Gå til innhold

Hvilket programmerings-språk bør man begynne med?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lyst å lære meg å programmere en stund, men pga tidsklemma og latskap har det bare blitt utsatt... Kjøpte inn bøker om Phyton og Raspberry Pi i tillegg til flere Arduino bøker for ett år eller to siden. De har ligget urørt til nå.

Har begynt på Arduino for Dummies. Fant ut at programmeringsspråket til Arduino er C eller C lignende. Begynte å lese en bok jeg har fått gratis via Kindle appen, C programming for beginners. Der stod det at man bør lære C før Phyton. Stemmer dette?

Er det noen andre programmeringsspråk man bør sjekke når det kommer til elektronikk og styring av komponenter etc?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, DiskusDød said:

Begynte å lese en bok jeg har fått gratis via Kindle appen, C programming for beginners. Der stod det at man bør lære C før Phyton. Stemmer dette?

Er det noen andre programmeringsspråk man bør sjekke når det kommer til elektronikk og styring av komponenter etc?

Jeg ser ingen store fordeler med å lære C før Python, og Python er nok et bedre språk å begynne med. Ikke bare pga av språket, men at det kommer med mye funksjonalitet som er interessant. 
 

For elektronikk er nok C som gir mest muligheter, men er vanskelig å mestre. Mange plattformer bruker JavaScript og Python. Ser også at Lua er i bruk.

Lenke til kommentar
On 12/30/2003 at 9:13 PM, JuZt3r said:

Tenkte jeg skulle lære meg det. Bare for moro. Så lurer på hvilket som er best å begyne med. Jeg kan absolutt null om programmering fra før av.

De fleste som ikke kan noe programmering begynner gjerne med JavaScript. Hvis du er interessert i webutvikling er JavaScript, PHP, Node.js og Ruby on Rails gode alternativer. Også kjekt å kunne litt MySQL, PostgreSQL og/eller SQLite for databaser.

Er du interessert i hardware og vil skrive drivere, operativsystem, servere o.l. er det viktig å kunne Assembly og C.

Python, Perl, Ruby, Java, C# og andre OOP-språk er kan brukes til alt fra artificial intelligence til musikkspillere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, ibleedbutter said:

De fleste som ikke kan noe programmering begynner gjerne med JavaScript. Hvis du er interessert i webutvikling er JavaScript, PHP, Node.js og Ruby on Rails gode alternativer. Også kjekt å kunne litt MySQL, PostgreSQL og/eller SQLite for databaser.

Er du interessert i hardware og vil skrive drivere, operativsystem, servere o.l. er det viktig å kunne Assembly og C.

Python, Perl, Ruby, Java, C# og andre OOP-språk er kan brukes til alt fra artificial intelligence til musikkspillere.

 

Ehm...hva baserer du denne anbefalingen på? Hvorfor er det viktig å kunne Assembly hvis man er «interessert i hardware og vil skrive drivere, operativsystem, servere o.l.»?

Mvh,
Fulltid embedded SW utvikler som skriver maks et par linjer assembly i året, og resten av tiden skriver C, C++, C# og Python.

PS: Sitret et 16 år gammelt innlegg?

PPS: Skal man starte noe sted generelt så er Python utrolig anvendelig, og nyttig å kunne i endel jobber som et språk nummer to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
DiskusDød skrev (På 15.2.2020 den 11.57):

Jeg har hatt lyst å lære meg å programmere en stund, men pga tidsklemma og latskap har det bare blitt utsatt... Kjøpte inn bøker om Phyton og Raspberry Pi i tillegg til flere Arduino bøker for ett år eller to siden. De har ligget urørt til nå.

Har begynt på Arduino for Dummies. Fant ut at programmeringsspråket til Arduino er C eller C lignende. Begynte å lese en bok jeg har fått gratis via Kindle appen, C programming for beginners. Der stod det at man bør lære C før Phyton. Stemmer dette?

Er det noen andre programmeringsspråk man bør sjekke når det kommer til elektronikk og styring av komponenter etc?

Du trenger bare C programmering til Arduino tenker jeg. Det er ikke slik at du må lære flere programmeringspråk, men f.eks Phyton kan være et greit programmeringsspråk å kunne. Det kan være at du kommer borti ting som bruker C++ eller C# også.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (På 15.2.2020 den 11.57):

Er det noen andre programmeringsspråk man bør sjekke når det kommer til elektronikk og styring av komponenter etc?


Det meste er vel nevnt i tråden, de fleste starter nok med RPi, Arduino eller lignende, disse støtter en hel rekke språk dersom man virkelig vil, i tillegg fås andre dev-boards, som Espruino, Tessel, NodeMCU osv.

Likevel, skal man designe egen elektronikk så er ARM og FPGA'er ganske populært nå, da er man trolig over på C/C++ for ARM og VHDL/Verilog for FPGA'er, og med disse to språkene kan man få til det utroligste, selv om det ofte blir litt mer komplisert enn en RPi.

Lenke til kommentar

Hvis man har et mål om å bli profesjonell så er Arduino hakket for abstrahert. Det er utmerket til å gjøre deg komfortabel med C og produsere resultater.

