Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når skal jeg melde meg hos NAV?


Gjest 07f1f...11a

Anbefalte innlegg

Gjest 07f1f...11a

Har fått varsel at jeg blir permitert 40% pga corona situasjonen. Mindre å gjøre på jobb. Dette trer ikke i kraft før 29.4 (arbeidsgiver betaler 29 og 30 april)

Var inne på NAV nå å fulgte permitert veien, og ble dermed registrer som arbeidssøker, så kommer det opp at jeg skal søke dagpenger. Skulle jeg egentlig ikke ha lagt inn noe hos NAV før 29.4 eller 1 mai?

Aldri vært innom NAV før. Trodde det skulle kommet opp at jeg valgte datoer noe sted. Ønsker ikke gjøre noe feil, da man hører så mye rart om NAV av folk som har gjort små feil.

Anonymous poster hash: 07f1f...11a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 07f1f...11a skrev (18 timer siden):

Har fått varsel at jeg blir permitert 40% pga corona situasjonen. Mindre å gjøre på jobb. Dette trer ikke i kraft før 29.4 (arbeidsgiver betaler 29 og 30 april)

Var inne på NAV nå å fulgte permitert veien, og ble dermed registrer som arbeidssøker, så kommer det opp at jeg skal søke dagpenger. Skulle jeg egentlig ikke ha lagt inn noe hos NAV før 29.4 eller 1 mai?

Aldri vært innom NAV før. Trodde det skulle kommet opp at jeg valgte datoer noe sted. Ønsker ikke gjøre noe feil, da man hører så mye rart om NAV av folk som har gjort små feil.

Anonymous poster hash: 07f1f...11a

Det er ikke problem å søke for tidlig. Man ser uansett på permisjonsvarselet for å bestemme når du får dagpenger.

Husk å send meldekort i fra du blir permittert, selv om ikke søknaden er behandlet. Det kan ta lang tid før du får behandlet søknaden bare sånn at du er klar over det, men du får etterbetalt dagpengene.

Noen praktiske tips:

-Du må alltid sende permisjonsvarselet.

-Det kan være lurt å sende arbeidskontrakten hvis stillingsprosenten ikke står i permisjonsvarselet. 

-Hvis du har jobbet betydelig mer enn det som står i arbeidskontrakten så bør du sende timelister og aller helst noe som viser et enkelt tall på hvor mye du har jobbet de siste 52 ukene før du ble permittert. Hvis du sender timelister som det tar tid å gå gjennom så henter man bare timene fra Arbeidsgiver- og Arbeidstaker registeret som det kan være feil i. 

-Hvis saksbehandler sender deg spørsmål, så svar innen dagen er over. Tar det tid for deg å hente dokumentasjonen så send en melding om det. Får du et mangelbrev så kan det ta 19 dager før saken blir behandlet på nytt.

-Hvis du får et mangelbrev og saksbehandler har sendt deg melding tidligere så kan det være lurt å svare på meldingen om at du har sendt dokumentasjonen. Da kan det hende du får saken behandlet på dagen istedenfor etter 19 dager.

Lenke til kommentar
Gjest 07f1f...11a
Rawls skrev (17 timer siden):

Det er ikke problem å søke for tidlig. Man ser uansett på permisjonsvarselet for å bestemme når du får dagpenger.

Husk å send meldekort i fra du blir permittert, selv om ikke søknaden er behandlet. Det kan ta lang tid før du får behandlet søknaden bare sånn at du er klar over det, men du får etterbetalt dagpengene.

Noen praktiske tips:

-Du må alltid sende permisjonsvarselet.

-Det kan være lurt å sende arbeidskontrakten hvis stillingsprosenten ikke står i permisjonsvarselet. 

-Hvis du har jobbet betydelig mer enn det som står i arbeidskontrakten så bør du sende timelister og aller helst noe som viser et enkelt tall på hvor mye du har jobbet de siste 52 ukene før du ble permittert. Hvis du sender timelister som det tar tid å gå gjennom så henter man bare timene fra Arbeidsgiver- og Arbeidstaker registeret som det kan være feil i. 

-Hvis saksbehandler sender deg spørsmål, så svar innen dagen er over. Tar det tid for deg å hente dokumentasjonen så send en melding om det. Får du et mangelbrev så kan det ta 19 dager før saken blir behandlet på nytt.

-Hvis du får et mangelbrev og saksbehandler har sendt deg melding tidligere så kan det være lurt å svare på meldingen om at du har sendt dokumentasjonen. Da kan det hende du får saken behandlet på dagen istedenfor etter 19 dager.

Takk for svar.

