtall gjør det altså vanskeligere for en motor å "puste" effektivt.

Det krever også god kontroll med timing på ventilene.

Kort slaglengde skaper mindre moment, og gjør motoren avhengig av turtall.

Den blir lettere, men får dårligere virkningsgrad. 

Det finnes knep i boken, som avstemte innsugs, og eksoskanaler for å gi bedre fyllingsgrad (bruk av helmholzresonans), tvangsstyring av ventiler om det er mekanisk styring, (et gammelt knep).

Turtallsmotorer er krevende å  konstruere, på sin spesielle måte.

 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (1 time siden):

Høyt turtall gjør også forbrenningen mindre kontrollerbar. Noe som har med utformingen av ventiler og topper å gjøre.

Også utformingen av innsugskananaler utenfor ventilene spiller inn.

Det å få en virvel som fordeler luft/drivstoff-blandingen i forbrenningskammeret er ikke like greit å oppnå ved alle turtall.

Det skjer da heller ikke, motorer trives best på spesielle turtallsområder.

Høyt turtall gjør det altså vanskeligere for en motor å "puste" effektivt.

Det krever også god kontroll med timing på ventilene.

Kort slaglengde skaper mindre moment, og gjør motoren avhengig av turtall.

Den blir lettere, men får dårligere virkningsgrad. 

Det finnes knep i boken, som avstemte innsugs, og eksoskanaler for å gi bedre fyllingsgrad (bruk av helmholzresonans), tvangsstyring av ventiler om det er mekanisk styring, (et gammelt knep).

Turtallsmotorer er krevende å  konstruere, på sin spesielle måte.

 

Hva med noe lett gammelt rææl, 2 takt, lavturtall på knappe 70 kg trail + 15 kg for sal, mer tank og lys. For campingbil og småturer.

6799D05D-6E72-4CFA-A33F-FC3570DA0F85.jpeg.905f396f02546c63bd07f9dbfa3e3d05.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Motorsyklene i land som norge har et helt ubetydelig bidrag til klimaeffekter og lokal forurensing. De står stort sett i garasjen. Effektene av urene totaktere eller indiske firtaktere er derimot vesentlig i byer som kampala og dehli. De brukes som lokaldrosjer i lav fart og kanskje kjøres max 50km på en god dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samfunnet ønsker elektriske motorsykler uten støy og utslipp, men jeg skjønner at få motorsyklister er interessert i å kjøpe dyre sykler som de ikke kan kjøre slik de ønsker.

Elektriske motorsykler uten gir og clutch må være perfekt for køkjøring eller terrengkjøring/trial.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet område hvor motorsykler henger etter er sikkerhet. Det er nesten ingen reduksjon i dødstall pr kjørt distanse de 10 siste årene. Siden biler blir stadig sikrere er risikoen gått frs ca 10 ganger høyere til ca. 16 ganger høyere. Det spørs hvor lenge disse tallene blir funnet akseptable, når det heller ikke er noen miljømessig oppside.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...