Alt hjelper og det er ingenting som stopper deg i å bryte abstraheringen, men du får lite embedded-kunnskaper og det har en tendens til å skape en del uvaner slik som polling og spinlocking. Hvis du ser for deg seriøs embedded-utvikling så vil jeg anbefale STM32 Nucleo straks du er i gang.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Det er bare ett programmeringsspråk som vil gi deg dyp forståelse av hva du holder på med når du koder hva en prosessor skal gjøre og det er assembler. For de fleste formål er assembler ubrukelig i jobbsammenheng, så det må bare forstås som en plattform å stå trygt. Etter assembler er det naturlig å bygge på med C. (Hold deg unna C++ og andre objektorienterte språk inntil du er en solid C-programmerer og har fått øye på manglene ved C. Tar du i bruk OOP for tidlig er det svært vanskelig å tilegne seg en sunn programmeringsstil) Alternativet til C er Clojure. Et funksjonelt språk som sannsynligvis vil ta over verden fordi vi ikke kan få flere Ghz og den eneste måte å få programmene til å gjøre mer og gå raskere består i å skrive funksjonelt for flere cores. Det er dessuten viktig ikke å bli religiøs i valg av språk, men være åpen for at selv et dårlig språk er best når det har mange godt utviklede og underholdte biblioteker og en god compiler. Hva som forventes av deg som programmerer (foruten i svært spesielle stillinger) er å bli raskt ferdig med noe som kan kalles et industrielt produkt en kunde er villig til å betale for - det er svært viktig å forstå at målet med arbeidet er å få sendt faktura. Den store korsvei i en programmerers liv er når han står overfor valget mellom objektorientering og funksjonell-orientering. For de fleste programmerere er det ingen vei tilbake og man blir værende etter å ha valg en av delene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/15/2020 at 11:57 AM, Groovy Gorilla said:

Har begynt på Arduino for Dummies. Fant ut at programmeringsspråket til Arduino er C eller C lignende. Begynte å lese en bok jeg har fått gratis via Kindle appen, C programming for beginners. Der stod det at man bør lære C før Phyton. Stemmer dette?

Er det noen andre programmeringsspråk man bør sjekke når det kommer til elektronikk og styring av komponenter etc?

Har aldri hatt programmering som noen hovedoppgave men har surret litt med det i ca 30-40 år eller det omkring.

Startet aller først med Basic og så ble det Simula på UiO og så ballet det på seg med litt forskjellig etter hvert.

Av en eller annen grunn så oppleves C som det eneste virkelig riktige programmeringsspråket. Aner ikke hvorfor det er sånn. Mulig det kan ha noe med Linux å gjøre. Python oppleves som et nymotens herk. Tør ikke å si hvofor det er slik. Det er bare en opplevelse.

C eller rettere sagt en C lignende variant som kjøres som defeault på Arduino oppleves som "åh endelig er jeg hjemme igjen" (hva det nå enn kommer av).

Man kan jo egentlig lage nesten hva som helst av stryringssystemer ved hjelp av Arduino, og det er vel en ganske all right, og forholdvis enkel plass å starte.  

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Kondensator2021 skrev (På 26.10.2020 den 14.24):

Hva med PLANC? Egentlig "Programming Language for... Norsk data Computers"
PLANC stammer fra ALGOL, det er derfor jeg liker syntaksen godt. Hva med å begynne ALGOL?

Algol? Da ville jeg heller foreslå noe litt mer moderne : https://portablesimula.github.io/github.io/ 🙃

Spøk til side, det er mange som har lært seg programmering med Simula, ved UiO. Artig at noen har "tatt opp tråden", Simula regnes jo som det første objektorienterte programmeringsspråket, og må vel da kunne sies å overgå både binders og ostehøvel på listen over populære norske oppfinnelser :0) 

Lenke til kommentar

Synes fremdeles C er det beste generelle språket å lære seg. Det er et effektivt språk som gir kjapp kode fordi kompilatoren lager god maskinkode for deg. Det kan du bruke nesten overalt og du har god kontroll med det og du lærer deg noe som mye annet er basert på. Roter du ting til kan du fikse det selv heller en å begynne å disassemble app-serveren som kjører koden din for å finne feilkilden.

Du kan heller spesialisere deg mer ettehvert når du ønsker å lære noe mer eller spesialisere deg på noe du trenger å kunne.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 20.1.2022 den 0.21):

Synes fremdeles C er det beste generelle språket å lære seg. Det er et effektivt språk som gir kjapp kode fordi kompilatoren lager god maskinkode for deg. Det kan du bruke nesten overalt og du har god kontroll med det og du lærer deg noe som mye annet er basert på. Roter du ting til kan du fikse det selv heller en å begynne å disassemble app-serveren som kjører koden din for å finne feilkilden.

Du kan heller spesialisere deg deg mer ettehvert når du ønsker å lære noe mer eller spesialisere deg på noe du trenger å kunne.

Det er vel få språk som krever en appserver for å kjøre. Men helt enig i at det kan være en grei ting å styre unna i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Udemy - Learn Python Programming Masterclass

https://www.udemy.com/course/python-the-complete-python-developer-course

eventuelt dette:

https://www.udemy.com/course/the-modern-python3-bootcamp/

Er det et kurs som kan anbefales? Jeg har litt kjennskap til koding, men ønsker å lære meg Python. Kurset koster nå 220kr og inkluderer dette:

  • 64.5 hours on-demand video
  • 10 articles
  • 15 downloadable resources
  • 34 coding exercises
  • Full lifetime access
  • Access on mobile and TV
  • Certificate of completion
     
    Hva tenker dere?
     
     
Endret av sdf123
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...