Fant ikke noe sted å legge inn permisjonsvarselet på sidene til NAV. Syntes det var rart det ikke kom opp noe om å legge slikt inn når jeg registrerte meg som permitert.

Anonymous poster hash: 07f1f...11a

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gjest 07f1f...11a skrev (20 minutter siden):

Takk for svar.

Fant ikke noe sted å legge inn permisjonsvarselet på sidene til NAV. Syntes det var rart det ikke kom opp noe om å legge slikt inn når jeg registrerte meg som permitert.

Anonymous poster hash: 07f1f...11a

Er det ingen steder å ligge inn dokumentasjon? Isåfall kan du ringe til NAV og høre hvordan du forholder deg til det. Høres merkelig ut at du ikke kan ettersende dokumenter. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (24 minutter siden):

Er det ingen steder å ligge inn dokumentasjon? Isåfall kan du ringe til NAV og høre hvordan du forholder deg til det. Høres merkelig ut at du ikke kan ettersende dokumenter. 

Du har muligheten til å legge til vedlegg når du søker på dagpenger. Det var iallefall sånn når jeg ble permittert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rawls skrev (18 timer siden):

Det er ikke problem å søke for tidlig. Man ser uansett på permisjonsvarselet for å bestemme når du får dagpenger.

Husk å send meldekort i fra du blir permittert, selv om ikke søknaden er behandlet. Det kan ta lang tid før du får behandlet søknaden bare sånn at du er klar over det, men du får etterbetalt dagpengene.

Det er teknisk umulig, får bare det ikke er noe meldekort å sende in, så jeg er sikkert ikke den eneste, er vanskelig å søke om forskudd selv det tar lang tid, så tror du ikke aner hvor vanskelig det er få penger, det er jo kun brukerne av nav som lider økonomisk for staten vil spare penger.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 minutter siden):

Det er teknisk umulig, får bare det ikke er noe meldekort å sende in, så jeg er sikkert ikke den eneste, er vanskelig å søke om forskudd selv det tar lang tid, så tror du ikke aner hvor vanskelig det er få penger, det er jo kun brukerne av nav som lider økonomisk for staten vil spare penger.

De 4 ukene (2+18 arbeidsdagene) der man skal få full lønn må du søke om separat, men det kan du ikke gjøre før disse dagene har gått. Du skal få en melding om at "nå kan du sende inn meldekort", tror den kom i altinn innboksen hos meg. Det kan du gjøre tidligst helgen etter en 14 dagers periode, så kan du registrere hvor mye du har jobbet. Jeg var borti nav for første gang for en måned siden etter 20 år i jobb, følte det var enklere enn jeg har fått inntrykk av tidligere. 

Lenke til kommentar

Det begynner snart 1 måned hos meg neste uke siden jeg ble permitert, og har ikke fått verken svar på søknaden eller mulighet å sende meldekort.

Hvordan søker man full lønn seperat? for det er kun forskudd eller vanlig søknad og permiteringer.

For syns nav er dårlig å følge opp, de kan ikke søke om sosialpenger eller andre tiltak før søknaden er behandler, men de mener de har fått informasjon som er nødvendig. Tviler på jeg får søkt om forskudd neste måned, så det blr bli løst ganske snart nå.

Nå er jeg usikker hvordan nav gjør med ferier f.eks hytte, for er lov å reise på hytta nå.

Og hvordan de gjør med reising til sverige:

https://www.aftenposten.no/norge/i/BRej2Q/ulovlig-aa-dra-til-utlandet-mente-nav-men-de-spurte-ikke-direkte-om-det-paa-meldekortene?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1n9pXe/dette-gjelder-for-reiser-til-og-fra-sverige

Selv de som har gjort vedlikehold på hytta i sverige kan risikere å miste pengene fra nav på grunn av karantene reglene.

For har vært tilfeller hvor folk har bodd i utlandet på grunn av sykdom men alikevell fått problemer.

Før har det værtfall vært slik man kunne reise 1 dag i uken på ferie uten det telles som ferie.

For det er jo slik de som får vanlig jobb ikke blir trukket i lønn hvis de reiser på lørdag\søndag så tjener vel også de mindre som får penger fra nav.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest 07f1f...11a skrev (10 timer siden):

Takk for svar.

Fant ikke noe sted å legge inn permisjonsvarselet på sidene til NAV. Syntes det var rart det ikke kom opp noe om å legge slikt inn når jeg registrerte meg som permitert.

Anonymous poster hash: 07f1f...11a

Bare hyggelig. 

Det skal komme opp en mulighet til å laste opp dokumenter når du sender søknaden. Har du forresten sendt en søknad om dagpenger?

Du kan sende en søknad her: https://www.nav.no/soknader/nb/person/korona/permittering

Hvis du har sendt en søknad så kan bruke samme linken og bruke "ettersend digitalt". Hvis du er usikker så kan du sende en søknad og legge ved dokumentene til den. Det har ikke så mye å si om du sender en eller flere søknader.

 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (9 timer siden):

Det er teknisk umulig, får bare det ikke er noe meldekort å sende in, så jeg er sikkert ikke den eneste, er vanskelig å søke om forskudd selv det tar lang tid, så tror du ikke aner hvor vanskelig det er få penger, det er jo kun brukerne av nav som lider økonomisk for staten vil spare penger.

Har du hatt sykemelding eller søkt om sykepenger i det siste? 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (25 minutter siden):

nei jeg tror nav sover på jobb jeg.

Ja det er litt spesielt. Vanligvis så får ikke folk registrert seg til å sende meldekort fordi de enten ikke er norsk statsborger eller fordi de har hatt sykemelding i nærheten av når de sendte søknad om dagpenger og har sykemeldingssperre. 

Jeg ville tatt kontakt med NAV og hørt om hvorfor du ikke får registrert deg. Hvis ikke så risikerer du at saksbehandler tror at du har glemt/ikke giddet å registrere deg og da kan du få avslag på søknaden.

Lenke til kommentar
Rawls skrev (14 minutter siden):

Jeg ville tatt kontakt med NAV og hørt om hvorfor du ikke får registrert deg. Hvis ikke så risikerer du at saksbehandler tror at du har glemt/ikke giddet å registrere deg og da kan du få avslag på søknaden.

Ja men nav er ikke så lett få kontakt på andre en telefon, de sier de har ekrtremt mye søknader over 1000 per dag, men da er det litt rart jeg er eneste som sliter med det problemet der.

Hadde problemet jeg må sende på papir for det digitale virket ikke, så muligens man må sende meldekort på papir også så begynner å lure om nav vil spare penger eller være vanskelige.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (16 minutter siden):

Ja men nav er ikke så lett få kontakt på andre en telefon, de sier de har ekrtremt mye søknader over 1000 per dag, men da er det litt rart jeg er eneste som sliter med det problemet der.

Hadde problemet jeg må sende på papir for det digitale virket ikke, så muligens man må sende meldekort på papir også så begynner å lure om nav vil spare penger eller være vanskelige.

Det hørtes ut som det er data problem som hindrer deg i å registrere deg. Har ikke hørt at det er stort problem, men ville ikke forundre meg om det er flere som sliter med det samme. De som behandler søknaden kan i utgangspunktet ikke hjelpe deg så mye med det. Sannsynligvis sender de en melding til lokal kontoret eller IT-avdelingen for å ordne opp. Det viktigste for de er at de får beskjed, enten at det er sendt inn en melding eller at det er telefonreferat som gjør at saksbehandlerne ser at du har hatt problemer med å registrere deg. Hvis du sender papirmeldekort så vil du ihvertfall være ganske trygg på at det går bra, selv om skjønner at det er irriterende.

 

NAV har egentlig lyst til å fjerne både papirmeldekort og papirsøknader. Man vil spare en del penger på det, men spørs om de tør å gjøre det nå, hvis det er mange som deg som ikke får send ting digitalt.

Lenke til kommentar

Rart at det går så tregt hos deg. Jeg sendte en melding til saksbehandler i formiddag, og fikk svar etter et par timer.

Jeg lurte på om disse 20 (2+18) dagene med full lønn ville komme automatisk eller ei, men det viser seg at systemet for å gjennomføre dette ikke er klart ennå, hun mente det skulle være klart rundt månedsskiftet april mai, som er like rundt hjørnet. Så vi får satse på at det vil komme snart! 

Lenke til kommentar

Deltidspermittert her også. Arbeidsgiver sa jeg skulle registrere meg med en gang jeg mottok permitteringsvarselet. 

Under registreringen fikk jeg laste opp vedlegg, så jeg la ved permitteringsvarselet. Instruksjonene sa vel for så vidt at man skulle gjøre det, hvis jeg ikke husker feil. 

Fylte ut mitt første meldekort i helgen. Tenkte på sangen til Bye og Rønning mens jeg drev på med det, "systemet er helt topp // det er bare å sende meldekort" :wee:

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Rawls skrev (6 timer siden):

Har du hatt sykemelding eller søkt om sykepenger i det siste? 

Jeg kjenner et tilfelle der en sykemelding to år tilbake i tid gjorde det umulig å registrere seg. Dette måte "løses opp" av en saksbehandler. Med andre ord timer med venting på telefon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...